Inbrott – stöldförsök igen- OG900

Forum Övrigt Allmänt Inbrott – stöldförsök igen- OG900

• Detta ämne är tomt.
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    michelle
    Deltagare

Suck, nu har det hänt igen; nån usling försökte sno min OG900. Lyckligtvis misslyckades det eftersom jag har 2 st startspärrar. Men tändningslåset är ju pajat av en skruvmejsel, och förstås backspärren pajad av en spark eller nåt. Nu kan jag ju köra bilen ändå eftersom jag har ett annat, dolt tändningslås (Universalmodell).
    Men besiktningen vill ju gärna ha originalet med sin backspärr också, så jag vet inte. Kanske har dom slutat envisas med original tändlås och backspärr? Förutom startspärrarna har jag även ett rattlås av kraftig typ, godkänd av SSF.
    Hittade en firma (europarts.com) som verkar sälja nya original-typ tändlås plus kuggsatsen för backspärr. Inte billigt och inte svindyrt. Cirka 1200 för tändlåset. Så det kan man väl tänka sig. Backspärren går väl att svetsa ihop.
    Man skulle ju haft larm, men i det här fallet hade jag väl troligen inte hunnit ut för att hindra själva försöket, även om jag hört larmet.
    Men jag tänkte nu jag skulle försöka med en ”budgetvariant” som kanske nån har provat eller hört om?
    Jag har beställt en Nexa trådlös dörrklocka LML-710 och en Rörelsevakt LMDT-810 för cirka 500 kr. Dörrklockan ska ha en räckvidd på hela 120 m.
    Så teoretiskt borde det väl funka. Det är inte mer än 40 m till parkeringen, men det är ju ett nybyggt hus med tjocka väggar. Rörelsevakten har ju eget batteri så det borde bara vara att placera den på lämpligt ställe inne i bilen. (Kanske den måste drivas av bilens batteri med en 3 volts adapter på vintern..)
    Sen är det väl frågan om man törs rusa ut i mitt i natten med batong och stark ficklampa eller nåt värre..

Nexa-LML-710-LMDT-810

Men alltid lär man sig nåt. Kanske finns det till och med en app för det här.

Bilagor:
    Mats Jedmo
    Webbmaster

Detta är ju så himla tråkigt och onödigt…….

Hur som helst så får du nog prova dig fram med placeringen av sensorn i bilen, vissa av dessa sensorer är rätt känsliga och kan falsklarma. Det spelar ju normalt inte så stor roll om man bara tänder ytterbelysningen en eller annan gång i onödan men kommer det ett PLING-PLONG mitt i natten får du lätt lite högre blodtryck.

Kanske kan du i såfall koppla ”larmet” till innerbelysningen, samt en brytare i motorrummet till huven ?

SAABoholic

96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

Saab_ahed
    Deltagare

Ja suck för dessa människor. Delar din frustration.

Lite humor trots det tråkiga:
    I en gammal Bond-film (for your eyes only) så hade ju Bonds bil ett rejält stöldskydd.
    När en skurk till parkeringen och slog sönder sidorutan, sprängdes hela jädra bilen i luften!
    Effektivt mot stöld, men kanske inte lämpligt på våra kära Saabar.

Hoppas det går bra att fixa startlås/backspärr, och larmet.
    Ha de gött 🙂

En morakniv eller två under förarsätet, gäller bara att komma ihåg att ta bort dom så man inte sätter sig på dom själv.

M.Broberg
    Deltagare

Ett larm funkar bra för att skrämma tjuvar med

D kanske inte hade hunnit, men det drar uppmärksamhet och stressar.

hur kan dom öppna dörrarna?

fjärrstyrt centrallås och pluggade låscylindrar på dörrarna med borttagen låsknapp så kommer dom ju inte in till tändlåset.

Janne Hagnell
    Moderator

En kompis som ledsnat lämnade dörrarna öppna och nyckeln i. Men så hade han en dold brytare till tändningen. Nidingarna satte sig glatt i och försökte starta. Efter att ha malt en stund på starten tänkte de ”jävla gamla skitbil” och gick därifrån. Det värsta som hände var att batteriet var urladdat några gånger.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

michelle
    Deltagare

Ja, nog kan man få lust att tänka ut fiffiga fällor för tjuvarna, inklusive knivblad och högspänning, men man vill ju inte riskera att få en mordlysten psykopat efter sig. Dagens brottslingar är inte som Dunder-Karlsson och Blom. Inte alla i alla fall. Kanske ungefär lika många som poliser som är som Kling och Klang.
    Jag får i alla fall inte mitt påhitt med fjärrstyrd dörrklocka, typ Nexa, att fungera. Jag får signal från rörelsesensorn in i trapphuset men inte in i lägenheten. Det är väl den där säkerhetsdörren i plåt som dämpar signalen. Men jag lyckades med att få signal med sensor inne i trapphuset.
    Så det funkade nästan. Bilen står ju bara 10 meter från porten..
    Synd att jag inte har lägenhet med fönster utåt parkeringen, då hade det säkert funkat.
    Men jag har i alla fall kommit på en sak som gör det lite besvärligare för Dunder-Karlssons, förutom den effektiva startspärren, vilken ju Dunder-Karlsson inte vet om när han bryter sig in.
    Jag har ju en sån här Megalock rattlås.
    Förut har jag haft den monterad på det bekvämaste sättet, dvs högst upp på ratten, horisontalt. Men det är ett problem med den monteringen. Då hamnar låset bekvämt vänt mot användaren. Slog det mig. När jag sen försökte hitta ett läge med låset vänd mot instrumentbrädan, vilket ju skulle försvåra för en tjuv att använda grovt våld, typ hammare och mejsel, så hittade jag bara ett läge som funkade; att montera det vertikalt på vänster sida av ratten. Då hindrar det dessutom någon att sätta sig bakom ratten. Åtminstone en Dunder-Karlsson (och/eller Blom). Åtminstone hindrar det honom att snabbt slinka in bakom ratten när han fått upp dörren. Med en sliten/nerfilad Saab-nyckel, som i det här fallet.
    Kanske det går att kläääämma sig in om man skjuter stolen i bakersta läget, men jag ska se om det inte finns något enkelt sätt att blockera det.
    Det blir ju lite bökigare för mig också, eftersom jag måste stå utanför bilen när jag monterar/demonterar ratt-klubban, men det kan jag ju stå ut med.

Megalockvertikalsml

michelle
    Deltagare

Så här dårå:

Megalockvertikalsml

attachment file=Megalock.jpg

Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Saab_ahed
    Deltagare

Fin ratt du har. Bara den är ju värd att låsa fast 🙂

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng