Leif, en röd kortnos från 1964

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Leif, en röd kortnos från 1964

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Leif, en röd kortnos från 1964

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 2, 2022 at 20:30 #497393

      Hämtade hem den röda kortnosen från ett “Bra-att-ha-garage” för att försöka få igång den och göra den till en vinterbil
      Hämtningen från garaget blev ett litet äventyr då nyckel till tändningslåset saknas.
      Frugan fick agera hjälpreda och fick hålla kopplingspedalen nertryckt så vi kunde rulla billen framåt och vinscha upp den på släpet.

      Bilen inköptes redan 2007 i Sundbyberg och var tänkt att ha som “reservkaross” till rallybilen.

      Nytt-64-projekt-Leif-4

      Nytt-64-projekt-Leif-1

      Inredning som säten och dörrsidor saknas men rostläget ser överraskande bra ut.
      Hittar lite rosthål i golvet framför förar och passagerarsätena och lite vid övre fjäderfästen i motorrummet

      IMG_74211

      Då nyckeln saknas så vi fick borra låset enligt verkstadshandboken för att kunna få bort tändningslåset och därmed få ur backväxeln.

      IMG_74161

      0FE5CFAD-BF0E-4DBB-A2A8-CEF308D01C4E
      Bilen kallar vi för Leif eftersom jag hittade en namnskylt instoppad i skarven mellan innertak och takplåt där förnamnet på en tidigare ägare var Leif. Denna Leif var/är hemmahörande i Göteborg enligt namnskylten.
      Reg-skylten som sitter på bakluckan har T som länsbokstav.

      41FC0C3B-0C81-402D-9F50-14AD97E8DB8C

      Funderar om någon känner till bilen?
      Jag har beställt uppgifter från Riksarkivet för att se historiken på bilen.
      Bilen har varit avställd sedan 1973-07-31 enligt Transportstyrelsen, Första gången i trafik var
      1964-07-07 vilket ger att den kördes endast i 9 år.

        oktober 3, 2022 at 15:43 #497419

        Hej. Jag ser fram emot att läsa mer. Positivt att du inte hittat så mycket rost. Lycka till. Mvh Bengt

          oktober 3, 2022 at 21:35 #497420

          Hej Folke!
          Man skulle kanske kunna säga att gammal kärlek rostar inte så mycket.
          Önskar all bebhvlig energi. Lycka till.
          Mvh
          Adam Zdunek

            oktober 17, 2022 at 18:24 #497786

            Har försökt att spåra historien om bilen och efter att ha fått registerutdrag från Riksarkivet står det klart att bilen Leif har flyttat runt i Sverige.
            Bilen nyregistrerades 7/7 1964 i Holmedal i Värmland med reg-nummer S 81165
            7/9 1964 övertog AB Biltjänst i Arvika ägarskapet en liten stund då en person i Jössefors köpte bilen.
            28/11 1968 hamnade bilen i Stavsnäs
            1970 hamnade bilen i Göteborg en kort stund med reg-nummer OB 7295, innan den landade i Karlskoga vilket förklarar reg-numret T 21755.
            Ett nytt ägarbyte sker under 1971 och den nye ägaren flyttar till Järved utanför Örnsköldsvik.
            Bilen får nytt reg-nummer vid skyltomläggningen men är sedan 31/7 1973 avställd.
            Senaste kontrollbesiktning är gjord 1972-06-30.
            Bilen har alltså endast varit i trafik i 9 år och jag undrar vad som orsakat detta.
            Motorn som sitter i bilen sitter fast, kan vara en bidragande orsak till att den ställts av, det får undersökas vidare……

              oktober 22, 2022 at 21:48 #497881

              Demonterade bromsarna bak och döm om min förvåning att det gick att skruva tillbaka justeringarna utan problem. Hjulcylindrarna sitter fast och Saabklubben fick leverera nya.

              0518B0A6-42B1-4AE2-A3BB-6EF8B0473C91

              Ipressning av rengjorda och omfettade hjullager i styrspindlarna.
              Tanken är att konvertera till V4:ans skivbromsar på framhjulen. Funderar på om vi ska behålla original växellåda och köra med gummiknutar och -65 drivaxlar eller bygga om och använda V4:ans drivaxlar.

              75C1D4B1-99D5-44A4-88F8-5BE9B3058218

                oktober 23, 2022 at 05:26 #497885

                .

                • Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av Folke Åkerblom.
                • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av Folke Åkerblom.
                  december 16, 2022 at 07:27 #499463

                  Jag måste revidera min uppfattning att det inte finns “så mycket rost”.
                  Vid närmare undersökning visar det sig att
                  Leif-Urban gömmer en hel del hemligheter, eller ska man säga att jag inte var så noga vid första kollen. Hittar rost i skarven mellan tröskellåda och golv. En kanske inte så lyckad konstruktion där tre plåtar sitter ihop.

                  D53D4F9C-8B87-48AE-91F3-072AB2FAE91C

                  D6EDE92E-F7D2-4DF5-8B0D-641EAA6C7EEB

                  Blev tvungen att kapa bort en bit av tvärbalken under framstolarna för att komma åt rostangreppet.

                  Klubbens reservdelslager levererade nya stänkskyddsfästen då de gamla saknades

                  77F65237-279E-4302-A1E0-9F8C33DC9504

                  BAAE2872-A90D-4F36-85D2-6963F211F5A2

                  Vi fortsätter att jaga Rosttroll…….

                    december 16, 2022 at 08:17 #499470

                    Klassiska rostställen! På min råtta Sköldpaddan kapade jag helt sonika bort delar av golvbalken under stolarna och svetsade dit ett rör istället!😎

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      december 20, 2022 at 19:31 #499581

                      Hej,

                      Där finns ju hur mycket frisk plåt som helst! 🙂 Kan ju inte vara mer än 10% av totala plåtytorna som är angripna.
                      Och nya plåtar har du redan på plats. De blir bra dedär! 🙂

                        december 26, 2022 at 21:24 #499713

                        Jakten på Rosttrollen fortsätter.
                        Jag beställde ekonomiplåt till länkarmsfästen och golvet bak från Saab-klubben på torsdag 15/12 på förmiddagen och dagen efter på fredagen kan jag hämta ut plåtarna hos DHL:s ombud, kallar jag service från Reservdelslagret.

                        Börjar med att borra ur punktsvetsar i utkanten av golvet.
                        C22D1B61-DC84-4900-B168-0A9ED69A594F

                        Därefter bara att mäta ut hur mycket som ska kapas bort så den nya plåten kan svetsas dit.

                        FC83A591-277D-4738-828E-739F3A412115
                        Det blir gärna stora hål innan man hittar “frisk plåt” att svetsa i det gamla golvet.

                        B9EAB815-891C-411F-A5DA-6430F7582378
                        Den nya plåten på plats, tyvärr så blir det till att lappa vidare då golvet är mer angripet av Rostroll än vad ekonomiplåten räcker till att täcka.

                          januari 18, 2023 at 20:10 #500159

                          Rostlagningen fortsätter i skarven mellan golvet och tröskellådan:

                          DEDF6720-1AF6-424E-9F23-62CDBA2F28F2

                          89C560A2-69A9-4221-872E-5CDB13583137

                          Målade på de färdigsvetsade delarna med Epoxiprimer

                          7044F169-9EE6-4834-B9CF-3096D563EEE6

                          Fortsatte med att laga den bortkapade delen av tvärbalken under stolarna

                          AE1E910D-B465-4B6E-9315-8B0F9B141FE1

                          840EBD06-5931-4EF8-9F01-0BF9EB39B0DC

                          Tvärbalken lagad och tillbaka på plats

                          EBD79D67-7E22-4F2D-B438-D4404C227D66

                          Återstår en del jobb med att fixa till den yttre tröskellådan……..

                          • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av Folke Åkerblom.
                          • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av Folke Åkerblom.
                            januari 20, 2023 at 19:21 #500172

                            Hej!

                            Tjusigt och bra jobbat!

                            Mvh

                            Mathias

                              januari 20, 2023 at 22:52 #500177

                              Knåpade ihop rep-plåtar till yttre tröskellådan.
                              Eftersom min lilla plåtbock begränsar längden på delar som kan bockas får de delas upp i fler delar.

                              ED26283F-5A54-4ED6-9507-C381DB4B743B

                              Använde en sick och falsmaskin för att göra en fals för att skarva tröskeln mitt på då den är frisk en bit från botten

                              3E852225-7EDE-430C-AA05-316ABEA5BA58

                              Första delen svetsad och klar på plats

                              431D6AF6-F18A-49FF-B3FF-1313467EC369

                              Bara jobba vidare……

                                januari 28, 2023 at 17:45 #500339

                                Då gasen i mig-svetsen tog slut påbörjade jag ett annat jobb.
                                Att skrapa bort underredamassan i hjulhusen, fläckvis så sitter massan ordentligt fast och där är plåten frisk men där det har kommit fukt under och massan släpper lätt är det lite korrosion.
                                Med hjälp av varmluftspistol och ett gammalt stämjärn går det relativt lätt att få bort massan.

                                IMG_7700

                                Högersidan börjar närma sig färdiglagad när det gäller Rosttrollens härjningar.
                                Återstår att göra klart yttre tröskellådan och lite smått i bakre hjulhuset.

                                • Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av Folke Åkerblom.
                                • Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av Folke Åkerblom.
                                  februari 8, 2023 at 22:05 #500534

                                  Hjulhuset renskrapat från underredsmassa

                                  B258F47F-95C6-4D7E-8582-8215CB467268

                                  Yttre tröskellådan färdigsvetsad på högersidan.

                                  D5F1B438-6503-4277-A1E0-DF23B3ED1DE3

                                  Grundmålat med epoxi-primer och kittat svetsskarvar med karosserikitt

                                  F1765929-6D71-4311-A28E-AE158E3995C4

                                  3EA828AE-7C01-43D4-A840-3A5FB708AD68

                                  Hittade ett ställe till där rosttrollen knaprat och det är inne i motorrummet på ovansidan av övre fjäderfästet. Får bli nästa uppdrag innan vi går loss och skrapar underredsmassa i det bakre hjulhuset på höger sida.

                                  0479E04F-2D39-4A49-995E-B0A724CB93A4

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.