Kopplingen släpper inte.

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Kopplingen släpper inte.

  • Detta ämne har 21 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-17 08:38 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6206
    vidar
    Deltagare

    Hej!

    Långsamt går det framåt med vår 95a. Började lufta bromsar och koppling häromdan och upptäckte att kopplingen inte mådde så bra. Tog loss slavcylindern och den var en trist hög av vitt pulver. Som tur var hade jag en i reserv liggandes, putsade upp den och satte dit och nu rör sig kopplingsarmen som den ska. Problemet är att kopplingen inte släpper.
    Armen rör sig 4-5 mm som verkstadshandboken säger men den frikopplar inte.
    Kopplingsplattan borde inte sitta fast, minns att den rörde sig lite när jag monterade ihop motor och växellåda. Kan jag ha klämt fast något när jag satte ihop dom?
    Bortsett från lite rost så är den ju ”snart” körbar.

    #46136
    erik randa
    Deltagare

    lammellen har förmodligen fastnat på svänghjulet, det brukar enkelt fixas med att du kör bilen trycker in kopplingen och sedan sedan samtidigt brommsar in hårt och släpper inte lammellen då så får du upprepa denna prosedur några gånger så släpper lamellen.

    Lycka till

    Erik

    #46137
    jimbo
    Deltagare

    varmkör motorn först så expanderar svänghjulet och du spränger rosten och sen ut och kör kopla bromsa kör om och om igen

    #44331
    vidar
    Deltagare

    Tack för tipsen!

    Har varmkört motorn tidigare men det kanske behövs mer. Lite osäker på om jag vågar köra utan koppling. Kan ju lätt rullstarta men eftersom det är smal grusväg de första km kring vårt hus så kan det bli otäckt om man inte kan stanna.
    Tror jag provar att palla upp den ordentligt fram och kör koppla-bromsa där.
    Far berättade om hur han haft liknande problem på en Lotus 7 med rätt trimmad twincammotor ”det var bara att trycka ner alla pedaler i botten samtidigt”

    #46158
    michelle
    Deltagare

    Detta hände mig också, med en v4 med ny koppling och avställd 6 månader. Det är ju inte så lätt att köra bilen utan koppling. Jag fick rådet att lägga i tvåan, trycka ner kopplingen och köra bilen på startmotorn, med bortkopplad tändspole. För bilen stod på en parkering och om bilen hade hoppat igång plötsligt så fanns det inte så många meter att bromsa på liksom 😮 . Men det räckte med att dra bilen några meter på startmotorn så släppte kopplingen.

    #46164

    Minns just en V4 för något kvarts sekel sedan som hade stått länge så kopplingen fastnade. På den tiden var de bilarna släng-och-däng-varor och kopplingsproblemet löstes genom brutalt ”raggarrunk” med frihjulet låst. Alltså så snabba växlingar mellan gas och motorbroms att bilen kom i självsvängning och det ryckte rejält i växellådan. Kopplingspedalen var förstås nedtryckt under ryckandet.

    Jag har själv lyckats med samma manöver på annat bilmärke med fastkärvad lamell. Inte så snällt mot transmissionen kanske men ibland kan det lossna utan att man behöver vara speciellt våldsam.

    Värme kan också göra underverk som någon skrev tidigare. Kör motorn ordentligt varm innan eventuellt ”raggarrunk” så kanske det lossnar lättare.

    Minns i skrivande stund inte exakt hur man kommer åt innanför slavcylinder och inspektionsluckan om man lossar dem men det vore ju tjusigt om man kunde trycka in hävarmen manuellt och sedan bända försiktigt i ytterkanten av lamellen med en bred mejsel.

    #46165

    Mina tankar ovan rör förstås lamell som geggat/rostat fast men så är kanske inte fallet om motor och koppling nyligen skruvats med. I så fall har jag inget direkt tips men jag har ett sabla strul med min egen bil på det området. När jag köpte bilen drog kopplingen så hårt att motorn stannade på tomgång med växel i och pedalen i botten. Ojämnt slitna hävarmar var orsaken och ny koppling inhandlades och monterades. Det fungerade sedan hyfsat några gånger men var snart tillbaka i ett lätt dragande läge, dock inte så illa som med förra kopplingen.

    Trots maximal justering av hävarmen så att den tycks bottna innan pedalen gör det vill det inte koppla ur helt. Sedan fick jag läsa något om att nytillverkade V4-kopplingar ibland (eller kanske rent av oftast?) håller fel mått vilket måste fixas med brickor mellan svänghjul och tryckplatta. (om jag minns rätt)

    #46330
    vidar
    Deltagare

    Har provkört nu och det gick inget vidare. Hade den först uppställd på pallbockar och tryckte ned alla pedalerna samtidigt men fick inte loss den. Tröttnade och tog ned den på marken och körde några hundra meter, pumpade som innan men den släppte ändå inte.
    (det var ändå väldigt trevligt att få köra Saab för första gången på två år)

    Kan jag ha satt ihop något fel? Hade ju lite strul när motor o växellåda skulle ihop.
    Är väldigt osugen på att lyfta ur motorn igen med tanke på att bristen på fritid gjort att det tog en månad att få den inkopplad.

    #46333
    kallkan
    Deltagare

    Ett tips lägg i 4ans växel starta bilen sammtidigt som du bromsa fullt,
    prova det några gånger.

    #46404
    vidar
    Deltagare

    Fick en stund över idag och har försökt igen. Med justerskruven nästan i botten och en bricka mellan slavcylinder och fästet fick jag den att släppa. Problemet är att den antingen drar lite eller så får man ner hävarmen så långt att den börjar skrapa emot kopplingskorgen.

    Kunde inte hålla mig utan körde en bit. (har haft en väldigt dålig vecka och behövde terapi) 1-2-3an går i med lite våld men fyran fick jag inte alls i. I mitten av en lång raka vågade jag inte varva mer utan tryckte frenetiskt ner kopplingen samtidigt som jag med milt våld försökte få i fyran. Då klånkade det till obehagligt nånstans under hyven och koppligen försvann helt. Rullade till en vändplats och lyckades vända runt bilen och köra hemåt. Det visade sig att kopplingsslangen hade gått av! Hur ofta händer det?

    Men vad är det som gör att den drar trots att jag kan pressa ner kopplingen så långt? Nu har ju lamellen släppt och även om jag justerar den så att den knappt får ordentligt grepp så drar den lite ändå. Hade jag varit rik hade jag lämnat in den nu…

    #46407
    Janne Hagnell
    Moderator

    Låter som om kopplingsslangen var så gammal och murken att den svällt av trycket och därmed tagit upp mycket av den kraft du lagt i pedalen istället för att vidarebefodra den till slavcylindern. Byt slang så kan problemet vara löst, med lite tur! :wrench

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #46669

    Gamla hydraulslangar kan jävlas ordentligt. Jag försökte montera V4:ans cylindrar på ett Fiat specialbygge men blev galen på att det inte ville röra på sig. Strax innan männen i vita rockar kom för att ge mig en kramasigsjälvskjorta förstod jag att det var de gamla slangarna som svällde av trycket… Gamla bromsslangar kan också driva en till vansinne men då brukar det istället handla om att de sväller inåt i formen av en stjärna och stryper flödet som en ringmuskel. Ofta går det ganska bra ändå när man trampar ner pedalen men sedan håller slangen emot som en backventil så att bromsarna ligger på. Har hänt mig på flera olika gamla bilar.

    Egentligen tänkte jag skriva om min egen V4-koppling som inte heller den vill koppla ur fullständigt. När jag köpte bilen var en av tryckplattans hävarmar nedsliten så att 1/3 av tryckplattan inte släppte greppet. Jag köpte helt ny kopplingssats och hade bra koppling en kort tid, sedan blev det mer och mer ”driv” i lamellen. Trots snäv justering av frigången i kopplingsarmen ville det inte släppa. Misstänkte huvudcylindern en tid men kom fram till att den troligen gjorde sitt jobb. Jag gav upp och lät milen rulla på… 😕

    Idag provade jag att lägga två vanliga planbrickor mellan slavcylindern och växellådans fästöra. Tänkte det borde göra susen men istället slog kopplingsarmen mot tryckplattan med ett ilsket kurrande ljud när jag kopplade ur. Med bara en bricka på plats går hävarmen precis fri och lamellen släpper NÄSTAN… Mycket bättre än tidigare men ändå så otroligt irriterande!
    Av detta test antar jag att det är bevisat att något spökar med själva kopplingen trots att den var ny för bara 1½ år sedan.
    -Om hävarmen går så djupt att den nästan snuddar vid de roterande delarna och urtrampningslagret sitter på sin rätta plats
    kan jag inte se annat än att det är fabrikationsfel på lamellen eller tryckplattan. Någonstans på forumet har jag också läst att Sachs ska ha haft vissa problem med måtten på saabkopplingarna. Tänk om jag hade vetad det innan jag skyfflade i motorn… :bh

    Nåja, det är säkert bara en tidsfråga innan växellådan rasar av misshandeln eller motorn brakar sönder igen på rent jävelskap…
    Så pass bra som det blev av den lilla distansbrickan bakom slavcylindern kan jag acceptera otyget. Nu låter det iaf inte längre som att jag inte kan köra bil!

    #46691
    stefan
    Deltagare

    jag har skrivit det förr men jag skriver det igen………..har man problem med att man upplever att den inte kopplar ur så kan det lika gärna vara bussningen för lamellaxeln som är sliten. Då kastar axeln när man frikopplar och lamellen kan då släpa i ack så lite och man upplever det som att den inte frikopplar.
    Man får precis sammma fenomen om lamellen kärvar på splinesen så har bilen stått mycket så kan det lika gärna vara rost på splinesen och då är det bara riva isär.

    Jag skickar alltid med en bussning när jag säljer en kopplingssats och den ska ovillkorligen bytas.

    #46697

    Jag har slarvat med bussningen… Vet faktiskt inte i vilket skick den befinner sig. Kan ibland känna en svag vibration i pedalen som skulle kunna tyda på sliten bussning. Det faktum att kopplingen blev bättre av tricket med brickan under slavcylindern samt att hävarmen uppenbarligen måste justeras mycket nära tryckplattan tolkar jag som att lamellen skulle kunna vara något för tjock eller att något i tryckplattan har fel mått. Om mitt problem enbart berodde på en sliten bussning borde jag med min grad av justering inte kunna ha något spel mellan urtrampningslager och tryckplattan. Sedan kan ju bussningen OCKSÅ vara glapp och det lär ju inte direkt mildra problemet. Nästa gång jag ska skruva tillbaka en V4-motor ska jag banne mig testa kopplingen noga på en lös växellåda!

    Att det kan kärva på splinesen när bilar stått länge ger samma fenomen som när flytande bromsok kärvat, -det släpar i på ena sidan trots att cylindern egentligen släppt greppet. Är ytan på svänghjulet dessutom sträv efter att lamellen suttit helt fast är det inte konstigt om det kurrar i lådan när man försöker växla. Det behövs inte mycket ”driv” för det. Minns inte hur saablådan är skapt men eftersom det finns lagerbussning i svänghjulet antar jag att kopplingsaxeln är tvådelad och då borde det finnas ett litet glapp inuti lådan som tillåter visst flex även axiellt. -Borde inte det glappet tillåta en kopplingslamell att släppa även om den bitit sig fast i splinesen?

    #48354
    vidar
    Deltagare

    Så var det dags igen! Efter en stunds svacka med osämja i samboskapet, läckande hustak, eftersläpande studier och huset dessutom fullt av möss så har jag fått mod och ork att ta tag i bilen igen.

    Kopplingsslagen gick ju som sagt av. Har letat på mina vanliga ställen men inte hittat någon som säljer. Någon som har ett tips? Så fort listerna som nu ligger på tork i garaget är borta ska jag fortsätta svetsa rost igen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng