Lågt GLT og900 t16 / laddar dåligt överlag.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Lågt GLT og900 t16 / laddar dåligt överlag.

Visar 6 inlägg - 46 till 51 (av 51 totalt)
  • Författare

Okej, vi har faktiskt en sådan tvätt på jobbet. En STOR! Skulle kunna tvätta dom där.
      Ska mäta nån dag då, håller på att flytta så min tid är begränsad nu :s

Yes, röda 431or. Nä, de va de jag hade för mig oxå, har SP’s bränsle chipp dock.

Aa, de där me E85 får jag testa till sommarn, vill gärna försöka få till detta problem innan.

september 24, 2014 kl. 15:42 #177318

Gjorde ett litet avbrott i flytten o mätte resistansen i spridarna, samtliga ligger på 2,5 ohm.

juni 5, 2015 kl. 09:59 #375065

Någon som kan svara på om 2,5 ohm är godkänt värde?

Har lite planer för i sommar.

Lägga knacksensorn åt sidan för att se om bilen fortfarande spikar? detta lär väl gå? Indikerar inte KS att det är oljud borde det inte blinka(om det är det som ställer till allt) blinkar dioden endå ja då är det ej motorljud som ställer till. Dock kom jag på efterhand att knacksensorn indikerar spikningar på soppa relaterade saker oxå så denna kontroll fungerar väl inte ens?? Förslag? Är det bara knacksensorn som gör så dioden blinkar?

Ställa ner tändningen och se om det blir skillnad.

Ta lös spridarna och tvätta och rengöra dom, har en ultraljudstvätt från kjell.co som jag ska använda, fler tips på att få dom kliniskt ren? byta tätningar? demontera spridarna? Någon som har nya som jag får köpa?

Kan jag montera 431 spridare i detta skede för att testa? vad kan det bli för symptom?

Är jättetacksam för alla som hjälp och hoppas ni kan fortsätta hjälpa mig 😀

Kan tillägga att jag provat en annan LMM samt en NY ORIGINAL APC BOX från saabparts och det är samma tendens än..

juli 23, 2015 kl. 13:40 #377186

Hej!

Tänkte skriva ett sista inlägg på detta.

Jag har fått till bilen nu och den laddar 1bar utan spikningar, kan spika ibland men det är sällan och godkänt.

Vet inte riktigt vad jag gjort men började iaf att tvätta spridarna i en UL-tvätt och kopplade upp dom mot ett litet system av en spolarvätske pump som kopplades på fuelrailen och en tryckmätare i andra änden för att se tryck. Spolade igenom spridarna med diesel för att få ren dom från tvättvätskan och uppmärksammade att det skiljde på stålarna på spridarna, gjorde samma test med 4st 431or och där var det likadana strålar på alla.
            Provmonterade dessa men blev ingen skillnad, bilen spikade vid samma ladd fortfarande. höll på jävlas då min tomgång försvann vilket den har tenderat att göra sen ifjol??

Vi testade att kolla tändningen och den stod på 27grader!!?? dubbelkollade den ifjol och då låg den på 16,5 grader, antingen var den strobelampan paj eller så har fördelaren pajat.
            Drog ner tändningen till 14grader och då gick bilen bra, trögstartad men bra.. ett tag.. sen blev det samma igen, drog upp fördelarn liiite och provade, samma visa, kollade tändningen då låg den på 22 grader. Så jävla känslig.. Ställde den igen på 16,5 grader och då laddade den riktigt igen. dock for den o misstände på tomgång samt var man tvungen att vri på tändningen tills soppapumpen pumpat färdigt innan den gick o starta..
            Monterade tillbaka original spridarna igen för o testa och nu funkar allt prima! Peppar Peppar…
            Troligtvis så tömde de röda spridarna systemet vid avstängning så det va omöjligt att få igång bilen om man provade att starta direkt? Har ingen aning..

Summa summarum: Osäker på vart problemet satt. Kan ha varit så enkelt att strobelampan jag använde efter toppbytet var trasig eller så lever min fördelare sitt egna liv, då tändningen skall dras tillbaka vid högre varv av systemet för att undvika spikningar och då den låg så högt så kunde den bara backa lite grann.

Skall köra och se vad tändningen ligger på, om den ändrar sig själv.

Kan man köpa en ny komplett fördelare någonstans??

MVH Dan

juli 24, 2015 kl. 15:33 #377210

Saab klubben har nya fördelare inte gratis men nya

/Nisse

augusti 7, 2015 kl. 00:34 #377710

Okej, va in och kikade och min var ju naturligtvis slut..

Har märkt att om man kör hårt från tex 2an till 5000rpm o växlar och samma vis till 5an så spikar den ytterst lite och jag har ett ladd på 09-1 bar men om jag ligger på 3-4-5 och fis-kör och trycker på från låga varv så spikar den som satan och kommer bara upp till 0,6bar oavsett hur höga varv jag har.
                Vad kan detta bero på??? :s

Visar 6 inlägg - 46 till 51 (av 51 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.