Laddning från generator

Forum Modellspecifika forum OG900 Laddning från generator

  • Detta ämne har 22 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-02 17:23 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25687
    anderslindh
    Deltagare

    Hur mycket ska generatorn ladda på tomgång? (900rpm – lite hög…) Min ligger på 13,5 ungefär när jag mäter över batteripolerna. Visst är väl det för lågt?

    #179151
    anderslindh
    Deltagare

    Kan tillägga att strålkastarna går ner i styrka på tomgång och lyser upp mer när man varvar lite, men bara lite behövs.. 🙂 Någon dom?

    #179152
    saabaero
    Deltagare

    Det verkar lite klent.
    Blir det någon skillnad om du varvar upp motorn innan du mäter ? (ibland behövs lite högre varv för att magnetiseringen ska komma igång så den börjar ladda)
    Vilken spänning har du på generatorns anslutningar ?

    edit
    Fungerar laddlampan ?

    #179142
    anderslindh
    Deltagare

    Detta uppmättes efter en tur på ett par mil så magnetiseringen borde vara igång då kan jag tycka 🙂
    Har inte mätt på generatorns anslutningar, men det ska kollas upp! Bara mäta mellan + och – på generatorn alltså?

    Laddningslampan borde väl fungera eftersom jag har 12.6V över batteriet när bilen är avstängd och då 1 V mer med den igång. Är väl seriekopplat med lampan på något vis om jag förstått det rätt så den inte laddar alls om lampan inte fungerar? Ska kollas upp, den lyser väl när tändningen slås på? 🙂

    Tackar för hjälpen!

    Kan tillägga ytterligare att jag har nytt kol i generatorn och att jag antagligen har tjuvström någonstans för batteriet fick sig en lite för djup urladdning när jag var på semester (nere på 8V). Kanske kan vara bidragande?

    #179143
    saabaero
    Deltagare

    @Anderslindh wrote:

    Detta uppmättes efter en tur på ett par mil så magnetiseringen borde vara igång då kan jag tycka 🙂
    Har inte mätt på generatorns anslutningar, men det ska kollas upp! Bara mäta mellan + och – på generatorn alltså?

    Japp, då kan du konstatera om det är generatorn eller nått som ligger senare i kedjan.

    @Anderslindh wrote:

    Laddningslampan borde väl fungera eftersom jag har 12.6V över batteriet när bilen är avstängd och då 1 V mer med den igång. Är väl seriekopplat med lampan på något vis om jag förstått det rätt så den inte laddar alls om lampan inte fungerar? Ska kollas upp, den lyser väl när tändningen slås på? 🙂

    Magnetiseringen spänningsmatas via laddlampan. (Lampan jordas från generatorn när den inte laddar)
    Är laddlampan död bryts även magentiseringen och laddningen uteblir.
    När laddningen kommit igång ger generatorn spänning ut på magnetiseringskabeln så att lampan slocknar
    Laddlampan ska lysa med tändning på och avslagen motor.

    @Anderslindh wrote:

    Kan tillägga ytterligare att jag har nytt kol i generatorn och att jag antagligen har tjuvström någonstans för batteriet fick sig en lite för djup urladdning när jag var på semester (nere på 8V). Kanske kan vara bidragande?

    Hur såg släpringarna ut när du bytte kol ? Djupa spår är ganska vanligt.. Ofta är även släpringarna slut när kolen är slut.

    #179144
    M.Broberg
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    @Anderslindh wrote:

    Kan tillägga ytterligare att jag har nytt kol i generatorn och att jag antagligen har tjuvström någonstans för batteriet fick sig en lite för djup urladdning när jag var på semester (nere på 8V). Kanske kan vara bidragande?

    Hur såg släpringarna ut när du bytte kol ? Djupa spår är ganska vanligt.. Ofta är även släpringarna slut när kolen är slut.

    Hade du problemen innan du bytte kolen?

    som Saabaero skriver kan ringarna vara ”slut” och behöva svarvas till för att slippa spår, problemet du kan få är att du har dålig kontaktyta mellan ringarna och det nya kolet då det nya kolet är platt och ringarna spåriga.

