fisvärme i 96 GL

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 fisvärme i 96 GL

Detta ämne innehåller 14 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-26 18:47.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15485

    saab-jonte
    Deltagare

    har slitit mitt hår idag när jag investerade i en ny thermostat till min v4:a med tron om att temperaturen skulle komma upp i ett par plusgrader inne i bilen, innan så låg temp mätaren konstant på precis början av normalfältet, mycket nära L, hade hoppats på att med den 92 gradiga ”vinter thermostaten” från whaler komma upp i mitten på skalan kanske lite mot mer mot H, ja i alla fall i mitten, men icke då… det bara fiser ur lite 20 gradig luft som en bris om man lägger ansiktet mot rutan, direkt varmt inne i bilen kan jag inte påstå att det blir… isen på sidorutorna tinar ej, inte ens efter 5 mils färd… tempmätaren har dock stigit lite, ligger nu mellan L och N, slangarna i motorrummet är inte varma utan jummna hela tiden, står man på tomgång länge så kommer man upp till N på skalan, men så fort man åker så sjunker nålen som en sten… är det bara att stoppa in en gammal kofta bakom grillen eller? vill ha varmt i min bil…

    #102497

    emul
    Moderator

    Antar att du vridit runt luftintaget till ”vinterläge”? Utöver det skulle jag väl satsa på att sätta för grillen, pappskiva var min morfars favoritmodell =)

    Kuriosa: När jag tog över hans 900 när han gick bort och använde den förstod jag de två första dagaran jag körde inte varför den blev så j*la varm. En titt under motorhuven och spanande gjorde att jag insåg att han satt fast en mörkmålad pappskiva framför kylaren, så fint målad att den knappt syntes mot den =)

    #102498

    saab-jonte
    Deltagare

    nu du! nu togs jag på bar gärning med med byxorna nere :crazy: :crazy: :crazy: att ha missat något kanske avgörande, har hållt på med denna bil länge och skruvat isär och i hop… men det känns som om jag missat vinterläget? hur gör jag nu då i så fall? finns det någon spak till detta likt 99:orna?

    #102499

    lsoderlund
    Deltagare

    Kanske är en dum grej bara, kolla att du har tillräckligt med kylvätska, eller att den inte har frusit, kan även vara därför det inte blir varmt i kupen. Dålig cirkulation i värme/kylkanalerna har jag erfarenhet kan resultera i dålig värme/kyla (hade detta problem på en Toy-o-ta)

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #102501

    saab-jonte
    Deltagare

    påfyllt, luftat och klart, tror på vinterläget och en papp framför kylet…

    #102503

    freddan_1
    Deltagare

    SAAB 96 V4 ska ha extremt bra värme i kupén. Jag hade för länge sedan en 72:a som gav fantastiskt bra värme i kupén även om det var -30°C ute. JAg bytte aldrig till vintertermostaten.

    Jag hade samma fel på min nuvarande 96:a som jag har åtgärdat.
    Nu har jag go värme igen.

    *Värmeventilen. Den bytte jag, finns hos SAAB-klubben.

    *Dammsugning i burken runt värmepaketet, var fullt av löv och damm.

    *Borttagning av värmeradiatorn, spolning med kylarrens.

    Sedan fungerade värmen igen.

    Det tog ”bara” två helger.

    PS.
    JAg bytte givetvis allt kylarvatten. En kompis lärde mig att istället för kranvatten använda destillerat vatten. Det innehåller nämligen inget kalk och mineraler som ger beläggningar och avlagringar i kylsystemet.
    Funkar faktiskt.

    #102506

    gammsaaben
    Deltagare

    Om jag inte minns fel så är ”vinterläget” helt enkelt att vrida burken för luftfiltret så att den långa pipen är rakt ovanför ett av grenrören så att du får varmare insugsluft.

    #102509

    William
    Deltagare
    gammsaaben wrote:
    Om jag inte minns fel så är ”vinterläget” helt enkelt att vrida burken för luftfiltret så att den långa pipen är rakt ovanför ett av grenrören så att du får varmare insugsluft.

    helt rätt, för att förhindra att det bildas is i förgasaren så riktar man luftinsuget mot grenröret. gäller bara luftrenare av plåt, den i plast reglerar det där själv med en termostat.

    #102510

    stenling
    Deltagare

    Det här med värme i bilen på vintern har jag själv haft en hel del problem med. Körde en V4:a förra vintern och där var det papp framför grillen som gällde, annars fanns det ingen möjlighet att få upp värmen i motorn. Den sköjde jag kylsystemet på flera gånger och bytte även till vinter-termostat utan märkvärd förbättring. Nu har jag en 900i 88:a som vinterbil istället och den vill heller inte ligga på normaltemp vid körning utan ligger en bit under hela tiden. Blir nog en pappskiva där också 🙁 men det känns ju lite jobbigt att köra runt med.

    Aja, detta kanske var lite OT men ändå 🙂

    V4:an har ju problemet? att kylfläkten går hela tiden vilket inte kan vara bra på vintern innan motorn kommit upp i värme, kanske blir bättre att byta till elfläkt?

    #102511

    emul
    Moderator

    Precis, man ska vrida ner lilla insuget på luftburken..

    Destillerat vatten i kylaren funkar skitbra, om man har tillgång till det.. =) Kranvatten är ju så billigt 😉

    Har du fått nån ordning på värmen?

    Själv har jag dilemmat att man antingen får ha värmen på nästan full effekt eller av, nåt av reglagen där som är lite trasigt tror jag..

    #102513

    Molte
    Deltagare

    Jag hade sammaproblem med min. När den stod på tomgång blev den bara varmare och varmare och när man började köra så sjönk tempen nästan ända ner i botten. Jag testade att setta en pappskiva för kylaren. Lämnade ca 5cm kvar av cellpaketet synligt och då funkade det perfekt.
    Nu har jag bytt termostat och den ligger på normal hela tiden.

    Pappskiva känns inte så kul men det är effektivt.

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #102514

    lsoderlund
    Deltagare

    Så här vintertid kan jag säga att min bil inte heller håller normal arbetstemp, en rör sig väl en centimeter upp.. Om det ryker mycket, självklart gör det det.

    Jag har ju inte heller bytt termostat, kylarvätska eller liknande.. Man kanske borde göra det, när man ändå är igång så kanske man ska ta och byta censorn till kylfläkten..

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #102520

    saab-jonte
    Deltagare

    ja lite spontan värme är det nu i alla fall, nålen ligger konstant rakt ut nu på skalan mitt på N, har inte hunnit provköra riktigt än men. håller på i alla fall och bygger en vinterplåt till kylaren. den kommer passa perfekt i kylaren och lätt att demontera den och montera. det kommer att fungera som såhär

    plåten är av 2mm rostfri plåt med en centimeter isolering mot kylaren och gummilist universal för att plåten inte ska skava på kylet vid färd och när motorn är igång. nere i vänstra hörnet (sett framifrån) finns ett hål på 120 mm runt. där en en 3cm tjock 120mm fläkt sitter, (från en server) denna är thermostatreglerad så fläkten startar när temperaturen överstiger 90 grader. själva manuella thermostaten öppnar vid 92 grader.

    luften som då blåser igenom kylet kommer via en flexibel alu slang att blåsas ut ca 1 dm från snorkeln på luftburken.

    detta är på projekt stadiet och jag vet inte hur det slutar….

    åter till tråden, eftersom jag fortfarande skriver teorier och grejjer med plåtar så har jag alltså inte fått den värme jag önskar i min bil. men klart varmare är det med pappen i alla fall.

    #102525

    stefan w
    Deltagare

    Vrider du termostaten ett kvarts varv fel så stukas bågen på termostaten av termostathuset och då tätar den inte. Titta på termostathuset så syns det hur den måste monteras. Efter ett termostatbyte så kan luft i systemet spela en del spratt.

    Skiva för kylaren är inget jag brukar använda. Fungerar termostaten så behövs den inte förrän det blir rejält kallt, risken finns att kylningen blir lidande så att termostaten står öppen och då går huvuddelen av cirkulationen genom kylaren istället för värmepaketet. Att spola värmepaketet baklänges samt att skruva ur fläkten och dammsuga rent från löv och liknande som samlas ovanpå paketet kan göra underverk. Hade du luftat värmepaketet?

    Kolla så inte vajerhöljet till värmekranen glidit så att den inte öppnar fullt.

    #102526

    martin valentin
    Deltagare

    Är det en pruttsaab????

    Nä allvarligt talat, har du spolat igenom värmepaketet?’Hade det strulet på min sonett 2

    Martin

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng