Koenigsegg köper INTE Saab!!
- Detta ämne har 92 svar, 39 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-16 08:56 av henning.
-
FörfattareInlägg
-
Det var vel hele tiden veldig usikkert på om de hadde penger nok – jeg er ihvertfall ikke overasket at det ikke gikk rett vei, synd, men det har lenge virket som en drøm. De var rett og slett avhengig av fryktelig mage faktorer for at dette skulle gå, hadde de egentlig noe særlig penger selv?? eller skulle alt komme fra investorer. Jeg så et meget interressant dokumentar om koenigsegg her forleden, og klart mannen er flink og kan prate, men det skal fryktelig mye til for å skaffe de pengene han trengte.
Håper fortsatt at det ordner seg med saab….. er kanskje litt usikker da jeg ser den nye 9-5 modellen…….. kanskje litt rart med en gigant av en bensinbil i disse miljøtider…
Her er ihvertfall et intervju med den norske delen, han hadde ihvertfall ikke penger nok.
http://www.tv2underholdning.no/broom/derfor-gikk-saabdroemmen-i-vasken-3026137.html
Henning.
Med all respekt för era åsikter om medias roll så tror jag att att alla på den nivå dessa förhandlingar rört sig struntar hjärtligt i vad svensk press skriver eller inte skriver. Och som nämnts så lär vi nog ändå inte få hela bilden förrän om många år, när någon summerar vad som EGENTLIGEN skedde bakom lykta dörrar… :/
Som jag skrivit tidigare så ser jag två aspekter på detta: Som gammel-Saab-nörd är jag inte förtvivlad om Saab försvinner; hellre det än att märket går samma öde till mötes som Vauxhall. Det viktigaste är att istället att ALLT görs för att rädda jobben , även om det innebär helt andra produkter än bilar.november 25, 2009 at 07:33 #148553Nackdelen med medias bild av det hela (idag på morgonen får TV4a gotta sig igen, hur många gånger kan vi säga ’konkurs’?) är kanske inte att företagsköpare påverkas utan att bilköparna påverkas. Hade media varit positivare kanske försäljningen gått bättre vilket troligen ökat sannolikheten att hitta en köpare av företaget.
Patrik Hermansson wrote:Nackdelen med medias bild av det hela (idag på morgonen får TV4a gotta sig igen, hur många gånger kan vi säga ’konkurs’?) är kanske inte att företagsköpare påverkas utan att bilköparna påverkas. Hade media varit positivare kanske försäljningen gått bättre vilket troligen ökat sannolikheten att hitta en köpare av företaget.Precis vad jag själv tänkte säga. Att ledningen för Saab med flera sedan länge slutat läsa vad alla förståsigpåare i diverse blaskor skriver är jag rätt säker på. Men man märker ju när man talar med folk i samhället att alla köper vad media säger och tror på detta med ständig förlust i 20 år och så vidare.
Djupt tragiskt att man kan få sprida rykten som nyheter
Nu är det ju riktigt spännande. Med risk för att hamna i en helt ny flik, ”politik”, är nog annars storyn om SAAB, GM… beroendet av ”utländska” lösningar en tydligt exponent för att vi har alltför få privatpersoner i landet som kan mönstra resurser för att kunna investera i verksamheter som behöver utvecklas.
Vi har gjort oss helt beroende av utländskt kapital, ”oljepengar”, statliga interventioner, allehanda önskedrömmar och halmstrån. I den mån kapitalet är inhemskt, är det mest institutioner som sällan går in med samma ”hjärta” som bla K-egg ändå verkar ha gjort – och som bilbranschen nog behöver.
Vi måste nystarta näringslivet i Sverige. Med fler starka ägare som har en tydlig idé och en affär som går att begripa sig på. Det är vad SAAB – och hela svenska näringslivet – behöver. Kanske en av läxorna av resan med SAAB – och kanske förutsättningarna för en framtid…
Kan vi sedan få stora delar av media att få med det perspektivet är hälften vunnet. Alla kan inte larva sig med snabbt hopkomna slutsatser och gotta sig i självtillräcklighet i frukostsofforna 😉
[color:#3333FF]Kanske inte så illa att Koenigsegg stapplade redan i dethär skedet, det skulle nog ha ha blivit betydligt dyrare för de svenska skattebetalarna att betala de statsgaranterade lån tillbaka åt Europeiska Inesteringsbanken som Koenigsegg krävde och som staten motvilligt accepterade.
Säga vad man vill men inte verkade hela Koenigsegg Group upplägget vidare trovärdig från första början.[/color]
november 25, 2009 at 20:59 #148588saabisti wrote:[color:#3333FF]Kanske inte så illa att Koenigsegg stapplade redan i dethär skedet, det skulle nog ha ha blivit betydligt dyrare för de svenska skattebetalarna att betala de statsgaranterade lån tillbaka åt Europeiska Inesteringsbanken som Koenigsegg krävde och som staten motvilligt accepterade.Säga vad man vill men inte verkade hela Koenigsegg Group upplägget vidare trovärdig från första början.[/color]
Det är nog just det som är ett stort problem….. Våra politiker är motvilliga och stapplande (läs oavsett partitillhörighet). Dessutom så verkade Koenigsegg betydligt driftigare än många andra och det är innovation och tänkande utanför ramarna som behövs.
Andra länder försöker åtminstone rädda sina inhemska företag. I sverige pratar vi bara om hur dåliga dom är. Vad ska vi leva av om några år då. Alla kan ju inte vända papper eller sitta vid datorn.
Jag kan inte förstå er, menar ni att Svenska folket skall betala ytterligare
förluster åt SAAB, det borde vara tillräckligt att de byggde en fabrik
som ganska omgående lades ner i Malmö. När man lade ner varven Malmö och Landskrona
hade det pumpats in åtskilliga miljarder utan att få dem att överleva, I dag finns annan
verksammhet som är lönsammare på dessa orter. Men man kan ju hoppas på att någon
annan vill satsa på SAAB och att dom är bättre på att bygga bilar än Svenska staten.Nu har jag lättat på mitt hjärta.
november 26, 2009 at 08:12 #148602Nej vi vill inte att svenska folket ska betala förluster åt Saab. Vi vill att svenska folket ska stötta Saab som garant för ett lån som gör det möjligt att undvika de stora utgifter och alla problem och bekymmer som uppstår när ett stort företag läggs ned.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.