Guide: Byta bussningar i spakstället

Forum Modellspecifika forum OG900 Guide: Byta bussningar i spakstället

Detta ämne innehåller 17 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-07 09:15.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25186

    saabaero
    Deltagare

    Trevlig guide!

    Den vita plastbussningen finns även hos Speedparts
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/transmission/vaxelspak/bussning-glidlager.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Är ganska säker på att jag inte delade länkaget så jag förutsätter att plastbussningen är delad så den kan ”öppnas” för jag har inget minne av att det var bökigt 😕
    Speedpartsbussningen lommer ia i 2 delar som den är på bilden.

    #182549

    prostreet
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    Trevlig guide!

    Den vita plastbussningen finns även hos Speedparts
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/transmission/vaxelspak/bussning-glidlager.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Är ganska säker på att jag inte delade länkaget så jag förutsätter att plastbussningen är delad så den kan ”öppnas” för jag har inget minne av att det var bökigt 😕
    Speedpartsbussningen lommer ia i 2 delar som den är på bilden.

    Det är ju ett spår i den så man kan vidga den. Men jag ville inte försöka den metoden ifall den skulle gå i 2 delar.

    #182551

    saabaero
    Deltagare

    @Glader9991 wrote:

    Det är ju ett spår i den så man kan vidga den. Men jag ville inte försöka den metoden ifall den skulle gå i 2 delar.

    Då mindes jag rätt ändå.
    Jag hade nog inte en tanke på att länkaget skulle gå att dela och sen sätta ihop igen 🙂

    2 olika lösningar på samma problem :mrgreen:

    #182553

    turbocab
    Deltagare

    Ok, hur vanligt är detta problemet? Jag vet ju att själva spaken blir sladdrig och tjänar mkt på ett byte till nyare, men dessa nedre bussningar har jag aldrig råkat på faktiskt… Men borde kanske göra detta på den Sedan som gått 42.000 mil…?

    #182554

    prostreet
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Ok, hur vanligt är detta problemet? Jag vet ju att själva spaken blir sladdrig och tjänar mkt på ett byte till nyare, men dessa nedre bussningar har jag aldrig råkat på faktiskt… Men borde kanske göra detta på den Sedan som gått 42.000 mil…?

    Jag behöll min spak men köpte en ny plastkula på Saab.
    Finns 2 st nya kvar i hela Sverige. Och det hjälpte inte så mycket.
    Fel satt alltså i spakstället…

    #182555

    M.Broberg
    Deltagare

    @Glader9991 wrote:

    @turbocab wrote:

    Ok, hur vanligt är detta problemet? Jag vet ju att själva spaken blir sladdrig och tjänar mkt på ett byte till nyare, men dessa nedre bussningar har jag aldrig råkat på faktiskt… Men borde kanske göra detta på den Sedan som gått 42.000 mil…?

    Jag behöll min spak men köpte en ny plastkula på Saab.
    Finns 2 st nya kvar i hela Sverige. Och det hjälpte inte så mycket.
    Fel satt alltså i spakstället…

    Men du har ju stålkulespaken med, det har inte Turbocab i sin -84 🙂

    egentligen äre la alla delar nya som gäller? nya bussningar, ny plastkula (den nedre) och ny bussning i motorrummet mellan V-förare och låda.

    #182560

    saabaero
    Deltagare

    Nyttan beror ju såklart av hur sliten den gamla är och slitaget beror ju mycket på hur mycket den använts och hur välsmord den varit. Trådskaparens bussning vekar ha varit dålig men det kommer väl en testrapport snart 😉
    Den bussning jag bytte hade okänt miltal men jag kan inte säga att det blev någon speciell skillnad och jag såg inga tendenser till slitagerester. Det var ingen större skillnad mellan gammal och ny men många bäckar små.. Det är ju mer jobb än pengar det handlar om.
    När jag bytte till nytt spakställ valde jag att inte byta bussningen trots att jag hade en ny liggande.
    Det faktum att den finns som piratdel kan man tolka som att den faktiskt slits.
    På en 42000 mila bil kan jag tänka mig att även denna bussning är sliten så det blir säkert inte sämre av ett byte och 70kr borde rymmas i budgeten 🙂

    En annan ”uppgradering” med ok resultat som jag provat är att styva upp plastkulan på gamla spaken.
    Platskulan är 2-delad och halvorna trycks isär av en fjäder så genom att öka fjädertrycket blir kulan lite stummare. Kommer inte riktigt ihåg om jag monterade en styvare fjäder eller om jag ”shimsade” (med en bricka) originalfjädern. Spaken blev stummare men det försvann lite av känslan när växlarna ”klickar i” (om man nu kan säga att det känns så i en og900)

    #182564

    prostreet
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    egentligen äre la alla delar nya som gäller? nya bussningar, ny plastkula (den nedre) och ny bussning i motorrummet mellan V-förare och låda.

    Japp, det har jag bytt. Så nu måste den vara fin i växlingarna;)

    #182568

    saabaero
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    egentligen äre la alla delar nya som gäller? nya bussningar, ny plastkula (den nedre) och ny bussning i motorrummet mellan V-förare och låda.

    Rubbet nytt är ju alltid bra men faktum är att växlingen kunde vara ganska kärv på en ny og900 så ibland behövdes det något tusental mil innan det började gå lätt och fint.
    Tror problemet var att det blev ”byrålådseffekt” i länkaget och det var det som man ville få bort med den kromade stången.

    #185031

    anderslindh
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    Trevlig guide!

    Den vita plastbussningen finns även hos Speedparts
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/transmission/vaxelspak/bussning-glidlager.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Är ganska säker på att jag inte delade länkaget så jag förutsätter att plastbussningen är delad så den kan ”öppnas” för jag har inget minne av att det var bökigt 😕
    Speedpartsbussningen lommer ia i 2 delar som den är på bilden.

    Är tveksam till att dessa bussningar fungerar om du tittar på bilden på speedparts. Ser otrevligt likt ut att vara ett spakställ från NG900, 9000, 9-5 eller 9-3 men inte som OG900… Enligt EPC passar de i alla fall inte, om jag lyckats se rätt.

    #185073

    saabaero
    Deltagare

    @anderslindh wrote:

    Är tveksam till att dessa bussningar fungerar om du tittar på bilden på speedparts. Ser otrevligt likt ut att vara ett spakställ från NG900, 9000, 9-5 eller 9-3 men inte som OG900… Enligt EPC passar de i alla fall inte, om jag lyckats se rätt.

    Du ser nog rätt men jag tror du har fel ändå :mrgreen:
    Jag vet att jag monterat bussningar från SP i min 900 men jag kan såklart inte garantera att det var samma bussningar som dom har nu.
    Speedparts nya hemsida känns inte vidare pålitlig så det kan ju vara något fel där också?

    Jag gissar att og900 bussningen är så lika de nyare bilarna att man kan använda samma 😕

    #185075

    anderslindh
    Deltagare

    Men såg dina bussningar som du monterade ut som de på bilden? För de man köper på saab till våra OGs sitter inte ens likt på samma ställe och ser mycket större ut vad jag kan se? :S

    Edit:

    #185080

    jesprut
    Deltagare

    Har haft tanken att göra dessa i plast på jobbet, dock inget jag hunnit med än. Har mycket saker som ska göras, men motivationen att åka dit på en helg finns inte alltid 😉

    #185098

    saabaero
    Deltagare

    @anderslindh wrote:

    Men såg dina bussningar som du monterade ut som de på bilden? För de man köper på saab till våra OGs sitter inte ens likt på samma ställe och ser mycket större ut vad jag kan se? :S

    Edit:

    Det är ”20B” som man byter och Speedpartsvarianten kommer i 2 delar, dvs man stoppar in en bussning från var sida av ”20A”
    Är du med på min förklaring?

    Själv har jag förträngt hur org bussning ser ut 😳

    Jag vidhåller fortfarande att du ser rätt men har fel :mrgreen:

    #185100

    anderslindh
    Deltagare

    Aha okej jo då är jag med 🙂 Men man vill ju gärna byta själva gummit också, alltså 20A. 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng