ford 2,9 v6, varför använder ingen en sådan i sin v4?

Forum Övrigt SSR ford 2,9 v6, varför använder ingen en sådan i sin v4?

  • Detta ämne har 80 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2005-11-30 00:48 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 81 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #81376
    fuling
    Deltagare

    Ska någonstans på näten finnas en finsk rallycross kärra med 16V hhhhuuuurbo snurra.
    Den är det nog fint klipp i
    Sök lite på denna hemsa och se vad du hittar, den har varit uppe här tidigare.

    #81377
    enor
    Deltagare

    Citat:


    Ursprungligen postat av turbo niklas:
    [qb] ska säga dig erik att min 99 turbo går å låter som en jävla best hur kan du trycka ner en sån fin bil[/qb]


    Jag menade inte att angripa just din bil! Jag menade bara att en 99 turbo i allmänhet har tämligen trist karaktär… inget bottendrag och så en sån där JOBBIG turbokick.

    Dessutom tycker jag inte att det finns en enda turboladdad fyra i hela världen som låter som en ”jävla best”. Dom låter ju ingenting!!! Om man lyssnar på en riktig värsting-turbofyra så hör man just inget alls, bara ett förargligt pysande och sen den där smattrande dumpventilen. För mej känns det bara fånigt.

    /Magnus

    #81378

    Citat:


    Ursprungligen postat av forsberg_80:
    [qb] Hmm, så det är inte så besvärligt att stoppa in en H/B-motor i saaben!?
    Jag har en del erfarenhet av B-motorerna, har haft 14 folkracebilar totalt, tror att minst 10 av dom var saab99-or. Har tillgång till bäde motor & vxl-låda.

    turbo-niclas:
    Inget fel på ljudet i en turbo-fyra, men om du lyssnar på filmklippet av en saab med v6-a ( på denna site ) så är det trots allt strået vassare.

    Mikael Skogsberg:
    Kan du skriva mer om ditt bygge!? Låter klart intressant. Din webbplats verkar vara borta, har du någon uppdaterad adress med info? [/qb]


    Det är min gamla saab med sexa du har lyssnat på märker jag . Den låter rätt så bra

    Det är enkelt jag svetsade dit en framvagn från en 900 turbo. Sen har jag skurit bort lite onödiga prylar så att v4 skärmarna ska få plats i fram. Det kommer att bli en coswort breddning på bilen dvs att skärmarna kommer att bli utflyttade en liten bit. Blir nå liknande i bak också.
    Kylaren kommer att flyttas bak.
    Bur är isatt.
    Till motorn har jag köpt trimkammar och toppen ska få sig en översyn. Ett grenrör ska byggas och jag ska försöka jaga fram en ny större turbo samt intercooler.

    Kommer nog att bli väldigt trevligt
    Ska kolla upp väghållning lite grann blir liksom en saab 900 upphängning runt om nu så bilen kan bli lite hård, i alla fall i bak. Kanske inte är så bra.

    #81379
    chakka
    Deltagare

    Nu börjar jag bli våldsamt nyfiken. En 96:as former med en ”modern” bils drivlina och hjulupphängningar låter ju bara för kul.

    Ett par frågor dyker upp…

    Hur mycket av originalsaaben är bevarat framför torpeden?

    Är fram- och bakvagn kortade, eller är det full 900-bredd på dem?

    Och framför allt…

    Hur har du tänkt göra med besiktning av skapelsen? Ombyggt, amatörbyggt, eller det där tredje alternativet som inte är alldeles ovanligt..?

    #81380

    Citat:


    Ursprungligen postat av Chakka:
    [qb] Nu börjar jag bli våldsamt nyfiken. En 96:as former med en ”modern” bils drivlina och hjulupphängningar låter ju bara för kul.

    Ett par frågor dyker upp…

    Hur mycket av originalsaaben är bevarat framför torpeden?

    Är fram- och bakvagn kortade, eller är det full 900-bredd på dem?

    Och framför allt…

    Hur har du tänkt göra med besiktning av skapelsen? Ombyggt, amatörbyggt, eller det där tredje alternativet som inte är alldeles ovanligt..? [/qb]


    Det enda i fram som är från orginal saaben är huven, skärmar och frontbiten med lysena.
    Den är inte kortat är faktiskt inte så mycket bredare.
    Hela meningen är att den ska se orginal ut på lite håll. Eller igentligen så är hela meningen att det ska bli den brutalaste v4an landet

    Ska titta på hur det är med besiktningen själva bilen är en 69.

    #81381

    Här finns bilder på en tysk 96 turbo; häftig
    http://www.martin-roth.com/

    #81382
    anonymous
    Deltagare

    Nu verkar det bli en 2,9i, kompisen som har scorpion 2,9 -89 stående säger att jag kan ta den för skrotpengarna lite drygt.

    Jag tar naturligtvis hela motorn med insprut ”o allt”, men jag kom att tänka på en sak. Om jag inte lyfter över katalysatorn så måste jag väl hursomhelst få med lambdasonden!? Utan den så går väl motorn på ett ”nödprogram”..?

    #81383

    Har för mig att det fanns ett sätt att koppla bort den. Men ta med den ändå svetsa på en mutter på avgassystemet och skruva fast

    #81384
    anonymous
    Deltagare

    Kom att tänka på det här med kopplingen, har läst här på forumet att den gärna slirar med en V6-a. Så jag undrar om någon provat med en tryckplatta från forden där motorn kommer ifrån och lamellen från saaben?

    Eller blir det kanske tokiga dimensioner då?

    #81385
    fuling
    Deltagare

    Std koppling kan man glömma, inte så konstigta att de slirar, halvskit redan från skratch.
    Vist kan man förmodligen ta Ford tryckplattan om den får plats. Men man måste ha V4an(saab) svänghjulet detta pga startkransen är annolunda på Ford V6 svänghjulet.
    Sök i forumet så hittar du lämpliga tryckplattor som pallar trycket och inte kostar så man trillar omkull av chocken.

    #81386

    Du måste ha en koppling som klarar minst 230Nm.

    #81387
    Morten S.
    Moderator

    Hvem eier den gule 96’an med V6 som var på Kinnekulle på lørdag? Hva slags V6 var det montert i den?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1975 96 V4
    1989 900i 8V 5 dørs
    2007 9-3 SC tid
    2008 9-3 SC tid

    #81388
    gunnar w
    Deltagare

    Hej
    Jag tillhör nog det fåtal här på forumet som faktiskt byggt en fungerande V6:a i en 96:a och också besiktigat den. Den var iof redan reggad med en Ford 6:a, en 2,0 men jag satte i en 2,6 med förgasare och det var ganska mycket jobb eftersom kylningen är spegelvänd men i övrigt passade det mesta, motorfästen efter lite moddande liksom anslutningen mot växellådan. Det största problemet förutom att få till en koppling som klarar vridmomentet är kylningen, den räcker inte till om man inte placerar kylaren i skuffen och då minskar användbarheten så mycket att åtminsone jag inte tycker att det är roligt längre. Visst blev den tungstyrd men inte mer än att det fungerade. Vad gäller körbarheten-de flesta moderna bilar med turbo kör skjortan av saab 96-bilen är helt enkelt inte gjord för en effekt på 150 hästar eller mer.

    Mvh

    Gunnar W

    #81389
    anonymous
    Deltagare

    Nu har jag ringt bilprovningen, ska hämta scorpion(den jag nämnde tidigare i tråden) om någon dag.

    För att få använda en motor med max 110kw & 225Nm (visst var det det han sa!?) så var man tvungen att bygga om på följande vis:
    Nållager på inre drivknutarna, kullager på yttre och skivbromsar fram. Det skulle man sen ha papper på också. Också fick fyrans växel inte ha lägre utväxling än 4,5:1.

    Och jag behövde inte ta med katalysatorn, det var reglerna från -74(saabens årsmod.) som gällde.

    Jag har läst tidigare här på forumet om de här reglerna som besiktningsmannen nämnde. Har för mig att jag läste att det sitter standard på saaben, alltså behöver jag inte ändra nånting!? Vilka papper kan jag då behöva?

    Så det ända jag nu känner mig osäker på är kopplingen. Ni säger att jag måste ta svänghjulet från V4-motorn och sätta på V6-an!? Så då måste jag ha en koppling med liten diameter.
    Hur har ni gjort ni som har fått det att fungera? Förklara som för ett barn, har som sagt svårt att få grepp om det hela. Jag är inget mekproffs heller, bara en glad amatör utan tillgång till varken pengar eller avancerade maskiner.

    #81390
    fuling
    Deltagare

    4,50:1
    Std V4 har 4,1:1 i totalutväxling på 4an.
    Obs slutväxeln är 8:39 allså 39/8 ger 4,874:1, men nu är inte 4an 1:1 utan 1:0,84.
    4,874*0,84 ger 4,08 allså avrundat till 4,1:1
    Med andra ord std V4-lådan kan ej använads vid regbesikting.
    Sen gäller det att ha en frisk växellådan annars åker det växellådashimlen i kanonfart.

    Koppling:
    Koppling std saab V4 är ett skämt enligt min mening. Vist den duger på std bilar.

    Mig vetligen finns det ej någon tryckplatta som bara är att smacka dit på V4-svänghjulet som pallar trycket från en V6a.
    Finns trim WV kopplingar till typ bubbla före 70 som passar med modding av svänghjulet.
    1: Djupet från kanten där tryckplattan skruvas fast till lamellplanet sänks 1mm (std ca 16,7 till 17,6)
    2: Diametern där lamellen ligger ökas från runt 200 till 203mm, detta för att få ned den nya tryckplattan som är runt 200mm istället för 190mm som är std.
    3: 6st infästingshål med M8 gänga måste och göras, för delningen och delningsdiameter är olika.
    4: Man måste ha en distans(eller 6st brickor) på 3mm mellan tryckplatta och svänghjul för att inbyggnaadsmåttet påkopplingen skall bli rätt.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 81 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng