Förbättra 96:ans bromsar

Forum Övrigt SSR Förbättra 96:ans bromsar

  • Detta ämne har 39 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2007-12-21 07:02 av .
Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #113079
    fuling
    Deltagare

    Det sägs att det skall kunna bli lite stummar pedal med stålomspunna slangar.
    Jag vet de fa….

    Sköldar:
    Utan pga att de passar taskigt.
    Men på en V4 med std bromsar skulle jag inte ta bort sköldarna pga då är det risk att elda upp gummit på nedre spindel-leden.

    #113081
    perhaninge
    Deltagare

    Stålomspunnet ?
    Är det bortkastade pengar om man kör med friska standardslangar ?

    Fuling: har du bytt bussningarna i din bil till något annat material ( och isåfall vilka ? ) eller kör du standard, ursäkta att jag ”fikar” efter tips men bevisligen får du det att funka både rakt fram och i RS-banan 😉

    Om du har gjort det, har du förstärkt karossen något eller har du gjort det ändå ?

    #113088
    fuling
    Deltagare

    Stålomspunnet:
    Bortkassat är det inte, men nödvädigheten tål att diskutera.

    Bussingar:
    Fram std og900, lika som 96an. Jag TROOOOOOOOOOOR og900:ans är hårdare, men säker är jag inte.
    Bak har jag till nu åkt ORGINAL från 69.
    Finns viktigare saker att talla på i chassit än bussingar .-)

    #113091
    stefan
    Deltagare

    pedalen blir självklart stummare med stålomspunnet men som redan nämnts så tror jag inte skillnaden blir så där jättestor för en vanlig hobbybil som mestadels färdas på landsväg. Ska man ändock använda det så brukar det funka bäst med de nyare slangarna som har kommit som har skyddsslang i pvc utanpå flätan. Kör man bara med stålomspunnet naket så brukar de bli lagom roliga efter ett tag eftersom det kryper in damm i flätan och till slut är de ganska så styva. En kompis hade såna på sin bruksbil när han inte fick tag på vanliga och när han skrotade bilen så var de lika följsamma som armeringsjärn ungefär. Då hade den gått två år inkl vintrar.

    #114955
    benny
    Deltagare

    Tittade i en gammal Mekonomen pärm och fick fram:

    Audi 100 87-91
    14″ 256*22 Ventilerat
    15″ 276*22 Ventilerat

    Kanske kan va något av intresse.

    Och något att funderara över Pelle är om man ska åka vidare med enkrets huvudbromscyl?!
    hur mycket meck det är o få 2krets?
    läste någonstans att man hade 2 vägar o gå för 2krets huvudcyl,
    1: Flytta växellådan 😀
    2: Byta spakställ till 64:ans

    undrar vad som skiljer mellan 64:ans o tidigare??

    #114961
    fredrik
    Deltagare

    Inte behöver växellådan flyttas!

    Byta pedalstället & flytta på hålet för huvudbromscylindern.

    Mycket meck för att få dit en sämre cylinder!

    Finns inte ett enda bra argument för att sätta dit 2kretscylindern Faktiskt eftersom den andra kretsen har lika obefintlig funktion som om du inte hade någo! Dessutom så går 2kretscylindern väldigt ofta sönder!

    Att Enkrets cylindern går sönder är väldigt ovanligt!

    Det är 256mm skivorna som funkar.

    /Fredrik

    #116081
    benny
    Deltagare

    Hur går det Pelle?

    Blir det o bygga om till annat än V4 broms?
    Jag kör varianten med Audibromsar, ska kolla på ok i mellandagarna.

    #116089
    pelle s
    Deltagare

    Jo… Det ligger lite prylar i garaget. Jag tror att jag har hittat en bättre skiva än Audi; Toyota Camry! Skivan är i princip identisk men den har fembultat centrum, då slipper man problemet att lägga igen ett av hålen.

    Sedan måste man ju fräsa ner okhållaren och fästet i navet men det vill ingen berätta. 😉

    Ett löst nav i skruvstycket är ett bra trick!

    Kanske händer det lite mer efter jul.

    Pelle

    #116096
    pelle s
    Deltagare

    Skivan kommer från Toyota Camry 87-91.

    Pelle

    #116097
    benny
    Deltagare
    Pelle S wrote:
    Toyota Camry! Skivan är i princip identisk men den har fembultat centrum, då slipper man problemet att lägga igen ett av hålen.

    Sedan måste man ju fräsa ner okhållaren och fästet i navet men det vill ingen berätta. 😉

    Tackar för infon :thanks:
    Jag tänkte montera naven o ta bromsarna sen..Men nu monterar jag nog naven i skruvstycket så länge.. 😀
    Ska överväga Camry skivorna, ska ta tag i det under mellandagarna.

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 40 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng