Får hjulen plats *nu 7,5×17*
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Får hjulen plats *nu 7,5×17*
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Får hjulen plats *nu 7,5×17*
- Detta ämne har 47 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2014-10-20 23:27 av joh900.
-
FörfattareInlägg
-
16×6,5″ ET33 bör gå, bör bli några millimeter mer tillgodo på innern om man jämför med 17×7,5″ ET30-32 eller ET22-24, de fälgarna har jag kört med och vet funkar, däremot skrapar de i fjädern fram vid fullt rattutslag om man kör utan spacers, dvs ET runt 30-32 nånstans. Fälgarna är inte stämplade med ET utan jag har mätt det på fälgen fysiskt, därför är det +- ett par millimeter 😛
Räknar man lite på det på http://www.willtheyfit.com så tycker jag att 16×6,5″ ET33 ser ut att gå fritt.
Dags för ett trådlyft med justerad rubrik 🙂
Ramlade över en omgång 7,5×17 fälgar med 225/45-17 däck, ET= okänt
Fälgarna passar kanonbra och det funkar nästan med däckdimensionen 🙂 Däcken är slut så det behövs ändå nya däck.Frågan är vilken däckdimension jag ska satsa på ?
Har läst mig till att 215/40-17 funkar bra men jag funderar om det kan fungera med smalare däck också ? 205/45-17 eller 205/40-17 kanske funkar lika bra ?Jag kör 215/40/17 nu, men 205/40/17 funkar nog också bra. 205/45/17 tror jag blir för mycket däck. 205/40/17 är ca 4mm på höjden så du får 4mm mer “luft” i hjulhusen/lägre bil. 205/45/17 är å andra sidan 6,25mm högre vilket ger lite högre bil och mindre luft i hjulhusen
Allt jämfört med 215/40/17
Det är inte många mm det är fråga om men samtidigt är det ju så tajt att däckets utformning, slitagegrad och ET spelar stor roll.
Sen är det också frågan vad som är kritiskt med resp fälg. Är det däckbredden eller diametern eller en kombination som begränsar?
Var är det mest kritiskt med 215/40-17 ?
Är det fjädrarna fram, skrämkanten bak eller stötdämparholken bak ?205/50-16 är en beprövad dim som funkar men det kan skrapa i skärmbreddarna bak
215/40-17 => 205/50-16 ger +8mm i diameter (alltså bara 4mm på radien)
205/50-16 => 205/45-17 ger +5mm i diameter
205/50-16 => 205/40-17 ger -16mm i diameter
195/50-16 => 205/40-17 ger -6mm i diameter (195/50-16 ser litet ut så dessa blir alltså ännu lite mindre)
195/50-16 => 205/45-17 ger +15mm i diameter
205/55-16 => 205/45-17 ger -15mm i diameterDet borde vara bak som är problemet med 205/45-17 😕
Min bil är ju ombyggd bak och det är lite svårt att veta hur det påverkar detta. Dels är bakaxeln framflyttad (främre bussningen vänd) och dels är axeln lite vinklad. Kanske detta har löst problemet med skrap i skärmkanten ? Istället vet jag att det är tajt mot stötdämparholken..
Får nog helt enkelt prova lite.. har både 205/55-16 och 205/50-16 att testa med och mäta.Har fått för mig att däck med fälgskyddskant generellt är lite bredare än motsvarande däck utan skyddskanten 😕 Är det så eller är det ren inbillning 😕
@M.Broberg wrote:
mina 215/40-17 tar i höger bak om jag svänger skarpt med minst 1 passagerare i bilen. Men då är ju bilen lite lägre än din med. fälgarna har dessutom 7×17 ET 26
bakaxeln är framflyttar med längre stag
Är det skärmkanten som tar i ?
Dina fälgar är alltså smalare än mina, det påverkar också men troligen inte så mycket som ET.
Sänkningen borde inte spela någon roll om man har orörda genomslagsstopp med distanser 😕
Oavsett chassihöjd kan man nå stoppet men det är naturligtvis lite svårare med en högre bil. Jag har ju dessutom luftfjäderförstärkare som kan hjälpa till@SaabAero wrote:
Ännu en tråd med funderingar kring hjulstorlekar på og900 🙂
Hur mycket extra plats för breddning utåt finns det egentligen fram ?
Planen är att kunna köra med 16″ Aero + 15-20mm spacers men kommer det att funka ?
Aerofälgarna har ET27 och är 6½” breda.Om jag nu tänker rätt, 15mm spacer borde motsvara 30mm ökning av däckbredden, dvs att gå från 195 => 225
Nån som provat om det funkar ?@SaabAero wrote:
@M.Broberg wrote:
mina 215/40-17 tar i höger bak om jag svänger skarpt med minst 1 passagerare i bilen. Men då är ju bilen lite lägre än din med. fälgarna har dessutom 7×17 ET 26
bakaxeln är framflyttar med längre stag
Är det skärmkanten som tar i ?
Dina fälgar är alltså smalare än mina, det påverkar också men troligen inte så mycket som ET.
Sänkningen borde inte spela någon roll om man har orörda genomslagsstopp med distanser 😕
Oavsett chassihöjd kan man nå stoppet men det är naturligtvis lite svårare med en högre bil. Jag har ju dessutom luftfjäderförstärkare som kan hjälpa tillDäck vs skärmkant, javisst
och genomslagsgummin har jag inga.
@M.Broberg wrote:
Däck vs skärmkant, javisst
och genomslagsgummin har jag inga.
Aha, du kör utan gummi :king
Undrar hur det skulle bli med gummi på din bil 😕 Förmodligen ingen större skillnad.Hittade ET på mina fälgar och det är 30
Jämfört med dina fälgar borde det bli så här:
ET30 vs ET26 => mina fälgar sitter 4mm längre in
7,5″ vs 7″ => mina fälgar bygger 10,25mm mer inåt och 2,25mm mer utåt
205 däck vs 215 => mina hjul bygger 1mm mindre inåt och 9mm mindre på utsidan
205/45-17 vs 215/40-17 => 205 däcken har 6,5mm större radie
Slutsats: Det är definitivt på det berömda håret … men nog borde dessa 9mm längre in göra att det finns 6,5mm extra mot skärmkanten ? (sannolikt har jag lite mer space eftersom min axel är vinklad)Samma beräkning jämfört med 205/50-16 på Aerofälg
ET30 vs ET27 => 3mm inåt
7,5″ vs 6,5″ => +15,5mm inåt och +9,5mm utåt
205/50-16 på Aerofälg vs 205/45-17 på ET30 fälgar => 3mm längre in och en ökning av radien med 2,5mm
Slutsats: skillnaden är väldigt liten, frågan är om det är tillräckligt.Äh, det är bättre att mäta i verkligheten 🙄
Det är ganska väl känt att det tar i bak på og900 med 17″, men jag hade nog undvikit att köra 45-profil oavsett bredd och satsat på 40-profil istället. Det är ännu tightare med aerobreddare om man har skruvarna kvar.
Frågan är hur mycket din bil kommer kränga oxå med fjädersetupen, min fd bantade OG900 hade kortade lastfjädrar, aerobreddare och 17×7 et25 med 205/40. Det tog i ibland :smile
Har gjort en provtur med en omgång slitna 205/55-16
De tar i den innersta millimetern på breddarna och gnaget når inte skruvarna.
Inget gnag i plåten.
Mina chassijusteringar har gjort lite skillnad men inte tillräckligt205/55-16 har 1,5cm mindre diameter än 205/45-17
1,5cm är ungefär skillnaden mellan ett nytt ett utslitet däck, dvs ett utslitet 205/55-16 motsvarar ett nytt 205/45-17.
205/45-17 kommer att ta i, men väldigt lite.Frågan är om jag kan leva med det eller välja 40-profil istället :geek:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.