Grenrör: Sportsystem vs ”enkelblås”?

Forum Övrigt SSR Grenrör: Sportsystem vs ”enkelblås”?

Detta ämne innehåller 12 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-09-25 10:45.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13150

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag har gått och suktat efter grenröret vid namn ”enkelblås” på reservdelssidorna länge nu… Jag kör nu med det vanliga 2″ sportsystemet och kröken på grenröret där verkar inte särskilt bra ur flödessynpunkt, på ”enkelblås”-grenröret se det betydligt bättre ut.

    Det vore trevlig om någon kunde berätta om sina erfarenheter av enkelblåsgrenröret, jämfört med grenröret från det vanliga sportsystemet! Gör det någon märkbar effektskillnad? Ökar ljudnivån? Passar det rakt på resten av sportsystemet?

    #88893

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Eftersom dragningen av ”enkelblås” och ”dubbelblås” är annorlunda så krävs det hål i motorumsgolvet på ömse sidor om växellådan. Det är väl en stor skillnad. Efter ”byxröret” är det inga problem att bygga vidare med lite grövre standardprylar.

    [image]http://www.akesson-motorsport.se/tech/avgasgolv.jpg[/image]
    Håltagning i motorrumsgolv

    [image]http://www.akesson-motorsport.se/tech/avgas.jpg[/image]
    Orginalsystemet enkelblås från SSR

    Lycka till!

    /B

    #88894

    följdfråga: varför tillverkas inte Standard B-grenröret längre? systemet här ovan kräver ju att man tar upp hål i golvet, detta slipper man med Std-B och ur flödessynpunkt borde det vara likvärdigt.

    #88895

    fuling
    Deltagare

    Gör riktig på en gång. OBS enkelblås toppar
    [image]http://www.saabklubben.com/forumbilder/batteri_plats_klart_2.jpg[/image]

    #88896

    nämen, vad e det där för jäkla ormbo?

    #88897

    saabteddan
    Deltagare

    Ser trångt ut!

    #88898

    gammsaaben
    Deltagare

    Tack för skissen, Bengt! Bra att veta om jag slår till.

    Johan, jag skulle gärna ha ett avstämt extraktorgrenrör, men jag kan inte bygga ett själv och jag vet inte hur jag skulle kunna få tag på ett färdigt. Så vill jag förbättra avgasflödet i bilen så verkar enda alternativet vara ”byxöret”, som Bengt kallade det…

    Hur är det, blir det nån märkbar effektökning med detta istället för sportsystemets grenrör? Och hur är det med ljudnivån, blir den högre med ”byxröret” än med sportsystemet?? Är det lönt att byta?

    #88899

    fuling
    Deltagare

    Det som går dit på en std bil som är mist dåligt är std B röret.
    Ett std B framrör borde inte vara omöligt att hitta.

    Det finns en en variant som går ner i std hålen fram och ett Y en bit bak

    Sen är det byx-rören som bengt visade.

    En trimmad V4 låter som den går på 3-burkar och det beror på hur avgaspulerna kommer.
    hmm, jag skall leta rätt på lite gamla trådar.
    Edit:
    se
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Board=4&Number=463249
    http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001704;p=1
    http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=4;t=000196#000003

    #88900

    gammsaaben
    Deltagare

    Tack för länkarna, intresant läsning! Skulle jag fås möjlighet att komma över en 4-1 eller 4-2-1 extraktor alternativt ett standardB-grenrör/system så skulle det vara klart intressant. Är det någon som har något till salu så skicka mig gärna ett mail eller PM!

    Tills vidare verkar dock byxröret vara det tillgängligaste alternativet. Kan jag få ett par pållar extra utan att ljudnivån blir lidande så blir det köp när saabklubben får in nya. Jag ska ändå ut med rovan inför kommande lackering samt växellådsbyte så det skulle vara rätt lämpligt att ta upp hålen i motorrummet i samband med detta.

    Är det ingen som har prövat både byxröret och sportsystemet? Frågorna om effektökning och ljudnivå kvarstår…

    #88901

    andypeak
    Deltagare

    Citat”Är det ingen som har prövat både byxröret och sportsystemet? Frågorna om effektökning och ljudnivå kvarstår… ”

    Hmmmm, tyket svar kanske => men du kan ha mer att vinna på att vara helt säker på att tändningen är ställd rätt….

    #88902

    Jag har inte provat byxröret ihop med sportsystemet, jag antar att det är Simons system som här avses. Men, jag tror att en viss entusiast här i Blekinge har gjort det. Han menade att det hade mycket stor betydelse hur långt avståndet är mellan början på grenrören (vid topp) och fram till den punkt där avgaserna förenas i byxröret. Minns jag rätt så ska detta avstånd vara 140 cm. Om detta mått stämmer så ska du märka en avsevärd skillnad i hur motorn svarar på gas. Jag kör själv med std B-röret och måttet där är ca 140 cm och jämfört med Simons-grenröret så är det mycket bra, lite fler hästkrafter men framför allt låter det väldigt mycket bättre
    Om du kränger klubbens enkelblåsrör med tillhörande ”byxrör” så får du ju modda lite, se till att du behåller den långa ljuddämparen bara.

    #88903

    mats jonsson
    Deltagare

    Orsaken till att StdB-rören inte tillverkar är helt enkelt att fixturerna inte längre finns kvar. Det blir ganska stora ställkostnader på en liten serie. Så pass stora att ingen vill köpa rören.

    #88904

    gammsaaben
    Deltagare

    Rasmus (eller någon annan som kan svara),

    Hur är dina egna erfarenheter av standardB-grenröret jämfört med sportsystemet? Du säger att det låter ”bättre”, vad menar du med det? Min V4:a är inte bara entuasiastbil utan även min bruksbil så jag vill helst inte få högre ljudnivå än vad jag har. Är det däremot bara annorlunda karaktär på ljudet är det bara roligt! Är effektskillnaden märkbar? Måste man ha hela standardB-systemet eller passar standardB-grenröret på resten av sportsystemet?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng