Möjligtvis blivande Saab V4:a ägare

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Möjligtvis blivande Saab V4:a ägare

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Möjligtvis blivande Saab V4:a ägare

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      augusti 4, 2006 at 14:06 #14627

      Tjipp (som känd hajken programledare brukade säga)
      Har funderat ganska länge på en vettig andrabil, då sambon fått ett timvikariat en bit bort.
      Själva funderingarna blev mer akuta när bus bilen inte tyckte min topplockspackning var bra nog för 1 bars laddtryck, så
      nu står vi där. Två jobbande, en bil, och semestern snart slut *pust*.

      Men så ramlade jag över ett erbjudande att köpa en Saab V4:a av en kille som bara ville göra en ‘intressekoll’ om bilen. Vad jag förstått är motorn renoverad, och just nu lagas rost på den. Bilen är av årsmodell 73 (ej combi bil).

      Egentligen hade jag tänkt mig en nyare bil (mitten-slutet nittitalet), men då ekonomin verkar sväljas av husrenovering så ter sig en skattebefriad, 300:- försäkrad, veteranbil ganska attraktiv… men (alltid ett ‘men’ med).

      Hur är driftsäkerheten på dessa bilar under vintrarna (bor i Örebro län, så det _kan_ bli ganska kallt), läste ‘Saabfakta’ om driftsäkerheten, och tyckte den gav en del. Men som sagt, fungerar det under kalla vinterdagar?

      Är det svårt att få tag på reparationshandbok till V4 bilarna? Gör ju gärna så mycket jobb som möjligt själv.

      Är det något speciellt jag bör se upp ordentligt med, före ett köp? (rent maskinellt, framförallt)

      Och sist men inte minst, antar att detta forum står för sveriges ‘tidiga-saabar’ eliten, så om jag får problem med mitt tänkta köp, finns kunskapen här? (eller ska man söka sig till annat forum?)

      Mvh Jon Eriksson

        Anonym
        augusti 4, 2006 at 15:32 #97274

        Hej och snart välkommen till Saabägar skaran!

        Jag kan bidra med min begränsade erfarenhet vad gäller Saabarna och forumet.

        Om du, till skillnad från mej, köper en bil som är i bra skick från början så kommer du att få många timmars frihjulsrullande med ett leende på läpparna. Det är svensk kvalitet så allt som oftatst så funkar de alldeles utmärkt och att köra under vintern har jag inte haft några problem med trots att det var en v3:a då jag köpte den. Men som du säger själv, det finns alltid ett eller ett par men, det handlar om gamla bilar och de har massor av personlighet. En del är piggare än andra och nästan alla skiljer sig från varanndra efter många år av “smarta” lösningar. Och en sak som är rolig med bilarna är också något av dess problem, man kan meka med dem men man måste också göra det. Det verkar ju som att du har en del erfarenhet av detta redan så det kommer knappast att vara ett problem (en del knepiga lösningar men de är i alla fall inte franska).

        Verkstadshandbok och reservdelskatalog finns att köpa här via klubben på CD för 50:- stycket och är ett hett tips.

        Så till frågan om forumet; detta forum är fullkomligt nerlusat med kunskap och man delar gärna med sig, ofta får man ett svar på några timmar (oftast snabbare). Jag är superglad över att jag fick tips om denna sida när jag köpte min lilla skrutt. Fått stor hjälp genom att söka i forumet eller genom att ställa frågor.

        Att se upp med innan köp finns här http://www.saabklubben.com/mektips.shtml (Saabfakta -> Modellgemensamt -> Innan du köper bil). Mer om detta kan säkert andra fast jag kanske vågar nämna balansaxeln

        Våga köp och våga frihjula!!!!

          augusti 4, 2006 at 17:48 #97275

          I familjen har vi haft Saab sen 1956 och då övervägande 95or och 96or. Upp till 20000 mil hände sällan nåt alls förutom normala slitagedelar och rost. Några balansaxelras på V4orna i slutet av 80-talet men före det hände inget med dessa lager, märkligt Största rostboven var alla grusvägar som bilarna gick på där jag växte upp, stenspruten blästrade bort underredsmassan och sen kom rosten. En gång fick vi byta en koppling men jag tycker dom är lättskruvade över lag. Vintertid är inga problem och på halka går de säkert utan större överaskningar. De som jag har haft har varit lite kinkiga att få igång utan värmare under -20 och sådana starter ska man ju ändå unvika om man kan. Jag skall väl erkänna att jag tycker mycket om dessa bilar och det kan nog kanske “färga” mina åsikter också, döm själva. Sen är det ju en fråga om att sköta dem ömt också
          Sen så kommer du ju in i ett trevligt gäng också. Ljungbyhed blir min första Saabträff nånsin och mina förväntningar ligger givetvis i topp

          Smolket i glädjebägaren är att jag inte kan åka nån av mina gammelbilar ner för jag har inte haft tid till att se till dem i år utan det får bli 9-5 tyvärr. Men det lär ju bli nån festival nästa år.

            augusti 4, 2006 at 23:00 #97276

            Får hålla med tidigare talare, även om jag idag tycker det är synd att utsätta en V4 för vägsalt. Fast det beror ju på hur fin den är från början förstås.
            Annars gillar jag den som vinterbil, vet inte hur många bilar som satt fast i snön i jättesnöstormen -95 när jag gled förbi i 95an. Höga smala hjul och plåt under motorn gör underverk i djup snö

              augusti 5, 2006 at 06:13 #97277

              Som sagt, lägg på några tusen så du får så bra bil som möjligt, och innan vintern, BYT ALLT i tändväg och liknande så du garanterat vet att det är friskt. Personligen skulle jag välja en skattefri 99:a som bruksbil, den är betydligt trevligare att åka i om man ska längre turer. 96:orna och 95:orna gör sig ju allra bäst under 80 km/h, däröver är det “hörselskydd på” vid längre färder.

                Anonym
                augusti 5, 2006 at 06:25 #97278

                Tack för alla fina svar

                Kan man hålla rosten borta hyffsat under saltiga vintrar, genom att spola av bilen, och sköta den ordentligt? Eller är det hopplöst, och bättre att strunta i att vinterköra bilen öht, då den rostar värre än stålbryggorna på västkusten?

                När jag var liten åkte mor å far en V4:a, så därför ligger dessa varmt om hjärtat (jämfört med 99:an, eller 900:an). Sen är jag inte direkt kräsen vad gäller komfort. Har åkt halva sommaren i en bil utan inredning, och med solida bärarmsbussningar. Vill t.o.m. få sambon att åka på semester med den bilen, men hon tyckte det var en dålig idé, då man inte kan föra ett normalt samtal under färd (kanske det som var meeeeningen )

                Mvh Jon

                  Anonym
                  augusti 5, 2006 at 07:33 #97279

                  Håller me Jean,
                  köp en utprovad och bra bil som 99:an istället!!
                  komfort och väghållning upp till 200km utan problem.
                  I V4:an blir´u döv över 100 blås och utan väghållning över 130km!

                  Åker´u på träff har du en bil som skiljer sig från alla dussintals V4:or också!

                  tajm å åk´!!

                  hälsn uppeifrån

                    augusti 5, 2006 at 07:38 #97280

                    I V4:an kan man få sambon på semester , kolla länken: 140 milaturen.
                    Hade den även till Rättvik igår utan mankemang, det blev en 40mil, och en förbrukning på ca 0,7-0,8 så visst går det att ha en sån som bruksbil.

                      augusti 5, 2006 at 12:42 #97281

                      Jag använder min Saab 96 V4 -75A som bruksbil och det fungerar hur bra som helst. Senaste långturen var Polen tur och retur, totalt över 200 mil utan problem (förutom då att lackeraren spräckte vindrutan). Jag har vissa synpunkter på komforten, men då kör jag med hårdare fjädring, rallystötdämpare samt med sportavgassystem. Väghållningen är däremot inget problen!

                      Min målsättning är att fortsätta köra V4:a till vardags och att steg för steg förbättra komfort likväl som skick och prestanda. En utmaning, visst, men mycket nöje och hur mycket pengar jag än spenderar känner jag mig som en vinnare jämfört med vilken nyare dussinbil som helst.

                      En standard-V4:a har lägre ljudnivå och bättre fjädringskomfort än min bil. Med lite ljudisolering och hela lister kan man dessutom förbättra en hel del. Enda problemet jag ser med att ha en V4:a som bruksbil är säkerheten, som är avsevärt bättre i en 99:a eller i 900.

                        augusti 5, 2006 at 13:24 #97282

                        Hej! blivande SAAB ägare.

                        Har du tänkt dig en 300 kr veteranförsäkrad bil som bruksbil får du nog tänka om,

                        du får nämligen inte köra med den försäkringen som bruksbil.

                        Förlåt att jag lägger mig i, men vi skall vara rädda om våra möjligheter att få veteranförsäkra .

                          augusti 5, 2006 at 16:17 #97283

                          Jag har periodvis även jag haft V4:or som bruksbilar, och även färdats längre sträckor. Men den som påstår att det finns tillstymmelse till komfort i farter över 90 km/h ens i en standard V4, har med all sannolikhet inte kört någon annan bil, alternativt är en självplågare utan dess like. Alternativ 3 är att man inte bryr sig alls om sådana petitesser som komfort, och då går det ju bra att köra V4 till Nordkap om det så skulle vara.. Men mina erfarnheter efter 10-milaturer är ringande öron och stark trötthet i hela kroppen.

                            augusti 5, 2006 at 16:32 #97284

                            Kör då och då sträckan Kalmar-Göteborg (38 mil) i min 96 och visst bullrar det ordentligt ibland, men ett fräscht avgassystem gör mycket för ljudkomforten. Liksom lite last gör för fjädringskomforten, bilen går betydligt mjukare. Stolarna är det ju inget fel på, de håller hög klass än idag.

                            Apropå ljud: Hur i fanken får man tyst på frihjulsspaken? Den är i intryckt läge lite lös (i alla fall på min) och ligger och “dirrar” lite. Har aldrig gjort något åt saken, men det slog mig nu att nån kanske vet.

                            Mvh Petter

                              augusti 5, 2006 at 18:19 #97285

                              Apropå ljud: Hur i fanken får man tyst på frihjulsspaken? Den är i intryckt läge lite lös (i alla fall på min) och ligger och “dirrar” lite. Har aldrig gjort något åt saken, men det slog mig nu att nån kanske vet.

                              Mvh Petter

                              En gummigenomföring i hålet i torpedväggen kanske?

                              /B


                              Bengt Åkesson
                              bengt@akesson-motorsport.se
                              Facebook

                                augusti 5, 2006 at 18:23 #97286

                                Kanske det kanske. Skall det sitta en sådan genomföring där i original alltså, och spaken vara tyst? Tror jag har en genomföring i en påse nånstans, hoppas den passar… Tack Bengt, du har troligen just sänkt ljudnivån i Einar med 50 %! Och då skall man betänka att han praktiskt taget är knäpptyst i 70 knyck, med nytt system från främre dämparen och bakåt.

                                Mvh Petter

                                  augusti 5, 2006 at 18:51 #97287

                                  [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/572242-spak.jpg[/image]

                                  /B


                                  Bengt Åkesson
                                  bengt@akesson-motorsport.se
                                  Facebook

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.