Förbrukning 900 Turbo, T8, T16, S ?

Forum Modellspecifika forum OG900 Förbrukning 900 Turbo, T8, T16, S ?

  • Detta ämne har 33 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-05 07:15 av .
Visar 4 inlägg - 31 till 34 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #149019
    Martin
    Deltagare

    Håller helt och hållet med dig Martin. Kör 16″ Superaero med 55or
    Till våren räknar jag med en annan setup, mer harmonisk.
    Sannolikt 16″ Crosspoke med däck som inte tar i.
    Jag har dock inte jämfört ET mellan SS och SA, befarar att det är samma…

    #149025
    turbocab
    Deltagare

    Vill man en anings fetare känsla på og900 men behålla 15″ så kan man kika på 6″ breda 9000 fälgar, det blir lite bredare än orginal men inte någon jätteskillnad som på 16″. Tex Aero 92 fälgarna finns i 6″ variant, det blir rätt snyggt. Man ser skillnad på samma typ av fälg i 5,5″ (original og900) bredd, dessa hamnar något längre in.

    #149085
    samppo
    Deltagare
    hasselgren wrote:
    SaabAero wrote:
    Annars är ju en 9000 snålare än 900 :doh:

    Har ställt frågan i en annan tråd men ännu inget svar: Vilken 9000 är snålast?

    Av dom 9000 som ägts i familjen: 9000 2.0i CD/CC/CS, CS 2.3ltt automat, 2,3 aero manuell/automat så är aeron med vanlig växellåda mest ekonomisk på sträcka. I blandad körning ganska jämn med CS 2.0i.
    T.ex. nu i vinter har förbrukningen på två 9000 Aero legat på 7,5/8,6L/100, den senare med mera stadskörning. Automatarna tar 0,5-1 liter mer per 100km.
    Av egen erfarenhet har jag märkt att en 900 aero med 7:ans primär förbrukar ganska exakt 0,5 liter mindre på landsväg (sommar) än 9000 aero med manuell låda. Men då har inte 900 aeron AC, så med samma utrustning blir det ganska jämnt.

    Dessa är verklig förbrukning uppmätt vid tankning och på så samma sätt som möjligt.

    #149090
    saabaero
    Deltagare
    Turbocab wrote:
    Vill man en anings fetare känsla på og900 men behålla 15″ så kan man kika på 6″ breda 9000 fälgar, det blir lite bredare än orginal men inte någon jätteskillnad som på 16″. Tex Aero 92 fälgarna finns i 6″ variant, det blir rätt snyggt. Man ser skillnad på samma typ av fälg i 5,5″ (original og900) bredd, dessa hamnar något längre in.

    Har för mig att 195/55-16 (eller var det 195/50-16) är en originaldimension som finns nämnd i div Saabdokumentation :confused:
    Funderar själv på den dimensionen till mina 16″ Aero men är lite fundersam hur det blir med 195-däck på 6,5″ breda fälgar.

    Även jag tycker 205 blir för fett, ser inte vidare bra ut och är dessutom opraktiskt pga det drar upp mycket skit på sidorna. Ser extra fett ut om man har fälgskyddskant.

Visar 4 inlägg - 31 till 34 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng