- Detta ämne har 39 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2007-12-21 07:02 av .
- FörfattareInlägg
- 5 oktober, 2007 kl. 10:55 #16833
pelle s
DeltagareHallå!
Nu med lite mer pulver i maskineriet på min Bus & Brôt 96:a, -63, har jag noterat (som så många före mej) att standard V4-brosarna hänger med lite dåligt… Efter några hårda inbromsningar på asfalt är bromsarna i stort sett borta! 😮
Vad kan man göra om man inte är bakbunden av regler?
Jag är intresserad av alla ideer men vill görna ha lite mer fakta och beskrivningar än ”använd BMW 323 skivor”, som jag har läst i en annan tråd.
Som det ser ut nu vill jag helst behålla 96:ans fembultsnav. Finns det andra ok som kan passa ändå? Hur stor skillnad blir det med stålomspunna slangar? Racebelägg? Finns det någon ventilerad skiva som passar med små modifieringar?
Det kanske går att använda någon annan huvudcylinder med mer kraft i? Då kanske man till och med kan bygga om till tvåkrets?
Alla ideer är välkomna!
Pelle S
5 oktober, 2007 kl. 13:16 #112694chakka
DeltagareDet lär gå att använda både Saab- och Audidelar för att få mer stabil bromsverkan. Tydligen blir allt lite mer komplicerat om man vill behålla 5-bultsnaven, men nån omöjlighet är det inte.
Har förstås inte provat själv, men här är ett par trådar:
Saab 9000/900/99-bromsar:
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=46522&page=5Audi 80/100-bromsar:
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/550009/site_id/1#importAudibromsar igen, med tillägg för 5-bult (av Dicst):
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Board=4&Number=502035 oktober, 2007 kl. 13:35 #112696pelle s
DeltagareChakka wrote:Det lär gå att använda både Saab- och Audidelar för att få mer stabil bromsverkan. Tydligen blir allt lite mer komplicerat om man vill behålla 5-bultsnaven, men nån omöjlighet är det inte.Jo, jag har plöjt igenom de där trådarna plus några till.
Någonstans står det att man kan använda BMW 323 skivor om man bygger om oken. Hur då?
Finns det något bra sätt att förbättra orginal V4-bromsarna? Borrade skivor etc?Jag vill väldigt gärna behålla fembultnaven, av några olika skäl, bla kostnad, minimera modifieringarna osv.
Pelle
5 oktober, 2007 kl. 19:57 #112715johan josefsson
DeltagareBultdelningen för infästning av bromskiva på V4 har jag för mig är 112mm. Är inte det samma som typ 9-5 eller nåt annat modernt?
5 oktober, 2007 kl. 22:17 #1127252takt_nicke
DeltagareSlajsa(Stavning?)skivorna, sen ska det nog finnas ersättnings belägg av annat matrial..
Men hur lyckas du köra slut på dina v4 bromsar så snabbt, äre beläggen som ger sig?Mvh Niklas
6 oktober, 2007 kl. 08:48 #112738Per-Erik
Deltagarehur ska man gå tillväga för att använda tex. 99:ans bromsar/nav på en 96:a så att man kan använda 99:a fälgar? Har sett det på någon bil, men det såg lite märkligt ut, typ att däcken stack ut för långt…Någon som har gjort det som har beskrivning/bilder?
6 oktober, 2007 kl. 09:11 #112739Martin
DeltagareEnklaste är att använda Sportkomponenter. Då kan du använda 99 fälgar.
Sedan att Sportkomponenter är sällsynta är en annan sak. 😉6 oktober, 2007 kl. 09:13 #112740fredrik
DeltagareSläng bort dina Biltemabelägg & köp tex Mintex, Greenstuff, Sellholm, Ferodo DS 11
Då kommer du att få bromsar som garanterat håller!
Bra bromsvätska samt bra belägg så kan du glömma bromsproblem med din 2-taktare! Inte ens vid hård bankörning lär du få problem.
Skulle du haft en V4 så räcker tyvärr inte ens detta!
Stor egen erfarenhet utav detta!
/Fredrik
6 oktober, 2007 kl. 18:27 #112773rolle g
Deltagare…..och vad är lösningen för V4?
rolle
6 oktober, 2007 kl. 18:44 #112780fredrik
DeltagareBromsa så lite som möjligt!
/Fredrik
6 oktober, 2007 kl. 19:23 #112788rodder76
DeltagareFuling har väl skivbromsar runt om på sin 95:a
Kan ju va ett tips o kolla där6 oktober, 2007 kl. 20:25 #112792fuling
DeltagareVad Fredrik avser är typ historiskt rally, där får man inte åka med några andra bromsar.
Dög det åt Stig med fler så buger det åt alla andra idag ocskå, vad puckona inte har koll på är att däcken är mycket bättre idag.Jag åker 4-bult med 9000 skivor, ng900 ok och racebelägg fram och og900(fom 88 e 9000) ok bak med og900 nav.
Bak är det inte så mycket för att få bättre bromsar utan att slippa byta bromsbackar stup i ett.6 oktober, 2007 kl. 20:30 #112794pelle s
DeltagareTack alla som har svarat!
Jag funderar fortfarande om det finns någon ventilerad skiva som kan användas till V4 ok och fembultat… Men jag kommer nog att börja med bättre belägg och stålomspunna slangar.
2takt_nicke wrote:Slajsa(Stavning?)skivorna, sen ska det nog finnas ersättnings belägg av annat matrial..
Men hur lyckas du köra slut på dina v4 bromsar så snabbt, äre beläggen som ger sig?Slitsade skivor får man nog en hel del slitageproblem med och borrade lär spricka…
Bromsarna fadear efter 4-5 hårda inbromsningar vid banåkartempo. Ett ganska välkänt problem.Pelle
6 oktober, 2007 kl. 20:39 #112795fredrik
DeltagareDu måste ha skit belägg!
Jag har kört Mkt bana med 2taktare med både mer erfarenhet vid riktigt hård bankörning samt bra Mkt mer pulver under huven & jag har aldrig fått V4 bromsarna på på en 2 taktare att fada. Lite mjuka kanske men inte mer!
Vad har du för belägg monterade???
När vi fick hade jag 9000bromsar i fram & då fanns det rejält med bromskraft!
Idag med det gamla bromsreglementet & dagens super rally däck så är det bara att bromsa så lite som möjligt. Annars så vill jag lova att man får känna på fading & golvet kommer alldeles för nära bromspedalen! Rejält obehagligt faktiskt! Detta gäller V4:an./Fredrik
6 oktober, 2007 kl. 20:48 #112796pelle s
DeltagareVet inte riktigt men det är inte biltema, från samma leverantör kanske? 😉 Jag ska renovera bromsarna bak nu innan besiktningen och det kanske kan förbättra situationen något. Men en omgång racebelägg skriver jag på önskelistan!
Pelle
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.