Förgasarproblem 80a

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Förgasarproblem 80a

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #480528
    che
    Deltagare

    Hej
    Jag har blivit lycklig ägare till en 80a jubileum, som jag skrivit tidigare när jag jagade klädsel.
    Nu har jag problem med förgasaren. Eller många olika problem.
    När den är kall går den fint och drar som den skall.
    När den börjar bli varm och jag gasar på efter välxelbyte ”köver” den sig. Jag har försökt med bladningsskuven åt alla håll. Det blir sämre åt alla håll från denna inställning. Har även varit på en verkstad som gick till fabriksinställningar. Det är ändå inte bra. Tändning etc är nytt och fabriksinställt.
    Detta får mig att tro att något är slitet. Tusan vet vad.

    När den stått i mer än 10 minuter efter att ha gått ett tag blir den även svårtstartad. Efter att jag fått igång den dör den spontant men startar då lätt igen… Vad är detta? Samma problem?

    Är det någon kom känner till någon förgasarexpert i trakten av Trollhättan? Jag skulle verkligen behöva få till denna härliga bil!

    #480529
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,

    Mina tankar;
    -tjuvluft kring insug, pröva spruta startspray kring packningsytor / vacuumslangar och notera om motorn rusar.
    -gamla (styva) membran i förgasare. Kan vara svårt att avgöra vad som är ”för styvt / åldrat”, men att inspektera skadar ju inte.
    -smuts i bränslesystem, rengör/byt filter.

    Sedan brukar dålig tändspole vara orsak till dålig gång, och svårstartad med varm motor.
    Skall nämna att jag inte är någon V4 expert, detta är bara vad jag anser kan vara fel.

    Ha de gött.

    #480542
    sonettlll
    Deltagare

    Håller med föregående inlägg, tjuvluft vid förgasare eller vacumslangar är vanligt, dålig tändspole visar sig efter en stunds körning, kolla även ventiljusteringen.
    2portförgasaren har lång fot, kroknar lätt om den dras hårt, läckaget ändrar sig med temperaturen. Färska packningar och försiktig åtdragning, samma sak med ventilkåporna , folk drar jättehårt, plåten böjer sig och det läcker mellan skruvarna. Om förgasaren kroknat går det bra att planslipa själv, slipduk på en plan skiva och dra förgasaren på duken.

    #480543
    che
    Deltagare

    Tack!
    Tändspolen har jag inte kollat! Det var nytt för mig! Kan den göra att svaret på gaspådrag laggar?
    Trodde det var tjyvluft innan men hittar det inte.

    #480551
    Janne Hagnell
    Moderator

    Sedan tycker ju många att Solexen är svår att få ordning på och byter till Weber.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #480558
    che
    Deltagare

    Är bytet till Weber smidigt för en 80a? Vilken Weber är det? Kanske värt att prova efter att jag testar tändspolen….

    #480571
    Lars Evertsson
    Deltagare

    Jag tycker du ska kolla men företaget MISAB som kan allting on Weber. Skriv och berätta dina problem för dem så får du ett proffsigt svar och förklaringar vilken typ av Weber som passar dig samt hur du monterar förgasaren, som är väldigt enkelt om man är lite händig.

    Lycka till/Lasse

    #480573
    che
    Deltagare

    Tack Lasse och övriga
    Jag har nu bytt tändspole och det hjälpte inte. Jag är lite sugen på att ha originalförgasaren med tanke på att det är en jubileumsmodell. Det borde väl finnas någon förgasarexpert kvar i dessa trakter??

    #480574
    Peter A
    Deltagare

    Jag har precis samma erfarenhet som du.
    80:a med orginalförgasare. Svårstartad när den är varm, smårycker när man krypkör och är helt hopplös att försöka justera.
    Monterade i mellandagarna en Weber 28/36 mycket enkel procedur. Fick byta slangen till värmeelement som blev för kort annars passade den rakt på. Det blev en otrolig skillnad alla tidigare symptom var som bortblåsta och bilen blev mycket trevligare att köra. Det enda problemet är att luftburken inte får plats, får försöka klura ut hur jag ska lösa det vill gärna behålla orginal.
    Förgasaren köpte jag beg på Blocket i våras och sedan beställde jag en renov. Ssts från Misab. Jag hade tur då bestyckningen stämde med Misabs rekommendationer.

    #480580
    sonettlll
    Deltagare

    Förstår att du vill ha kvar orginalförgasaren på en jubbe, Skruva loss förgasare och mät planheten med en linjal, planslipa vid behov, ett större problem är om bilen gått långt så slits spjällaxellagringen. Axeln är lagrad direkt i alu-huset, pga fjädrarna som stänger är det svårt att känna glappet. Vanligaste Webern vid byte är DGV 28-36, finns med manuell eller automatchoke. DCD 36-36 passar också men den är högre. Jag har en 95a med Solex 2-port som krånglat länge, efter planslipning av alla delar vid insuget går den skapligt.
    Lycka till Mats

    #480581
    97sonett
    Deltagare

    på med en weber, lägg undan originalet, använd bilen och njut av ryckfri körning istället, för du vill väll använda bilen??

    #480583
    che
    Deltagare

    Tack för goda ideer!
    Kan hända jag måste ge upp och skaffa weber. Spjällaxellagret låt ju som något att prova först. Går de att byta?
    Pratade med STEMEC i Uddevalla och de lät hoppfulla om att kunna renovera den.

    #480667
    sabbe
    Deltagare

    Byt till en Solex tvåportare från Taunus 17M. Den har samma utseende men är fetare bestyckad . Då slipper du magerrycken. Orginalet är väldigt svår att rengöra även i ultraljudstvätt. Jag har flera stycken av båda typer,

    /Lasse

    #480679
    tilda
    Deltagare

    Du kan beställa stos till förgasaren hos Rallydelar i Vredstorp. Då kan du använda originalluftrenaren.

    #480958
    viktor k
    Deltagare

    Jag kan även lägga in länken till min tråd med liknande problem med den förgasaren:

    Tomgång Saab V4, 1979 årsmodell

    Där kan du hitta kontaktuppgifter vart du kan köpa förgasare (Elmer 073 302 83 18). Adapter till original luftburk köpte jag på Rallydelar i Vredstorp (070 676 33 80). Jag har dock inte monterat den ännu så jag är osäker på hur höjden blir (om det kommer ta i motorhuven då weberförgasaren är högre än std Solexen).

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.