låda konvertering v4??

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / låda konvertering v4??

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / låda konvertering v4??

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 27, 2010 at 12:28 #152085

      Jag har för mig att Toyota Tercel från mitten av 80-talet har längsmonterad motor och växellåda.
      Det är nog den enda framhjulsdrivna toytan som är byggd på det viset och är säkert inte helt lätt att hitta, finns både i en framjulsdriven variant och som 4×4 /Martin

        januari 27, 2010 at 12:40 #152088
        Matthias R wrote:
        Förstår att du eftersträvar hög toppfart så detta alternativ kanske inte är nåt just för detta bygge. ….

        Jo men bara indirekt. Min drivkraft kommer att snurra med 3000rpm+ på 4:an i 100knutar och det blir lite avigt (=bullrigt och så) med den motorn (V6an alltså). Vill således få ner varvet i första hand…. och öka hållbarheten såklart. Som det nu är så har jag visst en säkerhetsfaktor på 1.0 m.a.p. momentet, har en klok man sagt mej.

        Eftersom det är en glidare så kan man ju snegla åt det automatiska hållet. Då är det ju lätt att behålla rattväxeln oxo ! Men de lådorna kanske inte är mindre…. och definitivt inte vanligare…

        / K

          januari 27, 2010 at 13:18 #152089

          Hur är det med något 4-vxlat med overdrive? MGBn är ju inte sällan utrustad med det tillsammans med en rak 4. Fast den sträcker ju sig en bit bakåt….

            januari 27, 2010 at 13:47 #152090

            Tercel har tvärrställd.

            mvh

            Truls

              januari 27, 2010 at 14:07 #152091

              Alfasud,Alfa 33,VW k70….

              /Owe

                januari 27, 2010 at 15:16 #152094

                Alfasudlådan har ju iaf klarat av 105hp/150Nm i produktionsbilar, så åtminstone en skapligt trimmad V4 eller en mindre V6 borde ju funka bra. Dessutom verkar lådan i sig ganska kort. Däremot hänger det en jättestrut bakom lådan med växelspak och tillhörande länkage. Vet hut mycket plats den struten tar i sidled, men i värsta fall kanske det går att bygga om länkaget.

                Hittade ett par skapliga bilder här:
                http://alfasud.alfisti.net/asch.html
                http://www.uniquecarsandparts.com.au/alfa_romeo_alfasud_technical_specifications.htm

                  januari 27, 2010 at 16:31 #152095

                  Lancia Fulvia? (Ok, inte så lätt att hitta…)

                    januari 27, 2010 at 16:41 #152096
                    emul wrote:
                    Hur är det med något 4-vxlat med overdrive? MGBn är ju inte sällan utrustad med det tillsammans med en rak 4. Fast den sträcker ju sig en bit bakåt….

                    ja men den är ju bakhjulsdriven till att börja med….

                      januari 27, 2010 at 17:22 #152101

                      Kollade upp det där med toyota tercel, tydligen är modellen 1983 till 87 lägsmonterad. Men det verkar vara en ganska mysko konstruktion med slutväxeln placerad under motorn så den lämpar sig nog inte för en V4. Hittade ett test i arkivet…/ Martin

                        januari 27, 2010 at 17:24 #152102

                        vi får väl helt enkelt göra som ruf gjorde.

                        lägga en utanpåliggande växel och göra ny bakgavel. någon som tar jobbet?

                        mvh

                        Truls

                          januari 27, 2010 at 17:27 #152103

                          då har väl tercel samma typ av låda som BMW iX och Mercedes kan man väl säga.

                          fördelningslådan sitter på lådan och utgående axel går snett framåt. då blir väl lådan i princip lika lång som vilken som helst direktdriven låda.

                          mvh

                          Truls

                            februari 7, 2010 at 08:23 #152752

                            måske en VW IRS låda

                            http://www.saabcentral.com/forums/archive/index.php/t-41131.html

                              februari 8, 2010 at 01:27 #152804

                              kolla med dessa http://www.eliteracingtransmissions.com/category.php?c=11! inte det billigaste men det är nog det enklaste! dom kan special tillverka på bestämda mått!

                                februari 10, 2010 at 21:19 #152983
                                Saabcustom wrote:
                                Finns det ingen Porsche-låda som skulle kunna passa ??
                                Dom borde ju vara kortare, eller ??

                                / Kenth

                                Har tittat länge på frågan pga dom stora avstånd ‘Out West’.
                                Porsche typ 901 aka 911 5 vxl är nog smartaste lösning.
                                Plus:
                                Dom finns.
                                Dom håller.
                                vxl förhållande överallt o mellan växlarna är bra.
                                Diff broms finns

                                Minus:
                                priset

                                  februari 10, 2010 at 23:13 #152986

                                  det fanns en v4a turbo rallycrossbil i stockholmstrakten som gikk med 911 låda ifram.
                                  om jag minns rätt så hette han jan arback
                                  mvh Åke

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.