Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Förgasarproblem 80a
Hej
Jag har blivit lycklig ägare till en 80a jubileum, som jag skrivit tidigare när jag jagade klädsel.
Nu har jag problem med förgasaren. Eller många olika problem.
När den är kall går den fint och drar som den skall.
När den börjar bli varm och jag gasar på efter välxelbyte “köver” den sig. Jag har försökt med bladningsskuven åt alla håll. Det blir sämre åt alla håll från denna inställning. Har även varit på en verkstad som gick till fabriksinställningar. Det är ändå inte bra. Tändning etc är nytt och fabriksinställt.
Detta får mig att tro att något är slitet. Tusan vet vad.
När den stått i mer än 10 minuter efter att ha gått ett tag blir den även svårtstartad. Efter att jag fått igång den dör den spontant men startar då lätt igen… Vad är detta? Samma problem?
Är det någon kom känner till någon förgasarexpert i trakten av Trollhättan? Jag skulle verkligen behöva få till denna härliga bil!
Hej,
Mina tankar;
-tjuvluft kring insug, pröva spruta startspray kring packningsytor / vacuumslangar och notera om motorn rusar.
-gamla (styva) membran i förgasare. Kan vara svårt att avgöra vad som är “för styvt / åldrat”, men att inspektera skadar ju inte.
-smuts i bränslesystem, rengör/byt filter.
Sedan brukar dålig tändspole vara orsak till dålig gång, och svårstartad med varm motor.
Skall nämna att jag inte är någon V4 expert, detta är bara vad jag anser kan vara fel.
Ha de gött.
Håller med föregående inlägg, tjuvluft vid förgasare eller vacumslangar är vanligt, dålig tändspole visar sig efter en stunds körning, kolla även ventiljusteringen.
2portförgasaren har lång fot, kroknar lätt om den dras hårt, läckaget ändrar sig med temperaturen. Färska packningar och försiktig åtdragning, samma sak med ventilkåporna , folk drar jättehårt, plåten böjer sig och det läcker mellan skruvarna. Om förgasaren kroknat går det bra att planslipa själv, slipduk på en plan skiva och dra förgasaren på duken.
Sedan tycker ju många att Solexen är svår att få ordning på och byter till Weber.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”
Jag tycker du ska kolla men företaget MISAB som kan allting on Weber. Skriv och berätta dina problem för dem så får du ett proffsigt svar och förklaringar vilken typ av Weber som passar dig samt hur du monterar förgasaren, som är väldigt enkelt om man är lite händig.
Lycka till/Lasse
Jag har precis samma erfarenhet som du.
80:a med orginalförgasare. Svårstartad när den är varm, smårycker när man krypkör och är helt hopplös att försöka justera.
Monterade i mellandagarna en Weber 28/36 mycket enkel procedur. Fick byta slangen till värmeelement som blev för kort annars passade den rakt på. Det blev en otrolig skillnad alla tidigare symptom var som bortblåsta och bilen blev mycket trevligare att köra. Det enda problemet är att luftburken inte får plats, får försöka klura ut hur jag ska lösa det vill gärna behålla orginal.
Förgasaren köpte jag beg på Blocket i våras och sedan beställde jag en renov. Ssts från Misab. Jag hade tur då bestyckningen stämde med Misabs rekommendationer.
Förstår att du vill ha kvar orginalförgasaren på en jubbe, Skruva loss förgasare och mät planheten med en linjal, planslipa vid behov, ett större problem är om bilen gått långt så slits spjällaxellagringen. Axeln är lagrad direkt i alu-huset, pga fjädrarna som stänger är det svårt att känna glappet. Vanligaste Webern vid byte är DGV 28-36, finns med manuell eller automatchoke. DCD 36-36 passar också men den är högre. Jag har en 95a med Solex 2-port som krånglat länge, efter planslipning av alla delar vid insuget går den skapligt.
Lycka till Mats
Det har uppstått ett kritiskt fel på webbplatsen.