Får hjulen plats *nu 7,5×17*

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Får hjulen plats *nu 7,5×17*

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Får hjulen plats *nu 7,5×17*

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 24, 2013 at 20:39 #195143

      Fram var det bara problem när man svängde fullt, tex på parkering, kanten av fälgen tog i fjädern/tallriken. Men jag körde med det utan bekymmer förutom att man fick ha andra hjul till besiktning. Detta har varit med kilen sänksats.

        mars 25, 2013 at 14:52 #195154

        6,5×16 med ET33 borde vara ganska rätt väl ?

          mars 25, 2013 at 15:03 #195155

          16×6,5″ ET33 bör gå, bör bli några millimeter mer tillgodo på innern om man jämför med 17×7,5″ ET30-32 eller ET22-24, de fälgarna har jag kört med och vet funkar, däremot skrapar de i fjädern fram vid fullt rattutslag om man kör utan spacers, dvs ET runt 30-32 nånstans. Fälgarna är inte stämplade med ET utan jag har mätt det på fälgen fysiskt, därför är det +- ett par millimeter 😛

          Räknar man lite på det på http://www.willtheyfit.com så tycker jag att 16×6,5″ ET33 ser ut att gå fritt.

            maj 1, 2013 at 19:28 #195641

            Dags för ett trådlyft med justerad rubrik 🙂

            Ramlade över en omgång 7,5×17 fälgar med 225/45-17 däck, ET= okänt
            Fälgarna passar kanonbra och det funkar nästan med däckdimensionen 🙂 Däcken är slut så det behövs ändå nya däck.

            Frågan är vilken däckdimension jag ska satsa på ?
            Har läst mig till att 215/40-17 funkar bra men jag funderar om det kan fungera med smalare däck också ? 205/45-17 eller 205/40-17 kanske funkar lika bra ?

              maj 2, 2013 at 09:51 #195648

              Jag kör 215/40/17 nu, men 205/40/17 funkar nog också bra. 205/45/17 tror jag blir för mycket däck. 205/40/17 är ca 4mm på höjden så du får 4mm mer “luft” i hjulhusen/lägre bil. 205/45/17 är å andra sidan 6,25mm högre vilket ger lite högre bil och mindre luft i hjulhusen

              Allt jämfört med 215/40/17

                maj 2, 2013 at 10:56 #195650

                Det är inte många mm det är fråga om men samtidigt är det ju så tajt att däckets utformning, slitagegrad och ET spelar stor roll.
                Sen är det också frågan vad som är kritiskt med resp fälg. Är det däckbredden eller diametern eller en kombination som begränsar?
                Var är det mest kritiskt med 215/40-17 ?
                Är det fjädrarna fram, skrämkanten bak eller stötdämparholken bak ?

                205/50-16 är en beprövad dim som funkar men det kan skrapa i skärmbreddarna bak
                215/40-17 => 205/50-16 ger +8mm i diameter (alltså bara 4mm på radien)
                205/50-16 => 205/45-17 ger +5mm i diameter
                205/50-16 => 205/40-17 ger -16mm i diameter
                195/50-16 => 205/40-17 ger -6mm i diameter (195/50-16 ser litet ut så dessa blir alltså ännu lite mindre)
                195/50-16 => 205/45-17 ger +15mm i diameter
                205/55-16 => 205/45-17 ger -15mm i diameter

                Det borde vara bak som är problemet med 205/45-17 😕
                Min bil är ju ombyggd bak och det är lite svårt att veta hur det påverkar detta. Dels är bakaxeln framflyttad (främre bussningen vänd) och dels är axeln lite vinklad. Kanske detta har löst problemet med skrap i skärmkanten ? Istället vet jag att det är tajt mot stötdämparholken..
                Får nog helt enkelt prova lite.. har både 205/55-16 och 205/50-16 att testa med och mäta.

                Har fått för mig att däck med fälgskyddskant generellt är lite bredare än motsvarande däck utan skyddskanten 😕 Är det så eller är det ren inbillning 😕

                  maj 2, 2013 at 11:11 #195651

                  mina 215/40-17 tar i höger bak om jag svänger skarpt med minst 1 passagerare i bilen. Men då är ju bilen lite lägre än din med. fälgarna har dessutom 7×17 ET 26

                  bakaxeln är framflyttar med längre stag

                    maj 2, 2013 at 11:15 #195652

                    Jag tycker däck med fälgkantslist är lite bredare, men det är nog kanske bara precis vid fälgkanten, sen kan det väl såklart skilja mellan däck och däck 😛

                    Jag tror det är bak som är det största problemet, att det vill skrapa i bakkant.

                      maj 2, 2013 at 11:23 #195653

                      @M.Broberg wrote:

                      mina 215/40-17 tar i höger bak om jag svänger skarpt med minst 1 passagerare i bilen. Men då är ju bilen lite lägre än din med. fälgarna har dessutom 7×17 ET 26

                      bakaxeln är framflyttar med längre stag

                      Är det skärmkanten som tar i ?
                      Dina fälgar är alltså smalare än mina, det påverkar också men troligen inte så mycket som ET.
                      Sänkningen borde inte spela någon roll om man har orörda genomslagsstopp med distanser 😕
                      Oavsett chassihöjd kan man nå stoppet men det är naturligtvis lite svårare med en högre bil. Jag har ju dessutom luftfjäderförstärkare som kan hjälpa till

                        maj 2, 2013 at 11:25 #195654

                        @joH900 wrote:

                        Jag tror det är bak som är det största problemet, att det vill skrapa i bakkant.

                        Det brukar vara där problemet blir 🙁

                          maj 2, 2013 at 11:53 #195655

                          @SaabAero wrote:

                          Ännu en tråd med funderingar kring hjulstorlekar på og900 🙂

                          Hur mycket extra plats för breddning utåt finns det egentligen fram ?
                          Planen är att kunna köra med 16″ Aero + 15-20mm spacers men kommer det att funka ?
                          Aerofälgarna har ET27 och är 6½” breda.

                          Om jag nu tänker rätt, 15mm spacer borde motsvara 30mm ökning av däckbredden, dvs att gå från 195 => 225
                          Nån som provat om det funkar ?

                            maj 2, 2013 at 13:21 #195658

                            @SaabAero wrote:

                            @M.Broberg wrote:

                            mina 215/40-17 tar i höger bak om jag svänger skarpt med minst 1 passagerare i bilen. Men då är ju bilen lite lägre än din med. fälgarna har dessutom 7×17 ET 26

                            bakaxeln är framflyttar med längre stag

                            Är det skärmkanten som tar i ?
                            Dina fälgar är alltså smalare än mina, det påverkar också men troligen inte så mycket som ET.
                            Sänkningen borde inte spela någon roll om man har orörda genomslagsstopp med distanser 😕
                            Oavsett chassihöjd kan man nå stoppet men det är naturligtvis lite svårare med en högre bil. Jag har ju dessutom luftfjäderförstärkare som kan hjälpa till

                            Däck vs skärmkant, javisst

                            och genomslagsgummin har jag inga.

                              maj 2, 2013 at 16:15 #195665

                              @M.Broberg wrote:

                              Däck vs skärmkant, javisst

                              och genomslagsgummin har jag inga.

                              Aha, du kör utan gummi :king
                              Undrar hur det skulle bli med gummi på din bil 😕 Förmodligen ingen större skillnad.

                              Hittade ET på mina fälgar och det är 30
                              Jämfört med dina fälgar borde det bli så här:
                              ET30 vs ET26 => mina fälgar sitter 4mm längre in
                              7,5″ vs 7″ => mina fälgar bygger 10,25mm mer inåt och 2,25mm mer utåt
                              205 däck vs 215 => mina hjul bygger 1mm mindre inåt och 9mm mindre på utsidan
                              205/45-17 vs 215/40-17 => 205 däcken har 6,5mm större radie
                              Slutsats: Det är definitivt på det berömda håret … men nog borde dessa 9mm längre in göra att det finns 6,5mm extra mot skärmkanten ? (sannolikt har jag lite mer space eftersom min axel är vinklad)

                              Samma beräkning jämfört med 205/50-16 på Aerofälg
                              ET30 vs ET27 => 3mm inåt
                              7,5″ vs 6,5″ => +15,5mm inåt och +9,5mm utåt
                              205/50-16 på Aerofälg vs 205/45-17 på ET30 fälgar => 3mm längre in och en ökning av radien med 2,5mm
                              Slutsats: skillnaden är väldigt liten, frågan är om det är tillräckligt.

                              Äh, det är bättre att mäta i verkligheten 🙄

                                maj 4, 2013 at 10:41 #195689

                                Det är ganska väl känt att det tar i bak på og900 med 17″, men jag hade nog undvikit att köra 45-profil oavsett bredd och satsat på 40-profil istället. Det är ännu tightare med aerobreddare om man har skruvarna kvar.

                                Frågan är hur mycket din bil kommer kränga oxå med fjädersetupen, min fd bantade OG900 hade kortade lastfjädrar, aerobreddare och 17×7 et25 med 205/40. Det tog i ibland :smile

                                  maj 4, 2013 at 19:08 #195696

                                  Har gjort en provtur med en omgång slitna 205/55-16
                                  De tar i den innersta millimetern på breddarna och gnaget når inte skruvarna.
                                  Inget gnag i plåten.
                                  Mina chassijusteringar har gjort lite skillnad men inte tillräckligt

                                  205/55-16 har 1,5cm mindre diameter än 205/45-17
                                  1,5cm är ungefär skillnaden mellan ett nytt ett utslitet däck, dvs ett utslitet 205/55-16 motsvarar ett nytt 205/45-17.
                                  205/45-17 kommer att ta i, men väldigt lite.

                                  Frågan är om jag kan leva med det eller välja 40-profil istället :geek:

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.