Inget "surrljud" när jag vrider på nyckeln 900 t8.

Forum Modellspecifika forum OG900 Inget "surrljud" när jag vrider på nyckeln 900 t8.

Detta ämne innehåller 13 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-16 14:34.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare

granberg
    Deltagare

Jag har fortfarande startproblem med min 900 t8 special.

Om jag vrider på nyckeln till läget innan startmotorn ska gå så låter det inget de 3-4 första gångerna.

Sedan så låter det på den 4-5:e gången jag vrider nyckel.

Kör jag då startmotorn så går den igång bra.

Stänger jag av bilen så går den igång bra om den bara står en liten stund.

Står den däremot en timme eller så, så får den gå på startmotorn länge innan den startar igång.

Vars kommer surrljudet ifrån? Det som låter från motorrummet?

icecream
    Deltagare

Nu vet inte jag var bränsleackumulatorn sitter, men den kan ju kanske surra lite.

Har du ABS? Denna mackapär kan surra rätt ljudligt när du vrider på nyckeln.

Då den drar lite ström så är som bekant og900 lite spänningskänslig.

KAN vara detta.

plankan
    Deltagare

Jag har mig veterligen aldrig sett en T8 spec med ABS –
    tror inte ens det finns 😕

torbo
    Deltagare

Hej!

Jag upplever samma sak, men jag tror det är normalt?
    Det kan ju vara så att den inte vill putta in mer bensin, om det redan finns där? Fast nu spekulerar jag bara.

Men visst startar den lättare när man vridit ett par gånger, men det är ju för att trycket i bränsleledningarna blir högre. 🙄

jellybear
    Deltagare

Det där surrljudet finns på min numera sålda I8 – garanterat utan ABS – när man vrider på tändningen innan man kör startmotorn. Exakt var ljudet kommer ifrån låter jag vara osagt men jag skulle också sätta stålarna på bränsleackumulatorn. Man hör liknande (samma?) ljud konstant när man byglar bränslereläet och inte startar motorn.

Om jag får spekulera i vad det beror på att ljudet inte hörs:
    1. Bränsletryck finns redan
    2. Kass bensinpump
    3. Kasst bränslerelä
    4. Kass bränsleackumulator

Prova först att bygla bränslereläet och sedan starta motorn. Om det gör skillnad så kan man ju misstänka bränslereläet.

granberg
    Deltagare

Det finns ingen ABS på bilen. 900 T8 Special – 1989.

Om jag lossar på bränsleledningarna till tex kallstartsventilen när den har stått ett längre tag så är det inget bränsletryck där.
    Är den däremot nykörd så sprutar det bensin när jag lossar bränsleanslutningen.

Har testat bränslepumpen och den gav ca 1 liter bensin på 20 sekunder. Ska ge minst 1 liter bensin på 30 sekunder enligt haynes.

Har även testat med två olika bränslerelän och det blir på samma sätt. Men båda kan ju vara dåliga.

Enligt saab ska bränsleackumulatorn inte ha något med bränsletrycket att göra. Den tar emot tryckstötar från bränslepumpen så bränsletrycket blir jämt.

Hissade upp bilen och såg däremot att Bränsleackumlatorn hade glidit ut från fästet men den verkar inte alls rostig eller så.

Enda som jag kommer på att det kan vara fel på är backventilen till bränslepumpen men den fungerade iaf när jag blåste tryckluft genom den.

icecream
    Deltagare

Jag har sett flera redan från -86 som har ABS så därför var min fråga rätt naturlig. Däremot vet jag ju inte vilka modeller som haft detta.

anderslindh
    Deltagare

Har för mig ABS introducerades 90 på 900an men är osäker…

henrikg
    Deltagare

Det kan vara ventilen som styr bränslemängden som surrar? Den låter alltid när motorn är igång/startas. Sitter bredvid bränslemängdsmätaren, mot blinkersen till. Det är den styrboxen påverkar för att styra bränslemängden på T8/i8 med katalysator för att klara lambda 1 samt uppfetning vid kallstart m.m.

/Henrik

granberg
    Deltagare

@henrikg wrote:

Det kan vara ventilen som styr bränslemängden som surrar? Den låter alltid när motorn är igång/startas. Sitter bredvid bränslemängdsmätaren, mot blinkersen till. Det är den styrboxen påverkar för att styra bränslemängden på T8/i8 med katalysator för att klara lambda 1 samt uppfetning vid kallstart m.m.

/Henrik

Okej, tror att jag vet vilken du menar.

Vet du hur kablarna på den ska vara kopplade, eller spelar det ingen roll? Sitter en anslutning med två trådar och en anslutning med 1 tråd. Jag märker ingen skillnad om dessa skiftas.

Jag har skruvat lite ikväll i saaben.

Började med att ta upp spridarna efter jag stängt av motorn. La ett papper under och det läkte mycket från en spridare även litegrann från en annan.
    Bytte ut de två spridarna mot två andra. Testade sedan igen, men motorn var inte lika varm. Då läkte det inte alls lika mycket. Det verkar som att spridarna läker ytterst lite nu.

Sedan så tog jag lös ackmulatorn. Fick bara bort ena anslutningen, den andra som är slangen till bränslefiltret fick jag skruva lös från bränslefiltret. Vågade inte dra så hårt så att den kunde gå sönder.
    Bytte även avluftningsslangen på den. Smorde upp den med 5-56 och blåste rent.

Men hur är en ackumulator uppbyggd? Testade blåsa i slangen från båda hållen och det blåser ju rakt igenom? Även om man blåser med luft från munnen så susar luften rakt igenom.

Är det bara en behållare, som en liten ”tank”?

granberg
    Deltagare

Nu har jag testat bilen.

Med motorvärmare ikopplad ca 2 timmar och -18 grader så startade bilen direkt.

For sedan på affären och efter ca 40 minuter startade den perfekt igen.

Lät den stå ca 30-40 minuter till och den startade perfekt.

Får hoppas att den fortsätter starta lika bra.

morsole
    Deltagare

Om du köper verkstadshandboken på Svenska Saab Klubben för hela 195 kronor, och går till sidan 1691 (finns nära på 5000 sidor!) så får du en bra förklaring på vad en bränsleackumulator är, samt bild och allt.

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

anderslindh
    Deltagare

Tryckackumulatorn har tre huvuduppgifter.
    1. När motorn stängs sänks bränsletrycker till 2 Bar och detta tryck bibehålls en längre tid tack vare mängden bränsle i ackumulatorn. Detta gör att det finns bränsletryck under tiden motorn svalnar – avstängningstryck, vilket förhindrar ångbildning och underlättar start av varm motor.
    2. Dämpar svängningar och tryckstötar i systemet.
    3. Den fördröjer uppbyggandet av bränsletrycket vid start av motor, så bränslemängdsmätarens styrkolv hinner tryckas till sitt nedersta läge innan spridarna öppnar. Detta gör att inte för mycket bränsle sprutas in i cylindrarna.

Ungefär så står det.

granberg
    Deltagare

Tack för svaren.

Återkommer om felet fortsätter. Startade bra 2/2 gånger igår så det kanske är lagat nu.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng