Hardcore Racing 93:a -57 [Projekt i Rost-o-Rök-garaget]

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Hardcore Racing 93:a -57 [Projekt i Rost-o-Rök-garaget]

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Hardcore Racing 93:a -57 [Projekt i Rost-o-Rök-garaget]

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 92 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 28, 2013 at 11:56 #51734

      En utav årets stora behållningar var att se och höra Dicks otroliga glädje under dagen!

      Stort Grattis!!!! Riktigt bra jobbat!!!

      /Fredrik
      Ps. Nästa år bjuder jag Fan in Stig Blomqvist att köra min bil…….

        januari 28, 2013 at 12:17 #51739

        Riktigt roligt att se att han kom på plats, och i tid dessutom.
        Går gött gör den og. Måste fixa min andra motor till nästa år.

          januari 28, 2013 at 12:44 #51741

          @Dicst wrote:

          Byte av länkarmsbussningar är ett jobb man kan hålla sig för skratt för. Att klämma dit dem med modell originalverktyg är svårt och utan ett dylikt snudd på omöjligt. Nu tvingades jag hitta en lösning med det jag hade i fyndlådan. Så här kan man göra och lyckas framgångsrikt:

          Vad är det för fabrikat på bussningarna ?

          Har själv upplevt att originalbussningar (Boge) är betydligt enklare att montera än nytillverkade från Scantech

            januari 28, 2013 at 17:17 #51747

            @SaabAero wrote:

            Vad är det för fabrikat på bussningarna ?

            Har själv upplevt att originalbussningar (Boge) är betydligt enklare att montera än nytillverkade från Scantech

            Antar att det är Scantech, då de kommer från Speedparts. Tack för tipset!

              januari 28, 2013 at 17:21 #51748

              @Rally wrote:

              En utav årets stora behållningar var att se och höra Dicks otroliga glädje under dagen!

              Stort Grattis!!!! Riktigt bra jobbat!!!

              /Fredrik
              Ps. Nästa år bjuder jag Fan in Stig Blomqvist att köra min bil…….

              Äh, nu fjäskar du allt!
              Vem ska köra min bil då? Per Eklund?

                januari 28, 2013 at 20:30 #51760

                Gärna för Stig var ju försteförare……

                  januari 28, 2013 at 21:50 #51772

                  @Rally wrote:

                  En utav årets stora behållningar var att se och höra Dicks otroliga glädje under dagen!

                  Stort Grattis!!!! Riktigt bra jobbat!!!

                  /Fredrik
                  Ps. Nästa år bjuder jag Fan in Stig Blomqvist att köra min bil…….

                  Jag håller med dig, Dicks glädje glömmer jag aldrig, haha… KUL!!!

                  /Roger
                  Ps. Fredrik, har bara Dick fått fullgas på sin tills dess så kan du väl kanske få en dubbel förnedring då, kan kanske smaka mumms fillibabba?
                  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

                    januari 29, 2013 at 06:33 #51780

                    @Dicst wrote:

                    @SaabAero wrote:

                    Vad är det för fabrikat på bussningarna ?

                    Har själv upplevt att originalbussningar (Boge) är betydligt enklare att montera än nytillverkade från Scantech

                    Antar att det är Scantech, då de kommer från Speedparts. Tack för tipset!

                    Jag har letat som en tok på Tradera för att hitta org bussningar.
                    Även Saabklubben har vissa org bussningar men vid sista beställningen blev jag lite fundersam då några bussningar hade fått märkningen bortslipad 😕
                    Misstänker stakt att det är Scantech eller liknande för dom var besvärliga att montera.

                      januari 29, 2013 at 07:32 #51785

                      Ligger ute orginal bussningar på Tradera som går ut imorgon.

                      /Fredrik

                        januari 29, 2013 at 08:20 #51786

                        @SaabAero wrote:

                        @Dicst wrote:

                        @SaabAero wrote:

                        Vad är det för fabrikat på bussningarna ?

                        Har själv upplevt att originalbussningar (Boge) är betydligt enklare att montera än nytillverkade från Scantech

                        Antar att det är Scantech, då de kommer från Speedparts. Tack för tipset!

                        Jag har letat som en tok på Tradera för att hitta org bussningar.
                        Även Saabklubben har vissa org bussningar men vid sista beställningen blev jag lite fundersam då några bussningar hade fått märkningen bortslipad 😕
                        Misstänker stakt att det är Scantech eller liknande för dom var besvärliga att montera.

                        Dom här bussningarna finns iof inte på Tradera, å andra sidan är det inte Scantech heller, snarare Rotech.. :mrgreen:

                        .

                          april 7, 2013 at 21:17 #54270

                          Nu är det slut på is-säsongen! :race
                          Körde sista turen på långfredagen, men nu är det så dåligt och mjukt att det är okörbart. Vilken fantastisk vinter! Har hunnit köra bilen flitigt och verkligen testa allt och är supernöjd med resultatet. Dessutom har jag haft nöjet att förnedra allt ifrån Subaru Impreza, Audi Quattro S2 och en Ford Mustang Mach 1 på den lokala isen (+ ett antal Volvo). :ROLF Den enda jag verkligen inte rådde på någon gång var en rallypreppad Saab 99 t16, men det sväljer jag 😀 .

                          Så, nu är det dags att byta fokus: Stol- och bältesinpassning i 93:an. :wrench
                          Mycket som ska tänkas ut innan sista stora svetspasset drar igång. Nu har jag iaf skaffat grejer så jag kan bygga vidare och ta några viktiga designbeslut. Mycket vinklar och avstånd som ska vara rätt med 3D-pusslet stol-bur-bälte. Bilen känns så smal att den utan tvekan blir ensitsig. Frågan är bara vart jag ska göra av handbromsen, som nästan killar mig på gasfotens häl?

                          /D

                            februari 23, 2014 at 18:53 #173465

                            Håhåja-suck-och-stön! 🙁
                            Dålig progress. Bara andras projekt i garaget hela vintern och ingen isåkning blev det heller, men en trevlig samkväm och Saabsnack lyckades vi med iaf. :CH

                            I väntan på isåkningen passade jag på att göra en “senkvällsförbättring”. Tidigare år har jag lyckats placera bilen utanför banan vid lite inspirerad kurvtagning (med tillhörande vinschning), men på 96:an finns inget bra ställe att fästa en dragstropp på varken fram eller bak. Efter ett varv i skrotlådan så hittade jag några kasserade hjulspännare och en stump fyrkantsrör passande för uppgiften.

                            I kombination med en bult och lite högströmssvetsande byggde jag två dragöglor som sedan slipades till mjuk och fin form. Etsprimer och två lager billack så blev det ett praktiskt smycke till bilen, men jag är inte säker på att det är godkänt hos SBP.

                            Nu är våren kommen och jag ska istället riva bilen för burmontering, lack och slutfix inför INTSAAB 2014. Får väl ringa Christian och låna lackboxen nu då… 😀

                            /D

                              februari 23, 2014 at 19:01 #173466

                              :AP :AP

                              Du är välkommen så for värmen är igång igen!

                                maj 19, 2014 at 14:58 #175664

                                Jaha? Vad händer här då? Inte ett smack förstår jag! :wild:

                                Mjodå, det har både filats och byggts motorer under vårvintern till eliten inom Svensk motorsport, eller iaf de som vill vara med där och slåss. 😆
                                Sen har det plockats med diverse annat hemligt jox som kommer att få en egen tråd senare…hehe! Nya äventyr på fyra hjul.

                                Men ibland mellan alla storverk vill man bara göra nåt enkelt för själen, t ex pyssla om nån liten detalj.
                                Hittade tillsammans med ett annat inköp en kul gammal relik från tiden då världen var mycket enklare och krigen var kallare. Fatta att de byggde fantastiska rymdraketer med snarlik utrustning? :kopfkratz2:

                                Det här maskinskruvstycket såg ju kul ut, så efter en rejäl tvätt monterade jag isär allt för lite renovering. Jag slipade, blästrade, nylonduksslipade och justerade delarna tills de återfick lite av sin forna status, men sen kunde jag inte hålla mig så jag målade hela härligheten kommunist-röd istället för tråkigt grön.

                                Vilket smycke för garaget! Väst möter öst i samma nyans.

                                Nu är det dags för nästa garagesmycke som skall gås igenom grundloigt. En liten uppgradering till mig och mina kunders glädje… :wrench

                                /D

                                  februari 2, 2015 at 21:03 #201468

                                  Stötvis framryckning i garaget ibland.
                                  Lite vinterpyssel i väntan på att isen bär ordentligt:

                                  Monterat hasplåt fram. Ingen lek att få dit begagnade grejer som suttit på en annan (skev) rallybil, puh!

                                  Ska bli skönt att ha den på plats, har lyckats slå i några isvallar tidigare år och den behövs.

                                  Tillverkat ett fäste som funkar utan stötfångare och monterat en dragögla även bak.

                                  Bakaxeln fick sig en kyss på vänster sida förra säsongen, så sedan dess har bilen ålat sig på ett skumt sätt när underlaget är löst. Har vid flera tillfällen blivit överaskad av att bilen vill i diket på grusväg redan vid låga hastigheter. Gjorde en fyrhjulsmätning hos en firma i veckan som var och den visade på att vänster bak pekade 1.38° toe-out. Jaha, bara att låna sig en bakaxelriktare alltså.

                                  Några kontrollsamtal till folk som kan knepet gav följande goda råd:
                                  – Spänn fast bilen ordentligt
                                  – Lägg klossar mellan bakaxeln och bakaxeltunneln

                                  Två händer räcker inte långt när man ska ge sig på så spännande fysikaliska experiment, så jag skaffade en hjälpreda och sedan ritade vi upp bilens placering på golvet mot vissa mätpunkter m h a vattenpass.

                                  En matematisk kontroll samt lite kryssmätning mot referenspunkter gav att vi skulle bända drygt 4cm i vår referenspunkt.

                                  Med några rejäla spännband och vajrar i olika riktningar med rejält tag i 2-ton fräs, 2.7-ton jeep och annan fast inredning för att hålla bilen på plats var det dags att kröka rätt axeln. Det gick alldeles utmärkt faktiskt.

                                  En passagerarstol monterades också för att kunna bjuda kidsen på lite realityupplevelser utöver TV-soffans biljaktsfilmer/TV-spel.

                                  Passade också på att göra fäste för en brandsläckare lite strategiskt.

                                  Nu ska jag bara bestycka förgasare och göra ett passagerarfotstöd, så är jag redo för helgens lokala istävling. 😈
                                  https://sv-se.facebook.com/lillmyrasisrally
                                  Enda Saab… överhuvudtaget… ever. 😯 Bara V8:or, folkraceök och turbopreppade monster, jag kommer att bli uppäten! Hoppas kunna skrämma några Volvo 740 iaf, men tyvärr har jag inte min 6:35 favorit-is-växellåda i bilen. 8:39 SP1 är lite för hög utväxling för ändamålet, men jag orkar inte byta nu.

                                  /D

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 92 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.