MHRF-försäkring

Forum / Övrigt / Allmänt / MHRF-försäkring

Forum / Övrigt / Allmänt / MHRF-försäkring

  • Författare
    Inlägg
    • september 18, 2008 at 16:51 #18663

      Har i samband med att jag ansökt om MHRF-försäkring konstaterat att det verkar saknas riktigt klara direktiv hur ansökningarna ska hanteras, speciellt då det handlar om att ägaren har utrustat bilen med någon form av extra tillbehör. T.ex. hävdar MHRF att en monterad Recarostol i en 96:a inte är att betrakta som ett extratillbehör, istället klassas då bilen som modifierad och MHRF-försäkring för samlarfordon beviljas ej. Men visst var det väl så att Recarostolarna såldes ur ett tillbehörssortiment hos SAAB-handlarna och jag vill minnas att jag läst någonstans att extratillbehör accepteras på samlarfordon om de anses tidstypiska d.v.s. sånt som fanns att köpa när fordonet var nytt, eller under dess normala livstid (ca 15 år).

      Vad säger den samlade kunskapen hos läsarna här på forumet? Har vi kanske inom klubben riktlinjer för vad som kan anses tidstypiskt? Vilka avsteg från strikt originalskick är acceptabelt för att en SAAB fortfarande ska uppfylla kriteriet att den anses som en samlarbil?

        september 18, 2008 at 16:59 #127464

        Har råkat ut för samma sak, håller med dig, det är ju ett original tillbehör lika mkt som tex en träratt.

          september 18, 2008 at 17:53 #127467

          Tidtypiska tillbehör ska ju inte vara ngr problem. Det står ju i kriterielistan.
          Se bilderna här nedan från Saabs tillbehörskatalog från 1981 och 1982.

          //Petter

            september 18, 2008 at 19:44 #127474

            En sån där förarstol såg jag för inte så länge sedan ligga och skräpa på marken vid ett gammalt industriområde kring Fruängen.

            http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/4973.jpg

            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
            Saab 9-3 Vector SC ´09

            Skämsbil:
            Audi A6 Avant

            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

              september 19, 2008 at 10:39 #127502

              Som besiktningsman för MHRF kan jag väl säga att “ombyggda” bilar inte platsar.
              Bilar med tillbehör, dessutom orginal såsom ratt, fälgar, x ljus, stolar inte skall vålla något problem i mina ögon ialla fall.Klart man får bygga sig en rally kopia, även detta är ju historia, dessutom en stark sådan när det gäller SAAB. Jag har haft renodlade tävlingsbilar MHRF försäkrade. Kanske det är olika åsikter och mått på smidighet mellan olika bes män.

              Skall man vara petig så kanske Ronaler ( 4 bult) på en 96 -64:a inte är rätt, denna fälg kom ju långt efter att dessa bilar normalt tjänat ut, fotbollsfälgar tycker jag är ok, dessa kom under perioden när ex vis en 64: a fortfarande gjorde daglig tjänst och kunde bli uppdaterad med detta tillbehör.

              Det finns en ruta i försäkringsansökan där man fyller i om bilen har några avikelser från ursprungsskicket samt med modifieringar. Ovan nämnda tillbehör anser inte jag är någon modifiering.

              Jag vet att det inte alltid är helt lätt när protokollen kommer till MHRF, men oftast löser ev oklarheter sig på ett smidigt sätt.

              Jag tycker det är mkt jobbigare med folk som TYCKER att deras bil är jätte fin och får på backning vid en besiktning, kanske för man har ett motorrum som är oljigt, lösa elkablar hängande, smutsiga bilar mm. I dag är det ju även en del 900:or som man ansöker försäkring på, dessa tycker jag att man skall vara mer kritiska till vid en besiktning, en del tror att MHRF försäkringen är en billig variant för sin bruksbil och så är ju helt klart inte tanken.

              Självklart är det av högsta vikt att ha en bra försäkring för sin gammelbil, MHRF är väl det bästa. Fråga gärna någon som har haft skador och fått dessa reglerade, mkt smidigt och till de flestas belåtenhet.

              MVH

              Michael

                september 19, 2008 at 11:30 #127505

                Jag vill absolut inte klanka ner på din superfina bil Bertil men jag kan förstå varför den inte kan bli MHRF försäkrad.

                Du har ju blandat rätt friskt bland årsmodellerna & modiferat väldigt mycket.
                Att de sedan inte har sett alla delar utan bara slår ned på stolarna & något annt får du nog köpa.

                Vad jag har förstått så är MHRF försäkringen inte till för så modifierade bilar som din utan det är Ok med standard betonade bilar med viss extrautrustning.

                /Fredrik

                  september 22, 2008 at 16:27 #127669

                  Till Fredrik och till er andra som hört av er på andra sätt än via Anslagstavlan vill jag förtydliga att anledningen till att jag startade denna tråd inte var att diskutera någon specifik bil och dess utförande.
                  Erfarenhetsmässigt har jag lärt mig att det ibland är svårt att veta om det är historiskt korrekt eller fel att t.ex. eftermontera ett tillbehör. Är det historiskt korrekt att montera skivbromsar på en 93:a? Är det historiskt korrekt att montera en teleskopisk rattstång på en trubbnos 96:a eller en katalysator på en V4:a? Min tanke var att vi tillsammans kan försöka fördjupa och sprida kunskapen om vad som kan anses vara acceptabla avsteg från det strikta originalskicket, utan att kulturarvet som våra gammel-SAAB:ar utgör, fördärvas.

                  Jag saxar några rader från MHRF’s hemsida:

                  “Sverige har ett kulturarv att förvalta
                  Motorhistoriska Riksförbundet verkar för att motorhistoriskt intressanta äldre fordon används, restaureras och bevaras inför framtiden. Våra gamla fordon är inte bara ett pittoreskt och uppskattat inslag i trafiken, utan de utgör också ett stort rullande museum som drivs helt utan statliga och kommunala bidrag. Teknisk kompetens och förmågan att reparera eller återskapa gamla föremål är färdigheter som måste bevaras och föras vidare. MHRF har en viktig funktion att fylla i detta arbete.

                  Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) är en politiskt obunden och ideell sammanslutning av svenska föreningar som verkar för bevarandet av tekniskt och historiskt intressanta motoriserade landsvägsfordon och för främjandet av, förståelsen för och kunskapen om motorismens historia.”

                  I MHRF’s stadgar står följande att läsa:

                  “§ 2 Förbundets ändamål och verksamhet
                  Motorhistoriska Riksförbundet är en politiskt obunden ideell sammanslutning av ideella och kulturellt verksamma svenska föreningar.
                  Dessa föreningar skall med miljöhänsyn och trafiksäkerhetsfrämjande arbete verka för bevarandet av tekniskt och historiskt intressanta motoriserade fordon och därtill knutna företeelser, samt främja förståelsen för och kunskapen om motorismens historia.
                  Förbundets uppgift är att tillvarata de anslutna medlemmarnas gemensamma intressen samt att säkerställa att gårdagens fordon får användas på morgondagens vägar.”

                  I Michael Rasmussens inlägg längre upp i denna tråd framgår att dagens bedömningar över vad som är ”rätt och fel” på en samlarbil till stora delar styrs av åsikter hos enskilda, mig veterligen finns i dagsläget inte fakta i form av dokumentation. T.ex. nämner Michael, som för övrigt är en av MHRF’s besiktningsmän att Ronalfälgar nog inte är rätt på en 96-64:a, medan MHRF’s kansli meddelat mig att denna fälg är helt historiskt korrekt på en 96-63:a…

                  Jag är övertygad om att vi tillsammans kan bli bättre på detta område, frivilliga krafter kanske behövs, jag anmäler mig omgående!

                    oktober 1, 2008 at 13:56 #128149

                    Vilka läckra bilder från en tillbehörskatalog som Petter.w skannat in.
                    Är det någon som vet vilka år det gavs ut tillbehörskataloger? Kanske varje år?
                    Kommer ihåg att det för en tid sedan var någon här på Forumet som lade ut tillbehörskatalogen från 1967 som en Pdf-fil tillgänglig för oss alla. Finns kanske fler att hämta någonstans i cyberspace, det vore väl en tillgång om vi tillsammans kunde skaka fram så många tillbehörskataloger som möjligt och sedan ha dem lättillgängliga här på hemsidan.

                      oktober 1, 2008 at 14:01 #128150

                      Vore kanon! Jag skulle vilja ha 1968 där tillbehör till 99 är med första gången. Missade en sån på Tradera här om dagen…

                      K-G

                      Saab 99 1969, 1970
                      Saab 90 1985
                      Saab 9000 Aero 1996
                      Opel Manta A 1972

                        oktober 3, 2008 at 20:34 #128287

                        Om man inte fixar en MHRF-försäkring, utan ringer tex. länsförsäkringar, tar de hänsyn till att man har en veteran eller blir priset detsamma som för en vanlig bil? Själv pyntar jag ca 1600:- för min nyare vardagsbil. Max 1000mil/året.

                        Här är en som skriver att han betalar 800:- om året för bilen, antar att det är försäkringen han menar. Denna V4 kan väl knappast vara berättigad till MHRF-försäkring? Funderar på att skriva och fråga vilket försäkringsbolag han nyttjar. http://www.blocket.se/vi/18400128.htm?ca=14_s

                          oktober 3, 2008 at 21:57 #128290

                          har min aero försäkrad i bil å mc special försäkringar i stockholm å bilen är värderad till 48000kr men ska skicka in kvitton på de saker jag lagt till på bilen å höja värdet det var inga problem sa dom så länge det är orginal delar som sätts på. jag betalar 890 kr om året i helförsäkring där. mvh niklas

                            oktober 4, 2008 at 11:38 #128295

                            Jag betlar 860kr / år i helförsäkring för min lilla blå.. “Parkerad i låst garage i Ysby”. Max 1000mil / år. Mer rabatt kunde de inte ge mig.. Försäkringbolaget heter “Dina försäkringar” och lokalbolaget “Lagadalens försäkringar”. Tror dock att de bara tar på sig fordon i kommunen (Laholm) och att man får kontakta Dina försäkringar direkt om man vill hitta.

                            Slut OT från mig!

                              oktober 4, 2008 at 13:14 #128298

                              Har 92´an helförsäkrad i Länets för 1600 spänn helår och tycker det är super eftersom den då kan användas som bruks, ingen max körsträcka osv.

                                oktober 4, 2008 at 14:02 #128300

                                Jag ställde en fråga till Länsförsäkringars lokala motorombud.
                                Frågan löd i princip om det var möjligt att entusiastförsäkra ett fordon som var trimmat. Förutsättningen skulle vara att trimningen var historiskt korrekt, låt säga t.e.x. enl saabs anvisning UPM 83-63 eller enl anvisningen för v4an till Gr 2.
                                Fordonet i sin helhet ska ju självklart också vara lika historiskt korrekt.

                                Svaret blev att han inte såg nåt problem i detta, jag kommer att få anledning att återkomma till detta senare. Det kan ju vara lätt att bli lovad saker och sedan när ett projekt är klart och man skall försäkra så styper det på någon detalj.

                                Är det nån annan som har erfarenheter av detta?

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.