B212 turbo

Forum Modellspecifika forum OG900 B212 turbo

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #476785

    Hej! Jag har precis turbokonverterat en 2.1 liters motor. Alla delar är tagna från en 900s såsom turbosystem och vevhusventilation mm. Det enda som avsticker från original är 3tums batteriböj. Bilen verkar gå bra men turbon laddar ynka 0.3 bar vid nära varvstopp. Turbon snurrar lätt och wastegaten sitter inte fast. Jag har provat att koppla loss slangen till wastegaten, skruvat på stången bägge håll, kollat över alla vakuumslangar men icke. Söker efter tips för att fortsätta felsökningen. Med vänlig hälsning, Felix Hellström.

    • Detta ämne redigerades för 3 månader sedan av .
    Bilagor:
    #476787
    M.Broberg
    Deltagare

    Org laddtryck på en 900s är 0,45 bar.

    ge det sen 30 års slitage på det så är 0.3 helt normalt.

    #476788

    Bör nämna att bilen står på pallbockar och jag mätte laddtrycket på torrvarv i friläge. Lyckades forska fram att turbon inte laddar mycket då. Ska ut och provåka snarast och mäta igen. Förhoppningsvis lirar det som det skall.

    #476789
    M.Broberg
    Deltagare

    Du MÅSTE a belastning för att få laddtryck. imponerande att då fått så mycket utan belastning ändå

    så du får sänka ner den o ut o gasa.

    #476792
    Regin
    Deltagare

    Du har altså tagit en 2,1 (B212) med org kolvar samt utan APC och vill ha Turbo på den utan Intercooler –
    vad söker du då för laddtryck over (lpt) på 0.40 🤔 ❓ ❓

    • Det här svaret redigerades för 3 månader sedan av .
    #476797

    Bilen är nu färdigställd och går ruggigt bra! Jag monterade Saab 9000 intercooler och ställde laddtrycket på 0,3 kilo. Motorn går rent utan konstiga ryckningar och dylikt. Går som en vanlig 2.1a på låga varv och skjuter på lite extra i mellan och övre registret. För övrigt sitter det t16 insugskam, 3tums batteriböj med 2,5 tums avgassystem utan katt och hårdare tändstift annars helt original i motorn.

    Bilagor:
    #476801
    M.Broberg
    Deltagare

    Gött!
    skulle inte ladda mycket eller ens nått mer

    Kompförhållandet är 11.0:1 på 2.1 tror jag, 9,0:1 på en T16.

    mer ladd så säger det nog pang, såvida du inte kör E85 för då kan du klara dig tills (med lite tur) toppackningen går Eller tills dom tunna cylinderväggarna spricker.

    finns lite riskmoment involverade med turbokonvertering av en sugis men vet man bara om att man inte ska dra på mer än pyttelite ladd så 🙂

    #476804

    Ja man får lägga sig här. Bilen går förvånansvärt bra. Råstark på alla varvtal. Tiden får utvisa om det håller ihop eller sprängs i tusen bitar.

    #476808
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hejsan.
    Sånt här är ju skoj! Jag har själv också tänkt tanken att slänga på turbo på en sugis och bara ladda lite grann.
    Det är ju som ett första försiktigt steg till turbo, utan att behöva bygga om allt för mycket.
    Har du några planer på att bänka/mäta effekt? Vore intressant att veta vilken effekt det ligger på.

    Ha de gött!

    #476809

    Hej hej! Jo tanken har legat och grott ett tag hos mig med. Det verkar inte vara vanligt att folk konverterar 900or på detta sätt. Men nu när både bilar och turborelaterade delar blir färre och dyrare så är ju det här ett alternativ. Alla delar behöver ju inte vara original från 900an men jag hade allt som behövdes liggande sedan jag skrotade en 900s för ett par år sedan. Efter att bilen gick igenom besiktningen med bravur så kunde jag inte hålla mig längre. Jag fick lov att leva ut idén. Får jag tillfälle så ska bilen bänkas. Man torde ha mätt innan konverteringen för att se den egentliga effektökningen. Mvh Felix Hellström.

    • Det här svaret redigerades för 3 månader sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #476816
    turbocab
    Deltagare

    Jag instämmer, kul projekt! Jag var inne på, eller försökte ju tom, bygga en 2,1 med Turbo. Även detta projekt med en ren 2,1i Turbo-konverterad funderade jag på då för en 10 år sen nånting när man kunde hitta en tokfin 2,1 rostfri för småpengar lite titt som tätt. Då visste jag inte så mkt om det där med Komp och grejor… Hoppas din packning håller och att du får gasa på lite! 🙂

    Hur är det tänkt med besiktning? Inte alls? Tänker på detta med ingen Kat? Men om du sätter motorn i en gammal bil så lär dom ju aldrig upptäcka detta med motorn….

    /Martin.

    #476820
    Janne Hagnell
    Moderator

    Glöm inte dekalen ”Jag gasar tills det rasar”!😜

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #476821
    saabaero
    Deltagare

    Vilket tändsystem och sprut har du på bilen ?
    Org EZK/LH eller turbons med hallgivare i fördelaren och Lucas sprut ?

    Sugisarna går väldigt nära spikgränsen redan i originalutförande. Framförallt i området 2-3000 rpm är det spikkänsligt så man får nog se upp lite med spikningarna.
    Provade med en annan EZK box i en 9000 2,0
    Bilen var en MY -90 med kat som gick på 95 oktan
    Den fick en EZK från en bil utan kat, dvs avsedd för 96 oktan. Det blev märkbart fler spikningar på spikdioden med den gamla boxen.

    #476824

    Jag tänker prova regbesikta som t16 när det blir dags för kontrollbesiktning och montera en katt i samband med det.

    Angående insprut så är det inga hörbara spikningar. Men jag tänker laborera med Lucas och lite större spridare. Misstänker att den går lite snålt. Jag provade med röda spridare på original sprut men den gick väldigt fett. Jag har sedan en tid tillbaka kört med ställbar fördelare. Det är ett hett tips till er som kör med ezk. Jag fick ner bränsleförbrukningen från 1 liter blandad körning till 0.8 liter.

    #479275

    Hej! Tänkte uppdatera läget på 2.1an. Jag har kört cirka 300 mil sedan turbokonverteringen. Bilen gick bra på 0.3 kilo laddtryck. Men jag skruvade upp det till 0.5 kilo vid full last. Bilen började då magra ur. Fortfarande inga hörbara spikningar. Sedan en tid tillbaka har jag kört med ställbar fördelare inställd på 16 grader före övre dödpunkt. Det har fungerat bra men med misständningar på tomgång. Vad det beror på vet jag ej. Kan vara att vaakumslangen från fördelare varit inkopplad på en t-korsnippel ovanpå insuget istället för på spjället, att kabeln till hallgivaren ej varit skärmad eller att tändningen helt enkelt inte hängde med överladdningen.

    Hursomhelst så har jag bytt bränslesystem från LH 2.4.2 till Lucas cu14.1. Jag har även rivit ut gamla elnätet i motorutrymmet för att bli av med ezk och satt i ett från en 900s istället med rätt komponenter till tändningen. Allt lirar bra. Bilen magrar inte ur längre vid full gas på fyran och femmans växel. Misständningarna på tomgång är också väck. Nu återstår att se vad bränsleförbrukningen hamnar på för siffror. Bilen gick väldigt billigt som vanlig insprutare utan turbo med en förbrukning på 0.7 liter milen landsväg. Med samma lh sprut och turbo har den legat på cirka en liter. Min teori på grund av bränslesystemet som fått överarbeta i försök att kompensera överladdningen samt att tändningen inte längre hängde med. Nu ska jag köra bilen ett tag för att se att allt fungerar bra fortsättningsvis sedan ska jag bänka bilen för se effekten. Jag återkommer med siffror! Allt gott hälsningar Felix Hellström.

    5 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng