Krökt vevaxel i remskiveänden

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Krökt vevaxel i remskiveänden

Detta ämne innehåller 16 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-02-19 22:26.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #438213

    John Ahlberg
    Deltagare

    Ska nu sätta ihop ”finmotorn” av årgång 1965 efter att ha kollat lager, nålkorgar, kolvar, ringar m.m. Allt verkar vara i bra skick men motorn tycks ha fått en smäll mot vevaxelremskivan så att denna kastar/wobblar, säkert 3-4 mm. Motorn har körts så en tid av skrubbmärkena på remskivans baksida att döma. Jag tänkte först att det bara är att byta remskiva, men då denna är en stadig pryl av gjutjärn misstänker jag att det är vevaxelns yttre ände som böjts en aning. Jag har ännu inte sett om axelkrökningen även kan ha fått fördelardrevet att kasta något, men jag har i vilket fall tänkt dra av detta för att byta packboxarna mot vevhussidan, även om jag inte ser några tecken på att dessa skulle vara slut.

    Att sätta på remskivan och banka axeltappen rak igen antar jag kan vara riskabelt, men det känns heller inte helt kul att ha en remskiva som fladdrar vilt, utan tänker att det kan ge vibrationer i generator och vattenpump samt öka slitaget på dessa och kilremmen.

    Vad göra? -Bara gilla läget?

    • Detta ämne redigerades 3 månader sedan av .
    #438241

    sonettlll
    Deltagare

    Jag skulle nog dra av remskivan, sätta en indikatorklocka mot vevaxeln och kolla kastet, remskivan är lätt att byta, krokig vevaxel är inte bra för livslängden.Mats

    #438242

    John Ahlberg
    Deltagare

    Vevaxeln har jag lös sedan tidigare och idag petade jag loss fördelardrevet och ”tätningsplattan” mellan detta och vevaxellagret. Jag kan inte se axeltappens krökning med blotta ögat men fördelardrevet är skrovligt nednött i båda ändplanen av att det suttit löst. Remskivans mutter satt dock rejält fastdragen så för att få ihop detta igen med samma drev behövs nog en shimsbricka. Drevet glappar också en aning på axeln, vilket inte känns bra. Drevet från en annan motor (långnos den också) med slutkörda lager är i bättre skick. Axeltappen har lättare skavmärken även den men jag hoppas det kan fungera bra om jag ser till att drevet kläms fast ordentligt.

    Pga skadorna på fördelardrevet och det faktum att axeltappen är ganska klen jämfört med remskivan antar jag det är tappen som är krökt, inte remskivan. Frågan är därför hur man säkrast kan ”justera tillbaka” axeltappen utan att skada vevaxeln eller dess lager. Eller är det bättre att gilla läget, dra ihop och hålla tummarna?

    #438417

    Per Ola Persson
    Deltagare

    De kan kröka sig och lättast är nog att byta den axeländen och sedan kontrollmäter och riktar man veven. Behöver du hjälp med veven så hör av dig (jag utför vevaxelrenoveringar m.m.)

    Per Ola Persson, Halmstad
    0708-610125
    p.persson47@gmail.com

    #439906

    John Ahlberg
    Deltagare

    Som alltid när jag är i farten blir det budgetjobb och långa förseningar… Nu verkar det dock bli en slant i hobbykassan som kanske räcker till nya motorpackningar. Sätta ihop motorn med krokig axeltapp till remskivan känns inte vettigt, inte heller att slå på tappen medan vevaxeln sitter i blocket. Alla lager känns fina och axeltappen är ju det klenaste på hela vevaxeln så jag hoppas resten är lika fräsch som det känns.

    Planen nu är att lägga upp eller spänna fast vevaxeln över ett stadigt mothåll som går in mellan vevskivorna, trä på en remskiva och klippa till denna lagom så axeltappen böjs tillbaka något sånär. Med det upplägget borde inget farligt kunna hända själva vevaxeln eller dess lager. Kraften av slaget borde isoleras till den yttersta vevskivan och axeltappen.

    Låter det vettigt, åtminstone görligt eller direkt idiotiskt? Lämna in axeln till motorproffs lär jag inte ha råd med.

    #439914

    Janne Hagnell
    Moderator

    Om det är vettigt kan jag inte svara på men jag älskar dina budgetlösningar!😍👍

    #439923

    Per Ola Persson
    Deltagare

    Hej,
    Jag skulle inte rekommendera det. är den sned så räcker det med en tiondels mm för att motorn ska vibrera ganska rejält. När jag riktar vevaxlar så är det med noggrannhet +/- 0,01 mm. När vi kör racing med dessa motorer så händer det att veven vrider sig och då känns det direkt när det är 0,1 mm vridning.

    MVH Peo

    #440781

    John Ahlberg
    Deltagare

    Ajdå… Störst oro ska jag kanske inte känna för vad min tänkta åtgärd kan ställa till, utan för det som kanske redan skett när tappen kröktes. Mina budgetlösningar är kul när de fungerar, men mindre kul när det bara känns dumsnålt. Frågan nu är vem som kan ta en titt på min vevaxel, kanske fixa den och i så fall till vilket pris? Skicka med post känns dyrt och riskabelt, så jag letar vevaxelkunnig främst i kring Stockholm, Uppsala och Norrtälje, och inte allt för långt utanför det området. Eller så får jag helt enkelt se till att lära mig hur pressade vevar kollas. Tyvärr har jag ingen indikatorklocka eller lämplig rigg att lägga upp veven i, än mindre handlag och kunskaper.

    Mycket irriterande detta när motorn i övrigt verkar vara i så gott skick!

    #440785

    John Ahlberg
    Deltagare

    Såg en youtubevideo av Tom Donney nyss, där han ”klockar” en vevaxel utan kolvar på plats i ett motorblock. Skaffar jag mig en indikatorklocka ska det väl åtminstone gå att kolla axeln, och sedan får jag fundera på om jag också vågar försöka rikta den ganska klena tappen för remskivan på något sätt som inte innebär att resten av axeln utsätts för vridningar och slag. Håller sig bara indikatorklockan lugn efter en sådan manöver borde väl allt vara frid och fröjd? Sedan finns ju risken att axeln faktiskt är ok i dagsläget men att jag råkar knäcka den fel, men det är i så fall en risk jag får fundera på om jag är beredd att ta.

    #440786

    John Ahlberg
    Deltagare

    Indikatorklocka med magnetstativ hos Biltema för 299 pengar, wow! Vet inte om man kan lita på en sådan, men är det bara en relativ bedömning den ska användas till känns det som väl värt pengarna för att slippa chansa och sedan behöva oroa sig för att veven är krokig.
    http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Indikatorklocka-2000024034/

    Har jag en bra plan nu?

    #440789

    Janne Hagnell
    Moderator

    Holy shit! 😵 Ska bli intressant att höra ditt omdöme om klockan!

    #440790

    M.Broberg
    Deltagare

    kört den klockan och den levererar konsekvent resultat.

    kina klockorna ligger däromkring och dom funkar fint.

    #440800

    John Ahlberg
    Deltagare

    Då blir det demontering av kolvarna och inköp av indikatorklocka från Biltema på nästa lön! Att jag inte tänkt på detta tidigare… :-/

    #440827

    saabaero
    Deltagare

    Ska man mäta riktigt noga behövs minst två klockor men det är väl tveksamt om det behövs I detta fall.

    Med en klocka är det svårt att veta om rörelsen man ser på klockan kommer från en krokig axel, ovalitet på axeln eller rörelse i lagringen.

    #440838

    John Ahlberg
    Deltagare

    Det förstås, men jag tänker att om jag har tur så håller sig klockan lugn för att axeln är ok och då kan också jag vara lugn. Sedan behöver jag förstås veta HUR jag ska ”klocka” axeln på bästa sätt. I en video av Tom Donney sätter han klockan mot var och ett av vevaxellagren och jag antar att om axeln är krokig så kommer det röra sig lite om axeln får ligga löst.

    Axeltappen till remskivan är ju verkligen en klen sak som borde böja sig ganska lätt. Det finns heller inte ens antydan till missljud i det främre vevaxellagret. Det finns många tusenlappar att spara på att knäcka axeltappen rak på egen hand. Fördelarväxelns drev ska jag plocka från reservdelsmotorn för jag misstänker dessa fått en del stryk av att sitta på en sned axel. Att köra med en wobblande remskiva känns som en klart dålig idé, även om motorns tidigare ägare uppenbarligen gjort det en tid.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.