Hjälp med fräsarbete önskas – Avslutad
Forum / Lokalsektioner / Trollhättesektionen / Hjälp med fräsarbete önskas – Avslutad
Forum / Lokalsektioner / Trollhättesektionen / Hjälp med fräsarbete önskas – Avslutad
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Hejsan,
Jag har ett litet (2-cylindrigt) motorblock till min SAAB 92A från 1951, där ett pinbultshål verkar ha en brusten “grispitt” i sig.
Alltså en vänstervriden gängutdragare, som på bild nedan.
Detta block har stått ett bra tag sedan “tappen” hamnade i hålet. Så det är ju gött med lite rost och annat skräp i hålet också.
Försök till att borra snett genom mantel till kylkanal har gjorts, troligen för att få bort tappen.
Jag tänker mig att kunna sätta blocket i fräsmaskin, och fräsa ur hålet till överdimension, för att sedan dra i en HeliCoil insatsgänga.
Pinbultens gängdimension är 7/16″ – 14 tpiGivetvis är ju en sån här gängutdragare härdad, och irriterande svår att bearbeta bårt.
Dock tänker jag mig att använda en 2-skärig pinnfräs i solid hårdmetall(karbid) skulle kunna funka.
Alternativt en pinnfräs med utbytbara hårdmetall vändskär, om en sån liten dimension finns, det är ju en diameter på ca. 11 mm.Jag söker alltså nån utrustad med fräs, som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med detta problem.
Givetvis mot ersättning, men min tanke är inte företag som har timpeng och vinst att tänka på, utan hellre nån som “fixar/trixar hemma” på fritiden.
Jag har bett ett företag om detta arbete, och där uppskattades en kostnad på ca. 15.000 SEK för att gnista ur hålet (gnistning är en bearbetningsmetod).
Jag kan köpa och förse villig person med pinnfräs, gängtapp och insatsgänga, om någon är intresserad.Svar, tips, råd mottages gärna.
EDIT: Fick hjälp med blocket, och det är löst nu.
Ha de gött 🙂
- Detta ämne redigerades för 3 år, 6 månader sedan av Saab_ahed.
- Detta ämne redigerades för 3 år, 6 månader sedan av Saab_ahed.
- Detta ämne redigerades för 3 år, 6 månader sedan av Saab_ahed.
- Detta ämne redigerades för 3 år, 5 månader sedan av Saab_ahed.
Attachments:
februari 25, 2021 at 21:15 #481870Pröva med att svetsa fast en rejäl mutter. När det svalnat värmer du toppen runt om så kan de det lösa sig..
februari 25, 2021 at 21:36 #481873Det blir väl nästan lite besvärligt att svetsa nere i det lilla hålet ?
finns en speciell svetspinne till detta, den tänder och svetsar på bulten, men fastnar inte i sidorna, när man svetsat sig upp, så svetsas en mutter på.
eller så ta en bult med samma gänga som hålet, borra ett hål i mitten på bulten, gänga fast den i hålet, så får du en styrning så du kan borra med ett hårdmetallsborr.
eller så tar du en miljonvarvare med en hårdmetallsfräs med rundad topp, och slipar bort den.
ett annat sätt om grispitten är härdad som fan, så tar man en dorn och slår sönder den, använd glasögon, detta sätt är mycket effektivt på gängtappar och härdade grispittar.
finns många sätt att flå en katt.
- Det här svaret redigerades för 3 år, 6 månader sedan av 97sonett.
- Det här svaret redigerades för 3 år, 6 månader sedan av 97sonett.
- Det här svaret redigerades för 3 år, 6 månader sedan av 97sonett.
februari 26, 2021 at 05:43 #481890Hej!
Jag hade vänt mig till en motorrenoverings firma som har en gnist och gnistat ut bulten det är det skonsammaste för blocket och med lyckat resultat.
/MHej! Jag hade vänt mig till en motorrenoverings firma som har en gnist och gnistat ut bulten det är det skonsammaste för blocket och med lyckat resultat. /M
han har ju fått pris på 15000kr för det jobbet….
Hej,
Tack för svar och tips.
Jag drar mig lite för att svetsa på något (pinne, eller bygga upp med fyllnadsmaterial), av två orsaker.
1- har bara 6A säkring till eluttagen där jag håller till.
2- Det är ett rätt litet hål att “sikta rätt” i. Och svets brukar inte bita så bra i härdat material.Det har borrats snett in mot godset runt hålet (från kylmanteln som tidigare nämnts, men syns inte på bild),
så det skulle i värsta fall leda till att blocket spricker om man går loss med hammare.Fick respons från en vänlig själ från STCS forum som ska titta på det.
Men inget är avgjort ännu, så fler erbjudanden mottages gärna.
@97sonett -Miljonvarvare(typ dremel eller liknande) med slipstift var en käck idé.Jag ser gnistning som absolut sista utvägen, om inget annat lyckas.
15000:- låter som ett rövarpris, fråga någon mer som kan gnista. Jobbade tidigare tidigare på SANDVIK och använde gnist till avkörda gängtappar. Det tar max 3 timmar med allt arbete att göra detta. Det räcker att göra ett stort hål i gängtappen/grispitten så är den lätt att spräcka sedan, jag tror du har en gängtapp i hålet, en grispitt skruvar man i ett mindre borrat hål i en avdragen skruv och borde inte fylla hela hålet i blocket. Det finns hårdmetallborrar gjorda helt i hårdmetall för att borr ur härdade saker som gängtappar, dom kräver kylvatten och en stabil maskin. Dessa borrar har skärvinkel som en stenborr. Lycka till Mats
15000:- låter som ett rövarpris, fråga någon mer som kan gnista. Jobbade tidigare tidigare på…
Hej Mats,
Ärligt talat vet jag inte exakt vad som är i hålet. Det kan mycket väl vara en gängtapp också. Hård är den iaf, och vill inte låta sig borras ut med vanlig (HSS) borr.
Min tanke är som du nämner ovan, att fräsa ut den med hårdmetall pinfräs. En kille (från STCS forum) har erbjudit hjälp med just detta, så jag håller tummarna 🙂Tjohojsan, tjohejsan,
Igår fick jag hämta upp ett “pittfritt” block ?
Hade tur, det gick att fräsa ut tappen, som även visade sig vara just en grispitt.
Jag förstod av killen att det gick åt 2 st. hårdmetall pinnfräsar, men det blev ändå bra mycket billigare än föreslaget för gnistning.
Kunde med lätthet dra bort en nolla från det priset, och det känns överkomligt.Kändes skönt att fått ordning på blocket igår, och idag hittade jag ett nummer av Bakrutan och årets kalender i postlådan. YAY!?
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.