Lossa fastrostad kolv?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Lossa fastrostad kolv?

Detta ämne innehåller 12 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-07-11 15:47.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #432509
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

    En kompis håller på att fixa sin pappas 96:a som stått i garage många år. Bilen tycks vara i mycket bra skick, inklusive bromsarna men motorn har rostat ihop invändigt så renovering av veven blir troligen aktuellt. En av kolvarna sitter envist fast så vi efterlyser nu fiffiga trick för att utan onödiga skador får loss kolven. Jag har funderat på att bygga något slags avdragare med ett plattjärn i två motstående topplocksskruvar och ett ringformigt mellanlägg mot kolven så den bara belastas ut mot cylinderväggarna. Kompisen har hållit på att spruta krypande rostlösarolja och försökt röra på kolven, vilket alltså bara lyckats till en liten del.

    #432511
    Profilbild på saabaero
    saabaero
    Deltagare

    Har samma problem och är inne på samma spår.. I mitt fall sitter nog alla fast, i 3 olika motorer dessutom …
    Måste ju vara fler som bökat med detta.
    En liten ritning eller skiss på lampligt ”dorn” för att belasta kolvarna så gynnsamt som möjlligt hade varit najs.

    Min tanke var en kraftig stålplatta som bultas i blocket. På plattan sätter man en kraftig skruv som via dornet trycker på kolven… Mest rationellt är det kanske att göra ett verktyg som kan trycka på alla 3 samtidigt. Det skulle kunna skruvas i samtliga topplockssskruvar..

    Med lampligt dorn är ju även hydraulpressen ett bra alternativ

    #432516
    Profilbild på woffe
    woffe
    Deltagare

    Hej har ni testat med o fylla upp med diesel lr tvåtaktsolja de fräter bra på rosten men man får låta det stå en vecka lr två löser upp rosten men det går inte över en natt precis.

    #432530

    Använde mig utav en stor avdragare för att ta loss min kolv på min 92b motor, det gick kanon bra utan skador på nått.
    Jag klippte till hårdgummi skivor så de passade i loppet och sedan använde jag mig utav ett koniskt remhjul från nån gammal elmotor som passade kanon (tur) fick då trycket ute i ”kanterna” sen var det bara att smyga på så mycket man vågade
    Värmde med gasol på cylinder väggarna å vevade på mm för mm

    #432532
    Profilbild på saabaero
    saabaero
    Deltagare

    Har gjort ett försök med en av motorerna och den har stått med diesel sen December… Dock inte brukat så mycket våld

    #432533

    Använde mig utav en stor avdragare för att ta loss min kolv på min 92b motor, det gick kanon bra utan skador på nått.
    Jag klippte till hårdgummi skivor så de passade i loppet och sedan använde jag mig utav ett koniskt remhjul från nån gammal elmotor som passade kanon (tur) fick då trycket ute i ”kanterna” sen var det bara att smyga på så mycket man vågade
    Värmde med gasol på cylinder väggarna å vevade på mm för mm

    https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153173/153173-ad413943d17ea014b1757bd7083ff4bd_large.jpg

    #432549
    Profilbild på charlie101
    charlie101
    Deltagare

    Har man sån tur att kolven är högre upp i loppet än insugs och avgaskanal, så kan man pressa med hydraultryck. Man tillverkar en adapter för en fettnippel av ett tändstift, eller så använder man en tjock järnplatta med fettnippel istället för topplocket, och fyller cylindern med fett. Är det så att det finns ett läckage så kan man klippa till en gummibit, eller passa in en påse med fett i cylindern först. Sen fyller man cylindern full med fett, skruvar på antingen topplocket eller järnplattan, ansluter fettsprutan och trycker på. Trycket som fettet och fettsprutan gör, blir enormt högt men jämt fördelat över ytan så metoden är mycket effektivare och samtidigt skonsammare än andra metoder.

    • Det här svaret redigerades 3 dagar, 2 timmar sedan av .
    • Det här svaret redigerades 3 dagar, 2 timmar sedan av .
    #432555

    Ja fick en gammal 93 B där motorn inte gick att dra runt. Jag skruvade av toppen, tog fram en träregel och en slägga och började slå försiktigt på de kolvar som var längt från dödpunkterna. Med lite rostolja, 5 56 ,och nytt batteri startade den och jag körd flera år Så hade jag inte gjort med dagens kunskap men då var jag fattig student.

    OBS: Detta är ett gemensamt konto för Svenska Saabklubbens medlemmar. Det får INTE ändras på något sätt!

    #432651
    Profilbild på runefalk
    runefalk
    Deltagare

    Hej
    Jag har tillverkat ett dorn av aluminium som passar till kolvtoppen. Sedan placerar jag motorblocket i min verkstadspress och pressar litet grand på en kolv i taget. Jag har sprutat in olja i blocket i förväg. Jag har ”räddat” 3 vevaxlar hitintills.

    #432655
    Profilbild på saabaero
    saabaero
    Deltagare

    Har du möjlighet att lägga upp en bild på dornet ?

    #432657
    Profilbild på lars anders sandborg
    sandborg
    Deltagare

    Hej!
    VD40, Diesel eller liknande men ha inte bråttom mycket våld med avdragare och liknande brukar inte behövas om man låter vätskorna få tid påsig.
    Kan ju vara problem om kolven står med ringarna vid portarna men brukar gå om man fyller på med vätskan dagligen / varje vecka som sagts tidigare en träkubb
    och en handslägga lite nu och då väcker säkert upp kolven.
    TÅLAMOD!!
    Lycka till !

    #432658
    Profilbild på runefalk
    runefalk
    Deltagare

    Hej
    Jag kan inte lägga ut bild för jag är på annan ort. Dornet är 150 mm långt, diametern 68 mm, i övre änden är det en tapp som är 50 mm i diameter så att man kan få tag i det och lyfta upp det. Anläggningsytan mot kolvtoppen följer följer rundningen. Nu är det så att det kan variera mycket hur hårt kolven sitter. I den senaste motorn jag slaktade fick jag använda 20 ton för att få lös kolvarna. Enda anledningen var att jag ville rädda vevaxeln. Vevaxlar har ett stompris på 1000 kr om man beställer en nyrenoverad. Motorblocket i det här fallet skrotades. Kolvarna likaså.. På en del kolvar så sitter ringarna fast. Där gäller det att ha TÅLAMOD.

    #432659

    Sant sant, måste bara inflikade att min hade stått sedan -69 så de satt fast rejält

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.