Min 900i startar inte

Forum Modellspecifika forum OG900 Min 900i startar inte

• Detta ämne har 21 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2018-05-25 14:53 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    hakan_f
    Deltagare

Har en SAAB 900i med bränsleinsprutning från 1987. Har gått som en klocka under många år men nu vägrar den att starta. När den har stått ett tag tänder den om jag försöker starta den men stannar snabbt. Efter det verkar det som den får för mycket bensin och vägrar helt om den inte får stå ett tag och antagligen torka upp.

Vad kan det vara för fel? Jag skulle tro något med bränslesystemet men säker är jag inte. Bilen står långt från en mekaniker så jag måste försöka få ordning på den själv. Alla goda råd är välkomna.

SAAB 900i från 1987
    Har ägt:
    SAAB 900 från 1985
    SAAB 600
    SAAB 96 från 1961

Min brukar göra lika dant efter att fått stått stilla hela vintern, brukar bli bra om man avverkar några mil. Håll igång på varven å ut å kör.

Herbert
    Deltagare

Om den har stått ett tag med nästan tom i bränsletanken då brukar rosta upp bränslepumpen,
    kolla först om bränslepumpen snurrar när nyckeln vrids i tändningsläge.

hakan_f
    Deltagare

Jag har använt den till och från hela vintern. Kör året runt. Problemet är att den inte startar. Har nu kollat alla tändstiften. Finns gnista på alla. Betyder väl att att jag kan utesluta tändsystemet.
    Tror inte att det är fel på bränslepumpen. Den tänder till något i början efter att stått över natten, men dör snabbt. Verkar som den snarare får för mycket bensin för sedan blir den helt död.
    Var sitter egentligen bränslepumpen? På tanken där bak eller?

SAAB 900i från 1987
    Har ägt:
    SAAB 900 från 1985
    SAAB 600
    SAAB 96 från 1961

saabgunnar
    Deltagare

Hej!
    Du har väl K-jetronicsystem antagligen. Kontrollera att inte luftmätarskivan fastnat i öppet läge, dvs det kärvar i bränslefördelningscylindrarna. Ta av slangen till insuget ock kontrollera att den ligger i sitt lägsta läge, dvs nästan stängd.

MVH/Gunnar

Herbert
    Deltagare

Bränslepumpen sitter i tanken och det hörs tydligen pysa för två sekunder efter nyckeln vrids i tändningsläge.
    Lycka till /Herbert

hakan_f
    Deltagare

När du säger ta bort slangen till insuget menar du då den stora svarta enheten som sitter fast med slangklämmor i bägge ändarna?

SAAB 900i från 1987
    Har ägt:
    SAAB 900 från 1985
    SAAB 600
    SAAB 96 från 1961

hakan_f
    Deltagare

Luftmätarskivan är helt stängd, dvs den är i sitt övre läge.

SAAB 900i från 1987
    Har ägt:
    SAAB 900 från 1985
    SAAB 600
    SAAB 96 från 1961

hakan_f
    Deltagare

Det hörs ett klick från ett relä och ett vinande ljud ett par sekunder efter jag vridit på tändningsnyckeln. Förmodar att bränslepumpen fungerar.
    Jag har gnista på alla tändstift.
    Den stora skivan i mängdmätarhuset är helt stäng i sitt övre läge. Det går att med fingret trycka ner den någon centimeter. Förmodar det ska vara så, eller?

Bilen står på en ö i Stockholm skärgård och skulle inte vara lätt att ta till en verkstad så jag börjar bli lite desperat. Det är en automat också så inte lätt att bogsera. Någon som har mera goda råd.

SAAB 900i från 1987
    Har ägt:
    SAAB 900 från 1985
    SAAB 600
    SAAB 96 från 1961

woffe
    Deltagare

Hej läste lite i dit första inlägg o om jag fattar rätt så startar den men dör sedan o luktar bensin ?
    Pröva o koppla ifrån sladden till kallstartsventilen sitter på insprutningen stänger inte den som den ska surar den ner bilen med för mycke bensin.
    Obs du kan få gasa lite när du startar när den är urkopplad .

• Det här svaret redigerades för 5 år, 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 år, 1 månad sedan av .
    hakan_f
    Deltagare

Den tanken har slagit mig också efter att ha läst om K-jetronic. Jag provade men bilen startade inte, åtminstone inte innan batteriet tog slut. Nu står den på laddning.

Men om ventilen läcker så kan den väl göra det även utan ström inkopplad. Kanske skulle prova att byta den. Finns den att köpa? Hittar den inte på SAAB klubbens reservdelslager.

SAAB 900i från 1987
    Har ägt:
    SAAB 900 från 1985
    SAAB 600
    SAAB 96 från 1961

woffe
    Deltagare

Den finns beg på bildelsbasen .
    På min gick bilen när jag koppla ur den men jag fick gasa när jag skulle starta den kall .
    Fick det förklarat för mig att den hängde sig på nått sätt o gav för mycket bensin .
    Du får prova o se men skruva loss den o lägg i nån behållare utan ström o kör på nyckeln så ser du om den släpper igenom bensin.

norra
    Deltagare

Byt tändmodul

hakan_f
    Deltagare

Nu har jag provat kallstartventilen. Fungerade som den borde. Sprutade bara ut bensin när man försökte starta bilen och med elkabeln ansluten på den. Annars helt tät.

Hur vet man om tändmodulen behöver bytas? Jag får gnista på alla stiften så det verkar OK. Kan det trots det vara problem med tändningen?

SAAB 900i från 1987
    Har ägt:
    SAAB 900 från 1985
    SAAB 600
    SAAB 96 från 1961

Lsoderlund
    Deltagare

Vilken ö står den på?

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
    Audi A6 Avant

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng