Första Saaben – behöver lite hjälp och råd!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Första Saaben – behöver lite hjälp och råd!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Första Saaben – behöver lite hjälp och råd!

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 18, 2022 at 18:38 #494967

      Hej alla,

      Har precis varit och hämtat min allra första Saab. Blev en Saab 900 OG 89′ 16V som jag hittade på blocket för 12,000kr. Fantastiskt fin om man frågar mig, behöver bara lite kärlek.

      Den kör fint, men har några småsaker som jag gärna skulle vilja åtgärda på den och behöver lite hjälp (har googlat som en dåre utan att hitta det jag söker).

      – Bakluckan går inte att låsa, utan nyckeln bar snurrar i låset. Den går dock att stänga och håller sig stängd. Vad behöver jag köpa för att kunna låsa bakluckan?

      – Kylarvätskan är låg, och förra ägaren hade ingen aning när den byttes senast. Kan jag bara fylla på?

      – Det är dags att göra oljebyte enl. förra ägaren, är det något jag måste tänka på förutom att byta filter? Har köpt Castrol Edge Ti FST 5W-30 4L

      – Den är lite hackig om man släpper på gasen på dom låga växlarna och i låga hastigheter (tänk er att bilen börjar vagga fram och tillbaka lite). Är detta normalt? Har inte kört en såhär gammal bil med manuell låda, men har nog minne om att jag åkt i gamla bilar har en tendens att gunga fram och tillbaka en del på låga växlar vid låga hastigheter?

      – Kylarvätskan är låg, och förra ägaren hade ingen aning när den byttes senast. Kan jag bara fylla på?

      – Det finns små små ställen med lite ytrost, typ lite i dörrarna osv. vad kan jag göra i dagsläget för att se till att man skyddar lite extra?

      – Om man ska ha allra enklaste vinterhjulen, vilka rekommenderar ni? Har tänkt att hitta ett par bra vinterdäck också, prio på säkerheten, även om det bara är en bruksbil.

      – Är det något jag behöver tänka på/kan göra för att den ska hålla så länge som möjligt? T.ex. var lämnar man den bäst in på service, är det värt komplett service? osv.

      Det var nog allt jag undrade just nu, vet att det är 200 frågor men hade uppskattat det enormt med lite hjälp!

      OBS, check engine lampan går på och sen direkt av emellanåt…

      Bifogar bild på pärlan nedan!

      Tack!

      • Detta ämne redigerades för 1 år, 9 månader sedan av brunnberg.
      • Detta ämne redigerades för 1 år, 9 månader sedan av brunnberg.
        juni 18, 2022 at 18:40 #494968

        Dekalerna ska bort, och förhoppningsvis ska den poleras sen!

        Attachments:
          juni 18, 2022 at 18:46 #494970

          Har sedan bilen ovan också fixat plasten på bilen, märkbart bättre!

            juni 18, 2022 at 19:46 #494979

            Tjena!

            Trevlig bil! Det låter dock som det finns lite att göra. Och det är ju alltid kul!

            Kylarvätska: Ja visst häll på bara, antar det är gammal blå vätska i den? Om du ska behålla ett tag så hade jag nog tömt ur vätskan längst ner på kylaren, och hällt i helt ny vätska med fräsch antikorrosionskydd…. Det lär inte vara mkt kvar av det i den nu.

            Olja: Nej, det är väl ganska lätt. Du kanske behöver nån special avdragare för filtret, jag använder ett billigt Feltema med ett metallband typ som kan drar åt. Om du är rädd om oljekladd mm så lägg massor med papper och grejor under filtret innan du drar av det, det kletar alltid lite annars.
            Din olja låter som ett enormt overkill på en gammal 16v, Biltemas enklaste halv eller helsyntet hade ju garanterat räckt… (Nu kommer kanske medlemmar ur oljemaffian klanka ner här och ha en lång utläggning. Man kan välja lyssna på det och vräka ut pengar på olja för 800 spänn. Det är valfritt…. Jag har kört på Biltemas helsyntet, för 300 spänn, i alla mina T16 900 i många år…. Det viktigaste på en sån här maskin är inte att olja kostar tusen spänn litern utan att den byts nån gång då och då!!)

            Du hittar mkt slangar i motorrummet. Byt dom, alltså dom små gummislangarna. Dom ska du dock INTE köpa på biltema då dom snart läcker igen. Men gummit spricker på gamla slangar, det läcker luft och det gillar inte I16 alls. Om det har med CE lampan att göra är svårt säga, men det är en bra början alltid. En sån här maskin är ju ganska “enkel” men finns ändå nån slang här och där som kan börja läcka.

