låda konvertering v4??
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / låda konvertering v4??
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / låda konvertering v4??
- Detta ämne har 30 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2010-02-11 07:41 av fuling.
-
FörfattareInlägg
-
Jag har för mig att Toyota Tercel från mitten av 80-talet har längsmonterad motor och växellåda.
Det är nog den enda framhjulsdrivna toytan som är byggd på det viset och är säkert inte helt lätt att hitta, finns både i en framjulsdriven variant och som 4×4 /Martinjanuari 27, 2010 at 12:40 #152088Matthias R wrote:Förstår att du eftersträvar hög toppfart så detta alternativ kanske inte är nåt just för detta bygge. ….Jo men bara indirekt. Min drivkraft kommer att snurra med 3000rpm+ på 4:an i 100knutar och det blir lite avigt (=bullrigt och så) med den motorn (V6an alltså). Vill således få ner varvet i första hand…. och öka hållbarheten såklart. Som det nu är så har jag visst en säkerhetsfaktor på 1.0 m.a.p. momentet, har en klok man sagt mej.
Eftersom det är en glidare så kan man ju snegla åt det automatiska hållet. Då är det ju lätt att behålla rattväxeln oxo ! Men de lådorna kanske inte är mindre…. och definitivt inte vanligare…
/ K
Alfasudlådan har ju iaf klarat av 105hp/150Nm i produktionsbilar, så åtminstone en skapligt trimmad V4 eller en mindre V6 borde ju funka bra. Dessutom verkar lådan i sig ganska kort. Däremot hänger det en jättestrut bakom lådan med växelspak och tillhörande länkage. Vet hut mycket plats den struten tar i sidled, men i värsta fall kanske det går att bygga om länkaget.
Hittade ett par skapliga bilder här:
http://alfasud.alfisti.net/asch.html
http://www.uniquecarsandparts.com.au/alfa_romeo_alfasud_technical_specifications.htmjanuari 27, 2010 at 17:24 #152102vi får väl helt enkelt göra som ruf gjorde.
lägga en utanpåliggande växel och göra ny bakgavel. någon som tar jobbet?
mvh
Truls
januari 27, 2010 at 17:27 #152103då har väl tercel samma typ av låda som BMW iX och Mercedes kan man väl säga.
fördelningslådan sitter på lådan och utgående axel går snett framåt. då blir väl lådan i princip lika lång som vilken som helst direktdriven låda.
mvh
Truls
februari 8, 2010 at 01:27 #152804kolla med dessa http://www.eliteracingtransmissions.com/category.php?c=11! inte det billigaste men det är nog det enklaste! dom kan special tillverka på bestämda mått!
februari 10, 2010 at 21:19 #152983Saabcustom wrote:Finns det ingen Porsche-låda som skulle kunna passa ??
Dom borde ju vara kortare, eller ??/ Kenth
Har tittat länge på frågan pga dom stora avstånd ‘Out West’.
Porsche typ 901 aka 911 5 vxl är nog smartaste lösning.
Plus:
Dom finns.
Dom håller.
vxl förhållande överallt o mellan växlarna är bra.
Diff broms finnsMinus:
prisetfebruari 10, 2010 at 23:13 #152986det fanns en v4a turbo rallycrossbil i stockholmstrakten som gikk med 911 låda ifram.
om jag minns rätt så hette han jan arback
mvh Åke -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.