Köpråd automat eller manuell 900 T16
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Köpråd automat eller manuell 900 T16
- Detta ämne har 30 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2011-08-17 10:13 av
samppo.
-
FörfattareInlägg
-
juli 30, 2011 kl. 02:41 #186362
@Lurgo wrote:
@davidsblumberg wrote:
Min T16 är automat och har inget att klaga på. Växlar hur skönt som helst, perfekt för stadskörning och grym fart i den när man behöver det. Enda nackdelen är som många redan nämnt höga varv vid snabbare körning. Törstig och en del motorljud, men å andra sidan har du fullt turbo tryck på 0.1 sekund när du vill köra om 😀
Vad ligger varvtalet på vid 90km/h och 110km/h? Vad är bensinförbrukningen ungefär?
Vid 100km/h ligger den runt 2500. Så inte sådär jätte extrema varvtal men förbrukningen tror jag aldrig hamnar under litern. Bäst ekonomi brukar jag få runt 80-90km/h
juli 30, 2011 kl. 06:45 #186363@davidsblumberg wrote:
@Lurgo wrote:
@davidsblumberg wrote:
Min T16 är automat och har inget att klaga på. Växlar hur skönt som helst, perfekt för stadskörning och grym fart i den när man behöver det. Enda nackdelen är som många redan nämnt höga varv vid snabbare körning. Törstig och en del motorljud, men å andra sidan har du fullt turbo tryck på 0.1 sekund när du vill köra om 😀
Vad ligger varvtalet på vid 90km/h och 110km/h? Vad är bensinförbrukningen ungefär?
Vid 100km/h ligger den runt 2500. Så inte sådär jätte extrema varvtal men förbrukningen tror jag aldrig hamnar under litern. Bäst ekonomi brukar jag få runt 80-90km/h
David.. det där kan väl inte stämma? Det skulle innebära 2750 RPM vid 110. Det är väl närmre vad en manuell med 8ans primär ligger på? Jag med 6ans primär ligger på 3100 RPM i 110km/h. Kanske tittar du på glädjemätaren i mitten?
@Anderslindh wrote:
David.. det där kan väl inte stämma?
Det stämmer.
Är samma med Pershav’s cabbe och du kan inte jämnföra primärdrivningen man/autjuli 30, 2011 kl. 07:52 #186366@plankan wrote:
@Anderslindh wrote:
David.. det där kan väl inte stämma?
Det stämmer.
Är samma med Pershav’s cabbe och du kan inte jämnföra primärdrivningen man/autJämförde inte primärdrivningen mellan aut/man heller utan specificerade bara närmre på de manuella jag nämnde. Får kolla detta i vhb för jag har för mig utväxlingen skiljer en hel del, fast åt andra hållet… Helt klart intressant dock!
juli 30, 2011 kl. 16:00 #186380Kikade i VHB och den automatiska med lägst utväxling (högst hastighet vid visst RPM) vad jag kan hitta heter GA43707 och har 35,2 km/h vid 1000 RPM i 3an. Det innebär 88 km/h vid 2500 RPM och 3125 RPM i 110 km/h. Detta är då på 185/65 R15 🙂
Vore skoj om Pershav eller david kunde kolla vad de har för nummer på sina lådor, är riktigt nyfiken här 😀
augusti 6, 2011 kl. 02:20 #186535Oj! Svarar en vecka för sent 😯 men ändå… Har nu dubbelkollat hur det ligger till och vid 100 km/h snurrar motorn ca 2750 varv. Så Anderslindh du hade helt rätt i att ifrågasätta mina uppgifter
En otrevlig liten upptäckt jag gjort denna vecka är att turbon drar alldeles för mycket bensin! Har börjat nytt jobb som innebär 17 mils resa tur-retur och bränner ca 20 liter bensin om dan! Det är lite väl mycket…augusti 9, 2011 kl. 20:32 #186651@davidsblumberg wrote:
Oj! Svarar en vecka för sent 😯 men ändå… Har nu dubbelkollat hur det ligger till och vid 100 km/h snurrar motorn ca 2750 varv. Så Anderslindh du hade helt rätt i att ifrågasätta mina uppgifter
En otrevlig liten upptäckt jag gjort denna vecka är att turbon drar alldeles för mycket bensin! Har börjat nytt jobb som innebär 17 mils resa tur-retur och bränner ca 20 liter bensin om dan! Det är lite väl mycket…Tack för informationen. Låter som automaten i USA-cabbarna är rätt bra utväxlad då. Hittat någon anledning till den höga förbrukningen då?
Om herrarna tittar här så blir ni kanske lite klokare; bra sida med allt man vill veta…
Mvh Johannes
http://www.900aero.com/index.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
@morsole wrote:
Om herrarna tittar här så blir ni kanske lite klokare; bra sida med allt man vill veta…
Mvh Johannes
http://www.900aero.com/index.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
har ringt smsat skickat pm mm hör av dig ang extraktor grenröret morsolle
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.