Förbrukning 900 Turbo, T8, T16, S ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Förbrukning 900 Turbo, T8, T16, S ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Förbrukning 900 Turbo, T8, T16, S ?

Visar 4 inlägg - 31 till 34 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 3, 2009 at 21:13 #149019

      Håller helt och hållet med dig Martin. Kör 16″ Superaero med 55or
      Till våren räknar jag med en annan setup, mer harmonisk.
      Sannolikt 16″ Crosspoke med däck som inte tar i.
      Jag har dock inte jämfört ET mellan SS och SA, befarar att det är samma…

        december 3, 2009 at 21:57 #149025

        Vill man en anings fetare känsla på og900 men behålla 15″ så kan man kika på 6″ breda 9000 fälgar, det blir lite bredare än orginal men inte någon jätteskillnad som på 16″. Tex Aero 92 fälgarna finns i 6″ variant, det blir rätt snyggt. Man ser skillnad på samma typ av fälg i 5,5″ (original og900) bredd, dessa hamnar något längre in.

          december 4, 2009 at 22:51 #149085
          hasselgren wrote:
          SaabAero wrote:
          Annars är ju en 9000 snålare än 900 :doh:

          Har ställt frågan i en annan tråd men ännu inget svar: Vilken 9000 är snålast?

          Av dom 9000 som ägts i familjen: 9000 2.0i CD/CC/CS, CS 2.3ltt automat, 2,3 aero manuell/automat så är aeron med vanlig växellåda mest ekonomisk på sträcka. I blandad körning ganska jämn med CS 2.0i.
          T.ex. nu i vinter har förbrukningen på två 9000 Aero legat på 7,5/8,6L/100, den senare med mera stadskörning. Automatarna tar 0,5-1 liter mer per 100km.
          Av egen erfarenhet har jag märkt att en 900 aero med 7:ans primär förbrukar ganska exakt 0,5 liter mindre på landsväg (sommar) än 9000 aero med manuell låda. Men då har inte 900 aeron AC, så med samma utrustning blir det ganska jämnt.

          Dessa är verklig förbrukning uppmätt vid tankning och på så samma sätt som möjligt.

            december 5, 2009 at 07:15 #149090
            Turbocab wrote:
            Vill man en anings fetare känsla på og900 men behålla 15″ så kan man kika på 6″ breda 9000 fälgar, det blir lite bredare än orginal men inte någon jätteskillnad som på 16″. Tex Aero 92 fälgarna finns i 6″ variant, det blir rätt snyggt. Man ser skillnad på samma typ av fälg i 5,5″ (original og900) bredd, dessa hamnar något längre in.

            Har för mig att 195/55-16 (eller var det 195/50-16) är en originaldimension som finns nämnd i div Saabdokumentation :confused:
            Funderar själv på den dimensionen till mina 16″ Aero men är lite fundersam hur det blir med 195-däck på 6,5″ breda fälgar.

            Även jag tycker 205 blir för fett, ser inte vidare bra ut och är dessutom opraktiskt pga det drar upp mycket skit på sidorna. Ser extra fett ut om man har fälgskyddskant.

          Visar 4 inlägg - 31 till 34 (av 34 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.