GT vevaxel kontra standard

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / GT vevaxel kontra standard

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / GT vevaxel kontra standard

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 50 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 2, 2012 at 09:10 #38910

      Nej det var som nytt

      /Fredrik

        februari 2, 2012 at 09:22 #38913

        Antagligen är det ett vevstakslager eller kolvbult som gått i våran motor också, brorsan har kollat mer noga och han säger att det ser ut som att kolven slagit i topplocket, det har blivit som en stansad ring i ytterkant på kolven, dvs där den tagit i toppen.
        Kan det låta som att det är ett vevlager eller kolvbult?

          februari 2, 2012 at 09:59 #38916

          Håll er till trådens huvudämne, annars ta det i istråden.

          En GT-vev täcker ju för ena spolporten duktigt, så spolbilden borde bli ganska ojämn. Jag har ju lite idéer kring det där, men eftersom jag är historiskt intresserad; Hur såg det ut på riktigt på den gamla tiden? Har ju haft förmånen att kolla runt på lite olika motorer, men inte enbart Sport- och GT-vevar. Var det upptagningen av spolporten i cylinderväggen och förbättrat inlopp som var tidens melodi, eller har någon sett andra lösningar?
          Vore kul om någon som var med och tävlade då kunde fylla på med info, egna experiment i modern tid kan vi göra själva…

            februari 2, 2012 at 10:40 #38919

            Ursäkta, jag trodde att jag läste och skrev i istråden, fick väl hjärnsläpp.

              februari 2, 2012 at 14:16 #38927

              Hej Dick,

              Har du smutsat ner XP-manualen så att du inte längre kan läsa i den?

              SAAB sänkte ju sina spolportsinlopp till 90 mm från delningsplanet.

              Hur det görs på XP-motorerna finns ju bild på i manualen. Eftersom man inte jackar kolven ovanför dom sänkta spolportsinloppen vid BDC så finns det funderingar på hur stor skillnad denna sänkning verkligen gör.

              Arean vid spolportsöppning eller strax därefter är ju betydligt mindre än arean av hela kanalen, då man har största massflödet genom porten. vid helt öppen spolport (då hela arean är tillgänglig) så har man i princip samma tryck i vevhuset som i cylindern, alltså spelar inte totala arean så stor roll. ser man ju ofta på tvåtaktare att spolportarnas underkant ej går hela vägen ner till kolvens överkant vid BDC, det ger inte stor förlust av effekt.

              balansfaktor är något som spelar mycket större roll på en encylindrig än en trecylindrig. en 3-cyl har inga 2.ordningens harmoniska svängningar som en 2-cyl eller 4-cyl har och största vibrationerna tas därför upp av efterföljande cylinders motbalans.

              det kan vara värt att titta på balansfaktor då man har en egensvänging som känd vid 6500 eller däromkring, men med sportens svängningsdämpare och den hårdare fjädern samt ett gummi i god kondition så blir det sällan problem med detta. i alla fall vet jag inga tävlingsmotorer som direkt har problem med det.

              Är det tillåtet i historisk racing att tillföra material till veven som inte ursprungligen funnits där? Nej det är det inte.
              Alltså i historisk racing kan man inte nyttja sig av balsaträ eller dylikt.

              Bästa lösningen vore att köpa ett boron-belagd borr. borra och gänga och sen skruva dit en alu-bit som är format som “urtaget”.
              alternativt svetsa en kopp över veven och skruva i hop.

              som tidigare sagt, GT-vev gör skillnad som inte är försumbar då man max-filat sina spolportar och inte längre har något filmån, och man kör med race-kolvar som är jackade på ovansidan.

              med expansionskammare så blir effekten av en gt-vev bara ett plus i pipans arbetsområde. därunder kan man förlora en enstaka häst då man får lite högre spolförluster. men det är försumbart i tävlingsammanhang. på en gatmotor tex. filad till gr1 så kan man fråga sig nyttan av en gt-vev.

              gt-vevarna är inte så dyra, om man vill ha sista droppen effekt ur motorn.

                februari 2, 2012 at 15:52 #38931

                Haha. Hej Truls, lever du? Sällan man hör nåt från XP-klustret nu för tiden.

                Nej, så skitig är den inte riktigt än. Jag kanske har en för gammal version? 😀
                Jo jag vet att det finns bilder och info där, men du missförstår syftet med frågan. Jag ville se om jag kunde locka fram någon annan gammal “så här gjorde vi” information. Tar man fram XP-manualen vågar tyvärr ingen säga något, oavsett hur bra eller dåligt man lyckats själv. Det är ju historiskt intressant om inget annat.

                Jag håller med om att öppnad cylindervägg enligt Saabs gamla anvisningar inte borde göra susen tillräckligt utan ev jackning av kolv, men Saab själva har ju gjort så här av någon anledning. Sen vet jag att det finns massor av kul XP-experiment (kul ord) vi vanliga dödliga inte får ta del av.
                Angående spolportens öppning i vevhuset rent allmänt vid användande av GT-vev finns det olika åsikter. Du (som till skillnad från de flesta av oss andra rena amatörer) är skolad i ämnet får gärna dela med dig, så lyssnar jag och lär.

                Med vänlig hälsning,
                /D

                  februari 2, 2012 at 16:27 #38932

                  Skillnaden mellan då och nu är väl inte så stor eftersom man kör historiskt. dock så har ju tvåtaktaren generellt sätt utvecklats mycket mer.

                  jag tror inte jag har mycket mer att tillföra än det som står ovan.

                  tror inte GT-Vev är sämre än std vev då urtagen pekar “neråt” då spolporten börjar öppna,
                  på så sätt så står ju fortfarande vevens runda del för spolkanalsinnloppen.

                  XP-manualen är ju en samling av infon om vad som gjordes då. står ju beskrivet hur saab gjorde och dom sänkte inloppet till 90 mm från blockets delningsplan.

                  men jag håller med dig, tex lite fina bilder på Kims motor som han “hittade” hade ju gjort susen, på samma sätt som gamla bilder från SAABs tävlingsavdeling alltid får mig till att rycka till i rätt muskel. för lite sånt tycker jag med att det är.

                  hur blir det med vintersaabträffen, det har ju varit ett bra initiativ hittils att få i gång pratmuskeln?!?!?

                    februari 2, 2012 at 23:27 #38975

                    Kan detta vara något att titta på

                      februari 2, 2012 at 23:41 #38977

                      He, jo lite filat såg det ju ut att vara i insuget.

                        februari 3, 2012 at 07:51 #38989

                        Spännande Källkvist! Har du några foto från “insidan” med?

                          februari 3, 2012 at 12:27 #39002

                          Ser ut att vara filad av B-E Ström!

                            februari 3, 2012 at 19:59 #39018

                            Var det verkligen Ström som filade motorerna?? Eller var det Evert???

                            Fått höra flera historier om detta men ej konfronterat dem ännu.
                            Mina fabriksmotorer är väldigt lika denna på insugssidan men det säger i och för sig lite.

                            /Fredrik

                              februari 3, 2012 at 20:29 #39021

                              En nyfiken fråga bara, hur ser man på en suddig bild att det är ström eller “evert” som filat?

                              /Anders

                                februari 3, 2012 at 21:28 #39023

                                @Rallysaaben wrote:

                                En nyfiken fråga bara, hur ser man på en suddig bild att det är ström eller “evert” som filat?

                                Haha, nej det tror jag inte man ser direkt, det handlade nog mer om vem av dem som gjort det. Däremot skulle jag ha gissat på Ström (alltså inte jag då) eftersom porten är väldigt fyrkantig och stor i formen. Så har iaf de flesta av B-Es motorer jag synat sett ut.”Om stort är bra, så måste ju större vara bättre!” 😀

                                  februari 3, 2012 at 21:28 #39024

                                  Ström´s motorer ser ofta ut så här på insugssidan. Men omdet är Ström själv eller om det är Evert som är filaren det vete tusan. Den frågan hoppas jag att det är någon utav musslorna som vet som kan svara på.

                                  /Fredrik

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 50 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.