Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Min 900i startar inte
- Detta ämne har 21 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2018-05-25 14:53 av .
- FörfattareInlägg
- 2 maj, 2018 kl. 23:55 #443452
hakan_f
DeltagareRunmarö i Stockholms skärgård.
SAAB 900i från 1987
Har ägt:
SAAB 900 från 1985
SAAB 600
SAAB 96 från 19613 maj, 2018 kl. 00:32 #443453saabcustom
DeltagareBensinpumpsrelät, är det inte sånt som behöver tändpulser för att funka ? Om det är ett sånt så drar ju initialt men släpper sen om det inte finns tändpulser. Det kan ju alltså vara fel på reläet eller tändmodulen (som ska generera signal till reläet) isåfall…
Du kan ju prova att ta bort relät och bygla i reläsockeln så att pumpen går hela tiden.
Kanske….. (jag har inte VHB här och nu så jag kan inte kolla i dem.)
/ Kenth
13 maj, 2018 kl. 16:21 #443831hakan_f
DeltagareInget problem med bränslepumpen. Den fungerar. Problemet är att motorn dränks i bensin så fort jag försöker starta den. Börjar misstänka luftmängdmätaren. Det är ju den som ska fördela ut rätt mängd bränsle till de fyra cylindrarna. Kan det inte vara något som hängt sig i den så den sprutar ut för mycket bensin till cylindrarna?
Kan man reparera en sådan eller byter man den bara?
SAAB 900i från 1987
Har ägt:
SAAB 900 från 1985
SAAB 600
SAAB 96 från 196113 maj, 2018 kl. 19:29 #443835norra
DeltagareOm tändmodulen är trasig så brukar det oftast bli så att bilen inte startar.
men det kan även vara så att den går illa och smäller, kan gå bra en kort stund
sen börjar den poffa rycka igen. Man måste prova byta den för att vara säker
gnista kan mycket väl finnas fast man vet ju inte om den kommer när den ska.14 maj, 2018 kl. 10:46 #444311hakan_f
DeltagareTror ni det kan vara luftmängdmätaren som gör att motorn dränks med bensin när man försöker starta? Kan ju knappast vara tändmodulen. Räcker med ett par varv på startmotorn för att det ska rinna med bensin om tändstiften. Någon som har haft samma problem?
Luftmängdmätaren har nummer 0438120071
SAAB 900i från 1987
Har ägt:
SAAB 900 från 1985
SAAB 600
SAAB 96 från 196117 maj, 2018 kl. 21:45 #44447399t-78
DeltagareHallo.
Prova med NYA tändstift. De gamla stiften kan ha surat sönder. Gnista kan du ha ändå när du tar ut dom men när dom sitter i motorn och får komp. på sig så hoppar inte gnistan som den ska utan mellan isolatorfoten mot jord.
Mitt tips: köp nya stift,skruva ur dom gamla och låt stå utan över natten ,sedan i med dom nya och prova
Har funkat flera gånger för mig.
/Thomas25 maj, 2018 kl. 14:53 #444753hakan_f
DeltagareNi har ju faktisk helt rätt. Jag bytte tändmodulen och tändstiften och sedan startade bilen hur lätt som helst. Jag som hela tiden trott att felet måste ligga i bränsleinsprutningen.
Jag får tacka så hemskt mycket för goda råd. Det är ovärdeligt att ha ett bra forum att rådfråga när man har problem med bilen.
SAAB 900i från 1987
Har ägt:
SAAB 900 från 1985
SAAB 600
SAAB 96 från 1961 - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.