Lågt GLT og900 t16 / laddar dåligt överlag.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Lågt GLT og900 t16 / laddar dåligt överlag.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 51 totalt)
  • Författare

@SaabAero wrote:

Du har ett uppenbart fel på bränsletrycket.

Trycket ska ligga på 3,0bar + trycket i insuget
      Alltså med 0,4bar laddtryck ska bränsletrycket vara 3,4bar
      Om trycket dalar till 2,5 bar trots laddtryck har du big trouble och det är inte konstigt att motorn spikar. Motor går helt enkelt magert på laddtryck.

Jag skulle försiktigt kolla om den klarar hålla trycket till en viss belastning och sedan fundera vidare.
      Troliga felkällor:
      * Pump
      * Spänningsmatning
      * BTR

fast ska inte trycket sjunka om man har undertryck i motorn?? funkar la åt båda hållen?

september 19, 2014 kl. 21:50 #171888

feltryckning. radera

september 20, 2014 kl. 13:15 #198588

Saab har haft många bra uppfinningar men APC tillhör inte en av dem. Förstår inte hysterin med att detta skräp måste behållas på bilen till varje pris!?
          Jag är inne på min fjärde 900S, tack och lov utan APC och alla har jag kört med laddtrycksstyrning i form av en ”Dawes Device” kul/fjäder ventil som
          kopplas in mellan WG och turbo. Gjort på 5 min, lossa en låsmutter och justera laddtrycket efter behag. Ingen smygöppning på WG, snabbare spool-up,
          sänker inte trycket på höga varv, ger inga överslängar överhuvudtaget (skall inte förväxlas med ”pystrim”) I med ett bränslechip, kör och njut av hur en og900
          kan gå om man bara slänger ut APC skräpet.
          Naturligtvis måste man ha en bra IC, förstånd innanför pannbenet och veta var gränsen går, som med allt annat.
          Jag laddar ca 1,5bar, kör bilen hårt, inga problem öht.
          Finns massor av folk som går fullständigt i spinn om man nämner att plocka bort APC, snobberi och okunskap och inget annat.

Att din bil spikar, ja inte så konstigt, knacksensorn är en del i APC systemet och ”örat” som skall lyssna efter spikningar. Problemet är att den lyssnar
          efter ALLA ljud och vibrationer och ger utslag för det med APC reglering som följd, det räcker med en rasslande kamkedja, slitna lager, tickande ventiler,
          en sliten motor så ger den utslag. Knacksensorn kan inte skilja på vad som är en bränslespikning eller ett vanligt ”oljud”. Återigen, APC systemet är fullständigt onödigt och bara en tråkig begränsning för hur bra en Og900 kan gå. Den tiden du har lagt på felsökning till ingen nytta dessutom är ofantligt mycket större än tiden det tar att koppla bort APC, problem löst!

Gör dig själv en tjänst, lägg 349:- på en laddtrycksventil, bygla tryckvakten, se till att motorn är fräsch, köp ett bränslechip, fräsch pump och BT samt en Kina IC, efter det vill du aldrig sätta dig en bil med APC:)
          Om du är i trakten av Lund någongång så hör av dig så skall du få prova min bil.

/Magnus

september 20, 2014 kl. 19:53 #171616

@M.Broberg wrote:

@SaabAero wrote:

Du har ett uppenbart fel på bränsletrycket.

Trycket ska ligga på 3,0bar + trycket i insuget
            Alltså med 0,4bar laddtryck ska bränsletrycket vara 3,4bar
            Om trycket dalar till 2,5 bar trots laddtryck har du big trouble och det är inte konstigt att motorn spikar. Motor går helt enkelt magert på laddtryck.

Jag skulle försiktigt kolla om den klarar hålla trycket till en viss belastning och sedan fundera vidare.
            Troliga felkällor:
            * Pump
            * Spänningsmatning
            * BTR

fast ska inte trycket sjunka om man har undertryck i motorn?? funkar la åt båda hållen?

Självklart sjunker trycket vid undertryck.
            3,0 + (-0,6) = 2,4bar

@Nylén wrote:

Jag har ej gjort mätning under körning, bara på tomgång med lite varvning. Inget laddtryck asså.

Ok, det testet visar i princip bara att den klarar hålla trycket utan belastning

@Nylén wrote:

Pratade med en mekaniker på Saab verkstad idag och han sa att om den visar 3bar vid tomgång utan vakuumslang borde den funka ❓

Nja, det visar bara att det är ok på tomgång.
            En sliten pump kan t.ex. ha problem med att leverera tillräckligt flöde. Det resulterar i att trycket sjunker och motorn går magert.
            Samma sak kan inträffa om BTR har ett intern läckage, dvs det läcker så mycket förbi ventilen att inte ens en frisk pump klarar att hålla trycket.
            Även ett slangläckage i tanken kan resultera i ovanstående problem

@Nylén wrote:

Då jag mätt trycket vid tomgång så är det ju -0,6 i insuget så då borde 2,4bar stämma? eller?

