Hagelbössa og900 kanske 99
- Detta ämne har 28 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-11 15:45 av
cabmange.
-
FörfattareInlägg
-
november 12, 2010 kl. 14:55 #164590
Jag är förvånad över reaktionerna här på forumet.
Dessa slutrör har diskuterats ett antal gånger här på forumet och slutsatsen har varit att de är omöjliga att få tag på.
När nu en medlem hittat ett företag som kan tillverka exakta kopior och frågar om någon annan är intresserad uppkommer denna diskussion???
Detta gynnar ju inte fortsatta frågor om intresse finns för nytillverkning av andra saker/delar.
De som tycker att det är dyrt behöver varken köpa eller ”dizza” den medlem som försöker vara hjälpsam.
Nästa gång kanske den som har idéer skiter i att fråga om någon annan är intresserad.
Frågan är om det är så vi vill ha det?…900 Classic Cabriole wrote:Jag är förvånad över reaktionerna här på forumet.Dessa slutrör har diskuterats ett antal gånger här på forumet och slutsatsen har varit att de är omöjliga att få tag på.
När nu en medlem hittat ett företag som kan tillverka exakta kopior och frågar om någon annan är intresserad uppkommer denna diskussion???
Detta gynnar ju inte fortsatta frågor om intresse finns för nytillverkning av andra saker/delar.
De som tycker att det är dyrt behöver varken köpa eller ”dizza” den medlem som försöker vara hjälpsam.
Nästa gång kanske den som har idéer skiter i att fråga om någon annan är intresserad.
Frågan är om det är så vi vill ha det?…håller verkligen med dig.
november 12, 2010 kl. 16:13 #164596Ursäkta om jag visar felaktiga vibbar.
Men jag menade att 3000 var lite dyrt för min del som inte skiter pengar, tycker det är riktigt bra att folk gör allt dem kan för att få fram fina delar…Sen blev man ju typ dumförklarad när man antog att ju fler rör som tillverkades ju billigare blev det.
Ju fler desto billigare skrevs det i första inlägget,det tolkade jag som att, om det tex var 100st rör som skulle tillverkas så skulle priset bli lägre…Jag måste fatta svenska väldigt dåligt tydligen..Jaja skit samma…Jag avstår denna gången iallafall att köpa ett,men om det kanske blir en hitt så kanske priset kan sjunka nån annan gång i framtiden kanske, sen är min favorit simons ändå så får nöja mig med det så länge..dock har jag ett gammalt orginal liggandes,fast väldigt rostigt. kanske kunde ha det som mall å göra ett eget eller nått,vore kul att prova mixra lite..:)
Trevlig helg!!!!
Hoppas det går bra med tillverkningen iallafall…Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
november 12, 2010 kl. 16:59 #164598hagelbössan går ju att göra genom att fladda utblåset i skruvstycket…biilligt och bra!
Tjena!
Jag är intresserad, men har en fundering.. har isåfall tänkt ha det på en 82.a så jag har ljuddämparen på tvärsen framför bakaxeln, och inte som på 84 och framåt som har motsvarande ljuddämparen på snedden, och slutröret på de nyare är således vridna framför bakaxeln för att passa emot den sneddade ljuddämparen..
Jag har inte tagit reda på hur det var.. men det kanske var så att på de äldre så ersattes den ovan nämnda ljuddämparen ut till en på snedden eller? Annars hur har du tänkt göra här?
Här kan det ses de olika utseendena:
http://bds.se/bildelar?company_id=2292&open_autobas=1
Mvh Lars-O.november 13, 2010 kl. 20:09 #164640Larsola wrote:Tjena!Jag är intresserad, men har en fundering.. har isåfall tänkt ha det på en 82.a så jag har ljuddämparen på tvärsen framför bakaxeln, och inte som på 84 och framåt som har motsvarande ljuddämparen på snedden, och slutröret på de nyare är således vridna framför bakaxeln för att passa emot den sneddade ljuddämparen..
På min vita ogcab har jag ”hela” originalsystemet som såldes, och den har ljuddämparen på bredden framför bakaxeln.
november 13, 2010 kl. 22:42 #164645Du byter till ”nya” ljuddämparen, fanns en ombyggnadssats med nya fästpunkter. Så har jag gjort på min 82:a 900 turbo.
De två sista svaren ger ju två olika besked.. kikar men i tillbehörskatalogerna så fanns det några olika artikelnummer genom åren så det var kanske just så att det gamla ersattes utav ett till de nyare senare?.. jag kan dock inte se om det är den knäckta hagelbössan eller en vanlig rak modell som artikelnumren avser..
Michael, har du ett system med hagelbössan på din? bjuder du på lite bilder? och ang ombyggnadssatsen har någon artikelnumret eller kanske tom en sådan sats?
Mange, vilken typ av rör har du tänkt ordna fram?
mvh Lars-O.
november 14, 2010 kl. 16:02 #164666Är det en sån?
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_99___Varsamt_stylad_30704805.htm?ca=12&w=3Mvh Nisse
Jag vore interesserat med.
Och om produktionsvolym behövs för att sänka priset, det finns en egen rubrik på Holländska Saabforum för nytilverkning av delar. Gör interessekoll där.
Lär nog finnas en del som vill ha där med.Allt beror på kvalitén (och kanske om man kan fixa fram en likadan delmärkning så att det ser original ut pga poliskontroller och besiktningar)
Är de verkligen som original kan det inte vara ett stort problem.
Kanske Saab tom kan dela med sig konstruktionsritningar. Något oldtimerprogram bör de ju börja med snart. Det är framföralt de förare till äldre bilar som hjälpte rädda företaget.Nu har jag köpt malen för dessa rör och beställt till mina egna bilar.
Vill någon så går det att beställa och jag vill ha 1.800 kr för dessa.
Förskottsbetalning vid beställning och leverans februari/mars.
Hoppas ni förstår att detta INTE är en annons utan en möjlighet för likasinnade kunna fixa en hagelbössa till sin og900:a
//MH
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.