Hjälp med El till instrumenthuset

Forum Modellspecifika forum OG900 Hjälp med El till instrumenthuset

  • Detta ämne är tomt.
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #485089
    M.Broberg
    Deltagare

    Hjälp…
    min og900 hatar mig tror jag. jag hatar i vilket fall den just nu

    Jag försöker få mitt instrumenthus (bensinmätar sidan)att funka. jag har rört till det så jag vet inte vilken årsmodell huset är ifrån, jag gissar 89-90.
    Bilen är en 85a.
    det jag VILL ha är en pinout på kontakten från en 84 och en 89…
    eller bara magi. Kontakten på bild är bilens,j ga har flyttat kablar och försökt få ordning på den så den är inte som org längre. Vad dom olika färgerna betyder kan hjälpa tillsammans med 89ans pinout.

    IMG_20210605_165634

    IMG_20210605_165437

    Bilagor:
    #485094
    saabaero
    Deltagare

    Du behöver alltså schema för -89 och -85 ?

    #485095
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Hej. Min bil är årsmodell-86 så den här bilden kanske inte är till någon hjälp. Men å andra sidan så skulle det kunna vara lika på årsmodell -85 och -86…

    Mvh Bengt

    Bilagor:
    #485107
    M.Broberg
    Deltagare

    Hej. Min bil är årsmodell-86 så den här bilden kanske inte är till någon hjälp. Men å andra sidan så skulle det kunna vara lika på årsmodell -85 och -86…
    Mvh Bengt

    Tack, tyvärr hjälper det mig inte jättemycket. jag har 84-86 verkstadshandboken men det är så kluddigt och förvirrande så..

    Du behöver alltså schema för -89 och -85 ?

    ja, jo. men jag blir inte klok på elschemat. jag har suttit i timmar och glott på skiten till 85 utan att fatta var kontakten jag pratar om finns i schemat ens.

    ett foto på en likadan kontakt från en 89 funkar med.. så jag ser var kablarna sitter. färgerna lär inte ha ändrats.

    #485125
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Det här fixar du. Instrumentet har nr 47 i schemat för årsmodell -86 och det går ett tjugotal sladdar till instrumentet. Till ena sidan ”bränslesidan” av den streckade linjen går ett tiotal sladdar i olika färger som RD/VT och BL och GN/VT och BR osv. Exempelvis går den grå sladden till 47B som enligt förteckningen betyder kontrollampa bränslereserv. Principen i schemat bör vara liknande för årsmodell -85. Lycka till. Mvh Bengt

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #485126
    M.Broberg
    Deltagare

    tack.. lite klarare då

    Då saknar jag bara 89ans scheman

    #485135
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,

    Inte säker om det är detta du är ute efter, men jag har hittat avsnitt för kombinationsinstrument för årsmodeller 1985-87, 1988, 1989-90, och fr.o.m.1991, i en servicemanual.

    Utdrag-ur-servicemanual-SAAB-900-kombinationsinstrument

    #485140
    M.Broberg
    Deltagare

    Tack!

    jag har pillat lite och fått tankmätare + lampa och handbromslampan att funka (på fel ställe, behöver byta färgfilter) genom att följa detta. jag hade inte blå/vit eller violett, jag har röd/vit och Blå. dessa är inte inkopplade nånstans.
    1 Brun
    2 ——
    3 Gul/Vit
    4 Röd/Vit
    5 Blå/Vit INTE inkopplad
    6 —-
    7 Violett INTE inkopplad
    8 Grön/Vit
    9 Grå/Vit
    10 —–
    11 Vit
    12 Grön
    13 Svart
    14 GR

    Jag har inte fått bromsvarningslampan att funka. eller dimljuslampan. och en diod har exploderat.

    • Det här svaret redigerades för 10 timmar, 59 minuter sedan av .
    #485144
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Jag ser på schemat som Saab ahed fick fram att det är stor skillnad mellan årsmodellerna. Röd/grå sladd som ska till stift 11 på årsmodell -86 saknas och blå sladd till stift 8 (oljetryckskontakt) saknas också. Oljetryckslampan ser ut att sitta på andra delen av instrumentet på senare årsmodeller. Om du inte är kunnig inom el så är nog det enklaste att byta till ett instrument som hör till rätt årsmodell. Hoppas att det löser sig. Mvh Bengt

    #485145
    M.Broberg
    Deltagare

    3 jävla år på el/automation på gymnasiet, en sväng som Elektriker, över 15 år av att pilla el på bilar och moppe. 3 år med ng9-3 och pilla på canbus system med massa elpill och programmerande

    Asså det ser ju bra ut på papper men just detta lyckas jag inte koppla i skallen.
    jag slog visserligen skallen ordentligt för 2 veckor sen när jag hoppade in i bilen men ändå..

    Det är bara bromsvarningskretsen jag egentligen saknar. dimljus med ev men det är inte lika viktigt.

    oljetryckslampan sitter på vänster sida och den funkar precis som den ska av nån anledning.

    #485146
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Du får lägga det åt sidan en stund och tänka på något helt annat så kommer du säkert på en lösning sedan. Lycka till.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #485151
    flaset
    Deltagare

    Hej Mattias,

    Vet inte exakt vad du behöver för information längre, men för att få igång bromsvarningslampans funktion på MY89-instrumentet behövs;

    PIN 8 – +15-spänning / +12V
    PIN 11- Jord från givaren på vätskebehållaren.

    För att indikeringen för bakre dimljus skall fungera;

    PIN 5 – +12V från knappen i instrumentet.
    PIN 13 – Jord.

    Instrumenthuset du håller i handen på bilden BÖR ha följande pinout, med början underifrån;

    1 – Bränslevarningslampa – jord från givare i tank
    2 – Ej ansluten
    3 – Motortemp – jord från givare fram på topplocket
    4 – Körriktningsvisare
    5 – Dimljus – +12 in
    6 – Ej ansluten (SRS/Bälte)
    7 – Sammankoppling med andra halvans PIN9
    8 – +15 (+12V in)
    9 – Parkeringsbroms – Jord från brytare på spaken
    10 – ANTI LOCK – Jord från ABS styrenheten
    11 – Bromsvarning – Jord från givare på behållare
    12 – Strålkastare indikering – 12V in, från ljusvred
    13 – Jord
    14 – Signal tankmätare.

    Mvh

    EDIT;

    Ah, nu ser jag ju, ditt problem är att äldre elsystemet/instrumentet får +12V från givaren på behållaren, medans den nyare varianten får jord…
    Blir att koppla om lite på fri hand där. 😉

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

    • Det här svaret redigerades för 5 timmar, 27 minuter sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #485168
    M.Broberg
    Deltagare

    EDIT;
    Ah, nu ser jag ju, ditt problem är att äldre elsystemet/instrumentet får +12V från givaren på behållaren, medans den nyare varianten får jord… Blir att koppla om lite på fri hand där. 😉

    Tack!

    då blir jag lite klokare på varför det strular.
    då behöver jag bara koppla rätt sladd på bromsnivågivaren till jord istället och sen koppla enligt det du skrev.

    dock har en diod lite exploderat i mina försök, får se om det påverkar…

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.