Lågt GLT og900 t16 / laddar dåligt överlag.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Lågt GLT og900 t16 / laddar dåligt överlag.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 51 totalt)
  • Författare

Tjena!

(Bil: og900 T16 -93 Lucas)
      Håller på o trimma bilen lite då den ej vill gå som jag vill med min röda apc(175hk) laddar max 0,7 i 2s sen ner på 0,45-0,50 och kan gå upp på 0,6 ibland.

Iaf.. Har monterat bränslechipp från sp, en apc som ska ha laddat ca 1,2 bar.
      9000ic o 3″från turbon är på sen förut.

Efter montage känns den piggare men samma symptom som förut, upp till 0,8 och sen ner på 0,5 bar.
      Plockade ner knäpanelen justerade tryckvakten 1,5 varv samt bytt tryckgivaren till en ny (SP) blev lite bättre men ej som den ska, upp till 0,8 o sen ner till 0,6, detta sker typ direkt.

Nu har jag ej plockat ner tryckvakten och mätt den då jag inte vet riktigt hur jag ska göra, förslag? Lär väl vara att trycksätta denna och se när den öppnar?

Testade rycka ur kontakten till MV’n och såg då att GLT ligger på 0,3bar, apc mätaren ligger exakt i början på de gula, detta va lågt, kan det vara detta som ställer till mitt andra problem? (Det jag förklarade ovanför)

Har förstått att man ska justera upp GLT på axeln på WG’n, man ska asså korta axeln?? Nån som vet på ett ungefär hur många varv man ska justera axeln att få den från 0,3 till 0,45 (eller det GLT ska stå på)

Alla vakuumslangar på motorn är bytt samt alla tryckslangar, ic’n är provtryckt så är inget läckage heller.

Tack på förhand, blev långt inlägg men men :p

september 14, 2014 kl. 06:52 #198911

Börja med att justera GLT. Testa med 3 varv på stången.

Kan vara så att du har problem med att den detekterar spikningar också men börja med GLT

september 14, 2014 kl. 07:04 #198912

Tillägg till ovan och svar på fråga: Du skall korta stången. Mao skruva in änden på den. Var lite försiktigt här, mkt smörj först. Eller har det vart loss nyligen? Jag har dragit av två såna stänger på äldre rostiga bilar, det är ganska irriterande. Ställmuttern på änden kan rosta fast nåt för djävligt…. Det är även en låsmutter innerst som du alltså lossar först, sen kan du skruva på ytteränden. Lycka till! Det sitter ju nån form av låsprint också som måste loss för att du skall kunna dra av stången från turbon. Du får göra detta underifrån, annars är det väldigt pilligt. Om det är spikning som indikeras så kommer självklart inte höjningen av GLT lösa problemet, det kommer troligen ladda lite mer först för att sen dra av på trycket ännu snabbare. Men det är ganska normalt för en original box att dra ner på ladd på toppen, man sätter ju ett motstånd i APC boxen för bibehållet ladd på fulla varv, så bli inte sur om laddet går ner på höga varv för det är normalt.

Vissa tändkablar ger mkt störningar. Andra vanliga orsaker till dåligt ladd är överslag/sprickor i rotor och fördelarlock. Jag hjälpte en kille med sin cabbe är för ett tag sen, vi bytte ”allt” men den spikade och hade sig ändå. När han kom hem sen så bytte han själv Rotorn, det var det enda vi inte bytt, och då gick den som den skulle sen. Lurigt! Det är ett känsligt system, men när det lirar funkar det mkt bra.

september 14, 2014 kl. 08:34 #198915

Okej, lär väl dra av stången då med min tur.. Har aldrig rört den :/

Kan det vara givarn som känner av spikningar som är väck? Läste att denna ska dras med runt 20nm, testa o dra lös o kika pån?

Rotorn är ny samt att kablar o lock är ganska nytt, blev ingen skillnad då jag bytte detta förut. Dock ligger ju MV’n breve tändkabeln från tändspolen, prova flytta på mv’n?

Så det bästa här är att skicka iväg boxen på lödning då? Typ SP?

september 14, 2014 kl. 10:45 #198918

Det gick väldigt bra o ändra axeln 🙂 lite 5-56 o stålborste så va problemet löst 🙂

september 14, 2014 kl. 11:09 #198923

Provkörde nu och den laddar fortfarande 0,3 bar, kortade stången ca 2-3mm. Ser ut som om jag kortar den mer så kommer den inte att nå fram till spjället på turbon(piggen med låsningen)

september 14, 2014 kl. 12:57 #198930

Nu har jag justerat igen och nu går axeln en bit ur wg’n för att fästa axeln på turbon.
                  Nu laddar den 0,4 och mätaren får nästan in på mitten av de gula, är väl godkänt, blev ca 8 varv :s

Den laddar snabbare nu men samma symptom än, kan de va knacksensorn som är tokig? Tickar rätt mkt från toppen, dock är den repad samt medel för tickande lyftare.
                  Ska skicka iväg original apc’n till sp så jag vet att apc’n ska ladda det den ska men känns fortfarande som att något bryter för tidigt :/

september 14, 2014 kl. 13:04 #198931

Jag hade en 9000 2.0 turbo en gång som inte ville ladda ordentligt. Det lät en del från kamkedjan så jag bytte den. Vips så gick den som en raket igen. Förmodligen störde rasslet knacksensorn som trodde något annat….

september 14, 2014 kl. 14:38 #175592

Hmm, kan man inte testa att ta bort knacksensorn för att kolla om det är där problemet sitter? Blir väl nått annant strul då med apc’n förstås om man drar ur den

september 14, 2014 kl. 18:17 #198943

Det brukar vara så att man får ta i som fan för att få på waste-gate stången då den är ”för kort”, då är du rätt ute!

Mkt svårt säga vad det är, jag har haft en T16 med kraftigt kolvskrammel (min och Beeos gamla Grålle för er som vet) och den laddade som fan trots att kolvarna stod och slog och det lät högt av den. Jag köpte helt nya fina tändkablar på BDS en gång till mina gamla röda TurboS och tappade typ laddet. Då monterade jag tillbaka min fula gamla icke-originalliknande blå kablar av ”no name” och helvete vad den gick igen. Jag litar kort och INTE på att nya tändkablar i kartong funkar. Möjligen om man hämtar dom original på Saab….
                        Knacksensor i sig? Tja, kanske men jag har aldrig vart med om strul i den på 10 bilar typ. Men därmed inte sagt att den inte kan strula såklart. Den skall dras med moment och även vinklas rätt – om jag minns rätt så skall kontakten peka framåt typ och så 20 grader åt ”vänster”, men kan itne svära på att det är rätt. Det står i verkstadshandboken. Det kan ju även vara boxen som strular i sig, det har jag däremot vart med om några gånger.

Flytta MV? Nej, den satt där original. Jag tror folk har flyttat den på många bilar av olika anledningar och det kanske kan lösa problem med dåliga kablar mm, men jag tror mer det är en lösning på andra symptom än fel placering i sig.

Jordfel kan påverka, se till att boxen är jordad bra, att jordpunkten framme under kylaren är fräsch och mår bra. All form av dålig jordning skapar problem som kan skapa störningar!

Kul följetong detta, och långt ifrån den första! Många gillar inte APC av dessa anledningar och kör med pystrim mm men när det lirar är det mkt bra system.

september 14, 2014 kl. 18:50 #198944

Okej, ska isf gå in på saab imorrn o beställa nya kablar, fördelarlock och rotor, ORIGINAL! :p

Jag lossade kontakten till knacksensorn och såg ut som nytt på polerna, spraya lite 5-56 och drog lös den och drog åt med 20nm, dock pekar kontaktstycket rakt mot vänstra framskärm(sett inifrån bilen)
                          Jag tog lös kablarna som sitter jordad i förarsidan (breve tryckvakt typ) dom va ärgad så slipade rent med stålborste o smörjde med 5-56 och drog åt.
                          Även jordpunkten på kylarbalken skrapade jag ren med stålborste o fettade in, dock drog jag aldrig lös bulten då det va 10miljoner grader varmt efter provkörning :p
                          Vart sitter jordningen för boxen? Samt andra jordplatser?

Jag bytte även mv’n och dumpventil (likadan som satt där, återcirk)

Tyckte detta gjorde lite skillnad men vet ej, kan vara att det blev mkt svalare ute oxå.

Om jag drar bort vakuumslangen från wg’n kan jag då se om den laddar riktigt utan styrning?

Detta är ett jävulska huvudbry.. Bilen har varit såhär i flera år men nu ska den fan i mig börja gå riktigt!!

(Lagade iaf fjärrlåset så nått positivt blev det idag :p)

september 14, 2014 kl. 19:36 #198945

Jag vill påstå att boxen är jordad i dom kablar som sitter i vänster innerskärm, dvs mkt nära boxen. Finns en el två jordpunkter där.

Ja, du kan rycka slangen – men då får du vara lite försiktig på gasen för då finns inga spärrar alls! Så lite varning där, men med försiktig fot så kan du få smaka på den riktiga glädjen. Ha lite koll på turbotrycksmätaren bara. Garanterat att den kommer gå fint då.

Det blir långsamt bättre, tålamod bara så kommer du lösa detta!

september 14, 2014 kl. 20:38 #198951

Okej, då ska jag kika på detta, förhoppningsvis imorrn.

Haha :p vore ju trevligt! :p är bara ute efter att få se så turbon funkar som den ska 🙂

Jag ska försöka dra lös jordpunkten på kylarbalken o rengöra riktigt där med 🙂

Jo, visst är det så, blir bara så less att den jävlas :p men har lärt mig de att börjar man tänka på att elda upp skiten gör man kväll och funderar lite och tar nya tag dagen efter, det som är kollat/gjort behöver jag inte göra mer 🙂

Tänkte lite på det här med att OM motorn spikar, att det knappt blev nån skillnad före o efter montering av bränsle chipp, är det inte, mer soppa, mindre spikningar? Kan det isf vara bränsletrycket som jävlas? (Lite på sidan om fundering) 🙂

september 15, 2014 kl. 11:34 #198969

Försök få dit en spikdiod så vet du om apc:n tror det spikar.

september 15, 2014 kl. 12:58 #198533

Tänkte det, ska hämta en lysdiod nu efter jobbet.

Behöver dock en instruktion hur jag ska fästa kabeln i kontaktstycket, fattade inte popeye’s förklaring.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 51 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.