Japp, det stämmer

@Nylén wrote:

Jag får väl helt enkelt tejpa fast mätaren på rutan och ut och provköra och se hur den beter sig då.

Du säger att försiktigt kolla om den klarar hålla trycket till en viss belastning, hur ska jag göra detta? trycksätta den externt?

Japp, tejpa mätaren på rutan is the shit. Viss försiktighet rekommenderas vid detta test… Du vill inte ha ett bränsleläckage 😉

För att kontrollera kapaciteten på pumpen kör du full gas och kontrollerar att bränsletrycket följer laddtrycket.
            Dvs 1bar ladd => 4bar bränsletryck
            Kommer du till ett visst varvtal där bränsletrycket inte längre följer laddtrycket så har du ett problem.
            T.ex. 1bar ladd och 3,5 bar bränsletryck = VARNING, motorn går magert, pumpen larar inte att leverera tillräckligt med bränsle.

Spänningsmatning kan du kolla med voltmeter på pumpens anslutningar, helst under belastning. Här är det bra å ha en polare/fru/flickvän som kan ligga i bagaget och läsa en multimeter :ID

@Nylén wrote:

Är det bara en pump (den som sitter i tanken) lr finns det nån till?

En eller två pumpar i tanken.
            Beroende på årsmodell och motor kan det finnas en förpump och en huvudpump.

september 20, 2014 kl. 20:14 #171530

@900S65 wrote:

Saab har haft många bra uppfinningar men APC tillhör inte en av dem. Förstår inte hysterin med att detta skräp måste behållas på bilen till varje pris!?
              Jag är inne på min fjärde 900S, tack och lov utan APC och alla har jag kört med laddtrycksstyrning i form av en ”Dawes Device” kul/fjäder ventil som
              kopplas in mellan WG och turbo. Gjort på 5 min, lossa en låsmutter och justera laddtrycket efter behag. Ingen smygöppning på WG, snabbare spool-up,
              sänker inte trycket på höga varv, ger inga överslängar överhuvudtaget (skall inte förväxlas med ”pystrim”) I med ett bränslechip, kör och njut av hur en og900
              Naturligtvis måste man ha en bra IC, förstånd innanför pannbenet och veta var gränsen går, som med allt annat.
              Finns massor av folk som går fullständigt i spinn om man nämner att plocka bort APC, snobberi och okunskap och inget annat.

Att din bil spikar, ja inte så konstigt, knacksensorn är en del i APC systemet och ”örat” som skall lyssna efter spikningar. Problemet är att den lyssnar
              efter ALLA ljud och vibrationer och ger utslag för det med APC reglering som följd, det räcker med en rasslande kamkedja, slitna lager, tickande ventiler,
              en sliten motor så ger den utslag. Knacksensorn kan inte skilja på vad som är en bränslespikning eller ett vanligt ”oljud”. Återigen, APC systemet är fullständigt onödigt och bara en tråkig begränsning för hur bra en Og900 kan gå. Den tiden du har lagt på felsökning till ingen nytta dessutom är ofantligt mycket större än tiden det tar att koppla bort APC, problem löst!

Gör dig själv en tjänst, lägg 349:- på en laddtrycksventil, bygla tryckvakten, se till att motorn är fräsch, köp ett bränslechip, fräsch pump och BT samt en Kina IC, efter det vill du aldrig sätta dig en bil med APC:)
              Om du är i trakten av Lund någongång så hör av dig så skall du få prova min bil.

/Magnus

Hade det inte suttit apc i trådskaparens bil hade motorn varit sönderspikad och skrot så helt värdelöst kan det inte vara.

september 20, 2014 kl. 21:28 #171398

@andersson__ wrote:

@900S65 wrote:

/Magnus

Hade det inte suttit apc i trådskaparens bil hade motorn varit sönderspikad och skrot så helt värdelöst kan det inte vara.

Det är bara rent nonsens och har ingen som helst förankring i verkligheten!

september 20, 2014 kl. 21:37 #171118

@900S65 wrote:

@andersson__ wrote:

@900S65 wrote:

/Magnus

Det är bara rent nonsens och har ingen som helst förankring i verkligheten!

Så om trådskaparen kopplar ur sitt apc system så slutar bilen automatiskt att spika menar du? Då är dom troliga bränsleproblemen lagade av sig själv menar du då eller hur resonerar du? Är bara nyfiken!

september 20, 2014 kl. 21:47 #170938

Nu är ju jag inte ute efter att trimma ihjäl min pärla utan ligga på en safe nivå på ca 1bar, då hon har gått 32k mil, vill gärna kunna njuta av hon så länge som möjligt men endå ha lite mer pulver i motorn. Hade inte apc’n funnits där och det är äkta spikningar så hade nog motorn varit bra död nu då hon gått rätt hårt dom här åren i min ägo (8 år)

Jag ska göra ett test imorrn med att köra samtidigt och kolla tryck vid olika belastningar. Och om trycket visar 3bar + laddtryck då är det inget fel på bränsle tillförseln eller?

Satt och funderade lite igår och vill minnas att i min ungdoms tid då jag monterade öppen dump på bilen och brände några LMM och då saab verkstan bytte till den som sitter på bilen nu (många år) så tyckte jag att hon tappat lite på laddtrycket. Nu har jag ingen annan lmm att kolla med, men kan den ge påverkan till någon sorts spikningar? Kan man mäta upp denna på något vis? Och vilka passar på min bil? Finns det flera olika Lucas LMM till de olika år och motormodeller?

september 21, 2014 kl. 11:47 #170218

Tja!
                      Verkar ge rätt tryck. Svårt o se ibland då mätaren fladdrar na jävulst!
                      Men vid 0,5bar visar den 3,5 och vid full gas går den upp till 4bar dock 0,8-0,9 bar laddtryck. Så där verkar det ok, bränsletrycket visar ibland lite mer än laddtrycket. Den ger rätt tryck fast den spikar.

Kan LMM vara felställd då den tror att för lite luft kommer in och då blire för lite sås? Spekulerar lite :/

september 21, 2014 kl. 14:07 #198596

Har du kollat stiften?

september 21, 2014 kl. 14:38 #198597

Ja, står högre upp i inlägget. Dom är nybytt, ändrad gnistgap till 0,65mm från 0,85 samt att dom är gyllenbrun, har bytt förut men ingen skillnad.

september 21, 2014 kl. 17:19 #169727

Är bypass-ventilen hel? Läcker den är det svårt att bygga upp laddtryck. Blås/sug i vakuumslangen som styr bypassen.

Björn
                            Västerås
                            Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
                            Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
                            Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

september 21, 2014 kl. 17:59 #169723

Ok, om du nu vill fortsätta att plåga dig med att felsöka APC så finns det några saker som jag hade gjort.
                              Nu har jag inte läst varje mening i trådarna men har du bytt SPRIDARE/rengjort spridarna??
                              Om du rycker säkringen till APC, lossar slangen mellan WG/Turbo och tar en försiktig provtur upplever du att bilen spikar då? Är din spikdiod OK och hur är den kopplad? På Lucas 14.0, 14.1 så jordas också ECU i spridarna, det kan vara kortis i en spridare, har du ohm mätt spridarna?? Kretsen går via relät till
                              soppapumpen, tryckgivare och tryckvakt.
                              Nu vågar jag sätta mycket pengar på att du INTE har ett soppaproblem, utan du har ett fel i APC/knacksensor/sliten motor, möjligtvis dåliga spridare men tror inte det heller. Det jag hade gjort som förvisso kostar lite pengar är att köpa en AFR mätare, koppla in och få facit i hand direkt om din bil går magert eller inte. På fullast är ett bra och safe värde runt 12-12.5 ca 0.85 i lambda,då finns det soppa så det räcker och blir över för en otrimmad B202.
                              Stökiometriskt värde är 14.6 då allt bränsle förbränns.
                              Nu vidhåller jag dock att koppla ur APC är det bästa, köp en ny B-pump och en progressiv BT om du känner för det, jag hade också starkt funderat på nya eller rengjorda spridare.

september 21, 2014 kl. 18:49 #169696

Bypass ventilen är hel, har bytt den men ingen skillnad, den håller tätt.

Spridarna är ej kollad, hur ska man mäta/rengöra dom?

Röck slangen för ett tag sen för att kolla, tyckte jag hörde nått konstigt ljud fram vid passagerar sidan. Vet ej om det va spikljud lr nått som va löst o lät :/ laddade 1,5 bar utan problem då.

Dioden är jordad på pin 19 i apc. Blinkar till när tändningen slås på eller av minns ej.
                                Spridarna är ej mätt, har röda liggandes men vet inte hur det blir med mängden då.

Blir nog ingen ur koppling av apc’n för min del tyvärr än.

september 21, 2014 kl. 19:41 #169574

Ultraljudstvätt är det optimal sättet att rengöra spridare men eftersom jag förmodar att du inte har tillgång till sådan så kan man blanda lite snällt
                                  avfettningsmedel med ljummet vatten. Blås inte med tryckluft!
                                  Du mäter spridarna med en multimeter i Ohm, motståndet skall vara 2,7-3,0 ohm. Mäts mellan polerna på spridarna.
                                  Om du med röda spridare menar 431:or så funkar det alldeles utmärkt tillsammans med Lucas, dock finns mig veterligen ingen som gör bränslechip för bensin för 431:or,
                                  däremot kan du köra dem med E85 utan problem, bara ställa upp tändningen till 20grader och åka. Jag har själv kört ett tag med 431:or på BF98 men ger egentligen ingenting tycker jag.
                                  431:or är högohmiga spridare (ca 16 ohm) och kan köras i ett lågohmigt (Lucas) system, däremot kan du inte göra tvärtom för då riskerar man att elda upp
                                  ECU`n

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 51 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.