ford 2,9 v6, varför använder ingen en sådan i sin v4?

Forum Övrigt SSR ford 2,9 v6, varför använder ingen en sådan i sin v4?

  • Detta ämne har 80 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2005-11-30 00:48 av .
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 81 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #81421
    anonymous
    Deltagare

    Vad jag har hört så passar bara upp till 2.8 på originallådan. Vet inte om detta stämmer men i så fall kan det vara förklaringen på varför ingen satsar på 2.9.

    #81422
    anonymous
    Deltagare

    Jodå, 2,9i passar utmärkt på lådan, men insprutningen är STOOOR på den motorn. Blir inte särskilt diskret bula på huven. Sen har de flesta 2,9-or katalysator och det blir därmed mer vacum/el att hålla reda på vid ett ”karossbyte”. Säkert därför det är ovanligt!?

    #81423
    anonymous
    Deltagare

    Sportigare utan huv!

    #81424

    Cosworth motorn passar bra på lådan men kan nog bli lite trångt åt alla håll.

    forsberg_80

    Du ska få fram en 5-6stycken kablar när du är klar. Plus, minus, tändning och bensinpump.

    Tankan bör modifieras med en anslutning i botten. Du bör ha samma dimension på röret ut från tanken som soppapumpen.
    Alternativt är en sugpump som suger upp ur tanken och matar till tryckpumpen (som inte klarar av att suga själv)
    Sen måste du ha en retur också. Led in den på översidan av tanken eller på tankpåfyllingsröret.

    #81425
    anonymous
    Deltagare

    forsberg_80

    Jag använde orginal ”sugröret” på tanken och kopplade den till bensinpumpen. Returen på soppan ledde jag ner genom tankmätaren, borrade ett litet hål.

    Jag valde 2.8i motorn då jag trodde 2.9i motorn ger för mycket effekt, vet ej ännu idag hur mycket den levererar. Men som sagt tidigare på forumet så är det 150 Hk som gäller samt 245Nm.
    Totalutväxlingen på 4:e växeln ej lägre än 4.5:1 (motsvarande max ca 25 km/h vid 1000rpm och däckdimesion 0,6m).

    2.8i levererar 151Hk vilket är på gränsen.

    Köp husvagnsfjädrar till saab 99 bak från Feltema (199:-/st), montera dem fram på din bil. Då får du bort allt det gungiga och bilen blir helt ok att framföra på kurviga vägar.

    Nu vet jag inte vilken årsmodell du har på bilen men med den gamla fronten med runda lysen så slipper du en del problem då den inte stjäl lika mycket plats av motorutrymmet som den med ovala lysen, för du lär behöva all plats du kan få.

    När det gäller insprutningen så är du även tvungen att såga upp huven även om du skulle valt att använda en 2.8i motor.

    När det gäller avgassystem rekommenderar jag 2,5″ med dubbla 3″ som slut, garanterar ett ljud som folk tittar åt!

    //Snis

    //Snis

    #81426
    anonymous
    Deltagare

    Snis:
    Jag såg att original bensinrör inte går från botten på tanken utan en bra bit upp. Eftersom bränslepumpen till v6-an inte är sugande, blir det inte problem då?
    Om det fungerar som du säger vore det absolut enklast, att bara koppla originalröret till pumpen med en distans från 6mm till 15mm. Eller måste man köra med minst halv tank för att det ska fungera?
    Vill vara klar med vad som fungerar innan jag åker och meckar nästa gång. Måste ha alla grejer med mig när jag ska skruva eftersom bilen står i en ladugård ute i obygden.

    #81427
    anonymous
    Deltagare

    forsberg_80:

    Stämmer nog att röret satt en bra bit upp. Fungerande utan problem för mig. Fastän det var luft i slangen mellan pump och tank så klarade den av att suga fram soppa. Min pump kommer från en 78:ans Granada.

    Kommer inte ihåg hur jag pulade ihop det med distanser, tror jag tog slangen som satt på pumpen och bara bussa i en mindre slang i den.
    Hade massor med slang från Granadan nämnligen.

    Nu var det länge sedan jag höll på med min, två år sedan tror jag. Fastnade i kopplingsvärlden.
    Fick ingen koppling som höll, utan tillverkade en ny växellådsaxel med annat spinzes mönster (10 mm längre än orginal axel) så jag kunde få i en transporter koppling med tillhörande lamell. Transportens tryckplatta har stor diameter och bygger väldigt lite vilket gör den lämpad, men saab har inte slösat på plats direkt i kopplingshuset så där är det förbannat trångt. De jag har kvar att göra är att tillverka en 10 mm distans att ha mellan motor och växellåda och sedan flytta växellådsfästet i torpedväggen 10 mm längre bak. Då kommer vinkeln till drivaxlarna att ändras men det blir marginellt.

    Gjorde en hemsida om mitt motorbyte för 4 årsen som du kan kolla på och kanske få någon ide, men hemsidan är inte den bästa (se under min profil).

    Det roliga är att så många är intresserade av detta och de märktes, min räknare på sidan har gått runt ett varv!!! Trodde aldrig att jag behövde fem siffror för antal träffar.

    Då man skaffat tvåtaktare har mer tid lagts på den än V6 bygget, men jag skall snart komma igång igen har jag förhoppningar om.

    Lycka till och fråga gärna mer om du har funderingar….

    //Snis

    #81428

    Visst det kanske funkar en stund med att låta pumpen suga, men tro mig det kommer att gå sönder.

    Lätt att ta ur tanken och svetsa på en anslutning, eller använda urtapningspluggs hålet

    #81429
    fuling
    Deltagare

    Sätter man soppa pumpen så nära tanken som möligt och lågt, hälst under tanken så behöver pumpen bara suga ytters lite.

    #81430
    anonymous
    Deltagare

    Nu har jag dragit bensinledningar klart och tokjobbat med elen. Använder en övergång mellan 15 -> 6mm för bensinen, får se om det fungerar eller om jag måste göra om det i framtiden!?
    Fick efter många om och men tag i ett elschema över styrboxen, stämde inte till 100%, men det fanns ivartfall nånting att gå på. Så efter en heldag så lyckades jag koppla ihop allt. Lyfte i ett batteri och vred på nyckeln, bränslepumpen gick opch efter ett tag hade den byggt upp tryck. Vred mer på startnyckeln och VRAP-VROM, så startade motorn direkt. Skönt!
    Nu fattas dock en del grejor som kommer att ta tid.
    1. Ordna avgasrör från grenrören och bakåt.
    2. Kylningen, ska dra till bagaget och bygga nåt smart som inte tar för stor plats och kyler tillräckligt.
    3. Generatorn, har ingen aning hur jag ska göra fästet till den eller hur jag ska få den att rymmas…
    4. Gaswiren, kanske flyttar över pedal och allt från donatorforden?
    5. Sen snygga till all el osv…

    Well, well, den startade ivartfall, så jag är nöjd hittils.

    #81431
    anonymous
    Deltagare

    Har inte gjort någonting på länge förutom att flytta bilen lite närmare så det blir enklare att hitta tid att ”tvärmeka”.
    De senaste dagarna har jag dock försökt komma igång lite igen. Började med att försöka få tag i lite plåt och rör för kylningen bak. Men det var allderles för dyrt, 1000kr, så jag avvaktar med det. Måste gå att få tag i billigare… Kapade dock upp hål i golvet och la i en elfläkt.

    Nu har jag också lyckats svetsa ihop så att det finns rör från motorn och inunder bilen. De går ihop och imorrn ska jag försöka få några ljuddämpare på plats och hänga upp det hela. Sen får jag se hur mycket det läker och låter.

    Men jag vet inte hur jag ska få plats med rören till kylningen som det ser ut nu. Har använta halva bilens bredd till bränslepump, filter osv.

    #81432
    matthias r
    Deltagare

    Tänkte på kylningen; kör du med Skorpans
    ursprungliga vattenpump? I så fall, varför inte tänka på att ersätta den med en elektrisk? Underlättar både rördragning och
    spar plats.

    Har sett flera byggen där man använt marina el-vattenpumpar, mkt små, hög tryckkapacitet, priset runt 1500:-

    #81433
    anonymous
    Deltagare

    Matthias R:
    Tänkte prova med standard vattenpump, fungerar inte det är väl en elektrisk ett måste. Det som gör att jag inte kör på elektrisk vattenpump direkt är priset. Innan jag är klar kommer den att ha kostat ett antal tusenlappar mer än jag räknat med från början redan som det är.

    Hur kan det förresten bli enklare med rördragningen om jag kör med el-pump?

    #81434
    anonymous
    Deltagare

    Funderar på vilka rör som är lämpligast att använda mellan motorn fram och kylaren bak. Är inte så bevandrad i metallernas värld. Rören kommer att ligga under bilen och jag måste kunna svetsa/löda de själv eftersom de inte går att dra rakt bak. Sen undrar jag hur nära golv/avgas/bränsleledningar man kan lägga rören? Har förstått att de blir ganska varma.

    Så vilket material borde rören vara i och vad kostar de ungefär? Pris är i allra högsta grad väsentligt.

    #81435
    matthias r
    Deltagare

    Rördragningen blir enklare med elvattenpumpen eftersom du inte måste anpassa rören efter pumpens placering. Du kan sätta den sistnämnda nästan varsomhelst där det är lämpligt ur el och ledningssynpunkt.

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 81 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng