Förbrukning 900 Turbo, T8, T16, S ?

Forum Modellspecifika forum OG900 Förbrukning 900 Turbo, T8, T16, S ?

• Detta ämne har 33 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-05 07:15 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    grinolle
    Deltagare

Ja, som rubriken anger. Jag letar vinterbil, en 900 från ca. 1985 fram till årsmodell 1993 står rätt högt på listan. Anledningen till att jag letar vinterbil/vardagsbil nu är att jag kunnat konstatera att en Chevrolet Blazer från 1995 drar ganska mycket soppa (huge surprise! :doh: ), jag ligger runt 1,4-1,5 liter/mil.
    Jag har haft några 900:a tidigare, bl.a. en T8, en 900i och en S, men inte sjutton kommer jag ihåg hur mycket dessa drack?

Nån som har realistiska siffror på snittförbrukning blandad körning vid ”normal” lugn körning?

Och när jag ändå är på G, nåt särskilt att titta efter när jag letar SAAB 900 (med eller utan Turbo) av de här årsmodellerna. Rost vet jag hur det ser ut och var det brukar sitta, jag menar mer modellrelaterade problem att se upp med?

Anders Olsson

Min T16 drar 0,9-1 liter blandad körning. Landsväg 0,8, motorväg 0,9.
    Kör jag bara stadstrafik blir det ca 1,2 l/mil.

turbocab
    Deltagare

Glömt T8 eller i8 på og900 om du är sugen på bra förbrukning. Bosch Kjet är historia idag, funkar fint på entusiastbilar etc, men inget att köra omkring med till vardags. T16, 900S och I16 har ”moderna” system med LMM, elstyrda spridare etc och drar generellt 1dl mindre. Jag vet att all inte håller med mig nu, men majoriteten av T8/i8 ägare upplever att dom är törstigare än 16V. T8 med kat från 1988 till 89 är ytterliggare att avråda från pga problemen med avgasvärden, det är svårt få skiten att funka helt enkelt.

Modellproblem finns väl nämnda i diverse trådar, men i princip så skall ju lådan gärna vara tyst och fin och alla växlar ligga kvar. Dom läcker gärna olja om dom är hårt nyttjade, både mellan motor och låda, från lådan, och även styrservon läcker ibland. Markerar den inte revir så är det inga problem med besiktningen normalt.

Mitt tips: En fin lågmilad (mindre än 20,000…) 900S eller I16, allra helst en 2,1 från 1992 och framåt. Det är sköna bilar det! Fullturbona har 7ans primär vilket sänker varvet något på motorvägen och kan därför vara ett tips, men då drar ju räkningen iväg igen, för den Saabentusiast som kan motstå varva ur en T16 på motorvägspåfarten, han är inte född än. 🙂

2takt_nicke
    Deltagare

om vi Saab älskare är smarta så säger vi att bilarna drar runt 2 liter milen, så grinolle Inte vill ha en Saab som vinterbil;)

Melwin
    Deltagare

Min Saab 900i 16 drar 0,76 på landsvägs, 0,88 liter blandat, men då är allt rätt justerat,nya tänddelar,ny kamkedja m.m.

walle
    Deltagare

min saab 900 aero 92a drar 0.78 på landsväg mvh niklas

grinolle
    Deltagare

Tackar!
    Lite att tänka på där alltså, utmärkt!

Anders Olsson

stenling
    Deltagare

Tänkte bara fylla i och slå fast som folk ovan sagt att I8 inte är någon ekonomisk bil att åka runt i. Har själv en I8 med kat och den är fullständigt omöjlig att få under 0.95liter milen. Kan väl dock till dess försvar säga att servicen vad gäller tänddelar etc inte är den bästa men oljebyten etc har sköts exemplariskt. Så exemplariskt att motorn nu tackar mig genom att börja läcka!

Hursomhelst, det lustiga är att körstilen inte verkar spela någon större roll alls för förbrukningen. Kör mestadels mellan Örnsköldsvik och Umeå vilket är cirka 11 mil enkel väg och om jag så blåser på i 110/120 med många omkörningar eller luffar fram i 90 så vill 900:an ändå ha 0.95, 0.99 per mil?

Är hursomhelst en underbar bil att ratta, den har aldrig svikit mig trots att jag hört att just denna modell ska vara den sämsta motormässigt.

/Johannes

Martin
    Deltagare

De siffrorna kan jag mer eller mindre bekräfta rakt av när det gäller min gamla brukis, en 900i16 -89.

melwin wrote:
    Min Saab 900i 16 drar 0,76 på landsvägs, 0,88 liter blandat, men då är allt rätt justerat,nya tänddelar,ny kamkedja m.m.
    William
    Deltagare

900S -91 ungefär 0,9-1,0 l/mil blandad körning.

grinolle
    Deltagare

Bra, det verkar vara ganska ekonomiskt ändå. Hur stor skillnad upplever man att det är mellan en 140 hk i16 och en 145hk S?
    Anledningen till att jag frågar är att det verkar (jag har ju inte sett den ännu) finnas en vettig 2,1i i hemmatrakterna. De S som ligger inom min budget (10.000:- ) har både gått betydligt mer än 20.000 mil OCH står minst 30 mil bort. Nu kan jag såklart åka 30 mil för att titta på rätt bil, men det känns som om 5 ynka hästakrakar inte är så mycket att bråka om.

Anders Olsson

saabaero
    Deltagare

Annars är ju en 9000 snålare än 900 :doh:

grinolle
    Deltagare

Verkligen? Nå, någon 9000 vill jag nog inte ha är jag rädd. Med risk för att göra mig osams med halva SAAB-klubben, men SAAB har bara gjort en slätstruken bil (utseendemässigt), och det är 9000. Den hade det designmässigt lika gärna kunnat stå Mazda, Ford eller Renault på. :sad2:

Men menar du allvarligt att en 9000 drar mindre än motsvarande 900? Jag kanske borde provköra en sån innan jag helt avfärdar idén. Det är trots allt en vinterbil/vardagsbil jag är ute efter nu. Finns ju inget som hindrar att jag köper en trevlig 900 T8 Special, Aero eller liknande längre fram. Nå, jag skall titta på vad som finns.

Anders Olsson

porsche944
    Deltagare

2,1 litern är i paritet med en t-8 vad det gäller bräsnle.

Satsa på en 900 S , låg förbrukning och billigare försäkring.

tikkis
    Deltagare

900S -91
    – Blandad körning i stan/landsvägar (80km/h) 8,8ltr/100km (noggrant mätät bga. sambon tycker drar för mycket. Nu har hon VW Golf som dran över 9 liter, men hon är nöjd. konstiga dom, eller hur ? eller kanske kvinnorna har nån specielt mathematik)
    – Long distance undersökning, farten var 100km/h i 80 vägar, 140km/motorvägar, 120 normal 100 landsvägar. Sommar, körsträcka var 500 km, nogrant mätät, förbrukningen var 7,65 ltr/100 km. Inte så dåligt. Om du är snål gubbe, jag tror du kan gör under 7 liter i vägförbrukning.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng