Kopplingsproblem
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Kopplingsproblem
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Kopplingsproblem
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Hej,
Säsongen med sommarbilen (’92 T16 Coupé) började bra med en inspirerande längre första tur för en vecka sedan. Dessvärre blev det lite sorgkant på det hela när bilen som avslutning på andra turen några dagar senare ville krypa in i garaget – likt en automatare – trots fullt nedtrampad kopplingspedal. Upplevde också, strax innan, problem att få ur växeln och att kopplingen tog väldigt högt upp (om jag minns rätt, lite osäker där) och “huggigt”.
Efter lite googlande verkar inre läckage i huvudcylindern vara det mest troliga. Håller ni med om detta?
Jag har kikat och har inte kunnat se några tecken på yttre läckage. Jag har också känt på slang-delen av röret mellan huvud- och slavcylindern och den känns helt stum/hård när pedalen trampas ner.
Hur är kvaliteten på de renoveringssatser som finns att få tag på nu för tiden? Finns det bättre och sämre varianter?
Jag gissar att skicket på den isärplockade huvudcylindern (när jag väl har demonterat den) får avgöra om det är renoveringssats eller helt ny cylinder som gäller?
Om diagnosen stämmer så är det ju demontering av huvudcylindern som står på tur. Verkar lite småknepigt med åtkomsten. ABS/broms-paketet sitter duktigt ivägen… Vinner jag på att plocka bort generatorn? Det kanske rent av är en nödvändighet(?).
Till sist, om jag ska renovera/byta huvudcylindern kanske jag skulle passa på att byta kopplingsslang när jag ändå är igång. Vad tror ni i så fall om en sådan här:
https://www.saabits.com/all/saab-900-classic-braided-clutch-hose
Denna är, om jag tolkar det rätt, alltså stålomspunnen slang hela vägen från huvud- till slavcylindern.
Eller är standardutförande, eller varianten som Speedparts har (med stålomspunnen slang-del) ett bättre val?Tack på förhand för råd och input.
(Beklagar om detta blir dubbelpost, det strulade för mig.)
nu ska jag vara jävlig
Det kan var huvudcylinder. det kan också vara slaven.
ofta när man renoverar den ena så havererar den andra, murphys lag eller nån sån skit.Renoveringssats kan funka om cylindern är fin. det är samma gummi i en ny eftermarknadscylinder så där är det skitsamm sålänge stålet är fint.
Kolla även på gaffeln som sitter på pedalen samt pedalen. dessa 2 hål kan ofta bli ovala vilket ger glapp i pedalen. lite svets och ett borr /slip löser det lätt både i pedal och gaffel. Pedalen är rätt enkel att lossa.
Ang slang.. jag tror inte att det gör stor skillnad med nått alternativ. men teoretiskt så skulle jag sikta på så mycket rör det går, rör är hårdare än stålomspunnen slang och rör sig inte under tryck heller vilket en slang kan göra.
tänk på att saabits slangen blir bra mkt dyrare än det står pga brexit, postens avgift och moms.
byta kopplingsslang är lite drygt med ska sägas, bara att lossa vid slaven och lufta ett tomt system är skitdrygt.
kolla om du kan pumpa upp tryck i systemet genom att pumpa snabbt, det skulle kunna ge tecken på att det är huvudcylinder.
Att slangen är hård betyder ingenting egentligen. för hade du haft tryck i systemet hade den kopplat ur.
ta bort generatorn är såklart ett alternativ men det är rätt jobbigt det med.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av M.Broberg.
maj 25, 2021 at 20:04 #484690Om du e 100 på tt slangen är OK så… Det kan vara det gamla felet med avrostad returfjöder i huvudcylindern
https://www.veteranshop.se/veterandelar-saab/saab-99/kopplingsdelar/fjader-koppling
Då får man inte lika lång slaglängd….. Blir jättetråkig att köra.nu ska jag vara jävlig Det kan var huvudcylinder. det kan också vara slaven. ofta när man renoverar den ena så havererar den andra, murphys lag eller nån sån skit.
Renoveringssats kan funka om cylindern är fin. det är samma gummi i en ny eftermarknadscylinder så där är det skitsamm sålänge stålet är fint.
