Köpråd automat eller manuell 900 T16

Forum Modellspecifika forum OG900 Köpråd automat eller manuell 900 T16

Detta ämne innehåller 30 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-17 10:13.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare

Lars Larsson
    Deltagare

Hittar ingen tråd som berör den automatiska växellådan i OG900.

Någon vet hur automatlådan är i 900 med Turbo 16 motorn? Funkar den bra? Något man ska tänka på? Eller passar motorn bättre ihop med en manuell låda?

mattias hansson
    Deltagare

Enligt mitt tycke är automatlåda i en OG900 ALDRIG att föredra framför manuell.
    I en T16 är den helt värdelös, lågt växlad samt bara 3-växlad.

Lars Larsson
    Deltagare

Okej. Det är en cab jag tänkt köpa så tänkte att automat kanske skulle passa bra när man mest ska glida 😎

Hur är kickdowneffekten i lådan? Man vill ju inte tappa det roliga med turbo….

morsole
    Deltagare

Smaken är som baken när det gäller prat om automat eller manuell; om du hittar en fin bil du gillar som råkar ha automat, så köp den; du kan alltid bygga om till manuell när lådan ger upp.

Äger själv en 16v Turbo med automatlåda, den går som ett skott, men den är törstig, och det är lite högt motorvarv när man kör motorväg och så.

Men annars mycket bekvämt att köra i stan med, snabb och bra!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

anderslindh
    Deltagare

Aldrig åkt eller kört en, hur snabbt växlar de? Hinner de tappa laddet mer eller mindre helt, som när man kör manuell?

morsole
    Deltagare

Det är en god känsla, fast man vänjer sig inte vid att kickdownen går in när man kör om och trampar lite hårdare än man tänkt sig; det GÅR undan.

Växlar nog så snabbt att laddet inte hinner sjunka nämnbart, har inte tänkt på det dock.

Kör mest med sugbilen, S’en är LITE törstig ju, drar 1,3 på etanol…

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Lars Larsson
    Deltagare

Känns som automat passar bra i en cab, så man kan glida utan att behöva tänka på växla och då jag knappast kommer köra över 90km/h nångång så är inte varvtalet nått problem. 🙂

Vad låg bränsleförbrukningen på när du körde på bensin då? Stor skillnad på den och sugbilen?

M.Broberg
    Deltagare

växla snabbat har inte o göra med att laddet inte sjunekr, du stänger ju aldrig gasspjället när du växlar, det hjälper laddet att fortsätta.

anderslindh
    Deltagare

@M.broberg wrote:

växla snabbat har inte o göra med att laddet inte sjunekr, du stänger ju aldrig gasspjället när du växlar, det hjälper laddet att fortsätta.

hmm, jo?

Att släppa gasen helt dödar ju snabbt laddet pga stopp i flödet pga spjällhuset, men om man tar lång tid på sig i växlingen, även om du gasar lite så sjunker laddet till 0 om inte mindre eftersom motståndet försvinner.. Så det borde väl bero på båda saker…

Hur som, nice med automat just för att laddet inte sjunker så mycket mellan växlingarna då för att gå lite mer On topic 🙂

M.Broberg
    Deltagare

@anderslindh wrote:

@M.broberg wrote:

hmm, jo?

Att släppa gasen helt dödar ju snabbt laddet pga stopp i flödet pga spjällhuset, men om man tar lång tid på sig i växlingen, även om du gasar lite så sjunker laddet till 0 om inte mindre eftersom motståndet försvinner.. Så det borde väl bero på båda saker…

Hur som, nice med automat just för att laddet inte sjunker så mycket mellan växlingarna då för att gå lite mer On topic 🙂

jovisst, men en fullgasväxling med manuell sänker laddet mycket mindre än vad en normal växling gör då luft fortsätter flöda genom toppen ocha vgaserna fprtsätter pumpas ut, såklart sjunker laddet lite men detta är automaternas största fördel när det kommer till att bibehålla laddtryck.

henrikg
    Deltagare

Jag har kört automat og900 T16 och tycker nog att det inte var något vidare.. Föredrar manuell alla dagar. Min personliga åsikt..

Är nog främst växlingarna som jag ogillar.. Jag är väl för van vid moderna automatlådor 🙂

//Henrik

wallero
    Deltagare

@mattias Hansson wrote:

Enligt mitt tycke är automatlåda i en OG900 ALDRIG att föredra framför manuell.
    I en T16 är den helt värdelös, lågt växlad samt bara 3-växlad.

finns inget mera underbart än en 900 med automat har haft några 900 t16 med aut å dom går så jävla underbart
    min vita 900 i16 aut drar nu 0.88 å den har jag trimmat till ca 170 hk.

davidsblumberg
    Deltagare

Min T16 är automat och har inget att klaga på. Växlar hur skönt som helst, perfekt för stadskörning och grym fart i den när man behöver det. Enda nackdelen är som många redan nämnt höga varv vid snabbare körning. Törstig och en del motorljud, men å andra sidan har du fullt turbo tryck på 0.1 sekund när du vill köra om 😀

Lars Larsson
    Deltagare

@davidsblumberg wrote:

Min T16 är automat och har inget att klaga på. Växlar hur skönt som helst, perfekt för stadskörning och grym fart i den när man behöver det. Enda nackdelen är som många redan nämnt höga varv vid snabbare körning. Törstig och en del motorljud, men å andra sidan har du fullt turbo tryck på 0.1 sekund när du vill köra om 😀

Vad ligger varvtalet på vid 90km/h och 110km/h? Vad är bensinförbrukningen ungefär?

Lars Larsson
    Deltagare

Som jag trodde! Smaken är som baken 😆 Delad.

Men tack för allas synpunkter!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng