Montera motorvärmare tips?

Forum Modellspecifika forum OG900 Montera motorvärmare tips?

  • Detta ämne har 20 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-15 21:45 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26018
    arcsmile
    Deltagare

    Jag ska montera en motorvärmare (+ grenkontakt till kupén) i min snart norrlandsgående 900i -91. Den har ingen i nuläget och det behövs hemma i norr… Jag skulle helst vilja montera den utan att behöva lyfta motorn, utan att ta loss grenröret och ja, så enkelt som möjligt helt enkelt. Är det någon som har utfört den här operationen, och vad har ni för tips för att det ska gå så lätt och smidigt som möjligt? Jag uppfattar det som ganska trångt in där under grenröret så jag är lite osäker på hur det ska gå :?…

    Jag har förstått att motorvärmaren sitter som en plugg i ett hus av aluminium som sitter med tre skruvar på blockets högra sida nere vid motorfästet. Måste man ta loss hela detta hus eller går det bra att bara ta pluggen? Det kanske ändå är att rekommendera att ta hela huset?

    Tacksam för alla tips :smile

    #193304
    saabaero
    Deltagare

    Det går att montera utan att plocka bort saker men det är trångt som attan.

    #193305

    Glöm inte att låta bilen svalna innan du gör något!!! Varmt som attan! Har gjort det misstaget själv, aj, aj, aj!

    #193307
    dennan
    Deltagare

    skulle också vilja ha lite tips, vi ska väl montera motorvärmare på brorsan bil i helgen 😀

    #193322
    saabaero
    Deltagare

    Man behöver en fast nyckel som greppar stora muttern på värmaren (alt en hylsa)
    Kontrollera att kopparbrickan till värmaren finns med för utan den blir det inte tätt.

    Tappa ur kylvattnet – passa på att byta när allt ändå ska ur.
    Skruva ur pluggen ur aluhuset i blocket.
    Skruva i värmaren :teeth
    Komplettera gärna kopparbrickan med lite gängtätning. Jäkligt tråkigt att upptäcka att det läcker glykol när man är klar 😉

    Problemet kommer när värmaren ska dit…
    Det kan vara riktigt besvärligt men det går. Ett problem är att få stora muttern att ta gäng. Innan man börjar kan man se till att värmarkroppen roterar lätt i stora muttern. Vid montering kan man alltså inte vrida runt hela värmaren utan man måste vrida muttern och låta värmaren vara still.
    När gängor väl börjat ta är det ”bara” att dra fast med nyckeln.

    En alternativlösning är att ta isär värmaren innan montering.
    Man lossar låsringen som håller värmaren i muttern och drar ur värmaren ur muttern.
    Nu blir muttern enklare att montera men det blir lite bökigt att få in elementet i muttern igen.. Med lite lirkande och lite våld går även det och sen är det hyffsat enkelt att få tillbaka låsringen.

    #193331
    dea
    Deltagare

    Har för mig att jag fick kapa blocknyckel (32?) när jag skulle montera värmaren för att lyckas.

    #193332
    saabaero
    Deltagare

    @dea wrote:

    Har för mig att jag fick kapa blocknyckel (32?) när jag skulle montera värmaren för att lyckas.

    Inte helt otroligt.
    Tror det är så precis att det kan funka med ett annat fabrikat på nyckeln men man får räkna med att ”vända” nyckeln när man drar.

    Det kan möjligen gå bättre om man plockar bort servopumpen så man kommer åt från utrymmet mellan motor och torped.

    #193342
    dennan
    Deltagare

    najs.. vi ska kika på det där i morgon =)

    #193350
    dennan
    Deltagare

    kan säga att det var sjukt enkelt att montera värmaren!

    jag har aldrig gjort det tidigare på en og, bara på en Sierra för 15 år sedan :mrgreen:
    hade jag vetat att det skulle gå så enkelt, så hade man inte ens behövt tappa ur vatten…bara hålla för tummen så att man kan snabbt få dit värmaren och skruva på´t.
    så hade förlusten blivit minimal. 🙂

    enda som saknas nu för brorsan är kabeln till värmaren och delaren på skärmen.. den fick han inte med i köpet. 🙁
    undra hur den satt på förra bilen?!

    well.. det är fixat, bara kabeln som ska dit och det sista med kupévärmar kontakten då =)

    #193355
    anderslindh
    Deltagare

    @Dennan wrote:

    kan säga att det var sjukt enkelt att montera värmaren!

    jag har aldrig gjort det tidigare på en og, bara på en Sierra för 15 år sedan :mrgreen:
    hade jag vetat att det skulle gå så enkelt, så hade man inte ens behövt tappa ur vatten…bara hålla för tummen så att man kan snabbt få dit värmaren och skruva på´t.
    så hade förlusten blivit minimal. 🙂

    enda som saknas nu för brorsan är kabeln till värmaren och delaren på skärmen.. den fick han inte med i köpet. 🙁
    undra hur den satt på förra bilen?!

    well.. det är fixat, bara kabeln som ska dit och det sista med kupévärmar kontakten då =)

    Hur är det med typen av grenrör som går 2 och 2 mot downpipen, sådant det sitter på arcsmiles bil. Blir det trängre med detta?

    #193357
    dennan
    Deltagare

    @Anderslindh wrote:

    Hur är det med typen av grenrör som går 2 och 2 mot downpipen, sådant det sitter på arcsmiles bil. Blir det trängre med detta?

    Hm. Lite klurigare kanske.
    Men lär inte vara några större problem att få dit nyckel.

    Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

    #193359
    saabaero
    Deltagare

    @Dennan wrote:

    @Anderslindh wrote:

    Hur är det med typen av grenrör som går 2 och 2 mot downpipen, sådant det sitter på arcsmiles bil. Blir det trängre med detta?

    Hm. Lite klurigare kanske.
    Men lär inte vara några större problem att få dit nyckel.

    Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

    Sannolikt enklare än på en turbobil.

    Kan någon kolla vad det är för motstånd i ett nytt element ?
    Tror att mitt element är trasigt 🙁

    #193365
    joh900
    Deltagare

    Kanske lite riskabelt, men borde gå att testa elementet genom att sätta ner det i en balja vatten och se om det börjar fräsa/bubbla? 😀 Kanske måste dras en separat jord men annars så?

    Jag har inte provat, och det kanske är livsfarligt och göra så?

    #193368
    M.Broberg
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Kanske lite riskabelt, men borde gå att testa elementet genom att sätta ner det i en balja vatten och se om det börjar fräsa/bubbla? 😀 Kanske måste dras en separat jord men annars så?

    Jag har inte provat, och det kanske är livsfarligt och göra så?

    Sålänge du har jordfelsbrytare så.

    lite strömläckage så blir hela vattnet strömförande :dope

    i regel så brukar dom väll funka eller så smäller man säkring/jordfelsbrytare? e ju bara plugga in det, vänta nån timme sen kolla tempmätaren.

    #193369
    saabaero
    Deltagare

    Avbrott är också ganska vanligt.
    Oftast räcker det med att koppla in värmaren och lyssna.
    Mina verkar vara trasiga men jag tänkte att det kanske vore smart att mäta innan jag börjar skruva. Kan ju vara fel i någon kabel eller kontakt också 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng