Justering av ventiler

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Justering av ventiler

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Justering av ventiler

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 30, 2013 at 06:19 #8097

      Har justerat ventilerna på Min V4-73
      Och så här i efterhand undrar jag om jag gjorde helt rätt.
      Avgasventilerna är de ventilerna 2,3,6,7?

      Bilen gick märkbart mycket bättre efter justeringen. Då ventil 7 hade väldigt lite spel.
      Undra om jag inte ställde spelet 0,35 på ovannämda och 0,4 på 1,4,5,8..
      Anar att jag måste justera igen??

      Bör sägas att jag är ny i v4 kretsar

        september 30, 2013 at 09:04 #59809

        Vet inte riktigt hur du räknar men insug är dom yttersta ventilerna och avgas dom två i mitten. Lät att se bara kolla var avgasgrenröret går. Misstänker att du bör kolla igen
        Med vänlig hälsning
        DanS

          september 30, 2013 at 11:47 #59812

          Jag räknar så här

          1 2 3 4
          <- kör riktning
          5 6 7 8

          Jo ska kolla de i afton igen.
          Bilen gick mycket bättre med nån ventil “tickar”..

          Tack för svaret!

            september 30, 2013 at 13:22 #59813

            Din ventilnumrering är rätt.
            Man justerar ventilerna i kors!!
            Vilket betyder att när bägge vipparmarna rör sig på samma cylinder vid rundvridning av motorn,
            då skall man justera på cylindern som sitter diagonalt över på andra sidan av motorn.

            Sabbe

              september 30, 2013 at 15:11 #58022

              Jo exakt.. vippar de vid 1:an så är det vissa som ska justeras
              Och vippar det vid 4:an som ska resten justeras

                oktober 1, 2013 at 10:20 #57779

                Det kan nog stämma men jag vågar inte chansa på den metoden.
                När det vippar på en cylinder så är alltid cylinder diagonalt över motorn på väg att tända och då
                befinner sig kamaxeln på grundcirkeln där.
                Om lyftaren är på rampen på en annan cylinder kan man ha ventilspel men det blir fel att justera i detta läget.
                Sedan nöter ventilskaftänden grop i glidytan på vippan så spelet blir helt fel med ett brett bladmått.
                Man får börja med att ta bort vipparmarna och bryna denna glidytan så gropen försvinner.

                Sabbe

                  oktober 1, 2013 at 12:56 #57723

                  @Saabandreas wrote:

                  Jo exakt.. vippar de vid 1:an så är det vissa som ska justeras
                  Och vippar det vid 4:an som ska resten justeras

                  Du fick ett pm för flera dar sen, kolla det så är nog alla problem lösta sen.

                  /Anders

                    oktober 1, 2013 at 13:31 #57709

                    Det är efter den metoden jag har justerat ventilerna..
                    Tror inte att jag utför själva justeringen på fel sätt.
                    Snarare att jag blandade ihop avgas/insugsventiler vilker ger för stortspel på insugs delen
                    och tvärt om på avgas

                      oktober 1, 2013 at 21:26 #55782

                      På en originalbil har det nog knappt någon betydelse om du vänt på måtten, det finns tex de som menar att man ska köra samma spel rakt över, både på original och trimmat, men visst är det väl bättre att ha lite större spel på avgas.

                        oktober 2, 2013 at 20:12 #58114

                        Upplevde att nån eller några ventiler tickade lite efter min lilla feljustering.
                        Efter jag korrigerat de jag gjort fel så tickar ingen ventil.

                        Så nu vart d exakt så bra som jag ville de skulle bli

                          oktober 10, 2013 at 08:18 #53163

                          För litet ventilspel ger dålig marginal för ventilernas längdutvidgning och mest sträcker sig förstås avgasventilen. Försvinner ventilspelet helt skadas ventilerna mycket snabbt, de “bränner” när de inte får tillräcklig kontakttid med det kylande ventilsätet. Gasar man vidare blir motorn snart trött och det händer lätt att topplocket spricker!

                          För stort ventilspel är inte heller bra eftersom ventilmekanismen då missar “rampen”, alltså den del av kamnocken som är slipad för att mjukt rycka igång och släppa tillbaka ventilen. Ställer man ett stort ventilspel blir det mer ryck och slit i rörelserna. Har man en trimmad motor blir det ofta högre varvtal på prylarna och är spelet då för stort blir det förstås onödigt slitage. Kan tänka mig att idén om att ställa större ventilspel på en trimmad motor kommer av att framför allt avgasventilerna sträcker lite extra på sig. Säkert relevant för en del motorer men inget att göra en tumregel utav!

                          Just V4-topparna verkar vara extra usla på att klara modern blyfri bensin och inte ens blyersättningsmedel av bästa kvalitet (Redline och Motul har jag hört av någon saabdyrkare) är en garanti för att inte avgasventilerna ska äta in sig i ventilsätena. Efter att själv ha avverkat ett antal begagnade topplock trots täta ventiljusteringar är jag ganska övertygad om att det kan vara stor skillnad på materialet i olika tillverkningsomgångar. Kör man mycket kan det vara vettigt att lägga tusenlappar på att låta montera i härdade ventilsäten, åtminstone till avgasventilerna.

                          En fullständig ventiljustering klarar man ganska lätt på 20 minuter med endast 10/11mm lednyckel (hellre motsvarande tumbaserade mått, vilka de nu är…) och bladmått. Ventilkåporna ska man inte dra åt för kung och fosterland, är korkpackningarna fräscha och ventilkåpans tätyta plan räcker det med “fingertoppkänsla”. Det är klokt att kolla ventilspelet väldigt ofta tills man lärt sig hur mycket de egna ventilerna rör på sig, kanske så ofta som ett par 100 mil! Jag var lat en gång och sköt upp ventilkollen 200 mil till efter en semesterresa och då var katastrofen redan ett faktum. Nuvarande motorn kollar jag ofta men den tycks vara extra tursam i materialet för där har ingen justering behövts på säkert 1500 mil.

                            oktober 10, 2013 at 12:18 #60060

                            Fordmotorn är väl gjord på millimeterbas så där ska man inte använda tumverktyg, till skillnad från resten av 96:an?

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              oktober 14, 2013 at 10:55 #60138

                              Se där vilken förvirring! Naturligtvis är det (väl?) millimeter på fordsnurran! Vad jag hört/läst någonstans ska det ifs från början vara en amerikansk konstruktion baserad på en V8, men det finns ju så mycket rykten. Inte blir det lättare av att ha en volvovalp med B20 hemma på gården. -Där är det mesta tumbaserat både på motor och kaross men det finns en del inkonsekventa undantag man blir galen på! Dessutom bytte väl Volvo från tum till millimeter någonstans under B20-produktionen?

                              Jag har hur som helst börjat lära mig den hårda vägen att noga känna mig fram på glappet i nycklar med både tum och mm innan jag tar i ordentligt om jag är osäker… 11mm (tror jag det är) som i vilket fall brukar sitta som en smäck på V4:ans ventiljustering.

                                oktober 15, 2013 at 07:15 #60153

                                11mm satt som gjutet då jag justerade ventilerna!

                                  oktober 15, 2013 at 08:20 #60155

                                  Just V4-topparna verkar vara extra usla på att klara modern blyfri bensin och inte ens blyersättningsmedel av bästa kvalitet (Redline och Motul har jag hört av någon saabdyrkare) är en garanti för att inte avgasventilerna ska äta in sig i ventilsätena.

                                  Inte usla alls men går motorn snålt så finns det inte en blyersätting i värden som inte bränner avgasventiler.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.