ford 2,9 v6, varför använder ingen en sådan i sin v4?

Forum Övrigt SSR ford 2,9 v6, varför använder ingen en sådan i sin v4?

  • Detta ämne har 80 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2005-11-30 00:48 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 81 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #81391
    anonymous
    Deltagare

    måste man ha en 4 växlad låda kan man inte spärra lådan så 3:an blir högsta växeln istället då borde man klara utväxlingen

    finns det några bilder med v4:an med 900 framvagn?

    ryms en 900 motor om man anväder orginal framvagn?

    #81392
    enor
    Deltagare

    Nu kanske jag tänker bakvänt… men du säger att man inte får ha lägre utväxling än 4,5:1 på fyrans växel; och Fuling säger att original V4-låda har 4,1:1 på fyran. Men då är väl allt okej? 4,1:1 är ju en högre utväxling än 4,5:1 ???

    Om det är så olyckligt att dom menar att den inte får vara NUMERISKT lägre, alltså egentligen högre, än 4,5:1 ; så skulle man kunna bygga sej en besiktningslåda genom att kombinera en 3-växlad 2T-låda med V4-ans kopplingshus och därigenom klara sej… det skulle ge ungefär 4,65 på högsta växeln om jag räknar rätt.

    Den 3-växlade lådan lär ju dessutom vara starkare än en 4-växlad så det kanske inte alls är nån dum idé! Förutom att toppfarten inte blir den roligaste, ej heller varvtalet i landsvägsfart.

    #81393
    fuling
    Deltagare

    Ja man pratar om numeriskt lägst med 4,5:1.
    En std 2T med 7:38 duger också, den har 4,55:1 på 4an.

    Sen när man pratar låg kontra hög utväxling får man tänka fart, allså
    hög utväxling=numeriskt låg
    låg utväxling=numeriskt hög

    Jag har aldrig fattat varför SBP/Saab har den regel med numeriskt lägst 4,5:1.
    Den ända tanken jag har är att V4an kan bli giftig om det börjar gå för fort.
    En std V4 skulle göra ca 200km/h vid ca 7000r/min på std däck(155×15). För att uppnå denna hastighet fodras det ca 120hk.
    Med 4:5:1 blir det ca 7700 i 200km/h, och detta varv är fult möligt att varva en V4 konota.
    Tar vi nu V6an så går väll den i bitar om man varvar den, eller?
    Så hälst skulle man vilja sänka varvet om man åkte V6 istället, det finns en prototyp på slutväxelen 9:38 som är mumma att åka med.
    Sök på 9:38 i forumet.
    Men tyvärr får då motståndsrörelsen tuppjuck

    #81394
    anonymous
    Deltagare

    Åter till kopplingen, ni med erfarenhet, hur bra är den här tryckplattan:

    Saab V4

    1882 228 002
    TRYCKPLATTA 540 kp, ( Klarar 1815 cc ) ( modifiering svänghjul )

    Pris: 1125.00

    (Klippt och klistrat från ”Din Rallyboutique”)
    och vad innebär ”modifierat svänghjul”?

    Eller alternativt:
    Fuling, vad tar du för en komplett koppling tryckplatta, lamell & svänghjul) som håller måttet?

    Sen den sista frågan, passar v4-svänghjulet ”rakt av” på en ford 2,9V6?

    #81395
    andypeak
    Deltagare

    Hej, har ingen egen erfarenhet av kopplingen i sig men Din Rallyboutique brukar ha schyssta grejor för övrigt. Hade kopplingen varit kass hade de fått reda på det och tagit bort den ur sortimentet.

    När de gäller modfieringen svänghjulet så är det hålbilden som behöver modifieras. Svänghjulet måste upp i svarven och när det ändå är där kan man ju lätta genom att svarva ner ytteringen enligt S&R.

    Och när man har gjort det så är det ju lika bra att balansera grejorna var för sig och när man ändå har gjort det vore det ju lika bra att renovera vxxlådan, och när man har gjort är det bäst att byta till en styvare vxllådsfäste, och sen är det ju lika bra att byta bussningarna i framvagnen och när man har gjort så är det lika bra att…. och när man gjort det………….. Aaaaaargh!

    #81396
    fuling
    Deltagare

    forsberg_80:
    Koppling:
    Jag tog fram ett antal färdiga paket(svänghjul, tryckplatta, lamell) för ett tag sen men intresset var nästan noll. Det tog en jäv… tid innan jag vart av med dessa så det gör jag inte igen. Men ringer du mig kan jag tala om hur du skall göra och vad man hittar lämpliga grejor.
    070 782 19 10
    MVH
    Johan

    #81397
    anonymous
    Deltagare

    Fuling/Johan:
    Jag sparar ditt telefonnummer och ringer dig när jag kommer igång med motorbytet. Kan bli inom en månad, men mest troligt blir det till våren. (Kallt att skruva utan varmgarage)

    Ska kolla på en -72 saab v4 på måndag, har varit och kollat på en -67 förra veckan. Letar en så rostfri som möjligt att börja med. Den jag redan har är för mycket plåtjobb med så den får åka till skroten.

    Upptäckte idag när jag bytte bromsskivor bak på våran familjebil att damaskerna på båda sidorna var trasiga. Så det blir väl att lägga pengar och tid på den i den sista sommarvärmen. Sen är det dags att fixa skotern innan det kommer snö. Funderade ett tag på att använda skotermotorn i en fiat600 som farsan har stående, 120hk 2-t skulle vara fint i en sån.
    Men det stannar nog vid en tanke till skillnad från v6-an i en v4-a!

    Oj, nu blev jag en hel del offtopic, men som sagt, jag sparar ditt nummer fuling och ringer dig när det händer grejer mer konkret!

    #81398
    perhaninge
    Deltagare

    Fuling:
    Vad var anledningen till att du inte blev av med kopplingspaketen ?
    Kvalitè ?
    Eller att det inte fick kosta något ?
    Eller fick du höra om några andra anledningar ?
    Nyfiken för att det borde vara intressant att få allt serverat i ett paket.

    Per/Haninge

    #81399
    fuling
    Deltagare

    Per/Haninge:
    Kvalitet, man får vad man betalar för.
    Nu ska jag vara elak
    Beroende på att folk skiriker när de skit, allså lämna ifrån sig något gratis, är nog stösta anledingen. Inget roligt att göra justa grejor och sedan bara få höra att det är för dyrt.

    Mig vetligen funkar grunkorna klockrent, 2st har jag själv. 1st finns i en 96a med V6a, en åker rally och den sista finns utomlands och där har jag inte hört något om funktionen.

    #81400
    perhaninge
    Deltagare

    fuling: det var på intet något sätt att kritisera dig, det var mest teorin om det där skriket efter dass som jag var ute efter
    Det kostar som sagt att ligga på topp.
    En tanke var att det kanske var så få som hade behov utav det eller liknande som jag tyckte var intressant.
    Då är det ju endast egentillverkning som man får rikta in sig på med priser därefter.
    Finns det ett behov så är ju möjligheterna att få ner priserna bättre.
    Har någon nån uppfattning av om trimmandet har sjunkit eller är på väg att försvinna ?
    Det verkar bara vara ett fåtal som verkligen skrider till verket.

    Per/Haninge

    #81401
    fuling
    Deltagare

    Per/Haninge:
    Det är lungt, du frågade och jag svarade.
    Hadde jag varit lack hadde Socker Conny stått utanför dig nu

    Du har rätt marknaden för grejor är jäv… liten.
    Hur många vässade V4or som går på gatan känner du till i fjollträsk trakten?????
    Några kan jag räkna upp men de flästa är då jäv… modrat vässade. Finns välle ett antal rallybilar också men inte är det många de häller.

    #81402
    anonymous
    Deltagare

    Appropå det här med vässade saabar, ringde en kille lokalt som jag vet har kört mycket trimmade v4-or. Tänkte höra vad han brukade använda för koppling.
    Men efter ett litet snack med honom insåg jag att jag är en sån som skriker när jag skitigt, ivartfall jämfört med honom. Han använde treskiviga kopplingar specialbeställda från sachs i tyskland via sachs i sthlm…

    Han hade förresten blivit bjuden 120kkr för den v4 han hade hemma om han monterade ihop den. Bl a fabriksny kaross…
    Så jag får nog anses snål i de här kretsarna. (Studerande med barn, blir inte många kronor över att lägga på egna hobbisar)

    Vill/kan helst inte hamna över 5-6000:- för en rolig bil besiktigad och klar.

    #81403
    fuling
    Deltagare

    forsberg_80:
    Att inte ha råd är inte att vara snål medan därimot att tro att man skall få justa saker för nästan ingeting så skriker man när man skiter.
    Men skall du använda en 2.9l V6 kommer koppling, växellåda, fjädring, stötdämpare, bromsar mm behöva vara friskt och inte std grejor.
    Med den budjet du har skull jag åka std saab.
    Roligare att åka std än inte alls eller värre fuska reiält och köra sönder grunkorna titt som tätt.

    #81404
    anonymous
    Deltagare

    Fuling:
    Nu har jag surfat på forumet hela kvällen och har så gott som förstått hur du gjort egna hållbarare kopplingar.
    Så nu undrar jag om det rent utav är samma tryckplatta som ”din rallyboutique” säljer till v4 som den vw-platta som du har använt dig av?
    Om man måste svarva om svänghjulet likadant oavsett vilken man använder så köper man förståss den billigaste (om de nu är likvärdiga).

    Vilken tryckplatta var det exakt som du använde från dalhems och vad kostar/kostade den inkl. frakt.

    #81405
    fuling
    Deltagare

    din rallyboutique

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 81 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng