Förbättra 96:ans bromsar

Forum Övrigt SSR Förbättra 96:ans bromsar

  • Detta ämne har 39 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2007-12-21 07:02 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #112798
    pelle s
    Deltagare

    Fredrik: I en gammal tråd har du kort beskrivit att minterat Audi skivor på en 96:a:

    Fredrik wrote:
    Skivor från Audi 100 5Cyl årsmodell runt 1990
    BromsOk från samma bil.

    Gör om fästena för skivan så att den kan skruvas fast på V4 navet.

    Bredda hålbilden C:a 1-2cm på oken & vips så passar det perfekt.

    Är det fortfarande möjligt att köra fembultat efteråt eller måst man åka fyrbultat? Hur mycket ombyggnad är det med en dylik konvertering?

    Pelle

    #112800
    fredrik
    Deltagare

    Japp!

    Det har jag sittande på våran 95-78 som finns avbildad i nyaste Bakrutan.

    Inte mer än det som står här ovan.

    Vad hade du nu för bromsbelägg?

    /Fredrik

    #112801
    fredrik
    Deltagare

    Jag hade 5 bultat även med 9000 bromsar. Vart en hel del att modifiera men det gick.

    /Fredrik

    #112802
    Lollo
    Deltagare
    Fredrik wrote:
    Japp!

    Vad hade du nu för bromsbelägg?

    /Fredrik

    Ser ut att vara Rydahls belägg och det brukar jag få från min lev.

    #112803
    fredrik
    Deltagare

    Försök hitta ett par gamla med asbest i & lär dig släppa på vänsterfoten ifrån bromsen ibland……

    /Fredrik

    #112807
    Lollo
    Deltagare
    Fredrik wrote:
    Försök hitta ett par gamla med asbest i.
    /Fredrik

    Ja de har jag märkt skillnad med för det har jag i min indisktgula V4:a och den är det grymma bromsar på jämnfört med andra med asbetsfria belägg.

    #112813
    Dicst
    Deltagare

    För att få plats med 5-bultsnavet i kombination med Audo-oken behöver man modifiera (kapa av) monteringsbygeln som oket sitter i, inte sant Fredrik? Så såg det ut hos mig iaf, fast jag gjorde det inte eftersom jag konverterade till fyrbult.

    #112814
    pelle s
    Deltagare
    Fredrik wrote:
    Försök hitta ett par gamla med asbest i & lär dig släppa på vänsterfoten ifrån bromsen ibland……

    /Fredrik

    Hahaha 😀

    #112819
    truls herland
    Deltagare

    Greenstuff fungerar kanon. I kombination med stålomspunna slangar, helt grymt.

    Dock kan inte dom bästa bromsarna i världen kompensera för en oppmärksam förare. 😉

    #112837
    pelle s
    Deltagare
    Truls wrote:
    Dock kan inte dom bästa bromsarna i världen kompensera för en uppmärksam förare. 😉

    Vad synd… För jag hade tänkt att jag kunde börja sova när jag kör bilen, prata i telefon och titta bakåt istället, bara jag modifierade bromsarna…

    (Ouppmärksam, menar du va?)

    #112849
    truls herland
    Deltagare

    Jag testade precis det på parkeringen till statoil i varberg. att bromsarna var aldrig så bra hjälpte inte så mycket kan man säga…

    Men till ämnet, vet dock ej om greenstuff finns til v4an, och evt. artikelnummer. men det kanske någon annan vet?

    #112877
    pelle s
    Deltagare

    Men om jag sammanfattar så är svaret på min fråga:
    Bromsa inte och var uppmärksam… 😮 :duck:

    Är det någon som har fler tips? Eller erfarenheter? Det måste väl vara fler än Truls som är intresserade av att bromsa?
    Att Fredrik inte bromsar är ju allmänt känt! 😀

    Pelle

    #112910
    mikael jardstam
    Deltagare

    Jag åker bana med standard v4belägg som jag köper på OK. Dom räcker för en hel dag (ca 2-2,5 tim körtid)på Mittsverigebanan i Härnösand som är ganska hård mot bromsarna. Vid dagens slut är det bara järnet kvar :cool:, men dom fadar aldrig för mig. Däremot blir pedalvägen längre i och med att backarna bak slits.

    Har du fräsch bromsvätska? Byt varje vår så har du grejerna i ordning, se till så att ingenting i bromsväg ligger på så borde det funka på 2T.

    #113061
    fuling
    Deltagare

    Även om std belägg håller, inte fadar, så får man ett helt annat nyp i bromsrna med racebelägg. Men racebelägg brukar behöva rätt temp för att ta ordentligt.

    Denna firma är bra att snacka bromsar med.
    http://www.peansweden.com/

    #113075
    pelle s
    Deltagare

    Åker ni med eller utan bromssköldar?
    Det borde ju kunna påverka kylningen men också fukt och smutskänsligheten.

    Blir det stor skillnad med stålomspunna slangar jämfört med standard?

    Pelle

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng