Intressant/rolig fakta om Saab.

Forum Övrigt Allmänt Intressant/rolig fakta om Saab.

Detta ämne innehåller 14 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-04 18:35.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25054

    torbo
    Deltagare

    Hej!

    Eftersom Saab är ett väldigt unikt bilmärke på många sett, så tycker jag vi kan samla våran lite mer ”udda” information i denna tråd.
    Saab har alltid haft egna lösningar på sina problem, shiftup-lampan i og900, tändningen mellan säterna osv..

    Vet ni några speciella saker som Saab just har skapat? 😀

    #180424

    longjohn61
    Deltagare

    Typ lamporna på og 900 som tänds på framsidan när man lägger i backen fanns ju redan på vissa 99or vet nog inget annat bilmärke som har detta 😀

    Mvh Nisse

    #180425

    michelle
    Deltagare

    En av dom detaljer som jag har uppskattat allra mest är ju att man kan byta koppling på 99/900 utan att behöva dela på motor och växellåda. Jag har inte hört att den finessen finns på nån annan bil.

    #180428

    plankan
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    vet nog inget annat bilmärke som har detta 😀 Mvh Nisse

    Inte för att göra dig ledsen nu –
    men ta en titt på jänkebilar fr 70 talet typ:

    Lincoln Continental
    🙄

    #180429

    longjohn61
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @longjohn61 wrote:

    vet nog inget annat bilmärke som har detta 😀 Mvh Nisse

    Inte för att göra dig ledsen nu –
    men ta en titt på jänkebilar fr 70 talet typ:

    Lincoln Continental
    🙄

    Men tändes den när man la i backen ❓

    Mvh Nisse

    #180430

    plankan
    Deltagare

    @michelle wrote:

    En av dom detaljer som jag har uppskattat allra mest är ju att man kan byta koppling på 99/900 utan att behöva dela på motor och växellåda. Jag har inte hört att den finessen finns på nån annan bil.

    Ta då en titt på vissa opel av typ kadett/ascona 😉

    #180431

    M.Broberg
    Deltagare

    Shift up lampan finns ju numera på moderna miljöbilar 🙂

    annars har vi ju klassikerna.

    4 ventilsteknik och överladdning i kombination.

    bilbälte som standard.

    Strålakstartorkare och spolare (inte helt 100 på denna)

    APC var ju såklart först i sin klass, spikningskänslig laddtrycksstyrning.

    DI-systemet, alltså separat tändspole till varje cylinder, något nästan alla moderna bilar använder idag.

    Saab 9000 var den första FWD bilen med ABS.

    Först med att använda freon-fria AC-system (1991)

    Först med ventilerade stolar i en personbil. (9-5)

    #180432

    Beeos
    Deltagare

    Nyckeln mellan sätena är ju inte helt vanligt heller.

    #180433

    plankan
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Men tändes den när man la i backen ❓

    Mvh Nisse

    Yes.

    Sedan finns det ett otal av japanska bilar som vi inte ens känner till –
    som även har den funktionen.

    Plockade engång från en sådan bil på Arons bilskrot som jag inte ens visste fanns bara 😆

    #180450

    torbo
    Deltagare

    Vem var det som designade og900?

    När man tänker efter, ser bilen ut som en keps. 🙄

    #180457

    andersson__
    Deltagare

    Tvåtakts motor mellan 1950-1968. Saab 92 (1950-1956) hade varken vattenpump eller kylfläkt, utan själv cirkulation på kylvattnet. 92an hade även tvärställd motor, kombinerat med framhjulsdrift, inte specielt vanlig kombination på 50 talet.

    Saab har alltid haft kuggstång i styrväxlen.

    Kylaren bakom motorn mellan 1950-1965.

    Frihjul i växellådan, fanns även på saab 99 mellan 1969-1972 på triumph motorena.

    Hydralisk koppling kom och blev standard 1965.

    Skivbromsar fram blev standard 1965.

    Saab har alltid haft en varningslampa som varnar för låg nivå i bränsle tanken.

    ”stående” Pedaler mellan 1950-1965, vet dock inte om det är nåt som är unikt? kanske var fler bilar som hade det förr? Nåt klassiskt, typiskt saabigt som många klagar på är att man måste sitta lite ”snett” i dom gamla saabarna bara för att pedalerna inte sitter riktigt mitt framför benen. Var väl så ända upp till saab 9000, för nog sitter dom lite snett i og900 med?

    En del av det jag kom på som är lite specielt med saab… dock mest om dom äldre modellerna.

    #180461

    torbo
    Deltagare

    @andersson__ wrote:

    ”stående” Pedaler mellan 1950-1965, vet dock inte om det är nåt som är unikt? kanske var fler bilar som hade det förr? Nåt klassiskt, typiskt saabigt som många klagar på är att man måste sitta lite ”snett” i dom gamla saabarna bara för att pedalerna inte sitter riktigt mitt framför benen. Var väl så ända upp till saab 9000, för nog sitter dom lite snett i og900 med?

    Haha, det kan nog stämma nu när jag tänker efter! 😆

    #180717

    Simon
    Deltagare

    @torbo wrote:

    @andersson__ wrote:

    ”stående” Pedaler mellan 1950-1965, vet dock inte om det är nåt som är unikt? kanske var fler bilar som hade det förr? Nåt klassiskt, typiskt saabigt som många klagar på är att man måste sitta lite ”snett” i dom gamla saabarna bara för att pedalerna inte sitter riktigt mitt framför benen. Var väl så ända upp till saab 9000, för nog sitter dom lite snett i og900 med?

    Haha, det kan nog stämma nu när jag tänker efter! 😆

    Lite snett är också rakt… 😉 Det stämmer nog att dom sitter lite förskjutna, mina polare som kört min OG klagar på att man får sitta snett. Jag själv har aldrig tänkt på det. Jag tycker det är rakt om man jämför med de gamla 96:orna. 🙂

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #180742

    peder l
    Deltagare

    Innerbelysning som inte bländar föraren verkar vara en typisk saabgrej.

    #180885

    sebbo
    Deltagare

    Apropå pedalerna, har ni tänkt på att ratten inte riiiiktigt sitter mitt framför dig heller, utan är lite förskjuten 😉
    SAAB Special 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng