Leif, en röd kortnos från 1964
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Leif, en röd kortnos från 1964
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Leif, en röd kortnos från 1964
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 2, 2022 at 20:30 #497393
Hämtade hem den röda kortnosen från ett ”Bra-att-ha-garage” för att försöka få igång den och göra den till en vinterbil
Hämtningen från garaget blev ett litet äventyr då nyckel till tändningslåset saknas.
Frugan fick agera hjälpreda och fick hålla kopplingspedalen nertryckt så vi kunde rulla billen framåt och vinscha upp den på släpet.Bilen inköptes redan 2007 i Sundbyberg och var tänkt att ha som ”reservkaross” till rallybilen.
Inredning som säten och dörrsidor saknas men rostläget ser överraskande bra ut.
Hittar lite rosthål i golvet framför förar och passagerarsätena och lite vid övre fjäderfästen i motorrummetDå nyckeln saknas så vi fick borra låset enligt verkstadshandboken för att kunna få bort tändningslåset och därmed få ur backväxeln.
Bilen kallar vi för Leif eftersom jag hittade en namnskylt instoppad i skarven mellan innertak och takplåt där förnamnet på en tidigare ägare var Leif. Denna Leif var/är hemmahörande i Göteborg enligt namnskylten.
Reg-skylten som sitter på bakluckan har T som länsbokstav.Funderar om någon känner till bilen?
Jag har beställt uppgifter från Riksarkivet för att se historiken på bilen.
Bilen har varit avställd sedan 1973-07-31 enligt Transportstyrelsen, Första gången i trafik var
1964-07-07 vilket ger att den kördes endast i 9 år.-
Detta ämne redigerades för 1 år, 1 månad sedan av
Folke Åkerblom.
-
Detta ämne redigerades för 1 år, 1 månad sedan av
Folke Åkerblom.
-
Detta ämne redigerades för 1 år, 1 månad sedan av
Folke Åkerblom.
-
Detta ämne redigerades för 1 år, 1 månad sedan av
Folke Åkerblom.
-
Detta ämne redigerades för 1 år, 1 månad sedan av
Folke Åkerblom.
Attachments:
oktober 3, 2022 at 15:43 #497419Hej. Jag ser fram emot att läsa mer. Positivt att du inte hittat så mycket rost. Lycka till. Mvh Bengt
oktober 17, 2022 at 18:24 #497786Har försökt att spåra historien om bilen och efter att ha fått registerutdrag från Riksarkivet står det klart att bilen Leif har flyttat runt i Sverige.
Bilen nyregistrerades 7/7 1964 i Holmedal i Värmland med reg-nummer S 81165
7/9 1964 övertog AB Biltjänst i Arvika ägarskapet en liten stund då en person i Jössefors köpte bilen.
28/11 1968 hamnade bilen i Stavsnäs
1970 hamnade bilen i Göteborg en kort stund med reg-nummer OB 7295, innan den landade i Karlskoga vilket förklarar reg-numret T 21755.
Ett nytt ägarbyte sker under 1971 och den nye ägaren flyttar till Järved utanför Örnsköldsvik.
Bilen får nytt reg-nummer vid skyltomläggningen men är sedan 31/7 1973 avställd.
Senaste kontrollbesiktning är gjord 1972-06-30.
Bilen har alltså endast varit i trafik i 9 år och jag undrar vad som orsakat detta.
Motorn som sitter i bilen sitter fast, kan vara en bidragande orsak till att den ställts av, det får undersökas vidare……oktober 22, 2022 at 21:48 #497881Demonterade bromsarna bak och döm om min förvåning att det gick att skruva tillbaka justeringarna utan problem. Hjulcylindrarna sitter fast och Saabklubben fick leverera nya.
Ipressning av rengjorda och omfettade hjullager i styrspindlarna.
Tanken är att konvertera till V4:ans skivbromsar på framhjulen. Funderar på om vi ska behålla original växellåda och köra med gummiknutar och -65 drivaxlar eller bygga om och använda V4:ans drivaxlar.oktober 23, 2022 at 05:26 #497885.
-
Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av
Folke Åkerblom.
-
Det här svaret redigerades för 11 månader sedan av
Folke Åkerblom.
december 16, 2022 at 07:27 #499463Jag måste revidera min uppfattning att det inte finns ”så mycket rost”.
Vid närmare undersökning visar det sig att
Leif-Urban gömmer en hel del hemligheter, eller ska man säga att jag inte var så noga vid första kollen. Hittar rost i skarven mellan tröskellåda och golv. En kanske inte så lyckad konstruktion där tre plåtar sitter ihop.Blev tvungen att kapa bort en bit av tvärbalken under framstolarna för att komma åt rostangreppet.
Klubbens reservdelslager levererade nya stänkskyddsfästen då de gamla saknades
Vi fortsätter att jaga Rosttroll…….
Attachments:
december 16, 2022 at 08:17 #499470Klassiska rostställen! På min råtta Sköldpaddan kapade jag helt sonika bort delar av golvbalken under stolarna och svetsade dit ett rör istället!😎
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”december 26, 2022 at 21:24 #499713Jakten på Rosttrollen fortsätter.
Jag beställde ekonomiplåt till länkarmsfästen och golvet bak från Saab-klubben på torsdag 15/12 på förmiddagen och dagen efter på fredagen kan jag hämta ut plåtarna hos DHL:s ombud, kallar jag service från Reservdelslagret.Börjar med att borra ur punktsvetsar i utkanten av golvet.
Därefter bara att mäta ut hur mycket som ska kapas bort så den nya plåten kan svetsas dit.
Det blir gärna stora hål innan man hittar ”frisk plåt” att svetsa i det gamla golvet.
Den nya plåten på plats, tyvärr så blir det till att lappa vidare då golvet är mer angripet av Rostroll än vad ekonomiplåten räcker till att täcka.Attachments:
januari 18, 2023 at 20:10 #500159Rostlagningen fortsätter i skarven mellan golvet och tröskellådan:
Målade på de färdigsvetsade delarna med Epoxiprimer
Fortsatte med att laga den bortkapade delen av tvärbalken under stolarna
Tvärbalken lagad och tillbaka på plats
Återstår en del jobb med att fixa till den yttre tröskellådan……..
-
Det här svaret redigerades för 10 månader, 2 veckor sedan av
Folke Åkerblom.
-
Det här svaret redigerades för 10 månader, 2 veckor sedan av
Folke Åkerblom.
Attachments:
januari 20, 2023 at 22:52 #500177Knåpade ihop rep-plåtar till yttre tröskellådan.
Eftersom min lilla plåtbock begränsar längden på delar som kan bockas får de delas upp i fler delar.Använde en sick och falsmaskin för att göra en fals för att skarva tröskeln mitt på då den är frisk en bit från botten
Första delen svetsad och klar på plats
Bara jobba vidare……
Attachments:
januari 28, 2023 at 17:45 #500339Då gasen i mig-svetsen tog slut påbörjade jag ett annat jobb.
Att skrapa bort underredamassan i hjulhusen, fläckvis så sitter massan ordentligt fast och där är plåten frisk men där det har kommit fukt under och massan släpper lätt är det lite korrosion.
Med hjälp av varmluftspistol och ett gammalt stämjärn går det relativt lätt att få bort massan.Högersidan börjar närma sig färdiglagad när det gäller Rosttrollens härjningar.
Återstår att göra klart yttre tröskellådan och lite smått i bakre hjulhuset.-
Det här svaret redigerades för 10 månader, 1 vecka sedan av
Folke Åkerblom.
-
Det här svaret redigerades för 10 månader, 1 vecka sedan av
Folke Åkerblom.
Attachments:
februari 8, 2023 at 22:05 #500534Hjulhuset renskrapat från underredsmassa
Yttre tröskellådan färdigsvetsad på högersidan.
Grundmålat med epoxi-primer och kittat svetsskarvar med karosserikitt
Hittade ett ställe till där rosttrollen knaprat och det är inne i motorrummet på ovansidan av övre fjäderfästet. Får bli nästa uppdrag innan vi går loss och skrapar underredsmassa i det bakre hjulhuset på höger sida.
Attachments:
-
Detta ämne redigerades för 1 år, 1 månad sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.