Leif, en röd kortnos från 1964

Forum Övrigt Projekt / Min bil Leif, en röd kortnos från 1964

  • Detta ämne är tomt.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #497393
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Hämtade hem den röda kortnosen från ett ”Bra-att-ha-garage” för att försöka få igång den och göra den till en vinterbil
    Hämtningen från garaget blev ett litet äventyr då nyckel till tändningslåset saknas.
    Frugan fick agera hjälpreda och fick hålla kopplingspedalen nertryckt så vi kunde rulla billen framåt och vinscha upp den på släpet.

    Bilen inköptes redan 2007 i Sundbyberg och var tänkt att ha som ”reservkaross” till rallybilen.

    Nytt-64-projekt-Leif-4

    Nytt-64-projekt-Leif-1

    Inredning som säten och dörrsidor saknas men rostläget ser överraskande bra ut.
    Hittar lite rosthål i golvet framför förar och passagerarsätena och lite vid övre fjäderfästen i motorrummet

    IMG_74211

    Då nyckeln saknas så vi fick borra låset enligt verkstadshandboken för att kunna få bort tändningslåset och därmed få ur backväxeln.

    IMG_74161

    0FE5CFAD-BF0E-4DBB-A2A8-CEF308D01C4E
    Bilen kallar vi för Leif eftersom jag hittade en namnskylt instoppad i skarven mellan innertak och takplåt där förnamnet på en tidigare ägare var Leif. Denna Leif var/är hemmahörande i Göteborg enligt namnskylten.
    Reg-skylten som sitter på bakluckan har T som länsbokstav.

    41FC0C3B-0C81-402D-9F50-14AD97E8DB8C

    Funderar om någon känner till bilen?
    Jag har beställt uppgifter från Riksarkivet för att se historiken på bilen.
    Bilen har varit avställd sedan 1973-07-31 enligt Transportstyrelsen, Första gången i trafik var
    1964-07-07 vilket ger att den kördes endast i 9 år.

    • Detta ämne redigerades för 2 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 2 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 2 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 2 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 2 månader sedan av .
    Bilagor:
    #497419
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Hej. Jag ser fram emot att läsa mer. Positivt att du inte hittat så mycket rost. Lycka till. Mvh Bengt

    #497420
    adamz
    Deltagare

    Hej Folke!
    Man skulle kanske kunna säga att gammal kärlek rostar inte så mycket.
    Önskar all bebhvlig energi. Lycka till.
    Mvh
    Adam Zdunek

    #497786
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Har försökt att spåra historien om bilen och efter att ha fått registerutdrag från Riksarkivet står det klart att bilen Leif har flyttat runt i Sverige.
    Bilen nyregistrerades 7/7 1964 i Holmedal i Värmland med reg-nummer S 81165
    7/9 1964 övertog AB Biltjänst i Arvika ägarskapet en liten stund då en person i Jössefors köpte bilen.
    28/11 1968 hamnade bilen i Stavsnäs
    1970 hamnade bilen i Göteborg en kort stund med reg-nummer OB 7295, innan den landade i Karlskoga vilket förklarar reg-numret T 21755.
    Ett nytt ägarbyte sker under 1971 och den nye ägaren flyttar till Järved utanför Örnsköldsvik.
    Bilen får nytt reg-nummer vid skyltomläggningen men är sedan 31/7 1973 avställd.
    Senaste kontrollbesiktning är gjord 1972-06-30.
    Bilen har alltså endast varit i trafik i 9 år och jag undrar vad som orsakat detta.
    Motorn som sitter i bilen sitter fast, kan vara en bidragande orsak till att den ställts av, det får undersökas vidare……

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #497881
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Demonterade bromsarna bak och döm om min förvåning att det gick att skruva tillbaka justeringarna utan problem. Hjulcylindrarna sitter fast och Saabklubben fick leverera nya.

    0518B0A6-42B1-4AE2-A3BB-6EF8B0473C91

    Ipressning av rengjorda och omfettade hjullager i styrspindlarna.
    Tanken är att konvertera till V4:ans skivbromsar på framhjulen. Funderar på om vi ska behålla original växellåda och köra med gummiknutar och -65 drivaxlar eller bygga om och använda V4:ans drivaxlar.

    75C1D4B1-99D5-44A4-88F8-5BE9B3058218

    Bilagor:
    #497885
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Demonterade bromsarna bak och döm om min förvåning att det gick att skruva tillbaka justeringarna utan problem. Hjulcylindrarna sitter fast och Saabklubben fick leverera nya.

    0518B0A6-42B1-4AE2-A3BB-6EF8B0473C91-1

    Ipressning av rengjorda och omfettade hjullager i styrspindlarna.
    Tanken är att konvertera till V4:ans skivbromsar på framhjulen. Funderar på om vi ska behålla original växellåda och köra med gummiknutar och -65 drivaxlar eller bygga om och använda V4:ans drivaxlar.

    75C1D4B1-99D5-44A4-88F8-5BE9B3058218-1

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng