B212 turbo

Forum Modellspecifika forum OG900 B212 turbo

• Detta ämne är tomt.
Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare

Spännande, ser fram emot siffrorna.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.

Lång uppdatering: Omnämnt i senaste inlägg så vill jag säkra att bränsle och tändning är i lag innan bänkning. Så förra helgen drog jag ett tungt släp med 2.1an och noterade metalliskt ljud vid högt laddtryck på låga varv. Spikningar. Dagen efter med släpet avhängt drog jag i en tank BF98, monterade nya tryckslangar utan minsta tecken på torrsprickningar i gummit och kollade tändningen. 16 grader FÖDP. Försökte sedan provocera fram spikningar genom att på låga varv ge full gas och bromsa samtidigt för att simulera tidigare förhållanden. Inga spikningar. Kollade efteråt rutinmässigt över alla bilens vätskor. Oljenivån låg mellan minimum och max på stickan. Packade ihop, for från garaget hem och parkerade bilen. På väg till jobbet nästa morgon tickar lyftarna. Bilen blir varm och de tystas. På eftermiddagen vid hemgång startar jag bilen som går på 3 burkar några sekunder samt ett våldsamt tickande. Stänger av och kollar oljenivån som ligger en centimeter under minimum. Fyller upp till max, startar upp igen och ser avgaserna som är blågrå. Inte bra. Åker hem och kollar oljan som nu sjunkit avsevärt under den knappa milens körning.

Toppackningen är nog kasserad. Sannolikt pågrund av min metod att detektera spikningar. Dessförinnan har jag bytt glykol 4 gånger på bilen inom ett år vid utförande att diverse arbeten och lagt märke till att den går från att vara blå till att bli grå ganska omgående, att det blir högt tryck i systemet samt att det varit blåa droppbildningar just mellan block och topp. Därför har jag anat ont om just toppackningen vid tidigare tillfällen. När man sedan adderar laddtryck på denna säkert 28 år gamla packningen är det bara en tidsfråga innan det är slutlekt. Tänkte byta den när jag konverterade till turbo men… Dumsnål är begreppet. Det jag befarar är att oljesmörjningen varit otillräcklig innan jag såg den låga oljenivån och motorn tagit skada under tiden.

Tänkte häva ur motorn i helgen, slå isär den och undersöka det hela. Är det inga skador på annat än toppackningen så packar jag om hela motorn i samma veva. Insida hasplåt är nämligen duktigt oljefuktad. Jag har också lagt en order på ett bränslechip till lucas för att förebygga spikningar i framtiden. Laddtrycket kommer att också att sänkas en aning i takt med varmare väder framåt våren. Fortsättning följer! MVH Felix Hellström.

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Saab_ahed
    Deltagare

Hej,

Väntar med spänning på fortsättningen 🙂
    Tack för att du delar med dig.
    (Ett riktigt bilprojekt går inte utan några oförutsedda händelser)

Uppdatering med lite bilder. Topplockspackningen är kasserad. Cylinder 1 ser ut att vara boven i dramat. Använde Saab elring eller är det eftermarknads? Fann en djup repa på insugskammen. Säkert kom det med ett korn när jag bytte till turbokam tidigare. Iallafall ser kolvarna fina ut så här långt. Inga vändkanter i cylindrarna. Skulle dock behöva honas. Återstår att separera blocket från lådan för att se skicket på ram och vevlager. Ska mäta upp kolvspel samtidigt. Kamkedjesträckaren låg ute nästan 10mm. Bör gå att köra med samma kedja ett tag till. Man ser på tändstiften att bilen går lite snålt. Är det någon som har en förklaring på varför avgasventilerna har en orange/brun beläggning? Är det någon form av ackumulerat biämne från förbränningen? Fortsättning följer. Mvh Felix Hellström.

Edit: Läste mig till att maximala utstick på kamkedjesträckaren är 11mm på dessa motorer och inte 15mm som jag trodde. Blir att montera nytt.

• Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 3 dagar sedan av .
    Bilagor:

Uppdatering. Block och låda separerade. Har inspekterat innanmätet i blocket. Vevlagerna är slut. Kolvarna ser slitna ut på insugssidan av motorn. Däremot ser veven och ramlagerna fina ut. Nedre kamdrevet har slitna kuggar. Släpskenorna är knappt nötta. Allt ser ut som vanligt slitage inte något som orsakats utav dålig smörjning.

Blir att renovera denna motor. Karossen den sitter i har något år kvar på vägarna men det är tänkt att motorn kommer få bo i en annan 900a i parken ihop med trionic 5. Karaktären på denna 2.1 liter med lite laddtryck är väldigt lik en modern bilmotor vilket jag uppskattar. Jag tror att ihop med trionic så kan man effektivisera förbränningen och samtidigt få skydd mot spikningar. Fortsättning följer mvh Felix Hellström.

• Det här svaret redigerades för 3 veckor, 3 dagar sedan av .
    Bilagor:
    M.Broberg
    Deltagare

kul med mer info!

Kombinerera du T5 med E85 så får du nog ett jävla vrid. problemet där blir ju cylindertrycekt som kan bli lite väl mastigt. minsta felet då är la toppackningen.

det ska sägas att turbon har samma vevstakar, så dom borde ju palla mer tryck iaf.

saabaero
    Deltagare

kul med mer info!
    Kombinerera du T5 med E85 så får du nog ett jävla vrid. problemet där blir ju cylindertrycekt som kan bli lite väl mastigt. minsta felet då är la toppackningen.

Tänker samma sak.
    Nu verkar väl toppackningen varit med ett tag men nog är det risk att cylindertrycken blir för höga.
    Tycker nog bilden på den slitna kolven också tyder på att det är höga tryck och stora sidokrafter. Antar att motorn gått en bit sedan tidigare så kolvslitaget kanske är fullt normalt.

Kul projekt ändå. Tanken har väl funnits att göra nått liknande själv 🙂
    Hade varit intressant med nån form av spikindikering, antingen med APC, EZK eller Trionic.

Jag har en t5 härva. Så möjligheten finns. E85 hade kunnat vara ett bra skydd mot spikningar men dagens literpris är nästan detsamma som bensin. Jag provade att köra den här motorn på E85 och det var inte billigt. Trionic är mer sofistikerat och slukar kanske inte lika mycket soppa. Jag kommer att minska laddtrycket framöver för att spara på motorn. Kompressionen kommer säkerligen öka lite med nya grejer. Motorn har för övrigt precis slagit om till 25000 mil så det hade nog sett ut så här turbo eller ej.

saabaero
    Deltagare

Slitaget på kolvkjolen tycker jag ser ut att vara ovanligt stort för 24k.
    Dock, har jag aldrig rivit en 2,1 och ett av problemen på dom är väl just sidokrafterna som sliter kolvar och ger kolvslammer. Kanske är detta normalt på en B212?

Hade liknande kolvar i en B202 som gått långt och hårt med högt ladd på höga varvtal 🙂

Saab_ahed
    Deltagare

Uppdatering med lite bilder. Topplockspackningen är kasserad. Cylinder 1 ser ut att…

Hej,
    Jag har för mig att ”Elring” är det fabrikat som användes som orginal topplockspackning.
    Angående beläggning/färg på avgasventilerna, så brukar nog avgasventilerna ha ett annat utseende jämfört med insugsventilerna.
    Brunaktig är väl att anse som normalt, men jag vet inte exakt vad som orsakar vilken typ av beläggning/färg.

Var förbi lokala motorfirman idag för att få ett utlåtande. Han bekräftade att slitaget i kolvarna orsakar kolvslamret. Blocket efter närmare inspektion skulle behöva borras och därmed nya kolvar om det ska göras riktigt. Då finns ett par alternativ. Antingen billiga kinakolvar med rätt diameter och komphöjd, vilket efter lite forskning inte verkar vara ett bra substitut mot original . Eller, smidda kolvar typ wiseco vilket ur ekonomisk synpunkt inte går att försvara. Utöver det tillkommer kostnaden för bearbetningen av självaste blocket, veven, topplocket och allt material för en komplett renovering. Nu är vi uppe och nosar på summor nära 15-20k. Lite mera än jag räknat med eller kan leva med på gott samvete. Ingetdera är därav något alternativ. Med vetande om motorns skick i nutid känns det inte heller värt att med minsta ingrepp ”bara montera ihop till körbart skick igen och se glad ut. Som Janne Hagnell skrev tidigare i tråden ”jag gasar tills det rasar”- det är bekräftat och har varit ett minst sagt roligt experiment. Kontentan av det hela är att det går att turboladda denna motor ganska friskt med enkla medel om man har tillgång till det och receptet kan utan tvekan förbättras än mer. Men för min del kommer projekt b212 turbo avslutas här tråkigt nog. Karossen är som sagt väl murken efter 28 år i ur och skur på våra vägar men delar av både den och motor kommer få leva vidare i andra bilar i hangaren. Tack medlemmar för visat intresse! Allt gott, Hälsningar Felix Hellström.

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    M.Broberg
    Deltagare

trist men så är det tyvärr med såpass gamla och ”erfarna” motorer. H motorn är dessutom rätt dumt konstruerad för sidokrafter med.

sen tror jag du är extremt konservativ med 15-20k för renovering inklusive specialgjorda smidda kolvar, tror du kommer hamna där bara på kolvarna.. :/

Det finns smidda kolvar till denna motor som används flitigt i folkrace prisklass ungefär 6-10 tusen kronor för en kolvsats beroende på märke och klass. Det krävs också andra vevstaksbussningar och låsningar som också tillkommer. Skulle man bearbeta motorn att kunna köra 200hk+ kan man satsa på det. Men på en effekt uppskattad till 150-170 hästar så är bortkastade pengar i mitt tycke. Som du säger så ser många gamla långmotorer ut såhär.

Jocke
    Deltagare

Hejsan….

Vill bara påpeka att:-) Eller tills dom tunna cylinderväggarna spricker. Cylinderväggarna på 2.1L blocken är tjockare än 2.0 blocken. sen skall du nog inte ladda mer än du gör 0.3 bar för över det så får du nog hämta kolvarna utanför blocket, o det är ju tråkigt. Lycka Till.

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.