Kolla även på gaffeln som sitter på pedalen samt pedalen. dessa 2 hål kan ofta bli ovala vilket ger glapp i pedalen. lite svets och ett borr /slip löser det lätt både i pedal och gaffel. Pedalen är rätt enkel att lossa.
Ang slang.. jag tror inte att det gör stor skillnad med nått alternativ. men teoretiskt så skulle jag sikta på så mycket rör det går, rör är hårdare än stålomspunnen slang och rör sig inte under tryck heller vilket en slang kan göra.
tänk på att saabits slangen blir bra mkt dyrare än det står pga brexit, postens avgift och moms.
byta kopplingsslang är lite drygt med ska sägas, bara att lossa vid slaven och lufta ett tomt system är skitdrygt.
kolla om du kan pumpa upp tryck i systemet genom att pumpa snabbt, det skulle kunna ge tecken på att det är huvudcylinder.
Att slangen är hård betyder ingenting egentligen. för hade du haft tryck i systemet hade den kopplat ur.
ta bort generatorn är såklart ett alternativ men det är rätt jobbigt det med.Tack för tips och tankar kring detta!
Beställde hela huvudcylindern ny, så det blir att byta rakt av. Håller tummarna att det inte är slaven…
Ska kika hur det ser ut med slitage i hålet på pedalen när jag demonterar den, och hur slitet hålet är på gaffeln befintlig cylinder.Ang hur slangen kändes när det trampades syftade jag på att den åtminstone inte expanderade, alltså så att säga ger vika, märkbart.
Det är lätt å byta utan ta bort generator det har aldrig ja gjort när jag bytt koppling…Har väl bytt över 50 st genom åren ganska lätt.. den nedre ä det mer pyssel med å ofta behövs ny lamell å tryckplatta å lager…
OK, då ska jag försöka utan att mecka bort generatorn. Du har bytt ~50, jag har bytt 0. =)
Om du e 100 på tt slangen är OK så… Det kan vara det gamla felet med avrostad returfjöder i huvudcylindern
Då får man inte lika lång slaglängd….. Blir jättetråkig att köra.
OK, bra info. Nu har jag beställt en ny komplett huvudcylinder, men det blir intressant att se om fjädern möjligen är av i den gamla när jag plockar isär den.
maj 27, 2021 at 00:21 #484729Lite OT kanske men jag tror inte man behöver vara rädd för att lacken och färg löses av bromsvätska.
Efter att ha hört en skröna (skulle det visa sig) berättas vitt och brett av en kollega. Han hade elaka kompisar som hade smort in ett offers bil i bromsvätska och ALL lack lossnade. Jag beslutade mej då för ett litet test. Jag lade en lackad karossbit i en skvätt bromsvätska. Efter en vecka var det fortfarande inga spår av skador på lacken.
Det tyckte jag egentligen var lite synd för det hade varit utmärkt om man kunnat använda den som färgborttagningsmedel. Så då slog jag ihjäl den historien och det blev en riktig skröna.
Jodå, jag har hört den från flera håll under tidernas lopp. Min teori är att den gamla cellulosalacken var känslig för dåtidens bromsvätska. Nutidens syntetlack har jag aldrig sett påverkas av spill av modern bromsvätska, “tyvärr”.
Men kladdigt blir det förvisso så av den anledningen kan man gott vara lite ordningsam och försiktig !
/ Kenth
Den övre kopplingscylindern brukar jag alltid renovera på plats. Man lägger bara en trasa under cylindern som fångar upp bromsvätskan som rinner ut när man drar ut kolven. Om man vill få mer svängrum så är ju förarstolen lätt att ta ut på gamla saabar.
Fan det hade jag aldrig tänkt på..
smart.
juli 15, 2021 at 09:07 #486312När du väl har plockat ned för att inspektera slavcylinder kolla att lamellen löper fritt på lamellaxel för det är inte ovanligt att den börjar kärva med tiden. Då blir det huggig och skum funktion på kopplingen. Hade själv det problemet på cabben min.
//Björn
Mr_SunBear @ Garaget -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.