            Service: var bor du? Svårt hitta en verkstad som kan Saab idag, en sån här gammal bil kommer inte få den kärlek den försäkrar kanske. Gör det själv säger jag…. Eller så leta upp en gammal verkstad med nån gammal räv som jobbat med Saab, han kan säkert gå igenom bilen med enkla medel! Men det gäller hitta rätt ställe här – en ny öppnad Mekonomen verkstad med 4 unga killar har troligen aldrig ens sett en 900 förut annat än på håll. Vill du anförtro dom din bil? 🙂

            Luckan: Köpa nåt kan bli svårt? Nya lås växer inte på träd. Köp lite WD40, spraya. Ta isär och se vad som hänt? Kanske inte är så vårt när man väl skruvar isär och försöker felsöka.

            Surfa runt här på forumet. Är väl en skattkammare av Saabkunskap, men man får leta lite såklart. Alla problem du har har någon haft förr.

            /Martin.

              juni 18, 2022 at 20:17 #494980

              motorlampan kan bero på nya E10 bränslet. systemet börjar bli slitet och klarar inte av att kompensera för etanolen.
              testa att läsa ut felkoderna från styrboxen.

              bifogade en bild på ett lås till combicoupé men såg att du har en sedan.
              Kolla länkaget på insidan. kan vara ett stag som hoppat av bara.

              • Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av peter engqvist.
                  juni 18, 2022 at 21:09 #494996

                  Tjena!
                  Trevlig bil! Det låter dock som det finns lite att göra. Och det är ju alltid kul!
                  Kylarvätska: Ja visst häll på bara, antar det är gammal blå vätska i den? Om du ska behålla ett tag så hade jag nog tömt ur vätskan längst ner på kylaren, och hällt i helt ny vätska med fräsch antikorrosionskydd…. Det lär inte vara mkt kvar av det i den nu.
                  Olja: Nej, det är väl ganska lätt. Du kanske behöver nån special avdragare för filtret, jag använder ett billigt Feltema med ett metallband typ som kan drar åt. Om du är rädd om oljekladd mm så lägg massor med papper och grejor under filtret innan du drar av det, det kletar alltid lite annars. Din olja låter som ett enormt overkill på en gammal 16v, Biltemas enklaste halv eller helsyntet hade ju garanterat räckt… (Nu kommer kanske medlemmar ur oljemaffian klanka ner här och ha en lång utläggning. Man kan välja lyssna på det och vräka ut pengar på olja för 800 spänn. Det är valfritt…. Jag har kört på Biltemas helsyntet, för 300 spänn, i alla mina T16 900 i många år…. Det viktigaste på en sån här maskin är inte att olja kostar tusen spänn litern utan att den byts nån gång då och då!!)
                  Du hittar mkt slangar i motorrummet. Byt dom, alltså dom små gummislangarna. Dom ska du dock INTE köpa på biltema då dom snart läcker igen. Men gummit spricker på gamla slangar, det läcker luft och det gillar inte I16 alls. Om det har med CE lampan att göra är svårt säga, men det är en bra början alltid. En sån här maskin är ju ganska ”enkel” men finns ändå nån slang här och där som kan börja läcka.
                  Service: var bor du? Svårt hitta en verkstad som kan Saab idag, en sån här gammal bil kommer inte få den kärlek den försäkrar kanske. Gör det själv säger jag…. Eller så leta upp en gammal verkstad med nån gammal räv som jobbat med Saab, han kan säkert gå igenom bilen med enkla medel! Men det gäller hitta rätt ställe här – en ny öppnad Mekonomen verkstad med 4 unga killar har troligen aldrig ens sett en 900 förut annat än på håll. Vill du anförtro dom din bil? 🙂
                  Luckan: Köpa nåt kan bli svårt? Nya lås växer inte på träd. Köp lite WD40, spraya. Ta isär och se vad som hänt? Kanske inte är så vårt när man väl skruvar isär och försöker felsöka.
                  Surfa runt här på forumet. Är väl en skattkammare av Saabkunskap, men man får leta lite såklart. Alla problem du har har någon haft förr.
                  /Martin.

                  Tack för utförligt svar!

                  Tog lite bilder ovan, av det jag har läst och kollat runt, så verkar det som att det saknas en backventil på min? Det går en slang (den med isolering på) som jag markerat i rött.

                  Om jag kollar runt på forum så ska det sitta en sån ventil på den?

                  Är det några andra kablar som du lätt skulle kunna peka på som man kan börja med?

                  Gällande oljan. Det var rea så jag passade på, men förstår att det kan vara lite overkill. Går det att byta olja utan att man höjer upp bilen? Filtret känns inte så svårt, sett att Biltema har såna verktyg som underlättar att få av det.
                  Gällande kylarvätskan. Som det ser ut enligt bilden jag tog (bifogad ovan) så är det helt klar vätska? Bilen går verkligen inte varmt, men känns kanske lite skumt?

                  Jag kontaktade Mats Riesel Bilservice i Solna, och han skulle ta mellan 3000-4000kr för en service. Hade eventuellt tid efter sommaren. Är det värt pengarna i längden?

                  Sen var det lite bilder på ena dörren där, som ni kan se så är det en del rost (tydligt vanligt förekommande på just det stället också?). Är det bara att dränka i linjeolje-rostskydd och hoppas på det bästa?

                  Tack!

                    juni 18, 2022 at 21:10 #494997

                    motorlampan kan bero på nya E10 bränslet. systemet börjar bli slitet och klarar inte av att kompensera för etanolen. testa att läsa ut felkoderna från styrboxen.
                    bifogade en bild på ett lås till combicoupé men såg att du har en sedan. Kolla länkaget på insidan. kan vara ett stag som hoppat av bara.

                    Du har nog rätt att något saknas, eller har hoppat av. Jag bifogade en bild ovan.

                    Har du/någon koll på vad som kan saknas där? Vad är det som ska sitta i delen som snurrar?

                      juni 18, 2022 at 21:25 #494998

                      Sen ytterligare en fråga.

                      Vinterdäck på dessa bilar. Hur är dom på vintern? Kommer från en Volvo V90 CC, så har tyvärr varit väldigt bortskämd.

                      Antar att det är ännu viktigare med bra däck på en sån här bil?

                      Och sedan däck allmänt.. Spontant hade jag lätt kunnat gå och köpa det bästa, och så är det 12,000kr för 2st uppsättningar däck. Men det känns kanske lite overkill med tanke på att vi endast kör till Ica och tillbaka (max 10-15min).

                      Vad för sommar och vinterdäck hade varit lämpliga för Saaben?

                        Anonym
                        juni 18, 2022 at 22:07 #494999

                        någon koll på vad som kan saknas där? Vad är det som ska sitta i delen som snurrar?

                        Ser ut som om det är nr:19 det “fattas” –
                        en plastbit om jag inte minns helt fel 🙄

                        Testat och rycka hårt upp/ner i luckan –
                        så det inte hörs om det ligger något evt löst i botten av den ❓

                          juni 19, 2022 at 00:57 #495006

                          Serva bilen själv finns inget enklare än en gammal 900 ..
                          Mvh

                            juni 19, 2022 at 12:48 #495008

                            Vart i landet finns du? Finns säkert massa saabtokar som kan vara behjälpliga om du är osäker på något.

                            Kan vara tight att tappa ur oljan om bilen står på marken. Det är helt möjligt, men problemet är att många uppsamlingskärl är för höga så de inte går under. Lättast är att hissa upp, endera på GDS-hall eller hos någon som har en lyft att låna ut.

                            Olja är en vetenskap, 16v tycker jag skall ha Dexos 2, och det är ganska prisvärt att köpa från andra europeiska länder, oftast markant billigare än vad man får ge här hemma. Men kör du täta oljebyten så är kan du nästan köra på vilken olja som helst bara viskositeten är ok för motorn.

                            Kommer du från V90 CC, så kommer du inse vad en vilken vinterbil en og900 verkligen är. Du kommer ta dig fram precis överallt. Dock så gäller det att se till att bilen är fräsch undertill, saltade vägar ogillar bilar fram till 2005 skulle jag påstå. Däck är väl en viss prisfråga och även ett säkerhetssystem som är viktigt. Köp av känt märke, ej V-mönstrade, och undvik budgetvarianterna typ Nankang, Linglong och alla typer av regummering så är det nog lugnt. Dimensionerna är ju små, så däcken behöver inte bli dyra.

                            3000-4000kr för en service hos en verkstad är väl det man får betala. Dock är og900 extremt lättservad. Jag skulle nog vilja påstå att du gör en storservice själv under timmen, och där materialkostnaden är under 1000-lappen med god marginal.

                            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                            Saab 9-3 Vector SC ´09

                            Skämsbil:
                            Audi A6 Avant

                            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                              juni 19, 2022 at 14:47 #495010

                              Tack för bra svar!

                              Som du kanske såg på bilderna så var det lite rost i dörrarna (tydligen vanligt?). Är bästa sättet att dränka dom ställena med linolje-rostskydd nu under sommaren, inför vintern. Eller vad är bäst? Är få andra ställen där det är rost på bilen!

                              Vad är det som är dåligt med V-mönster? Har kikat på detta inför vintern: https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/185-65r15-88t/vinterdack/dubbade/goodyear/ultragrip-ice-arctic/14583

                              Bor i Stockholm, så antar att det finns gott om entusiaster i området?

                              Jag har Haynes service and repair manual-boken, men har svårt att “summera” vad som är värt att göra som service.

                              Vad hade du rekommenderat att man byter/fixar?

                              Tack!

                              Vart i landet finns du? Finns säkert massa saabtokar som kan vara behjälpliga om du är osäker på något.
                              Kan vara tight att tappa ur oljan om bilen står på marken. Det är helt möjligt, men problemet är att många uppsamlingskärl är för höga så de inte går under. Lättast är att hissa upp, endera på GDS-hall eller hos någon som har en lyft att låna ut.
                              Olja är en vetenskap, 16v tycker jag skall ha Dexos 2, och det är ganska prisvärt att köpa från andra europeiska länder, oftast markant billigare än vad man får ge här hemma. Men kör du täta oljebyten så är kan du nästan köra på vilken olja som helst bara viskositeten är ok för motorn.
                              Kommer du från V90 CC, så kommer du inse vad en vilken vinterbil en og900 verkligen är. Du kommer ta dig fram precis överallt. Dock så gäller det att se till att bilen är fräsch undertill, saltade vägar ogillar bilar fram till 2005 skulle jag påstå. Däck är väl en viss prisfråga och även ett säkerhetssystem som är viktigt. Köp av känt märke, ej V-mönstrade, och undvik budgetvarianterna typ Nankang, Linglong och alla typer av regummering så är det nog lugnt. Dimensionerna är ju små, så däcken behöver inte bli dyra.
                              3000-4000kr för en service hos en verkstad är väl det man får betala. Dock är og900 extremt lättservad. Jag skulle nog vilja påstå att du gör en storservice själv under timmen, och där materialkostnaden är under 1000-lappen med god marginal.

                              • Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av brunnberg.
                                juni 19, 2022 at 17:11 #495019

                                Ett tips angående oljebytet. Lossa först filtret med lämpligt verktyg, men bara lite så att du kan skruva det för hand. Trä sedan en plastpåse över filtret och skruva loss det helt. Du får nu filtret plus oljeslabbet i påsen i stället för i motorrummet.

                                Gällande service så beror det på hur det skötts tidigare, men du kommer långt med att byta vätskor och ev tändstift (NGK) och tändkablar. Förhoppningsvis hittar du någon i Stockholmsområdet som kan hjälpa dig.
                                Lycka till med din 900 och välkommen i klubben.

                                • Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av jocke e.
                                  juni 20, 2022 at 13:02 #495039

                                  Hej!
                                  Såg att du pratat med Mats Riesel. Han är spets på krånglande SAABar Han hjälpte min dotter och svärson med en trilskandes Lambda-sond på PTE 721 en då superfin og 900 -92.
                                  Det var lite på och av med Check Engine lampan. Men att anlita honom för SERVICE är kanske övermaga. Du missar ju att lära dig din enkla bil själv.
                                  Håller med föregående talare att SERVICE borde du kunna greja själv. Någon mycket enklare bil än og 900 finns knappt.

                                  En annan veteran i SAAB Service är “Nisse” i Veddesta, bakom CircleK macken finns hans SAAB verkstad. Men samma sak där det är en kille till de jobb man inte klarar själv.

                                  Har inte läst allt ovanför, men håller med föregående. Byt alla gummislangar till kvalitetsslangar. Tjuvluft genom spruckna slangar ger dålig/ojämn gång hos bilen. Byt alla vätskor inkl broms och kopplingsvätskan. Förr hade jag kärestan till att sitta och pumpa -:) . Nu när hon är borta har jag köpt en behållare som trycksätts med resevdäcket och det går smidigt att avlufta.

                                  Framför allt ta en sak i taget. Det blir garanterat lättare då.

                                  Jag brukar öppna locket på expansionskärlet och gasa lite och kolla så att det inte kommer luftbubblor genom vattnet. En enkel och bra koll att topplockstätningen/topplocket är OK.
                                  Det kan vara läge att starta ditt ägande med att ta ett kompressionstest när du bytt motoroljan. En manometer med gummiplugg köper du t ex på Biltema. Du får en referenspunkt. Det är viktigt
                                  om nått skulle hända. Det säger också en hel del om motorns kondition. Det kan du också få genom att observera färgen i avgasröret efter lite landsvägskörning.

                                  När du byter oljan i växellådan kollar du självklart hur mycket spån det sitter på magnetpluggen.

                                  Allt det här är gratis kunskap du missar om du lämnar in din bil till SERVICE.
                                  Möjligen är ovanstående råd saker som bara old-timers som jag håller på med.

                                  Vänliga Hälsningar
                                  Adam Zdunek

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.