B212 turbo

Forum Modellspecifika forum OG900 B212 turbo

• Detta ämne är tomt.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare

Hej! Jag har precis turbokonverterat en 2.1 liters motor. Alla delar är tagna från en 900s såsom turbosystem och vevhusventilation mm. Det enda som avsticker från original är 3tums batteriböj. Bilen verkar gå bra men turbon laddar ynka 0.3 bar vid nära varvstopp. Turbon snurrar lätt och wastegaten sitter inte fast. Jag har provat att koppla loss slangen till wastegaten, skruvat på stången bägge håll, kollat över alla vakuumslangar men icke. Söker efter tips för att fortsätta felsökningen. Med vänlig hälsning, Felix Hellström.

• Detta ämne redigerades för 18 timmar, 12 minuter sedan av .
    Bilagor:
    M.Broberg
    Deltagare

Org laddtryck på en 900s är 0,45 bar.

ge det sen 30 års slitage på det så är 0.3 helt normalt.

Bör nämna att bilen står på pallbockar och jag mätte laddtrycket på torrvarv i friläge. Lyckades forska fram att turbon inte laddar mycket då. Ska ut och provåka snarast och mäta igen. Förhoppningsvis lirar det som det skall.

M.Broberg
    Deltagare

Du MÅSTE a belastning för att få laddtryck. imponerande att då fått så mycket utan belastning ändå

så du får sänka ner den o ut o gasa.

Regin
    Deltagare

Du har altså tagit en 2,1 (B212) med org kolvar samt utan APC och vill ha Turbo på den utan Intercooler –
    vad söker du då för laddtryck over (lpt) på 0.40 🤔 ❓ ❓

• Det här svaret redigerades för 1 dag, 14 timmar sedan av .

Bilen är nu färdigställd och går ruggigt bra! Jag monterade Saab 9000 intercooler och ställde laddtrycket på 0,3 kilo. Motorn går rent utan konstiga ryckningar och dylikt. Går som en vanlig 2.1a på låga varv och skjuter på lite extra i mellan och övre registret. För övrigt sitter det t16 insugskam, 3tums batteriböj med 2,5 tums avgassystem utan katt och hårdare tändstift annars helt original i motorn.

Bilagor:
    M.Broberg
    Deltagare

Gött!
    skulle inte ladda mycket eller ens nått mer

Kompförhållandet är 11.0:1 på 2.1 tror jag, 9,0:1 på en T16.

mer ladd så säger det nog pang, såvida du inte kör E85 för då kan du klara dig tills (med lite tur) toppackningen går Eller tills dom tunna cylinderväggarna spricker.

finns lite riskmoment involverade med turbokonvertering av en sugis men vet man bara om att man inte ska dra på mer än pyttelite ladd så 🙂

Ja man får lägga sig här. Bilen går förvånansvärt bra. Råstark på alla varvtal. Tiden får utvisa om det håller ihop eller sprängs i tusen bitar.

Saab_ahed
    Deltagare

Hejsan.
    Sånt här är ju skoj! Jag har själv också tänkt tanken att slänga på turbo på en sugis och bara ladda lite grann.
    Det är ju som ett första försiktigt steg till turbo, utan att behöva bygga om allt för mycket.
    Har du några planer på att bänka/mäta effekt? Vore intressant att veta vilken effekt det ligger på.

Ha de gött!

Hej hej! Jo tanken har legat och grott ett tag hos mig med. Det verkar inte vara vanligt att folk konverterar 900or på detta sätt. Men nu när både bilar och turborelaterade delar blir färre och dyrare så är ju det här ett alternativ. Alla delar behöver ju inte vara original från 900an men jag hade allt som behövdes liggande sedan jag skrotade en 900s för ett par år sedan. Efter att bilen gick igenom besiktningen med bravur så kunde jag inte hålla mig längre. Jag fick lov att leva ut idén. Får jag tillfälle så ska bilen bänkas. Man torde ha mätt innan konverteringen för att se den egentliga effektökningen. Mvh Felix Hellström.

• Det här svaret redigerades för 16 timmar, 52 minuter sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    turbocab
    Deltagare

Jag instämmer, kul projekt! Jag var inne på, eller försökte ju tom, bygga en 2,1 med Turbo. Även detta projekt med en ren 2,1i Turbo-konverterad funderade jag på då för en 10 år sen nånting när man kunde hitta en tokfin 2,1 rostfri för småpengar lite titt som tätt. Då visste jag inte så mkt om det där med Komp och grejor… Hoppas din packning håller och att du får gasa på lite! 🙂

Hur är det tänkt med besiktning? Inte alls? Tänker på detta med ingen Kat? Men om du sätter motorn i en gammal bil så lär dom ju aldrig upptäcka detta med motorn….

/Martin.

Janne Hagnell
    Moderator

Glöm inte dekalen ”Jag gasar tills det rasar”!😜

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

saabaero
    Deltagare

Vilket tändsystem och sprut har du på bilen ?
    Org EZK/LH eller turbons med hallgivare i fördelaren och Lucas sprut ?

Sugisarna går väldigt nära spikgränsen redan i originalutförande. Framförallt i området 2-3000 rpm är det spikkänsligt så man får nog se upp lite med spikningarna.
    Provade med en annan EZK box i en 9000 2,0
    Bilen var en MY -90 med kat som gick på 95 oktan
    Den fick en EZK från en bil utan kat, dvs avsedd för 96 oktan. Det blev märkbart fler spikningar på spikdioden med den gamla boxen.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.

Jag tänker prova regbesikta som t16 när det blir dags för kontrollbesiktning och montera en katt i samband med det.

Angående insprut så är det inga hörbara spikningar. Men jag tänker laborera med Lucas och lite större spridare. Misstänker att den går lite snålt. Jag provade med röda spridare på original sprut men den gick väldigt fett. Jag har sedan en tid tillbaka kört med ställbar fördelare. Det är ett hett tips till er som kör med ezk. Jag fick ner bränsleförbrukningen från 1 liter blandad körning till 0.8 liter.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.