    #178998
    anderslindh
    Deltagare

    Ok perfekt, ska mäta vid generatorn när jag får tid 🙂 Angående släpringarna vet jag faktiskt inte, kollade aldrig på dem när jag monterade denna generator i våras (från skroten – 14’000milare) i samband med motorbytet. Inte haft några problem i våras, somras eller höstas. Men efter jullovet var batteriet urladdat, samma sak efter skidresan (1 vecka).

    Kolet byttes mer profylaktiskt än för att jag trodde det behövdes, var i alla fall 1,5cm kvar på gamla. Visst var det en del skillnad i kurvatur mellan nya och gamla kolet, men några djupa spår syntes inte på kontaktytan. Detta ”nya” kol har suttit i ungefär 600 mil så det borde väl ha slipats till hyffsat? 🙂

    #178347
    stefanm
    Deltagare

    13.5 volt på tomgång är helt okej? Finns ingen anledning att ligga högre än så på tomgång när det knappt snurrar nåt.

    #178348
    M.Broberg
    Deltagare

    @StefanM wrote:

    13.5 volt på tomgång är helt okej? Finns ingen anledning att ligga högre än så på tomgång när det knappt snurrar nåt.

    Fast spänningen ska la vara konstant? spänningen har o göra med regulatorns uppbyggnad och inte med varvtalet.

    #189449
    anderslindh
    Deltagare

    Mätte vid generatorn och hade 14.42V på tomgång så det känns som att problemet ligger senare i kedjan.. Kan det vara batteriet som tagit skada vid urladdning kanske? Fick tips om att det kunde vara det men har ingen skrot riktigt nära att köpa batteri på. Vad kan det annars vara? 🙂

    Jo och laddningslampan funkar fint..

    #189452
    M.Broberg
    Deltagare

    Det är inte kabeln till/från batteriet som e problemet? inkl skit i anslutning till jord osv.

    #189454
    anderslindh
    Deltagare

    @M.Broberg wrote:

    Det är inte kabeln till/från batteriet som e problemet? inkl skit i anslutning till jord osv.

    Borde inte vara jordpunkterna eftersom de fixades noga innan motorn lyftes i.. batterikablaget tror jag är 35mm2 men är osäker, kan spänningsfallet vara så stort bara pga att batteriet är i bagaget? Verkar lite osannolikt men jag har inte räknat på det.. :p

    #189457
    M.Broberg
    Deltagare

    @Anderslindh wrote:

    @M.Broberg wrote:

    Det är inte kabeln till/från batteriet som e problemet? inkl skit i anslutning till jord osv.

    Borde inte vara jordpunkterna eftersom de fixades noga innan motorn lyftes i.. batterikablaget tror jag är 35mm2 men är osäker, kan spänningsfallet vara så stort bara pga att batteriet är i bagaget? Verkar lite osannolikt men jag har inte räknat på det.. :p

    har du för klen ledare är det mkt möjligt med spänningsfall i ledaren.

    fixade du jordpunkten till batteriet när motorn lyftes in och ut?

    #189524
    stefanm
    Deltagare

    @M.Broberg wrote:

    @StefanM wrote:

    13.5 volt på tomgång är helt okej? Finns ingen anledning att ligga högre än så på tomgång när det knappt snurrar nåt.

    Fast spänningen ska la vara konstant? spänningen har o göra med regulatorns uppbyggnad och inte med varvtalet.

    ja i teorin ja men i praktiken så är inte tomgångsvarv särskilt mycket och många växelströmmare har knappt kommit igång då och än mindre leverera full kapacitet. I provbänk syns det ännu tydligare då man kan släppa ner varvtalet precis innan laddlampan tänds igen och det är långt ifrån nå specade 14.4 volt….
    Med fullladdat batteri och tomgång så är 13.5 volt fullt godkänt, slår man däremot då på alla förbrukarna och det sjunker under 12 volt så är antingen generatorn för liten eller så defekt.

    #189557
    anderslindh
    Deltagare

    Idag laddade generatorn på bra, 14.12V över batteriet i skuffen på tomgång, låter ju bra i mina öron i alla fall. Detta med strålkastarna på dessutom.

    Mätte upp 0,06-0,08 Ampère mellan polskon och polen på batteriet när allt var avstängt. Drog ut alla åtkomliga säkringar och relän utan att behöva demontera något utan någon skillnad i Ampère.

    Är det normalt med denna tjuvström?
    Hur lång tid skulle det ta att ladda ur ett bilbatteri till 7 V med detta strömflöde

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng