Fin eller ful ?

Forum Övrigt Allmänt Fin eller ful ?

Detta ämne innehåller 40 svar, har 23 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-03-01 18:47.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #92554

    matthias r
    Deltagare

    Du är m a o född 1971, Saab 99 GLE N.W:!!!!

    #92555

    hans s.
    Deltagare

    Ja, -71 var sista året 99an hade enhetlig design, sedan kom ju gummisofforna och holkarna på framskärmarna.

    #92556

    walle
    Deltagare

    född 1975 men den blev inte riktigt fin förrän 1977 då de stora lamporna kom på.-försöker du vara roligt mattias?

    #92557

    saabturbo
    Deltagare

    Hej ni,

    Det är nya tider nu vare sig man gillar det eller inte!
    Smak är ingen ide att diskutera, det är var mans rätt att tycka ”ful så, eller fin så”…..
    Man kan inte leva på gamla meriter, (inte någon längre tid i alla fall)
    så bara för att den inte ser ”päronhalva” ut eller som min favorit(saab99t)behöver inte
    konceptet vara ”kört”!!

    Kärran ser hursom helst URLÄCKER UT!!!+++++ (mitt betyg)
    Det gjorde också EV-1:an 1985, men med oförmågan i ledning gjorde man som flera gånger tidigare-
    man stoppade en potentiell framgång och VÄGRADE dessutom att ha en kombi i programmet etc.etc.
    GM gjorde liknande misstag, först en ny sedan (9-3 SS) och TRE ÅR SENARE en kombi??!!

    Blir intressant att se vem i ledande position som den här gången stoppar den här guldkalven ånyo??!!

    Saabs arv:
    Visst vore det ”superheavy” med en retro-tillverkning av äldre modeller/viktiga milstolpar som saab
    skapat, men det är en helt annan avdelning som framtiden får utvisa…
    Att ta inspiration från sitt ”arv” är helt i sin ordning men i dagens mördande konkurans
    måste man fokusera framåt…hur skall saab överleva annars??

    #92558

    hans s.
    Deltagare

    Håller med om att Aero X är snygg och borde seriebyggas. Hur svårt kan det vara? Det verkar ju rätt så uppenbart att konceptbilen är byggd på en GM Y-Body (Corvett eller Cadillac XLR) stomme så annan plast kaross, inredning, instrument och annan motor med fyrhjulsdrift och så är man färdig!
    Det var inte bättre förr i tiden, gämför bara service intervallerna med moderna bilar!
    Designmässigt står jag på mig och säjer att de tidigaste 99orna generellt var snyggast även om 3 dörrars turbon med svart eller vinröd lack är otrolikt lockande, de har någon slags brutal framtoning.
    /Hans

    #92559

    matthias r
    Deltagare

    NW… det var ju året när 99:an blev ursnygg vi snackade om… solklart 71, tänk att brädan och två ventilationsgaller kan göra så mycket… i o f s var 69-70:orna designmässiga läckerbitar de också.

    #92560

    walle
    Deltagare

    ok ok i give up vi kan väl säga från 71 då bara det är en lågmilare i nyskick så är dom solklart snyggast

    #92561

    perhaninge
    Deltagare

    Kanonkärra, äntligen vågar Saab sticka ut hakan och synas
    Nu får vi bara hoppas att fyrhjulsdriften kommer för att stanna.
    Det är såna här visioner som behövs från Saab och inte hålla på och ”förnya” gamla modeller, BRAVO

    Per / Haninge

    #92562

    anders dahl
    Deltagare

    Visst är 71:an snyggast…..utvändigt! Men 69-70 har ju definitivt snyggare(kanske inte bättre) instrumentbräda!
    Vad det gäller det nya ”ufot” kan jag väl säga att: visst den ser ju ganska brutal ut, men…..Några SAAB-drag kan jag ju inte se, har den dessutom bakhjulsdrift också så är ju SAAB-känslan stendöd!

    #92563

    roger
    Deltagare

    JAg tycker den var jävligt snygg, och den har precis lika mycket SAAB-drag över sig som en Sonett 3:a!

    #92564

    anders dahl
    Deltagare

    Ja, eller en Volvo 245:a, eller en Mazda 929, eller en………..

    #92565

    roger
    Deltagare

    Ja, eller en Volvo 245:a, eller en Mazda 929, eller en………..

    Conceptbilen är ju det snyggaste Saab har visat på ett kvartssekel! Jag gillar den skarpt… 4WD och 400 hk, då snackar vi prestigebilar… FRÄNT!!!

    #92566

    staffanv
    Deltagare

    Äntligen har Saab kommit till insikt att framhjulsdrift och sportighet inte är förenliga begrepp.

    Va?! Klart dom är! Fast om man ska få ner så mycket kraft i backen är nog fyrhjulsdrift att föredra. Jag läste förresten nyligen om Indiens första sportbil San Storm. Den drivs (via framhjulen) av en 1149 kubikcentimeters renaultmotor som ger strax under 60 hästkrafter. Inte så mycket men vikten är bara 760 kg så man får rätt OK prestanda ändå. Kul att se att några vågar trotsa trenden med att bara ösa på med kraftigare motorer i allt tyngre bilar.

    #92567

    carl l
    Deltagare

    Naturligtvis vill jag provocera lite genom att skriva så. Det kan vara fördelaktigt att driva på framhjulen ibland, vilket bevisats många gånger.

    Men personligen tycker jag att det är tråkigt när det bär av i tangentens riktning om man gasar för mycket. Då är det betydligt roligare när bakdelen slänger ut. Och vill man ha 400 hk i motorn är det inte ett alternativ att driva fram.

    I vilket fall tycker jag att bilen är läcker, även om fronten är något vulgär. Ska bli kul att se reaktionerna på den.

    MVH
    Carl

    #92568

    Lustgasen
    Moderator

    På länken nedan kan ni kl 17:30 idag måndag, klicka på Saab.

    http://gmtv.feedroom.com/x/tiles.jsp?&a … 508709462a

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng