Min 900i startar inte

Forum Modellspecifika forum OG900 Min 900i startar inte

• Detta ämne har 21 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2018-05-25 14:53 av .
Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    hakan_f
    Deltagare

Runmarö i Stockholms skärgård.

SAAB 900i från 1987
    Har ägt:
    SAAB 900 från 1985
    SAAB 600
    SAAB 96 från 1961

saabcustom
    Deltagare

Bensinpumpsrelät, är det inte sånt som behöver tändpulser för att funka ? Om det är ett sånt så drar ju initialt men släpper sen om det inte finns tändpulser. Det kan ju alltså vara fel på reläet eller tändmodulen (som ska generera signal till reläet) isåfall…

Du kan ju prova att ta bort relät och bygla i reläsockeln så att pumpen går hela tiden.

Kanske….. (jag har inte VHB här och nu så jag kan inte kolla i dem.)

/ Kenth

hakan_f
    Deltagare

Inget problem med bränslepumpen. Den fungerar. Problemet är att motorn dränks i bensin så fort jag försöker starta den. Börjar misstänka luftmängdmätaren. Det är ju den som ska fördela ut rätt mängd bränsle till de fyra cylindrarna. Kan det inte vara något som hängt sig i den så den sprutar ut för mycket bensin till cylindrarna?

Kan man reparera en sådan eller byter man den bara?

SAAB 900i från 1987
    Har ägt:
    SAAB 900 från 1985
    SAAB 600
    SAAB 96 från 1961

norra
    Deltagare

Om tändmodulen är trasig så brukar det oftast bli så att bilen inte startar.
    men det kan även vara så att den går illa och smäller, kan gå bra en kort stund
    sen börjar den poffa rycka igen. Man måste prova byta den för att vara säker
    gnista kan mycket väl finnas fast man vet ju inte om den kommer när den ska.

hakan_f
    Deltagare

Tror ni det kan vara luftmängdmätaren som gör att motorn dränks med bensin när man försöker starta? Kan ju knappast vara tändmodulen. Räcker med ett par varv på startmotorn för att det ska rinna med bensin om tändstiften. Någon som har haft samma problem?

Luftmängdmätaren har nummer 0438120071

SAAB 900i från 1987
    Har ägt:
    SAAB 900 från 1985
    SAAB 600
    SAAB 96 från 1961

99t-78
    Deltagare

Hallo.
    Prova med NYA tändstift. De gamla stiften kan ha surat sönder. Gnista kan du ha ändå när du tar ut dom men när dom sitter i motorn och får komp. på sig så hoppar inte gnistan som den ska utan mellan isolatorfoten mot jord.
    Mitt tips: köp nya stift,skruva ur dom gamla och låt stå utan över natten ,sedan i med dom nya och prova
    Har funkat flera gånger för mig.
    /Thomas

hakan_f
    Deltagare

Ni har ju faktisk helt rätt. Jag bytte tändmodulen och tändstiften och sedan startade bilen hur lätt som helst. Jag som hela tiden trott att felet måste ligga i bränsleinsprutningen.

Jag får tacka så hemskt mycket för goda råd. Det är ovärdeligt att ha ett bra forum att rådfråga när man har problem med bilen.

SAAB 900i från 1987
    Har ägt:
    SAAB 900 från 1985
    SAAB 600
    SAAB 96 från 1961

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng