Krökt vevaxel i remskiveänden

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Krökt vevaxel i remskiveänden

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-11-24 22:31.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #438213

    John Ahlberg
    Deltagare

    Ska nu sätta ihop ”finmotorn” av årgång 1965 efter att ha kollat lager, nålkorgar, kolvar, ringar m.m. Allt verkar vara i bra skick men motorn tycks ha fått en smäll mot vevaxelremskivan så att denna kastar/wobblar, säkert 3-4 mm. Motorn har körts så en tid av skrubbmärkena på remskivans baksida att döma. Jag tänkte först att det bara är att byta remskiva, men då denna är en stadig pryl av gjutjärn misstänker jag att det är vevaxelns yttre ände som böjts en aning. Jag har ännu inte sett om axelkrökningen även kan ha fått fördelardrevet att kasta något, men jag har i vilket fall tänkt dra av detta för att byta packboxarna mot vevhussidan, även om jag inte ser några tecken på att dessa skulle vara slut.

    Att sätta på remskivan och banka axeltappen rak igen antar jag kan vara riskabelt, men det känns heller inte helt kul att ha en remskiva som fladdrar vilt, utan tänker att det kan ge vibrationer i generator och vattenpump samt öka slitaget på dessa och kilremmen.

    Vad göra? -Bara gilla läget?

    • Detta ämne redigerades 5 dagar, 5 timmar sedan av .
    #438241

    sonettlll
    Deltagare

    Jag skulle nog dra av remskivan, sätta en indikatorklocka mot vevaxeln och kolla kastet, remskivan är lätt att byta, krokig vevaxel är inte bra för livslängden.Mats

    #438242

    John Ahlberg
    Deltagare

    Vevaxeln har jag lös sedan tidigare och idag petade jag loss fördelardrevet och ”tätningsplattan” mellan detta och vevaxellagret. Jag kan inte se axeltappens krökning med blotta ögat men fördelardrevet är skrovligt nednött i båda ändplanen av att det suttit löst. Remskivans mutter satt dock rejält fastdragen så för att få ihop detta igen med samma drev behövs nog en shimsbricka. Drevet glappar också en aning på axeln, vilket inte känns bra. Drevet från en annan motor (långnos den också) med slutkörda lager är i bättre skick. Axeltappen har lättare skavmärken även den men jag hoppas det kan fungera bra om jag ser till att drevet kläms fast ordentligt.

    Pga skadorna på fördelardrevet och det faktum att axeltappen är ganska klen jämfört med remskivan antar jag det är tappen som är krökt, inte remskivan. Frågan är därför hur man säkrast kan ”justera tillbaka” axeltappen utan att skada vevaxeln eller dess lager. Eller är det bättre att gilla läget, dra ihop och hålla tummarna?

    #438417

    Per Ola Persson
    Deltagare

    De kan kröka sig och lättast är nog att byta den axeländen och sedan kontrollmäter och riktar man veven. Behöver du hjälp med veven så hör av dig (jag utför vevaxelrenoveringar m.m.)

    Per Ola Persson, Halmstad
    0708-610125
    p.persson47@gmail.com

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.