låda konvertering v4??

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 låda konvertering v4??

  • Detta ämne har 30 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2010-02-11 07:41 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21525
    kim96v4
    Deltagare

    jeg skal finde en anden låda til min v4 da den originale ikke kan holde til en v4 turbomotor
    hvilke låda er før brugt til en v4?
    jeg tænker selv en gammel audi 100 kanske
    evt billeder og links

    mvh kim

    #151956
    saabcustom
    Deltagare

    Bra, kul, jag har själv gått i sådana tankar. En Audi100-låda från tidigt 90-tal lär vara skottsäkra (mer eller mindre). Har kört (alldeles för) mycket Audi Avant -89 och den lådan var vid god hälsa trots 43000mil !

    Jag har lite annat för mej med projektbilen för tillfället men turen kommer nog till drivlinan såsmåningom. Ska bli mycket intressant att höra vad du kommer fram till !

    Ett stort problem är dock hur man ska få till växelföringen. En SAAB95/96 ska ju ha rattväxel !

    mvh / Kenth

    #151966
    stefan
    Deltagare

    en audi låda är ju väldigt lång så det lär nog handla om golvspak på ett eller annat sätt. Växelreglaget torde hamna i trakterna framför handbromsen med tanke på längden

    #151967
    kortnos
    Deltagare

    En kortnos saab tolererar en låda som är 20 cm längre än orginalet utan att påverka fotutrymmet, efter där så äter lådan plats. det är nog samma mått på en v4.

    Audi lådorna är förbaskad långa och stora, dom äter MYCKET mer. Utrymmet för höger fot försvinner helt. Haft många tanke kullebyttor med dessa lådor för min egen bil, men inte kommit fram till något vettigt. Dom är helt enkelt för stora för våra bilar.

    En sak som skulle rädda fotutrymme är att man passar på att öka bilens bredd, få ut hjulen i hjuljusen och tar bort lite av innerskärmen för bredda torpeden och skapa mer utrymme för vänster fot och sen flytta pedalstället åt vänster. Men det är lite plåtjobb, men då slinker lådan lättare ned mellan förare och passagerare.

    ska vi tid testa och måtta med en audilåda i min kombi då det ligger en audilåda och skräpar där jag lånar garaget. (tror det ska vara till en audi 100, årsmodell är dock okänd)

    #151968
    fjurre
    Deltagare
    #152040
    vinkel4
    Deltagare

    passat eller audi-låda är inte det samma sak?

    #152056
    saabcustom
    Deltagare

    Finns det ingen Porsche-låda som skulle kunna passa ??
    Dom borde ju vara kortare, eller ??

    / Kenth

    #152058
    chakka
    Deltagare

    Passatlådan är ju helt klart längre än en V4-låda, men hur mycket det handlar om syns ju inte riktigt på bilderna. Å andra sidan är ju 200 spänn inte mycket att orda om, kan ju vara värt ett försök om man bor i närheten av Rättvik.

    Men jag kom på en annan sak. Motorn är ju inte centrerad i V4:orna utan skjuten en bit till höger. Lådan däremot är väl centrerad om jag inte minns fel? Jag blir inte riktigt klok på hur passatlådan ser ut, men den verkar ha ingående axel närmare centrum än V4-lådan. I sa fall kommer ju hela lådan att hamna längre till höger än orginallådan (om man inte ändrar motorns placering), vilket med lite tur kanske skulle kunna spara tillräckligt mycket utrymme för pedalerna på vänstersidan. I gengäld får olika långa drivaxlar på vänster och höger sida, men det kanske går att leva med.

    #152059
    hotrodder
    Deltagare
    Chakka wrote:
    I gengäld får olika långa drivaxlar på vänster och höger sida, men det kanske går att leva med.

    Så är det på de flesta bilar med tvärställt motorpaket. Brottas oxå med funderingar på alternativlåda att sätta efter en V4´a. Vill ha en femte växel så det nästan gör ont åsså ska den tålla en massa stryk oxå. Trista i läget är att det finns massor med smutta fina lådor under luckan på alla bilar med tvärställt motorpaket och ett sådan e ju rökt. Passat, Audi som sagt… vilka fler märken har motorer på längden och framhjulsdrift?

    #152060
    matthias r
    Deltagare

    Ska man leta extremhållbara transmissioner utöver Saabs egna faller min första tanke på—Toyota. På den bakhjulsdrivna sidan lär ju Supralådan vara rent grym. Så nog borde det kunna finnas någon framhjulsdriven Toyotahistoria av senare årsmodell med intressant låda.

    En liten fundering i sammanhanget; är vi tillbaka i Saabsfären, vilken är Saabs, under de första 63 åren, kanske allra stryktåligaste standardlåda? Vill framhålla att en stark kandidat är den treväxlade tvåtaktslådan, 1956-64. Gjord för 33 hk, men överdimensionerad i allt. Min argumentering kommer inte ur uppmätt maximal vridmomentstålighet men väl ur empiriska återgivanden av hållbarheten. Från såväl rallysvängen som extremt vardagsbruk på tiden det begav sig. Förstår att du eftersträvar hög toppfart så detta alternativ kanske inte är nåt just för detta bygge. Men acceleration och hållbarhetsegenskaper lär nog inte vara något att förakta.
    Vore kul att höra hur kombinationen skulle upplevas. Dessutom är det bolt-on efter byte av kopplingshus, diffhjul och inre medbringare, du använder V4:ans standard. Just det, rattstång+växelstångsknut byts med…(baggis.).

    #152062
    truls herland
    Deltagare

    finns väl ett upphov av transaxellådor att få tag på som skulle gå att använda.

    men dom lär väl vara 30-40 cm längre än saab-lådan.

    tror 944 har kortare låda än 911. den har bakmonterad transaxel

    kolla på bildelsbasen.se, där finns priser och bilder på lådor på skroten.

    mvh

    Truls

    #152065
    gt750
    Deltagare

    Kanskje litt lang?
    Denne seksvensielle girkassen er til en 996 GT3

    #152069
    hotrodder
    Deltagare

    Nån som har koll på Alfa Romeå? Längsmonterade både radfyror och boxrar… Femväxlade och bromskivorna inne vid lådan. Subaru kanske och frågan är då om man kan utelämna den bakåtgående transaxeln fast fyrhjulsdrift e ju fränt. japsarna e ju annars bara tvärmonterade motorpaket.

    #152078
    svarvaren
    Deltagare

    Renault från 70-talet har längsmonterade växellådor.
    Den som satt i R30(framhjulsdriven med PRV-sexan som även användes i Volvo 260-760)
    används flitigt vid byggande av Ford GT40 replikor,och ska visst vara skottsäker.
    Det finns/fanns även en R20 med 4-cylindrig motor.

    /Owe

    #152084
    stefan
    Deltagare

    renault lådorna är ganska långa dom också………

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng