Laga klocka
Forum / Övrigt / Guldtrådar / Laga klocka
Forum / Övrigt / Guldtrådar / Laga klocka
- Detta ämne har 23 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-26 10:37 av hup213.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymapril 24, 2004 at 20:37 #10464
Ingen av alla Saabar jag ägt – tvåtaktare alltså – har haft fungerande klocka. Är det skräp, eller?
Vem får varaktigt liv i en sån?april 24, 2004 at 20:53 #74251Jag undrar också.
Har klockor från ´56 och ´58 och båda går som … klockor!april 24, 2004 at 21:22 #74252Möjligt att bilarna går som klockor, men imin 92:a och -87 cabben är tiden ”ur led”
Vedr elektriske klokker, så har jeg i min ’65 ett konstigt problem. Når jeg har tatt ut klokken av bilen og tester den så fungerer den fint. Straks jeg setter den inn i bilen slutter den å fungere.
Har prøvd dette med forskjellige 3 klokker.
Det kommer strøm fram til klokken, men jeg har ikke målt styrken.Kanskje klokkene er veldig ømfintlige på at de har korrekt spenning?
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tidSom svar på det opprinnelige innlegget så er det en enkelt sak å demontere klokken. Skru løs de små skruene på baksiden av klokken. Da kommer du til urverket. Det er en liten stift (bryter) på baksiden. Puss litt på den med fint smergelpapir, og sjekk at den har en ørliten avstand. Test med kabel f.eks rett på ett bilbatteri.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tidAnonymapril 29, 2004 at 08:08 #74257Det bästa med dom gamla klockorna är att dom går rätt två gånger per dygn – resten är inget vidare. Jag vill ha tips om hur man fixar dessa usla ur. Eller vem som kan göra det.
hälsningarapril 29, 2004 at 10:08 #74258Visst är det många SAAB-klockor som står still. Min statistik ligger på c:a 60% stillastående klockor dessutom verkar det som att ju finare de ser ut att vara desto mer still står de.
Metoden att koppla direkt på ett batteri för att försöka ”chocka” igång den kan vara en metod. Vad jag hört så är det oxid som gör att de inte vill gå.
Kanske kan JiGe i Leksand hjälpa dig med klockan, annars kanske de vet någon som kan?!
///Harald
Anonymapril 30, 2004 at 23:40 #74260Det är någon som brukar annonsera i Wheels om reparationer av gamla bilklockor.
Anonymmaj 5, 2004 at 22:21 #74261När det gäller klockor så har jag själv lyckats reparera två stycken.
Den elektriska klockans princip:
Det finns en brytarmekanism som sluts och då aktiverar en elektromagnet som spänner en liten fjäder som gör att klockan går i ca 3-4 min.
När fjädern slackar sluts brytarna igen
och då spånns fjädern igen av magneten och processen börjar om.Det är därför som alla gamla elektriska klockor smäller till var 3-5 minut.
Och det är bara just då de drar ström.
Tre fel verkar förekomma.
1 Mekaniskt. Utslitna kugghjul i själva klockan. Speciellt vid den kugg som finns vid brytarmekanismen (samma princip som vid ett spännband) I såfall är det hela inte så mycket att göra åt
2 Elektriskt = brytarna som krånglar, dessa kan nötas ned med tiden.
Då måste man försöka att med en elektroniklödpenna få på en MYCKET LITEN bit lödtenn så att brytarna får kontakt med varandra igen.
Då kan elektromagneten kan dra upp klockan igen när fjädern som drar urverket slackar.3 Innan brytarna (eller den lilla släpklack som finns vid dess kugghjul – tänk på spänbandsprincipen) nötts ned helt så kan det faktiskt resultera i att de inte öppnar ordentligt.
Då ligger ström på magneten hela tiden vilket gör att den överhettas.
Därför finns det en smältsäkring i klockan (vid elekromagneten) som kan utlösas.Om man öppnar klockan och man ser att smältsäkrinen utlösts så är det bara att löda tillbaka den med lödpennan.
MEN att den utlösts måste kollas upp!
Se ovan.Tilläggas kan att den lilla släpklacken vid kuggen som sitter vid brytarna är en svag detalj i klockans konstruktion.
Samt att brytarna alltså nöts med tiden. (Tänk bara på den elektriska bränslepumpen – tyvärr är brytarna eller släpklacken omöjliga att byta om man inte är urmakare…)Ja det var lite om den elektriska klockans funktion. Principen gäller fler bilklockor.
Kalle
Ps Jag är inte urmakare utan jag hade tur att det var brytarna – medicinen var LITE lödtenn på ena brytarspetsen.
Anonymmaj 6, 2004 at 05:18 #74262Vilka tips! har precis köpt en som skulle funka men står still, nu vågar jag öppna den.
Klockan öppnas alltså genom att ta bort de tre små muttrarna på baksidan…
Kan klockan ”becka igen” om den står still för länge, en rengöring? smörjning med urmakarolja (Ohlsons lilla spruta)eller båda?
Vad är det för en liten grå plastplupp med vit ring i i baksidan på klockan?
(det är ett skydd för den tredje muttern, garantin faller bort om den inte är hel…)
Om allting följer med inkl. tavlan när man drar ur bör det vara enkelt att byta mot kvartsverk, det finns mindre schweiziska kvalitetsverk hos urmakarna.
Jag skulle inte plocka in Ohlsons skräpverk där, tål ingenting.Anonymmaj 14, 2004 at 15:41 #74263Nu så…
Det här gäller de fyrkantiga VDO klockorna.
Det finns tre muttrar på baksidan, två syns men den tredje kan vara under den gråa plastgrejen med vitt lock, pilla bort det så du kan skruva av den.
Det finns en smältsäkring mellan en liten koppartunga och elektromagneten som drar upp verket, den var väck, bortoxiderad.
Jag gjorde en ny utav ultratunn lödtråd som jag bockade och lämnade i spänn mellan öglorna, det ser ut att ha varit gjort så från början.
Rensade bort eventuella bitar av den gamla säkringen med MKT lätt tryckluft, pang på med 6 bar så blåser man bort HELA klockan…
Ihop med klockan, tick tick funka.
Glada jag…
Är man superseriös och renoverar klockan kan man lägga till en liten kondensator kopplad mellan brytarna för att släcka gnistan eller ännu bättre en diod, då håller det nog längre än bilen. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.