Lågt GLT og900 t16 / laddar dåligt överlag.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Lågt GLT og900 t16 / laddar dåligt överlag.
- Detta ämne har 50 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2015-08-07 00:34 av
Nylén.
-
FörfattareInlägg
-
@Nylén wrote:
Tänkte det, ska hämta en lysdiod nu efter jobbet.
Behöver dock en instruktion hur jag ska fästa kabeln i kontaktstycket, fattade inte popeye’s förklaring.
Du behöver ett krimpstift som du sätter kabeln i sedan så trycker man i stiftet i kontakten, men det blir antagligen svårt att få fatt på ett sådant idag.

Nu har jag slipat rent jordningen på kylarbalken, grundligt så ser ut som nytt o fettat in, samt slipat jordningen vid apc’n (satt många små i samma sko)
Blev kanske lite skillnad men fortfarande samma sympton.Men nu går hon iaf 200+, innan jag började med allt så va 180 max utför. Körde 215 för ca 4 år sen. Lite info ba :p
Beställde nya tändkablar, fördelarlock samt rotor från saab idag, ska tydligen vara original vilket jag la betoningen på :p får det imorrn förhoppningsvis.
956kr för detta, billigare än meko 🙂Är det nån som kan komma med några fler förslag som jag kan tänkas testa o göra?
Ska montera spikdiod snart då jag hittar ett krimpstift.
Apc’n ska iväg på lödningen då jag får råd, rullar iväg fort, nån som kan o vill löda om min apc för en mindre slant? 🙂
Röck slangen på wg’n och inget fel på turbon inte! Dra åt satan vad hon sköt iväg!! Laddade 1,5 lite snabbt så problemet sitter inte där iaf.
Hej Igen!
Nu har jag monterat nya tändgrejer, blev samma som innan.
Efter detta monterade jag in spikdiod och gissa en gång… Den blinkar i takt med laddsänkningen .
Då motorn är svalare än arbetstemp så peakar trycket på 1 bar sen ner till 0,8 men vid full arbetstemp så är det kring 0,7-0,8 och laddsänknig.Vad gör man åt detta då? :/
Ska jag prova en annan knacksensor även om det är långsökt?
Vet av en 9000cse -96, kan denna knacksensor passa?Öppnade Apc’n och såg att den är omlödd.
@Nylén wrote:
Tänkte det, ska hämta en lysdiod nu efter jobbet.
Behöver dock en instruktion hur jag ska fästa kabeln i kontaktstycket, fattade inte popeye’s förklaring.
Jag brukar klippa den tråden som ifrån början är från bromsljuskontakten, lirkar ur den från sin position i handsken och sticker in den på gällande plats för knack-utgång (minns ej stiftnr)…
2 bra saker med detta, spikindikering och tillgång till fullt laddtryck även vid vänsterbromsning!! 😀
MVH
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Okej, ställde tändningen i sommar då jag renoverade toppen, ca 16 grader, ska kolla detta igen men då bilen alltid gått så här så tror jag knappast det än den.
Ska tändningen stå på 16 grader +- 0,5?Okej, hur kollar jag trycket på ett smidigt sätt?
Ska knacksensorn vara vriden åt nått speciellt håll eller spelar det ingen roll? Den pekar rakt mot vänster framskärm nu, dragen med 20nm.
Här är hur knacksensorn ska monteras. Missade att vrida bilderna men det går att se ändå :h

För att mäta soppatryck så har jag gjort en förgrening mellan btr och fuelrailen.
Tändningens läget står väl på en lapp på vänstra skärmen. Enligt saabs gds så stämmer det med 16 grader med pluggad vakuumreglering.
Okej, tack! 🙂 vart har du hittat de där till knacksensorn? Ser att det står 14nm, är inte detta för de gamla sensorerna lr Lr äldre 900or? Tänkte om riktningen är densamma på nya o gamla og900or 🙂
Asså, ett T-kors emellan och en tryckmätare?
Japp, står så, har ställt in så med men ska dubbelkolla nån dag.
Känns jobbigt då motorn spikar vid fullgas på 5an vid 0,6 bar. :/ typ varje gång apc’n börjar om :/ nått som blir känsligt vid höga temperaturer.
I saabs egen gör det själv är det ifrån.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/bocker-och-dvd/saab-handbocker/saab-gor-det-sjalv-handbok-900-79-93.html
Köpte en sådan i min början av 900 mekandet :wrenchEnl boken så är det en annan knacksensor 1982 och sedan efter det den som är på bilderna.
Bränsletrycket mäter jag som du skrev, tog en extra slang som jag hade liggandes mellan railen och btr och använde dom anslutningarna.
Okej 🙂 verkar vara utförlig, då ska jag köpa en sådan 😀 haynes är ju värdelös, där står det typ dra lös, dra åt :p
Okej, men ska den dras 14nm då? Isf blir det lite skillnad där.Okej, ska se om jag hittar nån bra mätare för de 🙂
Tog bilen på jobbet och det är en markant skillnad då motorn är kall och varm. När den är kall kan jag ladda 1bar innan den spikar sen lägger den sig runt 0,8 men då den är varm spikar den vid 0,6-0,7.
Hej allihop!
Nu har jag gjort lite mer… :wrench
Bränsletryck:
Vid endast tändning: 2,4 bar
Vid tomgång: 2,45 bar
Vid gaspådrag hoppar den upp till 3,5 bar lite snabbt och sen lägger sig på 2,45bar.
Vid tomgång utan vakuum: 3 bar.Sen har jag testat annat som:
Nytt soppafilter (Saab original) = Ingen skillnad
Ändrat Gnistgapet på tändstift från 0,85mm till 0,65mm (Stod mellan 0,6-0,7mm på skärmen) = Ingen skillnad, ytterst lite misständning på tomgång.
BCP7ES, jordelektroderna och mittelektrod är gyllenbrun och metallhöljet som är längst ut (början på gängan på ’undersidan’ är svart/sotig)Tagit lös knacksensor och rengjort ytan samt oljat in efter instruktion, monterat den ca 20 grader ifrån rakt fram = Ingen skillnad
Flyttat MV’n till högra framskärmen vid lyset = Ingen skillnad, Mätt MV’n till 28,2ohm, blåste mellan C & W åt båda håll då den ej va spänningsatt, R va stum.
Tagit bort kåpan för tändstift/kablar då denna va en moddad tändkasset för syns skull = Ingen skillnad
Några idéer på vad göra härnäst? :ID mäta upp flödet på soppan och isf hur ska man göra detta? utan tändning o köra startmotorn?
Blir fan inte klok på detta!! :sad
Vill bara säga att bilen har varit så här i flera år, innan all modd, hade endast en röd apc-box 137007001 på, men jag har trott detta ”fel med spikningar” berodde på att apc’n va inställd så. Nu när man har spikdiod så känner jag igen tendensen på laddsänkningen.Vill tacka samtliga som hjälpt mig med idéer och jag hoppas ni kan fortsätta hjälpa mig 😉
Du har ett uppenbart fel på bränsletrycket.
Trycket ska ligga på 3,0bar + trycket i insuget
Alltså med 0,4bar laddtryck ska bränsletrycket vara 3,4bar
Om trycket dalar till 2,5 bar trots laddtryck har du big trouble och det är inte konstigt att motorn spikar. Motor går helt enkelt magert på laddtryck.Jag skulle försiktigt kolla om den klarar hålla trycket till en viss belastning och sedan fundera vidare.
Troliga felkällor:
* Pump
* Spänningsmatning
* BTRJag har ej gjort mätning under körning, bara på tomgång med lite varvning. Inget laddtryck asså.
Pratade med en mekaniker på Saab verkstad idag och han sa att om den visar 3bar vid tomgång utan vakuumslang borde den funka ❓
Då jag mätt trycket vid tomgång så är det ju -0,6 i insuget så då borde 2,4bar stämma? eller?
Jag får väl helt enkelt tejpa fast mätaren på rutan och ut och provköra och se hur den beter sig då.
Du säger att försiktigt kolla om den klarar hålla trycket till en viss belastning, hur ska jag göra detta? trycksätta den externt?
Vad har pumpen för specifikationer då? Hur mkt flöde ska den ge samt tryck? tänkte om jag skulle mätta innan BTR’n också isf.
Samt med spänningsmatning menar du till pumpen?Är det bara en pump (den som sitter i tanken) lr finns det nån till?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.