Montera motorvärmare tips?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Montera motorvärmare tips?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Montera motorvärmare tips?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 17, 2012 at 21:57 #26018

      Jag ska montera en motorvärmare (+ grenkontakt till kupén) i min snart norrlandsgående 900i -91. Den har ingen i nuläget och det behövs hemma i norr… Jag skulle helst vilja montera den utan att behöva lyfta motorn, utan att ta loss grenröret och ja, så enkelt som möjligt helt enkelt. Är det någon som har utfört den här operationen, och vad har ni för tips för att det ska gå så lätt och smidigt som möjligt? Jag uppfattar det som ganska trångt in där under grenröret så jag är lite osäker på hur det ska gå :?…

      Jag har förstått att motorvärmaren sitter som en plugg i ett hus av aluminium som sitter med tre skruvar på blockets högra sida nere vid motorfästet. Måste man ta loss hela detta hus eller går det bra att bara ta pluggen? Det kanske ändå är att rekommendera att ta hela huset?

      Tacksam för alla tips :smile

        oktober 18, 2012 at 05:40 #193304

        Det går att montera utan att plocka bort saker men det är trångt som attan.

          oktober 18, 2012 at 08:13 #193305

          Glöm inte att låta bilen svalna innan du gör något!!! Varmt som attan! Har gjort det misstaget själv, aj, aj, aj!

            oktober 18, 2012 at 11:38 #193307

            skulle också vilja ha lite tips, vi ska väl montera motorvärmare på brorsan bil i helgen 😀

              oktober 19, 2012 at 05:28 #193322

              Man behöver en fast nyckel som greppar stora muttern på värmaren (alt en hylsa)
              Kontrollera att kopparbrickan till värmaren finns med för utan den blir det inte tätt.

              Tappa ur kylvattnet – passa på att byta när allt ändå ska ur.
              Skruva ur pluggen ur aluhuset i blocket.
              Skruva i värmaren :teeth
              Komplettera gärna kopparbrickan med lite gängtätning. Jäkligt tråkigt att upptäcka att det läcker glykol när man är klar 😉

              Problemet kommer när värmaren ska dit…
              Det kan vara riktigt besvärligt men det går. Ett problem är att få stora muttern att ta gäng. Innan man börjar kan man se till att värmarkroppen roterar lätt i stora muttern. Vid montering kan man alltså inte vrida runt hela värmaren utan man måste vrida muttern och låta värmaren vara still.
              När gängor väl börjat ta är det “bara” att dra fast med nyckeln.

              En alternativlösning är att ta isär värmaren innan montering.
              Man lossar låsringen som håller värmaren i muttern och drar ur värmaren ur muttern.
              Nu blir muttern enklare att montera men det blir lite bökigt att få in elementet i muttern igen.. Med lite lirkande och lite våld går även det och sen är det hyffsat enkelt att få tillbaka låsringen.

                oktober 19, 2012 at 16:04 #193331

                Har för mig att jag fick kapa blocknyckel (32?) när jag skulle montera värmaren för att lyckas.

                  oktober 19, 2012 at 16:40 #193332

                  @dea wrote:

                  Har för mig att jag fick kapa blocknyckel (32?) när jag skulle montera värmaren för att lyckas.

                  Inte helt otroligt.
                  Tror det är så precis att det kan funka med ett annat fabrikat på nyckeln men man får räkna med att “vända” nyckeln när man drar.

                  Det kan möjligen gå bättre om man plockar bort servopumpen så man kommer åt från utrymmet mellan motor och torped.

                    oktober 19, 2012 at 21:26 #193342

                    najs.. vi ska kika på det där i morgon =)

                      oktober 20, 2012 at 19:46 #193350

                      kan säga att det var sjukt enkelt att montera värmaren!

                      jag har aldrig gjort det tidigare på en og, bara på en Sierra för 15 år sedan :mrgreen:
                      hade jag vetat att det skulle gå så enkelt, så hade man inte ens behövt tappa ur vatten…bara hålla för tummen så att man kan snabbt få dit värmaren och skruva på´t.
                      så hade förlusten blivit minimal. 🙂

                      enda som saknas nu för brorsan är kabeln till värmaren och delaren på skärmen.. den fick han inte med i köpet. 🙁
                      undra hur den satt på förra bilen?!

                      well.. det är fixat, bara kabeln som ska dit och det sista med kupévärmar kontakten då =)

                        oktober 21, 2012 at 11:37 #193355

                        @Dennan wrote:

                        kan säga att det var sjukt enkelt att montera värmaren!

                        jag har aldrig gjort det tidigare på en og, bara på en Sierra för 15 år sedan :mrgreen:
                        hade jag vetat att det skulle gå så enkelt, så hade man inte ens behövt tappa ur vatten…bara hålla för tummen så att man kan snabbt få dit värmaren och skruva på´t.
                        så hade förlusten blivit minimal. 🙂

                        enda som saknas nu för brorsan är kabeln till värmaren och delaren på skärmen.. den fick han inte med i köpet. 🙁
                        undra hur den satt på förra bilen?!

                        well.. det är fixat, bara kabeln som ska dit och det sista med kupévärmar kontakten då =)

                        Hur är det med typen av grenrör som går 2 och 2 mot downpipen, sådant det sitter på arcsmiles bil. Blir det trängre med detta?

                          oktober 21, 2012 at 11:49 #193357

                          @Anderslindh wrote:

                          Hur är det med typen av grenrör som går 2 och 2 mot downpipen, sådant det sitter på arcsmiles bil. Blir det trängre med detta?

                          Hm. Lite klurigare kanske.
                          Men lär inte vara några större problem att få dit nyckel.

                          Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

                            oktober 21, 2012 at 18:21 #193359

                            @Dennan wrote:

                            @Anderslindh wrote:

                            Hur är det med typen av grenrör som går 2 och 2 mot downpipen, sådant det sitter på arcsmiles bil. Blir det trängre med detta?

                            Hm. Lite klurigare kanske.
                            Men lär inte vara några större problem att få dit nyckel.

                            Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

                            Sannolikt enklare än på en turbobil.

                            Kan någon kolla vad det är för motstånd i ett nytt element ?
                            Tror att mitt element är trasigt 🙁

                              oktober 21, 2012 at 21:20 #193365

                              Kanske lite riskabelt, men borde gå att testa elementet genom att sätta ner det i en balja vatten och se om det börjar fräsa/bubbla? 😀 Kanske måste dras en separat jord men annars så?

                              Jag har inte provat, och det kanske är livsfarligt och göra så?

                                oktober 22, 2012 at 04:36 #193368

                                @joH900 wrote:

                                Kanske lite riskabelt, men borde gå att testa elementet genom att sätta ner det i en balja vatten och se om det börjar fräsa/bubbla? 😀 Kanske måste dras en separat jord men annars så?

                                Jag har inte provat, och det kanske är livsfarligt och göra så?

                                Sålänge du har jordfelsbrytare så.

                                lite strömläckage så blir hela vattnet strömförande :dope

                                i regel så brukar dom väll funka eller så smäller man säkring/jordfelsbrytare? e ju bara plugga in det, vänta nån timme sen kolla tempmätaren.

                                  oktober 22, 2012 at 07:55 #193369

                                  Avbrott är också ganska vanligt.
                                  Oftast räcker det med att koppla in värmaren och lyssna.
                                  Mina verkar vara trasiga men jag tänkte att det kanske vore smart att mäta innan jag börjar skruva. Kan ju vara fel i någon kabel eller kontakt också 😉

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.