Får inte i växlarna.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Får inte i växlarna.

  • Författare
    Inlägg
    • november 16, 2011 kl. 19:55 #25619

      Hej.

      Jag har precis bytt koppling, har luftat. Fjädrarna trycks in fint. Men när motorn är igång så kan jag inte få i växlarna.

      Är detta ett resultat av att lamellen sitter på fel håll?

        november 16, 2011 kl. 20:17 #181813

        Jag har gjort allt jobb enligt denna guide: viewtopic.php?f=27&t=55

        Men det står ingenting om luftning eller likande.
        Snart lämnar jag in bilen, men det känns surt med tanke på att jag nästan klarat det.

          november 19, 2011 kl. 19:32 #182212

          Hur har du gjort när du luftade?

            november 20, 2011 kl. 10:31 #182179

            @dea wrote:

            Hur har du gjort när du luftade?

            Först tryckte jag olja igenom slaven. Det funkade ganska bra tills oljekannan blev knasig. Nästa gång trycksatte jag systemet från behållaren.

              november 20, 2011 kl. 19:59 #182861

              Provat vacumsuga det? Antar att du har en ”luftman” sätt den då till insuget istället för till ett däck, då suger du ur luften om där är nån. Lått sitta ett bra tag på tomgång.

                november 21, 2011 kl. 13:18 #186874

                Men är det verkligen luftningen som är problemet? Fjädrarna på tryckplattan åker in och ut när man kopplar.

                Kan det vara lamellen som är på fel håll?

                Åt vilket håll ska denna sidan vara? In mot växellådan, eller mot kylaren? Just nu är den innåt.

                  november 21, 2011 kl. 14:48 #186875

                  Tror nog den ska vara utåt(framåt) , dvs mot växellådan och kylaren.

                    november 21, 2011 kl. 15:52 #183593

                    men som den sitter nu borde ju fjädrarna ta i svänghjulet?

                      november 21, 2011 kl. 15:57 #183599

                      tror ni menar åt samma håll. Och TS menar nog huvudparten av vxllådan som ändå är mot torpeden(bakåt). Men precis som broberg säger blir det svårt om den sidan som visas i bild ligger mot svänghjulet… 🙂

                        november 24, 2011 kl. 14:14 #181944

                        @Anderslindh wrote:

                        tror ni menar åt samma håll. Och TS menar nog huvudparten av vxllådan som ändå är mot torpeden(bakåt). Men precis som broberg säger blir det svårt om den sidan som visas i bild ligger mot svänghjulet… 🙂

                        Har vänt den nu, det verkar funka! 😀

                        Men är det inte konstigt, borde man inte kalla den stora delen med alla växlarna ”Växellådan”?

                          november 24, 2011 kl. 18:34 #181912

                          @Torbo wrote:

                          @Anderslindh wrote:

                          tror ni menar åt samma håll. Och TS menar nog huvudparten av vxllådan som ändå är mot torpeden(bakåt). Men precis som broberg säger blir det svårt om den sidan som visas i bild ligger mot svänghjulet… 🙂

                          Har vänt den nu, det verkar funka! 😀

                          Men är det inte konstigt, borde man inte kalla den stora delen med alla växlarna ”Växellådan”?

                          jovisst, men växellådan och motorn sitter ju på samma håll, motorn sitter ju dock i samma radiella plan som kopplignen, lådan under- Oftast brukar man använda motorn som referens och inte växellådan då den är lite överallt.

                            november 24, 2011 kl. 19:03 #181905

                            @Torbo wrote:

                            @Anderslindh wrote:

                            tror ni menar åt samma håll. Och TS menar nog huvudparten av vxllådan som ändå är mot torpeden(bakåt). Men precis som broberg säger blir det svårt om den sidan som visas i bild ligger mot svänghjulet… 🙂

                            Har vänt den nu, det verkar funka! 😀

                            Men är det inte konstigt, borde man inte kalla den stora delen med alla växlarna ”Växellådan”?

                            Primärhuset är ju en del av växellådan… :mrgreen:

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.