GT vevaxel kontra standard

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT GT vevaxel kontra standard

Detta ämne innehåller 49 svar, har 14 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-02-04 09:20.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4404

    axel93
    Deltagare

    Hej

    Det sägs ju allmänt att man bör/måste ha en GT vev när man skall åka trimmat.

    Är huvudorsaken till detta den ökade vevhus kompressionen/volymen som de fyllda balanserna ger?
    Hur ser det ut med balansen på GT kontra Std vid högre varv?
    Andra orsaker?

    Tacksam för synpunkter.

    Axel

    #28109

    jf-jf
    Deltagare

    Vill också ha svar i denna frågan. Sen undrar jag med vad en fräsch gt vev kan vara värd?

    #28099

    2takt_nicke
    Deltagare

    Hej

    att man bör/måste ha gt-vev i trimmad motor var nog de dummaste jag hört.
    Gt-veven används för lite mera vevhuskomp, men man får ju inte glömma att de kan ge högre spol-förlust.
    även här gäller det att ha lagom mycket vevhus-volym.

    en fräsch originalvev tillsammans med bra olja funkar bra, men självklart hänger ju hållbarheten på hur mycket mos du ska ha.
    sägs att Holmgren vev är fint i trimmad rova om man ska uppgradera.

    vad har du för mål med din motor?

    dra iväg ett pm om du vill tjöta liiide…

    #30054

    hubbe
    Deltagare

    Hej,

    GT-vevaxeln kommer från 750cc-eran. En GT 750 hade ungefär samma vevhuskompression som en 850cc motor med standardvev. Om du trimma din motor till maxvarv, är en GT-vev att föredra. Men under 4000varv händer inte mycket.

    Hubbe

    #30100

    2takt_nicke
    Deltagare

    Hur trimmar man en motor till ”max-varv”?=))

    #30103

    arne
    Deltagare

    Det finns ritningar från den tid det begav sig utgivna av SAAB. Kan även finnas andra som jag inte känner till.
    GT-Axel är att föredra på trimmad motor då den ger högre vevhus kompression.
    För att uppnå ett bra resultat krävs tillgång till fräsmaskin, tillgång till bra roterande verktyg, bra fräs verktyg och en kompetent person med god verkstadsvana.
    Hälsn
    SAAB Sport ägare
    Arne Andersén

    #30109

    hubbe
    Deltagare

    @2takt_nicke wrote:

    Hur trimmar man en motor till ”max-varv”?=))

    2takt_nicke:

    jag tror, att du förstå någrat om 2takt-trimning, varför fråga du?
    Till din fråga, hur trimmar man en motor till ”max-varv”
    Så att Saab 850cc-motorn få max effekt vid 7000 v/min.

    #30457

    truls herland
    Deltagare

    Vinsten med en gt-vev är inte försumbar.

    effektförlusten på låga varv är på en tävlingsmotor försumbar i förhållande till vad man vinner på högre varv.

    dvs snällare portning än motsvarande gr1 då är det liten ingen vits att ha en gt-vev då man fortfarande kan porta mer och få ut mer effekt.

    på en gr2 eller vassare filad motor så bör man nog i varje fall ha en gt-vev då den ger bättre spolverkningsgrad då man är begränsad att kunna fila mer i spolportarna.

    #37991

    benny
    Deltagare

    @Truls Herland wrote:

    på en gr2 eller vassare filad motor så bör man nog i varje fall ha en gt-vev då den ger bättre spolverkningsgrad då man är begränsad att kunna fila mer i spolportarna.

    jag undrar om det har byggts några 70-80 hästare utan Gt eller sport vev?
    det är ju inte så lätt i springa på en Gt eller sport vev idag.

    ***UPPDATE***
    Efter ett telesamtal, så vet jag 1st, bromsad 73Hk med 66förgasare, 79hk med Lancia, filad med rundfil…

    #37795

    rallysaaben
    Deltagare

    Jag har inte hållit på just något med tvåtakt, så förklara för mig varför gt/sportveven är bättre?
    De ger högre vevhustryck, är det hela skillnaden?

    #38172

    rallysaaben
    Deltagare

    Ingen som vet något helt plötsligt? konstigt!

    #38176

    Dicst
    Deltagare

    Missat din fråga helt. Ja, det är högre vevhuskomp och förbättrad spolning man vill åt.

    #38179

    rally
    Deltagare

    Men sämre balans.

    /Fredrik

    #38206

    rallysaaben
    Deltagare

    Jo, men frågan var om vevhustrycksskillnaden är det enda som skiljer vevarna åt? om det är enda skillnaden så finns det väl ingen anledning att jaga efter en svindyr gt-vev när man lika gärna kan göra om en std vev till balsavev, eller har jag missat nått?

    #38226

    rally
    Deltagare

    Balsa vev är bättre. Förr så var problemet att det inte höll med limmet samt att en GT-Vev inte var så fruktansvärt dyr.

    /Fredrik

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng