Hardcore Racing 93:a -57 [Projekt i Rost-o-Rök-garaget]
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Hardcore Racing 93:a -57 [Projekt i Rost-o-Rök-garaget]
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Hardcore Racing 93:a -57 [Projekt i Rost-o-Rök-garaget]
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Det blir mycket jobb med -63:an i denna tråd, men det beror på att jag behöver lösa samma problem på den bilen som på -57:an och då passar det ju bra att torrsimma på känd mark. Mycket av det jag inför på -63:an är saker jag “ärver” i förtid från 93:ans tankearbete.
Nu är det fokus på att bli klar tills isåknigen!! Jul- och nyårshelgen blev intensiv och mycket har gjorts. Här kommer lite utvalda arbetsrapporter med bra tips för gör-det-självaren:Jag glasblästrade länkarmsinfästningarna och målade jag dem med PP:s suveräna aluminiumfärg som värmehärdades.
Byte av länkarmsbussningar är ett jobb man kan hålla sig för skratt för. Att klämma dit dem med modell originalverktyg är svårt och utan ett dylikt snudd på omöjligt. Nu tvingades jag hitta en lösning med det jag hade i fyndlådan. Så här kan man göra och lyckas framgångsrikt:
Leta fram lämplig pressdorn och mothåll med styrhål som passar för uppgiften. Jag justerade lite i svarven för perfekt passform.
Gummibussningen halkar åt h-te om man försöker som det är tänkt, så jag letade runt efter nåt att styra bussningen med. Plötsligt la jag ögonen på det perfekta redskapet……ett par gamla standard halsringar till TT förgasarna! En 25mm för de små och en 28mm för de stora.
Stack av dem och svarvade en liten krage som styr rätt i hålet och “Plopp!” med lite såpvatten och glycerin så satt de där de skulle. OBS! Tänk på att det krävs en lagom stor bricka ovanifrån som håller gummit på plats nere i halsringsstyrningen, annars kalvar den upp och kan nypa styggt och ta skada. Sakta med kraft och kontroll blir det bra.
Fixade även till länkarmarna med tjärepoxi, stryktåligt och bra.
Värmepaketet behövde renoveras då pappen var helt sopslut. Valde att bygga av en 3mm aluminiumplåt istället för papp. Lite tufft att få det riktigt bra eftersom pappen är betydligt mer förlåtande än det styva aluminiumet, men efter lite prov och justeringar blir det riktigt bra. Blästrade och syrabehandlade alla plåtdetaljer innan epoxi och lack.
Så var det dags för lite byte i garaget mellan den gamla trotjänaren (Ja, den är tydligen är såld(?) men ännu inte betald, levererad och därför ej heller ägarbytt. Nåja, ingen brådska – har stor gårdsplan.) för att lyfta över lite teknik. Fasen vilken höjdskillnad, ändå är det originalfjädrar på den blå! Blir nog bättre efter att den satt sig lite.
Christian stoltserar som biträdande motor- och växellådslyft. Tack för hjälpen!
Hoppas på provkörning i helgen! :race
Det är en värmefärg som innehåller aluminium. Färgen ser verkligen aluminium ut och inte silveraktig ut som det brukar kunna göra med andra färger. Har använt den på topplock och allt möjligt i många år. Slitstark och täcker helt otroligt bra! Dryg burk, räcker länge.
Namn:
“PP Heat-proof, Aluminium – 0,4L (Värmefärg)”
Artikelnummer:
360375Nähä, ingen provkörning än. :frown:
Korvgrillning och friluftsliv gick före idag, men det blev ändå några viktiga saker gjorda med svetsen.
:weldJag realiserat en liten idé jag klurat på ett tag till 93:an: :kopfkratz2:
Den som var observant på bilderna från det nylackade tomma motorrummet såg två små hål på fjädertornen fram.
Det är (sedan tidigare planerad 😀 ) svetsmutter som sitter på lagom höjd för att montera gummibuffertar i.
Och så här hade jag tänkt att använda dem. Äntligen slut på veka sidomotorstöd och hopplösa mexicostag! :CE
Staget sitter infäst i växellådans två övre bult och jag kan lova att det blir stabilt och bra. Tror inte att det blir allt för mycket vibrationsljud och det spelar ingen större roll heller då det blir en busbil som ska köras aktivt.
:drive1:
På denna position går staget fritt från gaslänkage, slangar och chokewire.Funderade ett tag på att ha staget stumt i tornen och gummit mot växellådan, men det passade inte lika bra och lösningen blev inte lika enkel.
När staget är löst kan man se hur det är gjort; Jag valde att montera en grov bockad plåt mellan fästöronen och staget för att ge maximal möjlighet till individuell anpassning om det skulle krävas justeringar mellan olika drivlinepaket. Tänk er två vinkeljärn där det ena sitter som en “ryggsäck” på det andra. Mjukt (nåja) i bilens längdsled, men stabilt i sidled.
Den gamla putte-nuttiga Toyota Corolla-generatorn hade pajat och det var ingen ide att kosta på den renovering, så jag tog svedan och köpte en ny ÄNNU mindre.
:twocents: :twinkle: :weeping:
Naturligtvis passade den inte på det gamla fästet, så jag fick bygga ett nytt. Ganska stora krafter inblandade i generatorfästen, så 3-5mm stålplåtar boxade med lite stöttor borde göra susen.
Ny dag – nya tag (imorgon)! :race
/D
@Pson wrote:
Styvt jobbat! Jag är riktigt imponerad av alla lösningar och idéer. :AP
Hur gick det med det nya tvåkretssystemet föresten? Jag vet ju att det var pågång redan i sommras när farsan och jag var och hälsade på. Är det i ordning?Monterat och klart! Kommer beskrivet i separat tråd nästa vecka om jag hinner…
Puh! Äntligen i mål med etapp 1. :woohoo:
Det var många som skruvade med ett enda mål i sikte den här julen: Lake Day
Otroligt nog gick allt åt rätt håll hela januari och inget strulade med byggandet, så bilen blev “klar” och kunde köras ordentligt hårt hela dagen med några mindre justeringar och efterdragningar på plats.Att bygga ihop en bil som någon annan skruvat isär är knepigt. Allt låg blandat i banankartonger och ICA-kassar, vissa prylar hörde inte till denna bil utan var långnosgrejer, några saker var inte ens Saab… Tack och lov har man ju lite på lager att plocka ifrån.
Tycker den blev förbaskat busig på den här bilden! :race
Törs nog dessutom påstå (med stöd av opartiska vittnen från fiendelägret :biggrinking: ) att jag hade en av de två snabbaste tvåtaktarna på plats. Med rätt chaufför (OBS! Inte jag alltså) var det jämt skägg mellan dem. Blir att utveckla och fintrimma tills nästa år, för jag tror inte jag får den chansen igen, eller..? :icon23:
Riktigt kul iaf! :duel:Allt det tekniska påhittet fungerade också enligt förväntan, även det nybyggda bromssystemet. Ska nog ge det lite mer tid för utvärdering innan jag berättar tricket, så det inte är nån som bygger sig åt h-te enligt mina dumheter.
Nu ska jag inte röra en enda skruv på flera veckor! :image035:
/D
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.